صفحه نخست >>  عمومی >> یادداشت کوتاه
تاریخ انتشار : ۱۱ آبان ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۴  ، 
کد خبر : ۳۳۴۳۷۷

لزوم آغاز مذاکره با رویکردی جدید

پایگاه بصیرت / فرهاد کوچک‌زاده

«علی باقری کنی» معاون سیاسی وزیر امور خارجه بعد از دیدار با انریکه مورا، هماهنگ‌کننده کمیسیون مشترک برجام در بروکسل، خبر از آغاز دور جدید مذاکرات بین ایران و 4+1 در خصوص برجام را رسانه‌ای کرد. دور جدید مذاکرات در شرایطی از ماه آینده آغاز خواهد شد که مقامات ایرانی از بدعهدی طرف غربی به‌شدت گلایه‌مند هستند.

گزاره‌های خبری: 1- وزیر امور خارجه کشورمان در گفتگو با روزنامه ایران گفته است: «اگر برای بازگشت به برجام اراده‌ای جدی در آمریکا وجود داشته باشد، اصلاً نیازی به این‌همه مذاکره وجود ندارد. کافی است از همین فردا یک فرمان اجرایی از سوی رئیس‌جمهور آمریکا صادر شود و آن‌ها اعلام کنند به نقطه‌ای که ترامپ از آن خارج شد، بر‌می‌گردند. آقای بایدن یک ژست ضدترامپ گرفته است، اما وقتی می‌خواهد درباره ایران صحبت کند، همان پرونده تحریمی ایشان را زیر بغل دارد. ازاین‌رو ما نسبت به نیت آمریکایی‌ها تردید جدی داریم». 2- سعید خطیب‌زاده «سخنگوی وزارت امور خارجه» در خصوص اظهارات ایذایی برخی مقامات آمریکا و اقدامات دوگانه آن‌ها در برداشتن تحریم‌های علیه ملت ایران، اظهار داشت: اگر فقط یک دلیل برای اینکه چرا گفت‌وگو‌های وین به نتیجه نرسید باشد، همین اظهارات متناقض این روز‌های مقامات ایالات‌متحده است. اظهارات نماینده ویژه، آقای سالیوان، آقای بلینکن و اقدامات دوگانه‌ای که انجام می‌دهند و تلاش می‌کنند ازیک‌طرف میراث ترامپ را حفظ کنند، ازیک‌طرف فشار حداکثری شکست‌خورده خود را ادامه دهند و ازیک‌طرف هم صحبت از برداشته شدن تحریم‌ها می‌کنند؛ همه این‌ها نشان می‌دهد که با چه شرایطی روبرو هستیم».

گزاره‌های تحلیلی: 1- مذاکرات برجامی در دولت آیت‌الله رئیسی متفاوت از دولت گذشته باید باشد؛ در نگاه دولت جدید برجام یک‌بار مذاکره شده است. مذاکرات جدید باید درباره چگونگی بازگشت مؤثر آمریکا و رفع تحریم‌ها باشد. مسئولین جمهوری اسلامی باید هوشیار باشند تا زمانی که تمامی تحریم‌های آمریکا به‌صورت مؤثر و یکجا برداشته نشد، هیچ اقدام جبرانی انجام ندهند؛ زیرا آمریکا مصمم به مهار جمهوری اسلامی ایران است و حتی اگر ایران با همه تقاضاهای آنان موافقت کند، باز دلیلی برای حفظ تحریم‌ها خواهند یافت. 2- بانک مرکزی در جدیدترین آمار خود خبر از رشد دو برابری درآمدهای نفتی داده است و از سوی دیگر نشانه‌ها و اخبار حاکی از بهبود اوضاع اقتصادی کشور در ماه‌های آینده دارد؛ بنابراین هیچ دلیلی وجود ندارد که مقامات جمهوری اسلامی ترس از گزینه‌های روی میز غربی‌ها داشته باشند. دولت رئیسی به‌منظور جلوگیری از سوءاستفاده دشمن، مذاکرات وین را به‌صورت یک‌جانبه رها نخواهد کرد، اما با شرط‌گذاری منطقی «بهره‌مندی از مزایای اقتصادی قابل‌سنجش در ازای پایبندی به تعهدات»، می‌تواند به اهداف خود برسد. 3- مقامات غربی باید فهم کنند که موضوعات منطقه‌ای و موشک‌های بالستیک هیچ ارتباطی به پرونده هسته‌ای ندارد و جمهوری اسلامی در این خصوص با آن‌ها مذاکره نخواهد کرد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات