صفحه نخست >>  عمومی >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۱۳ آبان ۱۴۰۰ - ۱۷:۳۲  ، 
کد خبر : ۳۳۴۴۰۹

ماهی گیری اصلاحات از آب گل آلود!/ مخالفان دیروز و دلواپسان امروز

دیدار اخیر آیت الله صافی گلپایگانی از مراجع اعظم قم با محمدباقر قالیباف رئیس مجلس یازدهم و گفتگویی که با هم داشتند سبب حاشیه هایی شد که سایت رجا نیوز نپخته و نسنجیده به آن دامن زد

دیدار اخیر آیت الله صافی گلپایگانی از مراجع اعظم قم با محمدباقر قالیباف رئیس مجلس یازدهم و گفتگویی که با هم داشتند سبب حاشیه هایی شد که سایت رجا نیوز نپخته و نسنجیده به آن دامن زد. حواشی که سبب شد حزبی که در عرصه سیاست شکست خوردند  و تا دیروز از مخالفان مراجع بودند و به هر بهانه ای آیت الله عظام را می کوبیدند حالا رنگ عوض کنند و در قالب دلسوزان مرجعیت جایگاه والای آنها را به دیگران گوشزد کرده و به عبارتی به دنبال ماهی گیری از آب گل آلود حواشی ایجاد شده و نابخردی رجا نیوز باشند.


اصلاح طلبان با سواستفاده از موقعیت پیش آمده و با موج سواری بر فراز حواشی می خواهند خود را دلسوز مرجعیت جا بزنند در حالیکه سابقه آنها بر هیچ کس پوشیده نیست و مردم از خاطر نمی برند چطور پیش از این برخی مراجع را کوبیدند و چطور به دغدغه مندی های مراجع در خصوص معیشت مردم و مشکلات اقتصادی بی توجه بودند!


آیت الله صافی گلپایگانی در دیدار رئیس مجلس با دغدغه هایی که در دیدار با هر رئیس جمهور و وزیر و مسئولی پیش از ایشان هم داشتند و توصیه هایی می کردند این بار هم مطرح کردند و از ارتباط با تمام کشورهای دنیا البته با نهایت عزت و اقتدار و حفظ مصالح کشور گفتند و عنوان کردند:« بنده بسیار نگران وضعیت اقتصادی و مشکلات مردم هستم، مردم نجیب و شریف کشور ما مستحق این وضعیت نیستند. گرانی برای مردم طاقت‌فرسا شده و تحمل آن برای مردم عزیزمان بسیار سخت و مشکل شده است.» آیت الله صافی در ادامه این دیدار از مسئولان خواستند در راه خدمت به مردم به فکر حل مشکلات اقتصادی و معیشتی باشند.


جنجالی برای موج سواری اصلاحات
اما توصیه های آیت الله صافی به محمدباقر قالیباف  و اشاره به ارتباط با همه کشورهای دنیا البته به شرطها و شروطها آغاز جنجالی بود که سبب موج سواری اصلاح طلبان بر فراز آن شد. شاید هم این حواشی بر مذاق آنها خوش آمد که با حواشی بیشتر به دنبال بهره برداری های سیاسی خود باشند.

رجا نیوز در واکنش به این سخنان آیت الله صافی در انتقادی تند نوشت:« جالب است که این حرف را حسن روحانی، هشت سال پیش مطرح کرد و به واسطه آن، عوام ظاهربین و بی‌تحلیل و سطحی‌نگر را فریفت و از آنها رأی گرفت. البته غلط‌بودن این تحلیل، در عمل ثابت شد و هشت سال مذاکره و بازی با سند ننگین برجام، هیچ حاصلی برای سفره مردم نداشت، اما امروز پس از هشت سال، همین سخن ناصواب را از زبان یک مرجع تقلید می‌شنویم.» رجا نیوز در ادامه سخنان آیت الله صافی را  تقلیدِ سیاسیِ ایشان از نیروهای سکولار آن هم با تاخیر سیاسی دانسته و آن را مذموم خوانده بود.تحلیلی نپخته و از روی جوگیری های سیاسی که خود سبب سواستفاده آنهایی شد که مدتها به دنبال چنین فرصتی برای حمله به مرجعیت بودند.


از واکنش تا عذرخواهی
این نوشته سایت رجانیوز واکنش جمعی از اساتید، طلاب و فضلای حوزه علمیه قم را به دنبال داشت. تا جایی که در نامه‌ای سرگشاده ضمن محکوم کردن توهین به مرجعیت شیعه، خواستار برخورد با نویسنده این مطلب شدند.
محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی نیز در مطلبی در صفحه توئیتر خود در واکنش به مطلب سایت رجانیوز نوشت: «مرجعیت در مکتب تشیع دارای جایگاهی با عظمت و بی‌بدیل است و پاسداری از آن مقام رفیع واجب شرعی است همانا که "الفُقَهاءُ أُمَناءُ الرّسُل". دلسوزان انقلاب باید ملاحظه داشته باشند مواضع آن‌ها باعث خدشه به جایگاه رفیع مرجعیت معزّز نشود.»

حجت الاسلام محمدجعفر منتظری، دادستان کل کشور و رئیس دادگاه ویژه روحانیت هم در واکنش به حواشی ایجاد شده در فضای مجازی در مورد سخنان آیت الله صافی گلپایگانی، ضمن اظهار تأسف از اینکه اشخاصی به خود اجازه می‌دهند که حریم مرجعیت شیعه را به بهانه‌هایی مورد هتک حرمت قرار دهند، گفته است:« باید حوزه نقدِ یک مطلب را کاملاً از حوزه اهانت و هتک حرمت جدا کرد.» دادستانی کل کشور دسور پیگیری ویژه این موضوع را به دادسرای ویژه روحانیت صادر کرد.


دلسوزی هایی که از حُب علی نیست!
هر چند رجانیوز از آیت الله صافی گلپایگانی عذر خواهی کرد و انتشار این مطلب را برخواسته از دغدغه‌ای انقلابی و ناظر بر سوءاستفاده‌های بیگانگان و دشمنان دین و ملت خواند.

اما جریان اصلاحات همچنان به دنبال بهره برداری های سیاسی هستند و این امری واضح و مبرهن است که اگر غیر از این بود چرا تا دیروز که خود بر مسند مسئولیت های اجرایی بودند توجهی به جایگاه رفیع مرجعیت نداشتند و یا توصیه های دغدغه مند مراجع را دخالت می دانستند و یا بی توجه از آن می گذشتند و هیچ گاه تا این حد از مرجعیت دفاع نکرده بودند! این امری روشن است که سنگ به سینه کوبیدن طیف اصلاح طلب از حُب علی نیست بلکه در اندیشه رسیدن به مقاصد خود در عرصه سیاست داخلی هستند.

محمدحسن آصفری، نماینده مجلس یازدهم گفته است:«برخی جریانات شکست خورده سیاسی از این موقعیت سواستفاده کرده و سعی کردند به نفع خود از این آب گل آلود ماهی بگیرند و سواستفاده کنند. اما این گروه های شکست خورده سیاسی باید متوجه باشند که نیروهای انقلابی همیشه پشت سر مرجعیت و حامی آن بوده اند و نقش مرجعیت را از پیروزی انقلاب تا امروز دنبال کرده اند و هیچ اختلافی بین مسئولین و مراجع وجود ندارد.» وی به رفتار دوگانه اصلاح طلبان در قبال مراجع اشاره کرده و گفته است: «مراجع در دوران اصلاحات به گرانی، تورم و بیکاری و فشار معیشتی بر روی مردم گلایه مند بودند؛ چطور آنجا دلشان برای مراجع نتپید و فرمایشاتشان را به گوش جان نخریدند؟ حالا امروزنگران شده و رفتار خود را عوض کرده اند؟»

جنجالی که به دنبال سخنان آیت الله صافی گلپایگانی در فضای رسانه ای و فضای مجازی اینور آبی و آنور آبی به پا شد نشان داد برخی چشم انتظار یک اشتباه و عملکرد ناپخته و نسنجیده از نیروی های انقلابی هستند تا سوار بر موج سواستفاده های سیاسی به مقاصد خود برسند.
 
 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات