صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۰ آبان ۱۴۰۰ - ۰۷:۰۴  ، 
کد خبر : ۳۳۴۳۵۹

نشریه اخبار و تحلیل‌های دوشنبه، ۱۰ آبان ماه

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) شهادت قلّه است و قلّه بدون دامنه معنا ندارد. این دامنه و مسیر چیست؟ اخلاص، ایثار، صدق، معنویت، مجاهدت، گذشت، توجّه به خدا، کار برای مردم، تلاش برای عدالت، تلاش برای استقرار حاکمیت دین. آن کسی که به قلّه می‌رسد، از این مسیر‌ها باید حرکت کند. (۲۴/۰۷/۱۴۰۰) www.basirat.ir

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼حرف روز            

عاقبت ترک فعل یک وزیر!

در روزهای اخیر حمله سایبری به زیرساخت‌های وزارت نفت و اختلال در پمپ‌بنزین‌ها، جامعه و مسئولین کشور را با این سؤال مواجه کرد که چگونه ممکن است یک نهاد حاکمیتی تا این حد ضعیف باشد که از بیرون موردحمله قرار گیرد و زندگی و آسایش مردم به گروگان گرفته شود؟!

نکات تحلیلی: 1- ایران ۸۵ میلیون جمعیت دارد؛ اما آخرین آمار حوزه ارتباطات کشور حاکی از آن است که ۱۳۱ میلیون و ۵۴ هزار مشترک تلفن همراه در کشور وجود دارد که ضریب‌ نفوذ تعداد مشترکین تلفن همراه در کشور را به 156.91 درصد رسانده است. 2- یکی از برنامه‌های مهم دولت‌ها در سال‌های گذشته توسعه دولت الکترونیک بوده و هدف آن بهینه‌سازی مستمر ارائه خدمات، مشارکت عمومی و حکمرانی از طریق تحول ارتباطات داخلی و خارجی بر پایه فناوری، اینترنت و رسانه بوده است. بانک‌ها، پمپ‌بنزین‌ها، سدها، نیروگاه‌ها، بنادر، توزیع کالا و خدمات در این بستر شکل می‌گیرد. 3- مقام معظم رهبری از سال ۱۳۸۴ بارها بر استقلال و حکمرانی در فضای مجازی، هم در حوزه زیرساخت و هم در حوزه محتوا، تأکید داشته‌اند. بی‌توجهی دولت قبل به حکمرانی در عرصه فضای سایبر با گلایه‌های متعدد رهبر معظم انقلاب مواجه شده است؛ رهبر انقلاب اسلامی در ارتباط تصویری با جلسه هیئت دولت در شهریورماه سال 99، فرمودند: «بنده روی مسئله شبکه‌ی ملّی اطلاعات این‌همه تأکید می‌کنم. این شورای عالی فضای مجازی و مرکز ملّی فضای مجازی که تشکیل داده‌ایم و بنده اصرار داشتم و دارم که این [شورا] تشکیل بشود و رؤسای محترم در آن شرکت کنند و تصمیم‌گیری کنند و اجرا کنند، به خاطر اهمیت این مسئله است؛ نمی‌شود این مسئله را رها کرد و من می‌بینم که آن اهتمام لازم به خرج داده نمی‌شود». 4- به خاطر عدم توسعه زیرساخت‌های امن فضای ارتباطی، ایران در حوزه محتوا و دولت الکترونیک مورد هجمه قرار گرفته و باید در این زمینه شبکه ملی اطلاعات به‌عنوان یکی از فعالیت‌های اولویت‌دار دولت، موردتوجه قرار گیرد.

در دولت الکترونیک، پشتیبانی و حراست از زیرساخت‌های ارتباطات به‌اندازه مرزهای سرزمینی و بلکه بیشتر اهمیت دارد و دولت روحانی این عرصه را به‌صورت کامل رها کرده و در اختیار بیگانگان گذاشته بود و طبیعی بود که در ماه‌های گذشته در حوزه حمل‌ونقل ریلی، حمل‌ونقل دریایی و حمل‌ونقل جاده‌ای با حملات سایبری مواجه شویم. قوه قضاییه در زمان دولت قبل، آقای جهرمی وزیر ارتباطات وقت را به خاطر ترک فعل در دوره مسئولیت احضار کرد و با قرار وثیقه آزاد نمود که اکنون دیگر خبری از آن دادگاه نیست! (نویسنده: فرهاد مهدوی)

▼گزارش روز                            

نقشه سعودی برای لبنان

عربستان روز جمعه به سفیر لبنان ۴۸ ساعت مهلت داد تا خاک این کشور را ترک کند و واردات تمامی کالاهای لبنانی را نیز متوقف کرد. این اقدام ریاض پس از انتشار نقل‌قولی از وزیر اطلاع‌رسانی لبنان درباره تجاوزگری ائتلاف سعودی به یمن انجام گرفت؛ وی در پاسخ به این پرسش که تحولات جاری در یمن را چگونه ارزیابی می‌کند، گفته است: «تجاوز وحشیانه به یمن که هشت سال از آن می‌گذرد، باید متوقف شود. آنچه یمنی‌ها انجام می‌دهند، حقوق قانونی آن‌ها در دفاع از خود است و من پایداری مردم یمن در قبال این تجاوز را ارج می‌نهم».

گزاره‌های خبری: 1- «محمد البخیتی» عضو ارشد جنبش انصارالله هدف از تشدید تنش سیاسی عربستان علیه لبنان را به زانو درآوردن مردم لبنان و به بردگی کشیدن آن‌ها ارزیابی کرد. 2- نایب‌رئیس شورای اجرایی حزب‌الله نیز در واکنش به این اقدام سعودی، گفت: «حمله سعودی به لبنان دلیل شکست و سردرگمی سیاسی است و آن‌ها می‌خواهند با این کار بر شکست پروژه‌های خود در لبنان و نیز شکست خود در یمن و مأرب سرپوش بگذارند. لبنان ذلیل و توسری‌خور سعودی، امارات یا هیچ کشور دیگری نیست و ارعاب یا تضعیف کرامت ملی آن از سوی هر کسی مردود و محکوم است». 3- در پی تنش اخیر، برخی کشورهای شورای همکاری خلیج‌فارس نیز سفرای خود را از بیروت فراخواندند و در این میان بحرین و امارات پیشتاز بودند. این وقایع در حالی اتفاق می‌افتد که دولت جدید لبنان به‌تازگی تشکیل شده است.

گزاره‌های تحلیلی: 1- عربستان به دنبال عدم ثبات سیاسی در لبنان است و در این مسیر طی چند وقت اخیر اقداماتی را برای به آشوب کشیدن لبنان انجام داده است. مهم‌ترین اقدام ریاض در این زمینه، حمایت از فالانژها و حمله به طرفداران حزب‌الله و جنبش امل در پی اعتراض به مسکوت ماندن پرونده انفجار بندر بیروت بود. عربستان سعودی در این ماجرا به دنبال این بود که پروژه جنگ داخلی در لبنان را کلید بزند که با هوشیاری حزب‌الله و مردم لبنان خنثی شد. اکنون نیز ریاض به دنبال عدم ثبات سیاسی بعد از تشکیل دولت در لبنان است تا خلأ سیاسی در لبنان را به خلأ امنیتی مبدل کند. 2- آنچه عربستان در این مقطع نسبت به لبنان انجام می‌دهد، نشئت‌گرفته از خصومت آن با حزب‌الله است. تاکنون ترفندهای زیادی برای درگیر کردن حزب‌الله در لبنان از سوی عربستان صورت گرفته، اما هیچ‌کدام از این موارد از جنگ داخلی تا عدم حضور حزب‌الله در عرصه سیاسی، به نتیجه نرسیده است و سخنان وزیر اطلاع‌رسانی لبنان تنها بهانه‌ای برای ایجاد تنش‌های جدید با لبنان با هدف ضربه زدن به حزب‌الله است. در ماجرای مشکلات انرژی در لبنان نیز هیچ‌کدام از کشورهای عربی همراه با سیاست‌های ریاض، سوختی به لبنان تحویل ندادند تا تنها حامی ملت لبنان را با چالش مواجه ساخته و بین ملت و حزب‌الله فاصله اندازند. تدبیر به‌موقع سید حسن نصرالله و همراهی تجار لبنانی در خرید سوخت از ایران، این نقشه سعودی را باطل کرد و اینک نقشه جدیدی برای فشار دیپلماتیک بر لبنان آغاز شده است؛ اما واقعیت آن است که لبنان به لحاظ اقتصادی و سیاسی هیچ نیازی به این کشورهای عربی ندارد. به گفته عبدالباری عطوان، سردبیر روزنامه رأی الیوم: «لبنان در مقابل آمریکا زانو نزد، آن را به چالش کشید و محاصره‌اش را شکست و اعراب آمریکایی در اوج بحران سوخت، حتی یک بشکه نفت به آن پیشنهاد نکردند. چه سفیرانشان را فرابخوانند و چه آن‌ها را نگه دارند، چیزی تغییر نخواهد کرد، شاید توطئه‌ها کمتر شود و خیر ممکن است از باطن شر حاصل شود». 3- عربستان سعودی تا مقطع انتخابات آتی لبنان در 7 فرودین ماه همچنان به دنبال ایجاد تنش و کاهش مقبولیت حزب‌الله در لبنان است تا از این طریق بتواند دستاورد سیاسی در انتخابات پارلمانی آینده به دست آورد؛ بنابراین با ایجاد برخی تنش‌های خودساخته با همراهی برخی کشورهای عربی هرازچندگاه شاهد چنین اتفاقاتی در آینده خواهیم بود. (نویسنده: محمدرضا فرهادی)

▼ اخبار

چالش ایران برای رژیم صهیونیستی

اندیشکده آمریکایی هوور در گزارشی به چالش‌های داخلی و خارجی رژیم صهیونیستی در پاییز 2021 پرداخته است. بخشی از آن به چالش ایران برای این رژیم اختصاص دارد. این نهاد محافظه‌کار ایران را مهم‌ترین تهدید امنیتی این رژیم قلمداد کرده و معتقد است، حمایت ایران از سوریه در برابر تروریسم نیز ریشه در دشمنی دیرینه ایدئولوژیک با رژیم صهیونیستی دارد و دلیل اصلی این حمایت، اهمیت شاهراه دمشق در کمک به محور مقاومت است. چنانچه امروزه پیوند مستحکمی میان حشد‌الشعبی، حزب‌الله و حماس شکل گرفته است. به بیان این گزارش، سیاست واقعی ایران، تمایل به مهار اسرائیل از طریق ایجاد دارایی‌های استراتژیک در اطراف آن و ایجاد یک بازدارندگی معتبر در برابر تهدید اسرائیل و حمله به تأسیسات هسته‌ای ایران است. در این گزارش آمده است، دست‌یابی ایران به سلاح هسته‌ای، خطرناک‌تر از اقدامات محور مقاومت است؛ زیرا ممکن است دیگر کشورهای منطقه را نیز به‌سوی تسلیحات هسته‌ای سوق دهد. به همین دلیل رژیم صهیونیستی با خرابکاری و حملات سایبری درصدد جلوگیری از این امر می‌باشد. در گزارش اذعان شده که «فشار حداکثری» ترامپ که به ترغیب نتانیاهو انجام پذیرفت، شکست خورده و سبب پیشرفت برنامه هسته‌ای ایران شده است. به همین دلیل این رژیم تصمیم گرفته در هماهنگی با دولت بایدن بر تصمیم آن در بازگشت به برجام و نحوه این بازگشت تأثیر بگذارد. این نکته از گزارش که به نگرانی از دست‌یابی ادعایی ایران به سلاح هسته‌ای و سپس تمایل دیگر کشورهای منطقه به این مسیر پرداخته است، نشان می‌دهد که همچنان نگرانی راهبردی این رژیم را می‌توان ایجاد نوعی ائتلاف جمعی علیه این رژیم دانست که ایران در آن حضور داشته باشد.

امیرعبدالهیان: نسبت به نیت آمریکایی‌ها تردید جدی داریم!

وزیر امور خارجه کشورمان در گفتگو با روزنامه ایران به تشریح اهم سیاست‌های خارجی دولت سیزدهم بخصوص در حوزه برجام پرداخته است. دکتر امیرعبدالهیان در این گفتگو گفته است: «ما در راستای منافع مشترک ایران و چین از ظرفیت این کشور به‌عنوان یک قدرت اقتصادی نوظهور در بهره خواهیم گرفت و از روسیه هم به‌عنوان یک همسایه استفاده خواهیم کرد، اما سرنوشت مردم و کشور را به برجام و هیچ کشوری به‌طور مطلق گره نمی‌زنیم. منافع مشترک مبنای مناسبات است. ازنظر اقتصادی در بهترین شرایط که برجام مدت کوتاهی به‌طور ناقص کار کرد، با در نظر گرفتن فروش نفت و مشتقات نفتی به اروپا، کل حجم تبادل تجاری ما با کشور‌های این حوزه کمتر از ۵ میلیارد دلار شد. این در حالی است که در همان زمان حجم تبادل تجاری ما با امارات ۱۸ میلیارد دلار و با عراق بالغ‌بر ۱۴ میلیارد دلار بود. تا الآن برجام نتایجی برای تحقق منافع اقتصادی ما نداشته است. اگر برای بازگشت به برجام اراده‌ای جدی در امریکا وجود داشته باشد، اصلاً نیازی به این‌همه مذاکره وجود ندارد. کافی است از همین فردا یک فرمان اجرایی از سوی رئیس‌جمهور امریکا صادر شود و آن‌ها اعلام کنند به نقطه‌ای که ترامپ از آن خارج شد، بر‌می‌گردند. آقای بایدن یک ژست ضد ترامپ گرفته است، اما وقتی می‌خواهد درباره ایران صحبت کند، همان پرونده تحریمی ایشان را زیر بغل دارد. ازاین‌رو ما نسبت به نیت آمریکایی‌ها تردید جدی داریم».

وعده خبر خوش در آذرماه!

معاون اقتصادی رئیس‌جمهور مهم‌ترین مسائل کنونی کشور را رسیدگی به مسائل اقتصادی مانند معیشت، رفاه و بهبود زندگی مردم، رشد اقتصادی و ... عنوان کرد و افزود: «در دولت سیزدهم برای تحقق موضوعات مذکور برنامه‌ریزی‌های بسیاری صورت گرفته است». محسن رضایی اضافه کرد: «برای کنترل گرانی‌ها، ستاد تنظیم بازار شکل‌گرفته و اکنون در همه استان‌ها مستقر شده است و برای جبران هزینه‌هایی که به زندگی مردم تحمیل‌شده نیز برنامه‌ریزی‌هایی انجام‌شده و امیدوارم در این زمینه در آذرماه؛ خبرهای خوشحال‌کننده‌ای برای مردم داشته باشیم». رضایی با اشاره به مواجهه دولت سیزدهم با کسری 400 هزار میلیارد تومانی بودجه در ابتدای کار، این خبر خوش را نیز به مردم داد که: «درآمدهای جدیدی تعریف شده است تا از فشاری که روی مردم است کاسته شود و دولت با استفاده از جیب مردم به دنبال تأمین هزینه‌های خود نباشد».

‌اخبار کوتاه

ماحصل سیاست‌های دولت روحانی در حوزه پدافند غیرعامل/ «سردار جلالی» در تشریح دلایل وقوع حمله سایبری به سامانه سوخت کشور و اقدامات مشابه دشمن در این حوزه به کارشکنی‌های دولت سابق در زمینه پیشبرد اهداف سازمان پدافند غیرعامل اشاره کرد. رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور گفت: «دولت قبل با ما در زمینه شبکه ملی اطلاعات همراهی نمی‌کرد و برداشت سیاسی داشت. رهبری با حضور سازمان پدافند غیرعامل در شورای عالی فضای مجازی موافقت کردند ولی دولت همکاری‌های لازم را نکرد».

اعتراف شبکه لندنی به هک امنیتی ایران از رژیم صهیونیستی/ شبکه ضد ایرانی "الحوار" به دستیابی ایران به اطلاعات وزیر جنگ و هزاران نیروی نظامی رژیم صهیونیستی اعتراف کرد و اعلام کرد: «این هک امنیتی بزرگ به لایه‌های امنیتی رژیم صهیونیستی ضربه وارد کرده است؛ ایران توانایی دست یافتن به اطلاعات بسیار محرمانه‌تر هم دارد!».

تکذیب خبرسازی رسانه سعودی توسط وزارت بهداشت/ روابط عمومی وزارت بهداشت در خصوص انتشار مطلبی مبنی بر واردات واکسن سینوفارم توسط بنیاد برکت، ضمن تکذیب این خبر اعلام کرد: «تنها مجموعه واردکننده واکسن از چین، هلال‌احمر بوده است و چنین حاشیه‌سازی‌هایی از سوی بعضی رسانه‌ها، تخریب تولید داخلی و اعتماد عمومی نسبت به واکسن ایرانی است». از ابتدای تلاش تیم‌های مختلف داخلی برای دستیابی به واکسن ایرانی کرونا، تلویزیون سعودی ایران اینترنشنال و دیگر رسانه‌های معاند سعی در مخدوش‌سازی تلاش‌ها و زحمات دانشمندان ایرانی نموده و از هرگونه شایعه‌سازی‌ و حاشیه‌سازی در مورد واکسن‌ سازان ایرانی فروگذار نکرده‌اند.

میلیاردها تومان کالا که در انبارهای بوشهر خاک می‌خورد!/ بازرس کل بوشهر خبر داد: «۱۸ میلیارد تومان پوشاک، 4.8 میلیارد تومان کیف و کفش، 2.7 میلیارد تومان لوازم‌التحریر و نوشت‌افزار در انبار‌های اموال تملیکی بوشهر خاک می‌خورد. این اموال می‌تواند نیاز جامعه ازجمله مددجویان تحت پوشش بهزیستی، کمیته امداد و دیگر نهاد‌های حمایتی را تأمین کند. با پیگیری‌های انجام‌شده ۲۳۰ دستگاه از خودرو‌های خارجی وارداتی رفع توقیف شد؛ اما بیش از ۴۰۰ موتورسیکلت سنگین و ۱۵۰ دستگاه ماشین‌آلات سنگین راه‌سازی هنوز توقیف است!».

وزیر صمت: موج تولید خودرو در راه است!/ «سید رضا فاطمی امین» در جمع خبرنگاران گفت: «منتظر آمار تولید آخر سال خودروسازها نمی‌مانیم و برنامه هفتگی از آن‌ها خواسته‌ایم. موج جدید افزایش تولید خودرو از دو هفته دیگر شروع خواهد شد و مردم آن را می‎بینند». این قول وزیر در حالی است که شایعات اخیر در خصوص احتمال افزایش قیمت خودروهای تولیدی کشور، موجب بلاتکلیفی خریداران و فروشندگان شده و با افزایش قیمت برخی خودروهای تولیدی، همچنان شاهد رکود در این بازار هستیم.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات