صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۰ آبان ۱۴۰۰ - ۰۶:۲۴  ، 
کد خبر : ۳۳۴۳۶۳

اخبار ویژه ۱۰ آبان

روزنامه کیهان**

برآیند ۶ سال مذاکره فرسایشی لغو تحریم بود یا دو برابر شدن آن؟!

روزنامه زنجیره‌ای آرمان در یادداشتی نوشت لغو تحریم‌ها تنها با مذاکره انجام می‌شود.
این روزنامه می‌نویسد: به هر حال ما باید تحریم‌ها را لغو و خنثی‌سازی کنیم. لغو تحریم‌ها به جز مذاکره راه و گزینه دیگری ندارد. دیپلماسی تنها راهکاری است که می‌تواند منجر به رفع و لغو تحریم‌ها شود. قطع اقتصاد ایران با مذاکرات برجام یا قطع اقتصاد با دلار همه در سطح شعار است و واقعیت این است که ایران بدون مبادلات تجاری با جهان و منطقه نمی‌تواند از این وضعیت اقتصادی بغرنج خارج شود و تاکنون طی سه ماه گذشته هم مشخص شده که دولت آقای رئیسی برنامه جایگزینی برای برجام ندارد و برجام در حال حاضر تنها دستور کار روی میز است که می‌تواند شرایط را برای بهبود اقتصاد ایران فراهم کند و جمهوری اسلامی ایران باید قطعا در مواضع خود تعدیل ایجاد کند چراکه مذاکرات ایران با گروه ۱+۴ در چارچوب برنامه هسته‌ای ایران هست و لغو تحریم‌ها هم باید در همین چارچوب صورت بگیرد. ما مدام بر این نکته پافشاری می‌کنیم که حاضر نیستیم مذاکراتی فراتر از برنامه‌ای هسته‌ای انجام دهند؛ لذا باید انتظارمان هم در همین حد باشد و غیر از این حتما مذاکرات احیای برجام به بن‌بست خواهد خورد و به احتمال زیاد تبعات سنگینی متوجه ایران خواهد کرد و می‌تواند این فرصت را برای آمریکا ایجاد کند که با یک اجماع‌سازی علیه ایران شرایط را برای ایران بدتر کند.
این روزنامه می‌افزاید: قطعا آمریکایی‌ها گام‌ها و تحریم‌های جدی‌تری را می‌توانند اعمال کنند. نفتی که چین دارد از ایران می‌خرد با توجه به چشم‌پوشی‌هایی است که آمریکا از شرکت‌ها و پالایشگاه‌های نفت چین دارد و اگر بخواهد این اغماض‌ها را کنار بگذارد و با رصد بیشتری صادرات نفت ایران را دنبال کند، محدودیت‌های بیشتری در این راه اجرا خواهد شد؛ لذا ادامه همین تحریم‌های یک‌جانبه برای آمریکا کافی است که بتواند به اهداف خودش در قبال جمهوری اسلامی ایران و کشاندنش به پشت میز مذاکره دست یابد.
انتشار این تحلیل در حالی است که ۶ سال مذاکره دولت سابق با سه دولت آمریکا (اوباما، ترامپ و بایدن) به هیچ سرانجامی جز تعطیلی بخش عمده برنامه هسته‌ای و دو برابر شدن تحریم‌ها نینجامید؛ بنابراین ادعای این که «مذاکره، تنها راه لغو تحریم‌هاست»، ادعایی عبث و خلاف واقعیات غیرقابل خدشه است.
از طرف دیگر، لغو همه تحریم‌ها، تعهد علنی آقای روحانی با مردم و نظام بوده و با این عهد هم اجازه یافت تا برجام را به اجرا بگذارد. او بار‌ها حتی در روز اعلام توافق- از لغو یکباره همه تحریم‌ها خبر داده بود. چنان که ۲۰ فروردین۹۴ در مراسم روز ملی فناوری هسته‌ای: «ما هیچ توافقی را امضاء نخواهیم کرد، مگر آنکه در اولین روز اجرای توافق، تمامی تحریم‌های اقتصادی، همان روز و بالمرّه (یکجا) لغو شود». او همچنین ۲۳ تیر ۹۴ به مناسبت امضای برجام گفت: «امروز به ملت شریف ایران اعلام می‌کنم که طبق توافق، در روز اجرا (دی ماه ۹۴) تمامی تحریم‌ها لغو خواهد شد. تمام تحریم‌های اقتصادی شامل مالی، بانکی، بیمه، حمل‌ونقل، پتروشیمی و فلزات گرانبها، بالمرّه (یکباره) لغو خواهد شد و نه تعلیق».
لغو همه تحریم‌ها، تعهد دولت روحانی با مردم و نظام بوده است؛ و گرنه تعطیلی یا تعلیق ۹۵ درصد برنامه هسته ای، دلیل و معنایی نداشت. حتی اگر روحانی از لغو همه تحریم‌ها خبر نداده بود، باز هم مضحک بود که تحریم‌ها با یک برچسب (مثلاً هسته‌ای) تعلیق شود و هنوز تعلیق نشده، با بهانه دیگر برگردد! اما موضوع تلخ‌تر این است که تیم ما در آخرین دور مذاکرات، چند پله از حقوق ایران تنازل کرده بود و با این وجود روحانی ادعا می‌کرد توافق آماده شد و منتظر اجازه امضا و اجراست!
تریتا پارسی، معاون اجرایی اندیشکده کوئینسی، و موسس لابی «نایاک» (شورای ملی ایرانیان آمریکا)، فرد مورد اعتماد تیم آقای ظریف بود. او اخیرا فاش کرد: تیم ایرانی در آخرین دور مذاکرات به طرف آمریکایی می‌گویند تضمین کلی نمی‌خواهیم، فقط تضمین بدهید در دوره خود بایدن به توافق ‎برجام عمل خواهیدکرد و آن‌ها گفته‌اند نه!
اما درباره امکان تحریم‌های جدید، این ادعایی است که فقط از یک روزنامه اجاره‌ای و زنجیره‌ای برمی‌آید وگرنه خود آمریکایی‌ها نیز اعتراف می‌کنند که کفگیرشان به ته دیگ خورده است. آمریکایی‌ها اگر می‌توانستند چینی‌ها را با تحریم مجازات کنند، دریغ نمی‌کردند و اگر ایران توانست در اوج فشار‌های تحریمی دو سه سال اخیر، بالای یک میلیون بشکه نفت به کشور‌های مختلف بفروشد، به مفهوم کند شدن حربه تحریم است.

ضرباتی کاری‌تر از «خزانه خالی» به اقتصاد کشور

تایید و تکذیب خالی بودن خزانه از سوی برخی مدیران دولت سابق، سرپوشی بر سوءمدیریت گسترده این طیف و ضربات کاری به اقتصاد کشور است.
روزنامه فرهیختگان در این زمینه نوشت: تحویل دولت با خزانه خالی معنا ندارد و خطا‌های بزرگ دولت سابق در جا‌های دیگری بود.
موضوعی که ضربه به‌نهایت کاری‌تر از خزانه خالی است، حجم بالای کسری بودجه، برداشت قابل‌توجه از منابع بانک مرکزی درقالب تنخواه و همچنین پیش‌خور کردن بودجه با ریخت‌وپاش‌هایی است که دولت روحانی در بودجه جاری داشته و به تناسب آن، کاهش شدید ارزش حقیقی بودجه عمرانی است که به‌رغم تنظیم بودجه‌های انبساطی در کشور رخ داده و نشانه‌های ملموس آن درقالب قطعی‌های آب و برق و گاز و... مشاهده می‌شود.
یکی از موضوعاتی که محمدباقر نوبخت، رئیس پیشین سازمان برنامه‌وبودجه در تکذیب خالی بودن خزانه به آن اشاره نمی‌کند، مسیری است که دولت روحانی در چند ماهه اول سال جاری پیموده است. براساس گزارش بانک مرکزی ایران، رشد نقدینگی و پایه پولی در ۱۲ ماهه منتهی به پایان شهریورماه ۱۴۰۰ به ترتیب به ۴۰/۵ درصد و ۳۹/۵ درصد رسید.
همچنین افزایش خالص مطالبات بانک مرکزی از بخش دولتی عمدتا به دلیل استفاده دولت از وجوه تنخواه‌گردان خزانه به مبلغ ۴۷ هزار میلیارد تومان در پایان شهریورماه ۱۴۰۰. موضوع دیگر درخصوص تنخواه که آن را به جلیقه انفجاری تبدیل می‌کند، عدم تسویه آن است.
نکته قابل‌تاملی که به ما می‌گوید دولت روحانی ضربه کاری‌تر به کشور زده که به‌اصطلاح عامیانه «خالی‌بودن خزانه در پیش آن عددی نیست»، موضوع کسری شدید بودجه چندصد هزار میلیارد تومانی است.
ضربه کاری‌تر بعدی، عدم اصلاح ساختار بودجه است که دولت روحانی برای دولت سیزدهم به یادگار گذاشته است. ۱۷بهمن ۱۳۹۷ بود که علی لاریجانی، رئیس وقت مجلس اعلام کرد به دستور رهبر انقلاب، مجلس و دولت مسئول اصلاح ساختار کشور ظرف ۴ماه آینده شده‌اند. پس از چندین‌ماه درنهایت در تیرماه سال۱۳۹۸ سازمان برنامه‌وبودجه متنی را با عنوان «چارچوب اصلاح ساختاری بودجه» منتشر کرد.
در سال۱۳۹۹ نیز سازمان برنامه اعلام کرد بودجه را براساس تکالیف برنامه اصلاح ساختاری بودجه تهیه کرده است. اما در نهایت، رقم کسری تراز عملیاتی بودجه از حدود ۳۱۹هزار میلیارد تومان لایحه دولت به ۴۶۴هزار میلیارد تومان رسید. دولت روحانی نه‌تن‌ها اقدامی برای اصلاح ساختار بودجه انجام نداد، بلکه با ایجاد انتظارات بین کارکنان و بازنشستگان که بسیاری از منابع بودجه را پیش‌خور کرد و نگرانی ما باید این پیش‌خور‌ها باشد که کسری بودجه را تعمیق کرده است.
یکی دیگر از شاخص‌های قابل‌تامل در کارنامه حسن روحانی که بسیار خطرناک‌تر از خزانه خالی است، موضوع کاهش شدید سرمایه‌گذاری و پیشی گرفتن استهلاک سرمایه از تشکیل سرمایه ثابت ناخالص است که در دو سال اخیر رخ داده و عجیب‌تر اینکه در ۶۰ سال اخیر امری بی‌سابقه بوده است.
بر این اساس دولت روحانی گرچه دست و دل بازی‌های عجیبی از خود در تنظیم بودجه نشان داده و بودجه را هر ساله انبساطی بسته است، اما از یک مسیر غلط ضربه کاری به کشور وارد کرده است. این مسیر عبارت است از اینکه دولت روحانی هر ساله با وجود بودجه‌های انبساطی، همواره از سهم بودجه عمرانی که بودجه توسعه‌ای است، کاسته و به بودجه جاری افزوده است.

امید مردم به بهبود شرایط علت به دست و پا افتادن افراطیون

اصلاح‌طلبان در شرایطی در ناامیدی مردم می‌دمند که طبق نطرسنجی‌ها ۷۲ درصد مردم از عملکرد دو ماهه دولت رئیسی ابراز رضایت دارند.
روزنامه صبح نو درباره منفی بافی‌های افراطیون مدعی اصلاحات برای ناامید کردن مردم نوشت: چندی پیش بود که خبر ادامه حضور ایران در لیست سیاه FATF، جنجال‌آفرینی مجدد اصلاح‌طلبان را در پی آورد. رسانه‌های اصلاح‌طلب که پیشتر سختی واردات واکسن و عدم‌عضویت دائم ایران در سازمان شانگ‌های را به FATF ربط می‌دادند، با بزرگنمایی آنچه «فتف» نسبت به ایران انجام داد، وضعیت را سیاه تصویر کردند.
اقدام اخیر FATF باعث شد رسانه‌های اصلاح‌طلب بار دیگر با بزرگنمایی از آثار و نتایج اقتصادی قرار گرفتن در لیست سیاه، خود را در مقام منتقد وضعیت موجود و دلسوز معیشت مردم قرار بدهند. روزنامه اعتماد تیتر «ایران همچنان در لیست سیاه» را انتخاب کرد و از چالش‌های اقتصادین نوشت. روزنامه شرق نیز در بخشی از گزارش خود مدعی شد: «حل‌نشدن این مسئله، عملا در قریب‌به‌اتفاق پروژه‌های سیاست خارجی ایران تاثیر منفی جدی خواهد گذاشت».
رسانه‌های طیف اصلاح‌طلب درحالی مدعی تاثیر منفی حضور ایران در لیست سیاه بر پروژه‌های سیاست خارجی کشورمان هستند که پیشتر همین ادعا را درباره موانع پیوستن تهران به سازمان همکاری شانگ‌های نیز تکرار می‌کردند. پیش از شرکت رئیس‌جمهور در نشست اعضای سازمان همکاری‌های شانگهای، اصلاح‌طلبان تبلیغات وسیعی در جهت ناکام گذاشتن درخواست ایران برای عضویت دائم در این سازمان به راه انداختند. محور اصلی ادعای رسانه‌های اصلاح‌طلب این بود که تا پیش از تعیین‌تکلیف نسبت ایران با FATF و خروج از لیست سیاه، اساسا صحبت از عضویت در سازمان‌های تجارتی بین‌المللی و انجام مراودات اقتصادی با سایر کشورها، سخن لغو و غیرکارشناسانه‌ای خواهد بود. همزمان، روزنامه اعتماد نیز وجود تحریم‌ها را مانعی بزرگ بر سر راه پیوستن ایران به سازمان شانگ‌های برشمرده بود. همان موقع احمد شیرزاد، فعال اصلاح‌طلب در گفتگو با روزنامه تعادل، مدعی شد که عضویت ایران در شانگ‌های در گروی حل مشکل تحریم‌ها و FATF است. با وجود همه این ادعا‌های بی‌پشتوانه، سازمان همکاری‌های شانگ‌های درخواست ایران برای عضویت دائم در این سازمان را پذیرفت و درحال‌حاضر مقدمات این عضویت در حال سپری شدن است.
پیش از آن نیز، اصلاح‌طلبان و مقامات ارشد دولت روحانی، بی‌کفایتی خود در واردات واکسن را نیز به موضوع FATF و لیست سیاه آن گره زده بودند. وقتی با روی‌کارآمدن دولت جدید، روند واردات واکسن کرونا سرعت خیره‌کننده‌ای به خود گرفت، همگان چشم و گوش تیز کرده و در مقام پرسشگری درآمدند که چرا در دولت روحانی واکسن وارد کشور نمی‌شد؟ وقتی مواضع مقامات ارشد دولت قبل و حامیان سیاسی آن واکاوی شد، این خط تبلیغاتی به دست آمد که با بهانه قرار دادن حضور ایران در لیست سیاه، واردات واکسن را امری صعب و تا حد زیادی ممتنع قلمداد می‌کردند؛ برای نمونه، علی مطهری گفته بود: «به‌خاطر اینکه در لیست سیاه FATF قرار داریم نتوانستیم ۵۰ میلیون دلار مبلغ سهمیه ایران از واکسن کرونای سازمان جهانی بهداشت برای هشت‌میلیون ایرانی را منتقل کنیم». علی ربیعی، سخنگوی وقت دولت نیز تصریح کرده بود: «نپیوستن به FATF آثار خود را نشان خواهد داد». همزمان عبدالناصر همتی، رئیس‌کل وقت بانک مرکزی نیز ادعا‌های مذکور را تکرار کرده بود.
با ذکر موضوعات فوق، این سؤال مطرح می‌شود که اصلاح‌طلبان چرا دوباره مشغول بازنمایی‌های مغرضانه از واقعیت‌اند و با دست‌مایه قراردادن حربه‌های تکراری ازجمله ایجاد ارتباط میان مقولاتی نظیر FATF با اقتصاد، در‌پی‌استثنایی جلوه‌دادن شرایط‌اند؟ در پاسخ به این سؤال، باید گفت که اولا اصلاح‌طلبان درک درستی از مناسبات بین‌المللی روز ندارند و تصور می‌کنند با اخم غرب، نمی‌شود کار مملکت را پیش برد. دلیل دوم به این بازمی‌گردد که اصلاح‌طلبان برای خروج از انزوای سیاسی کنونی و برآمدن مجدد به‌عنوان یک جریان سیاسی مدعی، به بازنمایی‌های دروغین از واقعیت نیاز دارند. بی‌شک نشان دادن کارآمدی به مردم ازسوی دولت و مجلس کنونی، شرط مقابله با حربه‌های مدعیان خواهد بود.
این فضاسازی‌ها در حالی است که بر اساس نظرسنجی‌های مختلف، داخلی و خارجی، بالای ۷۲ درصد مردم به سرانجام اقدامات دولت جدید برای بهبود شرایط اقتصادی امید دارند.

**************

روزنامه وطن امروز**

بلینکن:
همچنان دیپلماسی بهترین راه برای حل مسأله هسته‌ای ایران است

«آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا در مصاحبه با برنامه «فیس د نیشن» شبکه «سی‌بی‌اس نیوز» گفت آمریکا همچنان معتقد است دیپلماسی بهترین راه پیش رو برای بازگرداندن برنامه هسته‌ای ایران به چارچوبی است که تحت برجام قرار داشت. به گزارش فارس، وی در این مصاحبه در پاسخ به سوالی درباره مذاکرات وین گفت: خب! ایرانی‌ها اکنون گفته‌اند که اواخر نوامبر به مذاکرات بازمی‌گردند. خواهیم دید که آیا آن‌ها واقعا این کار را انجام می‌دهند یا خیر. این مهم خواهد بود. اما مهم‌تر این واقعیت است که در اینجا در رم، رئیس‌جمهور به آنگلا مرکل صدراعظم آلمان، بوریس جانسون نخست‌وزیر انگلیس و امانوئل مکرون رئیس‌جمهور فرانسه پیوست و ما در هماهنگی بسیار نزدیکی با نزدیک‌ترین شرکای خود برای مقابله با این چالش ناشی از برنامه هسته‌ای ایران هستیم و همه ما همچنین با روسیه و چین در حال کار هستیم. وی در ادامه با بیان اینکه دیپلماسی بهترین راه پیش رو است، مدعی شد:، اما در صورت لزوم و در صورت عدم آمادگی ایران برای تعامل سریع با حسن نیت به منظور ادامه [مذاکرات]از جایی که در ژوئن به دلیل تغییر دولت در ایران نیمه‌کاره ماند و [در صورت عدم آمادگی ایران برای]اینکه ببینیم می‌توانیم به پایبندی متقابل برگردیم- هر ۲ کشور در اسرع وقت به توافق برگردند - گزینه‌های دیگر را نیز در نظر داریم.

***

واکنش دبیر ستاد حقوق بشر به اظهارات توئیتری وزیر خارجه سوئد

دبیر ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران به اظهارات نسنجیده وزیر خارجه سوئد واکنش نشان داد. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ستاد حقوق بشر، کاظم غریب‌آبادی، معاون امور بین‌الملل قوه قضائیه و دبیر ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران در واکنش به توئیت وزیر خارجه سوئد درباره وضعیت حقوق بشر در ایران، نوشت: توجه وزیر خارجه سوئد را به بیانیه ١٩ اکتبر چندین کارشناس مستقل و گزارشگر ویژه حقوق بشری سازمان ملل که با عنوان «همراهی بیش از اندازه کشور سوئد با تحریم‌های آمریکا، به حق به سلامت مردم ایران آسیب زده است» منتشر شده جلب می‌کنم. دبیر ستاد حقوق بشر ایران در ادامه این توئیت، بخشی از این بیانیه را منعکس کرد که تصریح می‌کند: «تصمیم یک تولید‌کننده سوئدی پانسمان برای توقف ارسال پانسمان‌ها به ایران برای استفاده بیماران پروانه‌ای، نشان می‌دهد چطور تبعیت بیش از اندازه از تحریم‌های آمریکا، به بهره‌مندی بیماران ایرانی از حقوق‌شان، علی‌الخصوص حق سلامت، در امان بودن از درد‌های روحی و فیزیکی و برخورد غیرانسانی و حق حیات، آسیب وارد می‌کند».

***

بنت:
جنگ سرد میان اسرائیل و ایران در جریان است

نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی با طرح ادعا‌هایی علیه ایران گفت: جنگ سردی میان اسرائیل و ایران در جریان است. به گزارش ایسنا، نفتالی بنت، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در گفتگو با نشریه تایمز چاپ لندن به تکرار ادعا‌های خود علیه کشورمان پرداخت و گفت: ما در جنگ سرد با ایران به سر می‌بریم و هر کاری لازم باشد برای خنثی کردن تهدیدات ایران انجام خواهیم داد. وی ادامه داد: اینکه ایران اکنون در پیشرفته‌ترین نقطه توانایی خود در غنی‌سازی اورانیوم قرار دارد، دیگر راز نیست. ما در حال حاضر در جنگ سرد با آن‌ها هستیم. در ۳۰ سال اخیر ایران در اطراف ما مستقر شده تا ما را به خود مشغول کند و از عمل باز دارد. بنت در ادامه ادعا‌های خود گفت اگر توانایی نظامی قاطع و فشار دیپلماتیک و اقتصادی از سوی اسرائیل، آمریکا و دیگر قدرت‌ها کنار هم قرار گیرد، آن وقت ایران پیشرفت را آهسته‌تر می‌کند و بعد متوقف می‌شود. نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی همچنین مدعی شد: ما هر کاری که لازم باشد برای خنثی کردن این تهدید انجام می‌دهیم. برای مقابله با آن‌ها از همه نیروها، پیشرفت‌ها، فناوری‌ها و امکانات مالی خود استفاده می‌کنیم تا به نقطه‌ای برسیم که چند گام از آن‌ها جلوتر باشیم.

***

گفت‌وگوی وزرای خارجه آمریکا و چین درباره ایران

وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد، آنتونی بلینکن در دیدار با همتای چینی خود درباره ایران و سایر موضوعات بین‌المللی رایزنی کرده است. وزارت خارجه آمریکا در اطلاعیه‌ای که روی وب‌سایت این وزارتخانه قرار گرفته است، اعلام کرد آنتونی بلینکن و وانگ یی، وزیران خارجه آمریکا و چین یکشنبه در حاشیه نشست گروه ٢٠ در رم، پایتخت ایتالیا با یکدیگر دیدار کردند. در این اطلاعیه آمده است: آنتونی بلینکن در این دیدار حوزه‌هایی را که آمریکا و چین در آن دارای منافع هستند یا می‌توانند درباره آن‌ها با یکدیگر همکاری کنند مورد تاکید قرار داده است که شامل شبه‌جزیره کره، ایران، افغانستان، میانمار و تغییرات آب و هوایی است. همچنین در این اطلاعیه آمده است: وزیر خارجه آمریکا در اظهارات خود نسبت به برخی اقدامات چین ازجمله در ارتباط با حقوق بشر، منطقه خودمختار سین کیانگ، تبت، هنگ‌کنگ و تایوان ابراز نگرانی کرده است.

***

با حکم امیرعبداللهیان
«رضا نجفی» معاون حقوقی و بین‌الملل وزارت امور خارجه شد

وزیر امور خارجه کشورمان طی حکمی معاون جدید حقوقی و بین‌المللی وزارت امور خارجه را منصوب کرد.
حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه کشورمان طی حکمی «رضا نجفی» را به عنوان معاون حقوقی و بین‌الملل وزارت امور خارجه منصوب کرد. در بخشی از این حکم آمده است: «امید است با توکل بر خداوند متعال و پیروی از منویات مقام‌معظم رهبری (مدظله‌العالی)، در تحقق سیاست‌ها و راهبرد‌های دستگاه دیپلماسی بویژه سیاست خارجی متوازن، فعال، پویا و هوشمند و همفکری و تعامل با معاونان، مدیران و کارشناسان محترم در انجام وظایف محوله موفق باشید».

**************

روزنامه خراسان**

چند نفر در طرح جهش تولید مسکن ثبت نام کرده‌اند؟

تسنیم- وزارت راه و شهرسازی از ثبت نام ۶۳۲ هزار نفر در سامانه نهضت ملی مسکن (ثمن) طی بازه زمانی ۲۸ مهر تا ۹ آبان ۱۴۰۰ خبر داد.

وعده وزیر صمت برای افزایش تولید خودرو از ۲ هفته آینده

فارس- وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به ضرورت اصلاح ساختار مالی شرکت‌های خودروسازی ایران خودرو و سایپا از موج جدید افزایش تولیدات خودرو از دو هفته آینده خبر داد. وی گفت: این امر یک شبه نبوده و برای این موضوع حدود دو ماه وقت گذاشتیم و خوشبختانه زیرساخت‌ها افزایش تولید را فراهم کرده و مقررات آن آماده شده است.

برنامه جدید وزارت صمت برای تنظیم بازار کالا‌های اساسی

فارس- سرپرست معاونت بازرگانی داخلی وزارت صمت درباره برنامه جدید تنظیم بازار کالا‌های اساسی این وزارتخانه گفت: در این برنامه تمام تولیدکنندگان و اصناف با سیستم هوشمند در دسترس هستند. حلقه اول یعنی تولید تا حلقه آخر یعنی توزیع به صورت هوشمند تحت نظارت بازرس‌ها قرار می‌گیردو نظارت مردمی هم در این سامانه دیده شده است. سعی می‌شود قیمت‌ها با توجه به اهمیت کالا‌ها بر اساس کمترین دخالت تعیین شود.

**************

روزنامه ایران**

انتشار نامه عذرخواهی مرحوم آذری قمی از رهبر معظم انقلاب

خبر اول اینکه، آیت‌الله محمد محمدی ری‌شهری در تازه‌ترین کتاب خود با عنوان «روشن‌بینی امام خمینی (ره)» نامه‌ای از مرحوم آذری قمی را منتشر کرده است که حاوی عذرخواهی او از رهبر معظم انقلاب است. به گزارش تسنیم، مرحوم آذری قمی یکی از شخصیت‌های مبارز در دوران نهضت اسلامی و از شاگردان امام (ره)، از بنیانگذاران روزنامه رسالت و از اعضای ارشد جامعه مدرسین و عضو مجلس خبرگان رهبری بود. با وجود این بعد از گذشت مدتی، وی به اظهار نظراتی پرداخت که با مواضع گذشته او در تضاد بود. براساس نامه‌ای که در کتاب جدید آیت‌الله ری شهری منتشر شده، آذری قمی در سال ۷۵ به‌خاطر مواضع جنجالی خود علیه رهبر انقلاب از ایشان عذرخواهی کرده است. در این نامه آمده است: «براساس یک سوء‌ظن و شدت علاقه به نظام مقدس اسلامی، گرفتار یک تلاطم درونی که مرا بین دو محذور ـ یعنی دو ترک وظیفه مخیر می‌کرد ـ ناخواسته مبتلا به ضربه‌ای علیه نظام شدم و از این رنج درونی، سرانجام سحر شب یازدهم عاشورا با توسل به قمر بنی‌هاشم رها شدم و خداوند مرا نجات داد. اکنون جز رضایت خاطر مبارک و ایتمار به اوامر مبارک را نمی‌خواهم. در عین حال، نه جناب عالی و نه آقایان حجازی و محمدی را در مظان استجابت دعا فراموش نکردم. خواسته‌ای هم جز خواسته‌هایی را که جناب‌عالی بپسندید، ندارم. تفصیل مطالب را اگر میل مبارک باشد از آقای مسعودی سؤال داشته باشید. احمد آذری قمی.»

بایدن به‌دنبال توافق هسته‌ای نیست

خبر دیگر اینکه، یک روزنامه امریکایی به نقل از چند کارشناس ارشد نوشت، شکستن بن‌بست دیپلماتیک احیای برجام دشوار خواهد بود و بایدن نشان داده که مایل به پیشبرد بدون تعهدات از سوی تهران نیست. به گزارش فارس، به‌دنبال بیانیه رئیس‌جمهوری امریکا با سران تروئیکای اروپا کارشناسان امریکایی تاکید کردند که «جو بایدن» رئیس‌جمهوری امریکا باید به‌دنبال فشار حداکثری علیه ایران باشد. به نوشته روزنامه «لس آنجلس تایمز» «مایکل دوران» کارشناس ارشد اندیشکده «هادسون» گفت که دولت بایدن احتمالاً به‌دنبال یک تفاهم غیررسمی است که در آن مذاکرات ادامه دارد وهیچ یک از طرفین اوضاع را تشدید نمی‌کنند. در چنین منطقه‌ای خاکستری، تحریم‌های ایالات متحده برداشته نمی‌شوند، بلکه به‌صورت انتخابی اجرا می‌شوند. به گفته وی، توافق هرگز حاصل نخواهد شد، اما تفاهمات غیررسمی در این مسیر وجود خواهد داشت. ولی نصر، استاد مطالعات خاورمیانه و روابط بین‌الملل در دانشگاه «جانز هاپکینز» هم گفته که دولت بایدن امید زیادی به مذاکرات ندارد.

تکذیب یک خبر‌سازی درباره وزارت کار

شنیدیم که، عیسی منصوری، معاون سابق توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، خبر منتشره در یکی از خبرگزاری‌ها مبنی بر استعفا در اعتراض به تعداد اشتغال مطرح شده در نشست اخیر شورای عالی اشتغال را تکذیب کرد. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، منصوری اعلام کرد: پیرو انتشار خبری مبنی بر استعفای اینجانب در اعتراض به میزان اشتغال مطرح شده در نشست اخیر شورای عالی اشتغال، به اطلاع می‌رسانم که هیچ گفت‌و‌گویی در این باره توسط بنده انجام نشده است. وی همچنین تأکید کرد: موضوع استعفا در اعتراض به میزان اشتغال پیش‌بینی شده را تکذیب می‌کنم.

مجلس برنامه‌ای برای افزایش قیمت سوخت ندارد

دست آخر اینکه، مجلس برنامه‌ای برای افزایش قیمت حامل‌های انرژی ندارد. این را محسن زنگنه، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس به ایلنا گفته و افزوده: آن افزایش قیمت بنزینی که در سال ۹۸ اتفاق افتاد با توجه به تورمی که اکنون در کشور وجود دارد و قیمت دلاری که بشدت افزایش پیدا کرد، تأثیر افزایش قیمت را از بین برد. وی ادامه داد: الان حداقل ما در مجلس و کمیسیون برنامه و بودجه و اقتصادی مجلس بحث ورود به افزایش قیمت حامل‌های انرژی را برای عموم جامعه خیلی به صلاح نمی‌دانیم. در نتیجه الان بحثی برای افزایش قیمت حامل‌های انرژی در مجلس وجود ندارد، مگر اینکه دولت برای ۱۴۰۱ بخواهد برنامه‌ریزی دیگری داشته باشد.

**************

روزنامه شرق**

رهبران کمتر دیده‌شده طالبان در انظار عمومی ظاهر شدند
سخنرانی ملا هبت‌الله در خفا

هرچند هنوز مدرکی دال بر زنده‌بودن ملا هبت‌الله آخوندزاده، رهبر مرموز طالبان منتشر نشده است و کسی نمی‌تواند زنده‌بودن او را رسما تأیید کند، مقام‌های طالبان روز گذشته ادعا کردند که ملا هبت‌الله آخوندزاده برای نخستین‌بار در انظار عمومی ظاهر شده و در جمع ساکنان قندهار سخنرانی کرده است. البته آن‌طور‌که مقام‌های این گروه می‌گویند او تنها کسی نبود که در روز‌های اخیر از سایه خارج شده است و هم‌زمان در کابل، وزرای دفاع و کشور امارت طالبان که کمتر در انظار عمومی ظاهر می‌شوند، با وزیر خارجه ترکمنستان دیدار کردند.
محمد جلال، عضو کمیسیون فرهنگی طالبان در توییتی نوشت: آخوندزاده در مدرسه حکیمه در قندهار ساعت شش‌ونیم شب حاضر و سخنرانی کرده است و کلیپی صوتی نیز از سخنرانی رهبر طالبان منتشر خواهد شد؛ هرچند هنوز تصویر و ویدئویی از این حضور منتشر نشده و تنها در نوار صوتی ۱۰‌دقیقه‌ای منتشر شده، رهبر طالبان با چند پیام مذهبی برای جنگجویان طالبان دعا می‌کند. آن‌طورکه مقامات طالبان می‌گویند برای جلوگیری از انتشار ویدئو‌های این سخنرانی، افراد حاضر اجازه همراه‌داشتن دوربین یا موبایل را نداشتند.
اخیرا گزارش‌هایی درباره مرگ ملاهبت‌الله در رسانه‌ها منتشر شده بود، اما طالبان این گزارش‌ها را تکذیب کرده‌اند. رهبر طالبان که اکنون از او به‌عنوان امیرالمؤمنین «امارت اسلامی افغانستان» یاد می‌شود، در سال‌های اخیر زندگی‌ای مخفی داشته و تاکنون در محافل عمومی ظاهر نشده و تنها یک عکس منتسب به او منتشر شده است. چندی پیش انس حقانی، عضو ارشد طالبان گفته بود که ملا هبت‌الله زنده است و در افغانستان به‌سر می‌برد؛ اما از ترس هواپیما‌های بی‌سرنشین آمریکا در انظار عمومی ظاهر نخواهد شد. گمانه‌زنی‌ها درباره مرگ آخوندزاده از آنجا مطرح می‌شود که طالبان مرگ ملا محمد عمر، رهبر پیشین این گروه را نیز دو سال پنهان نگه داشتند و پس از نشر گزارش‌های موثق در‌این‌باره، تأیید کردند که او به‌دلیل بیماری در شهر کراچی پاکستان درگذشته است.

تهدید به شیوه طالبان

در‌همین‌حال، طالبان بار دیگر از آمریکا و دیگر کشور‌های جهان خواست تا دولتش را به‌رسمیت بشناسند و در هم‌زمان تهدید کرد به‌رسمیت‌شناخته نشدن و ادامه انسداد دارایی‌های افغانستان در خارج از کشور، نه‌تن‌ها برای افغانستان بلکه برای تمام جهان مشکلاتی در پی خواهد داشت. ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان، در نشستی خبری گفت: پیام ما به آمریکا این است که اگر سیاست به‌رسمیت‌شناخته‌نشدن ادامه یابد، مشکلات افغانستان نیز ادامه خواهد یافت؛ اکنون، این فقط مشکل افغانستان است، اما می‌تواند به مشکل منطقه و (نهایتا) تمام جهان تبدیل شود.
به گزارش رویترز، از ماه آگوست که طالبان قدرت را به دست گرفت، هنوز هیچ کشوری امارت طالبان را به رسمیت نشناخته، اما تاکنون مقامات ارشد چندین کشور با اعضای ارشد این گروه در داخل و خارج از افغانستان دیدار کرده‌اند. آخرین دیدار، سفر روز شنبه رشید مردوف، وزیر خارجه ترکمنستان به کابل بود؛ سفری که در آن، به گفته مجاهد در توییتر، اجرای سریع طرح خط لوله گاز ترکمنستان، افغانستان، پاکستان و هند بررسی شد. این اولین دیدار وزرای دفاع و کشور طالبان به صورت جداگانه با یک مقام بلندپایه خارجی است که به کابل سفر کرده است. سراج‌ا‌لدین حقانی، وزیر کشور طالبان که در «بالاترین سطح تحت تعقیب» پلیس فدرال آمریکا قرار دارد، هدایت این نشست را بر عهده داشت، اما رسانه‌های وابسته به طالبان برای حفظ جان و امنیت او در تصاویر منتشر‌شده صورت حقانی را
تار کرده‌اند.

لبنان دست به دامان فرانسه و آمریکا شد

لبنان تکاپو‌های دیپلماتیک خود برای برون‌رفت از بایکوت از سوی عربستان و متحدانش را تشدید کرده است. مقامات بلندپایه لبنانی به نشریه «الشرق‌الاوسط» گفتند که تماس‌های سران لبنان با مقامات بین‌المللی برای پایان‌دادن به بحران در روابط لبنان با کشور‌های عربی آغاز شده و در این راستا بیروت خواستار کمک پاریس و واشنگتن برای رفع تنش شده است. این تلاش‌ها در حالی آغاز شده که مطالباتی برای استعفای دولت لبنان مطرح شده است؛ هرچند دولت تأکید کرده که شرایط کشور اجازه نمی‌دهد که لبنان دوباره دچار وضعیت بی‌دولتی بشود. هم‌زمان پاتریارک مارونی بشاره الراعی، در‌صدد کمک به برون‌رفت از بحران برآمد و از «جورج قرداحی»، وزیر اطلاع‌رسانی لبنان، برای یک دیدار خصوصی دعوت کرد. قرداحی پیش از این ورود به دفتر رهبر دینی مسیحیان لبنان، در پاسخ به این سؤال که آیا استعفا خواهد داد یا نه، گفت: «بگذارید ببینیم جناب پاتریارک چه می‌خواهند»؛ اما پس از خروج از دفتر الراعی حاضر به هیچ‌گونه اظهار نظری نشد. در‌عین‌حال وزیر خارجه لبنان شامگاه شنبه گفت که جورج قرداحی در حال بررسی پیشنهاد استعفا از سمت خود است. او افزود: ما نیاز به زمان داریم؛ چون این مسئله پیچیده است؛ اما قرداحی خود به منافع لبنان واقف است و کرامت خود را حفظ می‌کند.

**********************************************************************

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات