صفحه نخست >>  عمومی >> یادداشت کوتاه
تاریخ انتشار : ۱۱ آبان ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۰  ، 
کد خبر : ۳۳۴۳۷۶

هنر تعامل و خوب شنيدن

پایگاه بصیرت / مهدی سعیدی

يکشنبه هفته گذشته هم‌زمان با سالروز ميلاد پيامبر اعظم(ص)، ديدار دوساعته رئیس دستگاه قضا با چند تن از فعالين سياسي و اجتماعي برگزار شد که در آن چهره‌هایی چون علي مطهري و عباس عبدي نيز حاضر بودند. اين اولين تلاش رئيس دستگاه قضا براي مواجهه با منتقدين و شنيدن سخنانشان نبود. اژه‌اي در طول چند ماه ریاست قوه، از طرق مختلف تلاش کرده تا اين ارتباطات برقرار شده و صداهاي متفاوت شنيده شود؛ اما بدون شک ديدار آخر، ديدار ممتازی بود، به‌نحوی‌که عباس عبدي در وصف نشست با قاضی‌القضات نوشت: «آقاي محسني هم خوب شنيد، هم خوب سخن گفت و هم خوب پاسخ داد. فقط مي‌ماند كه خوب هم عمل شود كه اميدوارم شاهد روند بهبود عملكرد نيز باشيم. هرچند انتظار فوريت داشتن دور از ذهن است و بايد قدري زمان داد». در مورد اين رويه مبارک رئیس دستگاه قضا، به چند نکات باید توجه داشت.

نکات تحلیلی: 1- يکي از مهم‌ترین ابزارهاي حکمراني که مي‌تواند رضايت افکار عمومی را کسب کرده و موجب افزايش اعتماد عمومي و اميد به آينده گردد، همين هنر خوب شنيدن است. متأسفانه در دولت سابق و مدعی گفتگو با جهان، نه‌تنها چنين هنري مشاهده نمی‌شد، بلکه بارها به منتقدین، فحاشی و توهین نیز شد! در کنار هنر خوب شنيدن، هنر پاسخگويي نيز بايد به‌عنوان مکمل رفتاري مسئولين کشور نهادينه گردد تا گامي مؤثر در مسير تحقق دولت اسلامي برداشته شود. 2- تعامل مثبت با طيف‌هاي مختلف احزاب و گروه‌هاي سياسي نيز اقدام مثبتي است که در پس اين رفتار ارزشمند رئیس دستگاه قضايي نهفته است. واقعيت آن است که گشودن درهاي گفتگو ميان طيف‌هاي سياسي مختلف کشور در اين شرایط حساس کشور، ضرورتي است که مي‌تواند موجب کاهش تنش در جامعه و دميدن آرامش و اميد به جامعه باشد. متأسفانه فرهنگ گفتگو و شنيدن صداي مخالف در سال‌هاي اخير بالأخص در دوران هشت‌ساله حاکميت دولت اعتدال ضربه خورده است و ديوار بلندي بين فعالين سياسي کشور فاصله انداخته است که در دوره حاکميت جريان انقلابي و تدابير حکيمانه اتخاذشده، مي‌تواند فرصتي براي ترميم اين فضا باشد. 3- بدون شک برنامه‌هاي در پيش گرفته‌شده براي تبدیل‌شدن به سنت حسنه نيازمند استمرار است و دستگاه قضا بايد تلاش کند تا اين رويه را تداوم بخشد و همچنين نتايج حاصل از اين تعاملات نيز به اطلاع افکار عمومي رسانده شود.

سخن آخر آنکه اميد است احزاب و گروه‌هاي سياسي و فعالين منسوب به آن‌ها منصفانه عمل کرده و رقابت‌هاي جناحي- سياسي را به‌سوی منافع ملی و عزت و پیشرفت کشور سوق دهند و با همه توان براي ارتقاء کارآمدي و حل مشکلات کشور قدم بردارند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات