صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۱ آبان ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۸  ، 
کد خبر : ۳۳۴۳۷۵

نشریه اخبار و تحلیل‌های سه‌شنبه، ۱۱ آبان ماه

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) دولت کنونی آمریکا هیچ فرقی با دولت قبلی ندارد؛ یعنی همین چیزی که الآن این‌ها در زمینه مسائل هسته‌ای از ایران مطالبه می‌کنند، همان چیزی است که ترامپ مطالبه می‌کرد. هیچ تفاوتی نکرده. او با یک زبان می‌گفت، این‌ها با یک زبان دیگری می‌گویند. باید به این‌ها توجّه کرد. (۰۶/۰۶/۱۴۰۰) www.basirat.ir

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼حرف روز      

هنر تعامل و خوب شنيدن

يکشنبه هفته گذشته هم‌زمان با سالروز ميلاد پيامبر اعظم(ص)، ديدار دوساعته رئیس دستگاه قضا با چند تن از فعالين سياسي و اجتماعي برگزار شد که در آن چهره‌هایی چون علي مطهري و عباس عبدي نيز حاضر بودند. اين اولين تلاش رئيس دستگاه قضا براي مواجهه با منتقدين و شنيدن سخنانشان نبود. اژه‌اي در طول چند ماه ریاست قوه، از طرق مختلف تلاش کرده تا اين ارتباطات برقرار شده و صداهاي متفاوت شنيده شود؛ اما بدون شک ديدار آخر، ديدار ممتازی بود، به‌نحوی‌که عباس عبدي در وصف نشست با قاضی‌القضات نوشت: «آقاي محسني هم خوب شنيد، هم خوب سخن گفت و هم خوب پاسخ داد. فقط مي‌ماند كه خوب هم عمل شود كه اميدوارم شاهد روند بهبود عملكرد نيز باشيم. هرچند انتظار فوريت داشتن دور از ذهن است و بايد قدري زمان داد». در مورد اين رويه مبارک رئیس دستگاه قضا، به چند نکات باید توجه داشت.

نکات تحلیلی: 1- يکي از مهم‌ترین ابزارهاي حکمراني که مي‌تواند رضايت افکار عمومی را کسب کرده و موجب افزايش اعتماد عمومي و اميد به آينده گردد، همين هنر خوب شنيدن است. متأسفانه در دولت سابق و مدعی گفتگو با جهان، نه‌تنها چنين هنري مشاهده نمی‌شد، بلکه بارها به منتقدین، فحاشی و توهین نیز شد! در کنار هنر خوب شنيدن، هنر پاسخگويي نيز بايد به‌عنوان مکمل رفتاري مسئولين کشور نهادينه گردد تا گامي مؤثر در مسير تحقق دولت اسلامي برداشته شود. 2- تعامل مثبت با طيف‌هاي مختلف احزاب و گروه‌هاي سياسي نيز اقدام مثبتي است که در پس اين رفتار ارزشمند رئیس دستگاه قضايي نهفته است. واقعيت آن است که گشودن درهاي گفتگو ميان طيف‌هاي سياسي مختلف کشور در اين شرایط حساس کشور، ضرورتي است که مي‌تواند موجب کاهش تنش در جامعه و دميدن آرامش و اميد به جامعه باشد. متأسفانه فرهنگ گفتگو و شنيدن صداي مخالف در سال‌هاي اخير بالأخص در دوران هشت‌ساله حاکميت دولت اعتدال ضربه خورده است و ديوار بلندي بين فعالين سياسي کشور فاصله انداخته است که در دوره حاکميت جريان انقلابي و تدابير حکيمانه اتخاذشده، مي‌تواند فرصتي براي ترميم اين فضا باشد. 3- بدون شک برنامه‌هاي در پيش گرفته‌شده براي تبدیل‌شدن به سنت حسنه نيازمند استمرار است و دستگاه قضا بايد تلاش کند تا اين رويه را تداوم بخشد و همچنين نتايج حاصل از اين تعاملات نيز به اطلاع افکار عمومي رسانده شود.

سخن آخر آنکه اميد است احزاب و گروه‌هاي سياسي و فعالين منسوب به آن‌ها منصفانه عمل کرده و رقابت‌هاي جناحي- سياسي را به‌سوی منافع ملی و عزت و پیشرفت کشور سوق دهند و با همه توان براي ارتقاء کارآمدي و حل مشکلات کشور قدم بردارند. (نویسنده: مهدی سعیدی)

▼گزارش روز                     

لزوم آغاز مذاکره با رویکردی جدید

«علی باقری کنی» معاون سیاسی وزیر امور خارجه بعد از دیدار با انریکه مورا، هماهنگ‌کننده کمیسیون مشترک برجام در بروکسل، خبر از آغاز دور جدید مذاکرات بین ایران و 4+1 در خصوص برجام را رسانه‌ای کرد. دور جدید مذاکرات در شرایطی از ماه آینده آغاز خواهد شد که مقامات ایرانی از بدعهدی طرف غربی به‌شدت گلایه‌مند هستند.

گزاره‌های خبری: 1- وزیر امور خارجه کشورمان در گفتگو با روزنامه ایران گفته است: «اگر برای بازگشت به برجام اراده‌ای جدی در آمریکا وجود داشته باشد، اصلاً نیازی به این‌همه مذاکره وجود ندارد. کافی است از همین فردا یک فرمان اجرایی از سوی رئیس‌جمهور آمریکا صادر شود و آن‌ها اعلام کنند به نقطه‌ای که ترامپ از آن خارج شد، بر‌می‌گردند. آقای بایدن یک ژست ضدترامپ گرفته است، اما وقتی می‌خواهد درباره ایران صحبت کند، همان پرونده تحریمی ایشان را زیر بغل دارد. ازاین‌رو ما نسبت به نیت آمریکایی‌ها تردید جدی داریم». 2- سعید خطیب‌زاده «سخنگوی وزارت امور خارجه» در خصوص اظهارات ایذایی برخی مقامات آمریکا و اقدامات دوگانه آن‌ها در برداشتن تحریم‌های علیه ملت ایران، اظهار داشت: اگر فقط یک دلیل برای اینکه چرا گفت‌وگو‌های وین به نتیجه نرسید باشد، همین اظهارات متناقض این روز‌های مقامات ایالات‌متحده است. اظهارات نماینده ویژه، آقای سالیوان، آقای بلینکن و اقدامات دوگانه‌ای که انجام می‌دهند و تلاش می‌کنند ازیک‌طرف میراث ترامپ را حفظ کنند، ازیک‌طرف فشار حداکثری شکست‌خورده خود را ادامه دهند و ازیک‌طرف هم صحبت از برداشته شدن تحریم‌ها می‌کنند؛ همه این‌ها نشان می‌دهد که با چه شرایطی روبرو هستیم».

گزاره‌های تحلیلی: 1- مذاکرات برجامی در دولت آیت‌الله رئیسی متفاوت از دولت گذشته باید باشد؛ در نگاه دولت جدید برجام یک‌بار مذاکره شده است. مذاکرات جدید باید درباره چگونگی بازگشت مؤثر آمریکا و رفع تحریم‌ها باشد. مسئولین جمهوری اسلامی باید هوشیار باشند تا زمانی که تمامی تحریم‌های آمریکا به‌صورت مؤثر و یکجا برداشته نشد، هیچ اقدام جبرانی انجام ندهند؛ زیرا آمریکا مصمم به مهار جمهوری اسلامی ایران است و حتی اگر ایران با همه تقاضاهای آنان موافقت کند، باز دلیلی برای حفظ تحریم‌ها خواهند یافت. 2- بانک مرکزی در جدیدترین آمار خود خبر از رشد دو برابری درآمدهای نفتی داده است و از سوی دیگر نشانه‌ها و اخبار حاکی از بهبود اوضاع اقتصادی کشور در ماه‌های آینده دارد؛ بنابراین هیچ دلیلی وجود ندارد که مقامات جمهوری اسلامی ترس از گزینه‌های روی میز غربی‌ها داشته باشند. دولت رئیسی به‌منظور جلوگیری از سوءاستفاده دشمن، مذاکرات وین را به‌صورت یک‌جانبه رها نخواهد کرد، اما با شرط‌گذاری منطقی «بهره‌مندی از مزایای اقتصادی قابل‌سنجش در ازای پایبندی به تعهدات»، می‌تواند به اهداف خود برسد. 3- مقامات غربی باید فهم کنند که موضوعات منطقه‌ای و موشک‌های بالستیک هیچ ارتباطی به پرونده هسته‌ای ندارد و جمهوری اسلامی در این خصوص با آن‌ها مذاکره نخواهد کرد. (نویسنده: فرهاد کوچک‌زاده)

▼خبر ویژه                                

بهترین راه مقابله با ایران!

رئیس‌جمهور آمریکا در پایان نشست گروه ۲۰ گفت: «با سران انگلیس، آلمان و فرانسه توافق کردیم که دیپلماسی بهترین راه برای مقابله با ایران است». این سخن بایدن به این معنی است که طرح گزینه جنگ با ایران، موضوعی کاملاً رنگ باخته است و باید با مذاکره ایران را مهار کرد! مذاکره‌ای که بنا به تجارب گذشته، مهره چینی هنرمندانه‌ای شده باشد و در آن همچون گذشته پلیس خوب و بد ایفای نقش کنند و درنهایت نیز تعهد عملی از ایران گرفته شود و تعهد کاغذی به آن داده شود! دقیقاً همین منطق آمریکایی است که به اذعان دستگاه سیاست خارجی کشورمان، مانع از نتیجه دادن مذاکرات وین شده و آینده توافق برجام را سست و مبهم نموده است.

▼ اخبار

ظرف سوراخ سرمایه اجتماعی!

«سعید حجاریان» نظریه‌پرداز جریان اصلاح‌طلب در مصاحبه‌ای گفته است: «فتح سنگر به سنگر در مقطعی جواب داد. بالاخره در آن زمان ریاست جمهوری بود، مجلس بود، شوراها بود، روزنامه‌ها بودند. منتها دوام نیافت. حفظ سنگر مهم است. یک‌وقتی فقط سنگر را فتح می‌کنید و یک‌وقتی حفظ هم می‌کنید؛ این دو مکمل هم هستند. اشتباه کجا بود که یک جاهایی این سنگر حفظ نشد؟ علل زیادی داشت. یک عده‌ای رفتند داخل کادر دولت. چندبار گفتم یک عده‌ای باید از دولت بیرون باشند. دوم خرداد جنبش بود؛ جنبش متولی می‌خواست که متولی نداشت. از این گذشته، پیگیری‌ها کم بود. یک عده هم شاید قاطی ما بودند که دنبال مال‌ومنال و پست و مقام و صندلی بودند. همه باید جلو می‌آمدند اما نیامدند. خلاصه، نشد! جمهوری اسلامی فعلاً آن‌قدر قدرت دارد که بتواند سرپا بایستد، اما فاصله مردم با دولت خیلی زیاد است. بی‌اعتمادی خیلی زیاد شده است. الآن اعتمادبه‌نفس کم شده، اعتماد به دیگری کم شده، اعتماد به دولت کم شده، اعتماد به خدا هم کم شده و این بدان معناست که مقوله اعتماد دچار اختلال شدید است. اعتماد بن‌مایه سرمایه اجتماعی است و ما ظرف سرمایه اجتماعی‌مان سوراخ شده است». لزومی برای تحلیل و بازخوانی سخنان حجاریان نیست. او و رفقای هم‌طیفش در جریان اصلاحات تا می‌توانستند مهر خاموشی بر ناکارآمدی‌ها و سوء مدیریت‌های دولت سابق گذاشتند تا آنچه نباید می‌شد، شد و تا می‌شد ملت از دولت ناامید گشت. اکنون با روی کار آمدن سلیقه و باور غیر، اندک‌اندک این نواقص مهروموم‌شده بازگشایی می‌شود، اما نه با معرفی مقصرین، بلکه با بیان در لفافه و یا اگر می‌شود با چسباندن آن به دولت تازه‌نفس!

از آبان 98 تا آبان 1400

«سید نظام‌الدین موسوی» سخنگوی هیئت‌رئیسه مجلس در خصوص عملکرد قابل دفاع دولت سیزدهم درباره حمله سایبری اخیر به سامانه سوخت کشور گفت: «تصمیم‌گیری‌های دولت قبل در آبان ۹۸ شوک بزرگی به مردم وارد کرد و مشکلات ناگواری را رقم زد، دولت هم با بی‌تفاوتی نسبت به اتفاقات آبان ۹۸ رفتار کرد‌، این مردم با رفتارهای دولت قبل احساس می‌کنند به شعورشان توهین شده است. در حمله سایبری اخیر باوجود آنکه دولت تقصیری نداشت اما مدیریت خوبی را در این حادثه داشت و رئیس‌جمهور شخصاً به این مسئله ورود کرد و وزیر نفت از مردم عذرخواهی کرد و اطلاع‌رسانی خوبی صورت گرفت، مردم با دیدن این رفتارهای دولت سیزدهم که صادقانه با آن‌ها برخورد می‌کند و صادقانه به دنبال رفع مشکل است، آرامش خاطر پیدا می‌کنند. حمله سایبری حمله بسیار سنگینی بود، دشمن از حادثه اخیر به دنبال این بود از بستر این حرکت یک اغتشاش در کشور شکل گیرد اما به‌واسطه هوشیاری و در صحنه بودن دولت و رئیس‌جمهور، مردم با آرامش کار را به جلو بردند و مشکل به‌سرعت رفع شد».

اعتراف رژیم صهیونیستی به شکست سنگین سایبری از ایران

شبکه «المیادین» درباره حملات سایبری اخیر به رژیم صهیونیستی و به نقل از رسانه‌های این رژیم نوشت، مقامات اسرائیل هنوز نمی‌دانند با جنگ سایبری در هفته‌های اخیر چگونه مقابله کنند. مدیرکل شرکت امنیت سایبری «کانفیدنس» گفته اگر اطلاعات به سرقت رفته توسط هکرهای «سایه سیاه» منتشر شود، این بزرگ‌ترین عملیات تخریبی علیه حریم خصوصی رژیم صهیونیستی خواهد بود. «هرئل مناشری» یکی از مؤسسان بخش سایبری «شاباک» هم گفته ایران با حملات سایبری به‌دنبال وارد کردن خسارت به زیرساخت‌ها و بخش مالی اسرائیل و نیز جمع‌آوری اطلاعات است.

عربستان: مشکل ما در لبنان حزب‌الله است

«فیصل بن فرحان» وزیر خارجه عربستان با اذعان به اینکه مشکل ریاض با لبنان اظهارات وزیر خارجه این کشور نبوده، مدعی شد: «لبنان به دلیل تسلط حزب‌الله بر تصمیم‌گیری‌های کلیدی لبنان، اصلاحات جامعی نیاز دارد که حاکمیت، قدرت و موقعیت خود را در جهان عرب احیا کند. هژمونی حزب‌الله بر نظام سیاسی لبنان، ما را نگران و تعامل با لبنان را برای کشورهای حاشیه خلیج (فارس) بی‌فایده می‌کند». عربستان با فشارهایی که بر لبنان می‌آورد درصدد بازیابی موقعیت و جایگاه سابق خود در لبنان و اثرگذاری بر امورات این کشور است.

‌اخبار کوتاه

قانونی برای حمایت از خانواده و جوانی جمعیت/ دیروز سخنگوی شورای نگهبان از تأیید طرح حمایت از خانواده د جوانی جمعیت خبر داد. بانکی، رئیس کمیسیون مشترک حمایت از خانواده و جوانی جمعیت مجلس در تشریح بندهای این قانون، گفت: «افزایش وام ازدواج به ۱۴۰ و ۲۰۰ میلیون تومان، تسهیلات ۱۰ تا ۵۰ میلیونی و اهدای زمینی ۲۰۰ متری برای فرزندآوری، رفع موانع آموزشی، حقوق و دستمزد و درمانی مانند هزینه‌های ناباروری ازجمله مشوق‌های این طرح است که همین هفته ابلاغ خواهد شد».

انهدام باندهایی که فقط اسلحه و مهمات قاچاق می‌کردند!/ وزارت اطلاعات خبر از شناسایی و انهدام ۷۸ باند قاچاق اسلحه و مهمات طی ۶ ماهه اول سال ۱۴۰۰ داد. در این عملیات‌ها ۲۱۷۰ قبضه سلاح شامل ۴۷۳ قبضه اسلحه جنگی، ۶۸۵ قبضه اسلحه شکاری، ۷۸۲ قبضه اسلحه کمری و ۲۳۰ قبضه انواع سلاح‌های دیگر کشف و ۲۰۱ نفر دستگیر شدند.

پیش‌بینی متفاوت از آینده اقتصاد ترکیه/ اتحادیه کارگری ترکیه اعلام کرد، شاخص خط فقر در ماه اکتبر برای یک خانواده ۴ نفره به ۱۰ هزار و ۷۵ لیر رسیده است. قیمت مواد غذایی هم در ماه جاری میلادی نسبت به ماه گذشته حدود ۲۵ درصد افزایش یافته است. ترکیه بدهی خارجی 500 میلیارد دلاری دارد که این حجم بدهی نجومی، هر آن به هم خوردن اقتصاد این کشور و سقوط ارزش پول ملی ترکیه را تهدید می‌کند.

بانک‌ها جریمه می‌شوند!/ وزیر راه و شهرسازی با اعلام اینکه قانون پرداخت تسهیلات طرح مسکن به بانک‌ها ابلاغ می‌شود، افزود: «۳۶۰ هزار میلیارد تومان معادل ۲۰ درصد تسهیلات کشور، سالانه سهم مسکن است. چنانچه بانکی این تسهیلات را نپرداخت، ۲۰ درصد جریمه مالیاتی می‌شود».

بورس رونق می‌گیرد!/ صبح دیروز وزیر اقتصاد با ۳۰ هلدینگ و حقوقی بازار سرمایه تشکیل جلسه داد. خاندوزی در این جلسه از اجماع وزارت اقتصاد، نفت، صمت و بانک مرکزی براى رونق بورس خبر داد.

نماینده: برجام را دوباره پاره می کنیم!/ «تد کروز» نماینده جمهوری‌خواه آمریکایی در توییتر نوشت: «جو بایدن از هیچ اختیار قانونی برای دادن تعهد الزام‌آور در برجام برخوردار نیست. هر توافقی با ایران چنانچه به تأیید سنا نرسد و به معاهده تبدیل نشود، قابلیت اجرا ندارد. هر رئیس‌جمهور جمهوری‌خواه دیگر در آینده بار دیگر آن را پاره خواهد کرد!».

الگوی «جنگ ستارگان» ریگان برای مقابله با ایران!/ «نفتالی بنت» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی مدعی شد که الگوی او برای مقابله با برنامه هسته‌ای ایران برنامه «جنگ ستارگان» رونالد ریگان، رئیس‌جمهوری آمریکا، در دهه ۱۹۸۰ میلادی است. به ادعای او رونالد ریگان مسکو را بمباران نکرد اما با سیاست‌ فشار خود موجب تغییرات اساسی در شوروی و فروپاشی آن شد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات