صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۵ آبان ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۷  ، 
کد خبر : ۳۳۴۴۳۱

نشریه اخبار و تحلیل‌های شنبه، ۱۵ آبان ماه

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) سیاست کشور معلوم است که چه کار باید بکنند. تشخیص مسئولین ما این است که برویم مذاکره کنیم تا همین سیاست را اِعمال کنیم؛ منتها مراقبت بشود، نباید جوری باشد که طرف‌ها بخواهند همین‌طور مدام این مذاکره را کش بدهند که این برای کشور ضرر دارد. (۲۵/۰۱/۱۴۰۰) www.basirat.ir

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼حرف روز           

حکمت یک جمله تاریخی!

حضرت امام در پاسخ تهدیدات آمریکا یک جمله معروف دارند که اگر روی آن خوب کار می‌شد نه‌تنها ایران، بلکه امروز شاهد آزادی همه ملت‌های تحت ستم بودیم؛ امام خمینی(ره) در پاسخ کسانی که پس از تسخیر لانه جاسوسی به امام می‌گفتند که آمریکا به ایران حمله می‌کند، فرمودند: «آمریکا هیچ غلطی نمی‌تواند بکند؛ و جوان‌ها مطمئن باشند که آمریکا هیچ غلطی نمی‌تواند بکند. بی‌خود صحبت این‌که اگر دخالت نظامی... مگر آمریکا می‌تواند دخالت نظامی در این مملکت بکند؟ امکان برایش ندارد».

نکات تحلیلی: 1- بیش از ۴۰ سال از تهدیدهای آمریکا علیه ایران می‌گذرد و تهدیدات و طرح‌های آمریکا برای براندازی در ایران در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی، نظامی، رسانه‌ای و حتی حمایت از مزدوران صدها برابر گذشته شده است. 2- در همین راستا کنگره آمریکا از سال ۱۳۸۶ با تصویب چندین قانون مانند "حمایت از آزادی در ایران"در سال 2006 و قانون "قربانیان سانسور در ایران" در تابستان سال 2009 به ترتیب 10 و 30 میلیون دلار برای حمایت از مخالفان داخلی در ایران اختصاص داد. در سال 2008 این مقدار به 400 میلیون دلار برای ایجاد عملیاتی مخفیانه در ایران و تغییر حکومت در ایران رسید. اکنون این کمک‌ها به میلیاردها دلار افزایش یافته و قدرت ایران نه‌تنها کم نشده، بلکه افزایش هم داشته است.

نکته راهبردی: اگرچه کسانی در سال‌های گذشته با بهانه عقلانیت و لزوم مدارا با دشمنان درصدد بودند که ملت را بترسانند و به کرنش در مقابل آمریکا وادار کنند، اما موفقیت نیروهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در احقاق حقوق ملت ایران در دریای مکران و شادمانی مردم نشان داد که اولاً تهدیدات و ارعاب‌های آمریکا در اراده فولادین فرزندان روح‌الله اثر نکرده و ثانیاً پول‌های آمریکا برای ایجاد رعب عمومی در ملت ایران نتیجه عکس داده و نظامیان آمریکایی را ترسوتر کرده است. به همین دلیل، آمریکا برای حفظ نیروهای منطقه‌ای خود مجبور است در مواجهه با جمهوری اسلامی تجدیدنظر کند. پیروزی‌های مداوم ایران در ایستادگیِ مقابل آمریکا اثبات‌کننده نفس قدسی رهبر کبیر انقلاب اسلامی است که فرمود: «آمریکا هیچ غلطی نمی‌تواند بکند» و ان‌شاءالله استراتژی مقاومت و برخورد عزتمندانه در مسیر دیپلماسی هم منجر به موفقیت و احقاق حقوق ملت مقاوم ایران خواهد شد. (نویسنده: فرهاد مهدوی)

▼گزارش روز                   

نکاتی پیرامون توقیف نفت‌کش متخلف

نیروی دریایی سپاه در دریای عمان، ۱۷ ربیع‌الاول مصادف با سالروز میلاد رسول اکرم (ص)، اقدام به توقیف نفت‌کش متخلفی نمود که حامل نفت سرقت شده ایران بوده است. در حین عملیات توقیف این نفت‌کش، شناورهای نظامی آمریکا با پشتیبانی هوایی در یک اقدام غیرحرفه‌ای سعی در ممانعت نسبت به انتقال این نفت‌کش به آب‌های سرزمینی جمهوری اسلامی شدند. در این خصوص نکات حائز اهمیتی وجود دارد؛ 1- حضور هدفمند و متراکم آمریکائی‌ها در صحنه عملیات، تصرف با پشتیبانی هوایی و اطلاعاتی و احتمال پشتیبانی آنان از این سرقت دریایی را به یقین تبدیل می‌کند. 2- اخلال در صادرات نفت برای فشار بر ایران و امتیازگیری در مذاکرات می‌تواند بخشی از اهداف آمریکائی‌ها در این اقدام باشد. 3- تلاش برای جلوگیری از توقیف نفت‌کش توسط آمریکا می‌تواند با هدف سیادت دریایی و تفوق و برتری نظامی برای تأثیرگذاری بر افکار عمومی و ضعیف نشان دادن ایران نیز طراحی شده باشد. 4- این نفت‌کش و خدمه آن متعلق به یک شرکت در آسیای شرقی بوده و از اساس هیچ ارتباطی نمی‌تواند با مباحث مربوط به ونزوئلا داشته باشد، اما می‌تواند ارتباط دادن بی‌ربط آن در این مقطع با هدف تحریف و انحراف افکار عمومی صورت گرفته باشد.

گزاره تحلیلی: اصل توقیف نفت‌کش با نفت سرقت شده ایران مهم است، اما مهم‌تر از آن رویارویی مقتدرانه جمهوری اسلامی با آمریکائی‌ها و شکست دادن مفتضحانه آنان است که نباید اهمیت و پیامدهای آن در پس روایت‌ها، تشکیک‌ها و شائبه‌ها به حاشیه رود. این رویداد نشان داد که توان واقعی آمریکائی‌ها در صحنه عملیات نظامی در ذیل توان ادعایی آنان قرار دارد. درواقع قدرت نظامی آمریکائی‌ها فقط در سطح رسانه‌ای و تبلیغاتی اعتبار دارد و صرفاً ابزاری برای ایجاد عملیات روانی برای تأمین منافع نامشروع آنان در منطقه است. این رویداد جایگاه بین‌المللی ایران را به‌شدت ارتقا داده و بر عزت و غرور ملی ایرانیان می‌افزاید. در کنار آن، جایگاه قدرت امنیتی، نظامی و اطلاعاتی جمهوری اسلامی را نشان داده و همه این‌ها می‌تواند پشتوانه دستگاه دیپلماسی برای افزایش قدرت چانه‌زنی در مذاکرات آتی شود. همچنین به توسعه صادرات محصولات نفتی در آینده کمک شایانی کرده و ریسک خرید نفت ایران را برای مشتریان کاهش می‌دهد. (نویسنده: احمد بنافی)

▼خبر ویژه                    

یک تیر و هفت نشان نیروی دریایی سپاه پاسداران

«سعدالله زارعی» کارشناس مسائل منطقه در خصوص توقیف نفت‌کش متخلف جلوی چشم ناوهای آمریکایی نوشته است: «عملیات نیروی دریایی سپاه در آزادسازی نفت ایران و توقیف کشتی متجاوز از اهمیت بالایی برخوردار است بخصوص در ماه آبان که سالگرد تسخیر لانه جاسوسی آمریکاست؛ 1- نظامیان آمریکایی حداکثر تلاش خود برای متوقف کردن پاسداران دریا انجام دادند ولی ناگزیر و ناکام میدان را ترک کردند. 2- تودهنی به سعودی بود که گمان می‌کرد می‌تواند در پناه نیروی دریایی آمریکا، موفقیتی به دست آورد و بر شکست‌های سریالی این روزهایش از پابرهنگان دلاور یمن سرپوش بگذارد. حالا با این شکست، یمنی‌ها روحیه تازه‌ای پیدا می‌کنند. 3- این واقعه در آستانه اجلاس وین، روحیه تیم آمریکا را ضعیف‌تر می‌کند، چراکه باید در مقابل «قدرت تهاجمی» ایران صدایش را پایین بیاورد. 4- با توجه به دلخوری چین از آمریکا بابت زیردریایی‌های اتمی فروخته شده به استرالیا، پکن را به ایران نزدیک‌تر می‌کند و موضع تهاجمی آن در برابر آمریکا را تقویت می‌کند. 5- با توجه به شکاف اخیر بین فرانسه و آمریکا، اقدام نظامی ایران، فرانسه را در وین از آمریکا دورتر می‌کند. 6- با توجه به رجزخوانی‌های رژیم صهیونیستی علیه ایران، اقدام تهاجمی سپاه علیه ارباب اسرائیل، توخالی بودن ادعاهای این رژیم را بیشتر برملا می‌نماید. 7- با توجه به تحرک جدید ایران در صادرات، اقدام سپاه، ضریب امنیت دریایی صادرات ایران را افزایش داده و به «نقطه اطمینان» رسانده است».

▼ اخبار

وقتی چشم دیدن اقتدار نیروهای مسلح را ندارند!

در ماجرای افتخارآفرین توقیف نفت‌کش متخلف در خلیج‌فارس، غرب‌گرایان و چهره‌های برجسته جریان اصلاحات نتوانستند عصبانیت و ناراحتی خود را از این موضوع یعنی اقتدار آفرینی جدید سپاه کتمان کنند. در همین باره چهره‌های شاخص و تئوری پرداز جریان اصلاحات وارد میدان شدند. از تاجزاده و رمضان زاده تا زیباکلام و عباس عبدی سعی کردند با واکنش‌هایی از عظمت افتخارآفرینی جدید سپاه بکاهند. عباس عبدی، شاهکار بچه‌های سپاه را یک درگیری خیالی خواند و در توئیتر خود نوشت: «برای اعلام کردن زمان مذاکرات نیازی به انتشار خبرهای آن‌چنانی از درگیری خیالی نظامی نیست. مذاکره کنید. مذاکره کار خوبی است». عبدالله رمضان زاده، سخنگوی دولت اصلاحات توئیتی با محتوای «هیاهو برای هیچ» منتشر کرد! صادق زیباکلام که پیش‌تر گفته بود «نذر می‌کنم ترامپ و روحانی با هم ملاقات کنند» با انتشار توئیتی نوشت: «من باور دارم که یک قایق سپاه، ناو اینترپرایز با پنج هزار تفنگدار، ده‌ها فروند طیاره و هلیکوپتر نظامی، شماری کشتی‌های جنگی اسکورت را از خلیج‌فارس فراری داده. سؤالم این است که این پیروزی افتخارآفرین چه کمکی به ایجاد اشتغال، مهار تورم، پایین آمدن قیمت دلار، ارزان شدن گوشت، نان‌وآب می‌کند؟». مصطفی تاجزاده که هم مواضع او رسماً با مواضع ضدانقلاب خارج نشین تفاوت خاصی ندارد، نوشت: «یعنی اگر آمریکا مداخله می‌کرد، ایران کار را به درگیری نظامی و جنگ می‌کشاند؟». منصور حقیقت‌پور، نایب‌رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس نهم در واکنش به این‌گونه اظهارنظرها گفت: «توصیه من به این افراد این است که برای خود شأن قائل باشند و به‌جای حمایت از کشورشان از دشمن حمایت نکنند. اقدام سپاه در بازپس‌گیری محموله نفتی، اقدامی کاملاً ستودنی است و ما باید به‌گونه‌ای عمل کنیم که هیچ کشوری جرئت نداشته باشد به منافع ملی ما چپ نگاه کند».

علمانی اهل سنت: حاکمان سعودی دست از اشاعه منکرات بردارند!

تعدادی از علمای اهل سنت از کشورهای مختلف و عضو «انجمن علماء» در بیانیه‌‌ای به فساد اخلاقی و جشن‌های فسادآلود و ضد دین در سرزمین وحی از سوی دولت عربستان سعودی به‌شدت اعتراض کردند. جشن‌هایی که تحت عناوین مختلف ازجمله «موسم ریاض»، «موسم جده»، «موسم الشرقیه» و ... برگزار و در آن تمامی ارزش‌های اسلامی زیرپا گذاشته می‌شود. در این بیانیه آمده است که حاکمان سعودی به‌صورت سازمان‌یافته اقدام به ترویج فساد اخلاقی و ارزش‌ها و هنجارهای ضد دین کرده و پسران و دختران را به فساد کشانده و سعی در نابودی جامعه عربستان دارند. اقدامات دولت عربستان سعودی «تبعیت کورکورانه» از دیگر ملت‌ها به‌خصوص کشورهای غربی و کاملاً در تضاد با دین اسلام و ارزش‌ها و عرف شناخته‌شده جوامع مسلمین است. در بخش پایانی این بیانیه از مسلمانان و ساکنان عربستان خواسته‌شده تا با ابزارهای مشروع برای احقاق حق الهی قیام کرده و مقابل این «هجمه مخرب» بایستند. این‌گونه جشن‌ها که با عنایت خاص «محمد بن سلمان» و در راستای اهداف چشم‌انداز ۲۰۳۰ برگزار می‌شود، با رقص و پایکوبی و به‌صورت مختلط و پوشش‌های نامتعارف و همچنین مصرف مشروبات الکلی و برگزاری مسابقات قمار همراه است.

نتیجه حملات سایبری و تحریم‌ها؛ افزایش عزم و همدلی ایران

یک روزنامه‌نگار یهودی اعلام کرد: «مقامات امنیتی اسرائیل اخیراً بر روی جامعه ایرانی یا دستکم طبقه متوسط شهری تحصیل‌کرده آن متمرکز شده‌اند. آن‌ها معتقدند که این گروه، آسیب به کیفیت زندگی خود را برنمی‌تابند و امیدوارند که با سخت شدن اوضاع، این ایرانی‌ها فشاری قابل‌توجه به حکومت وارد کنند. هرکس که امید داشته باشد بتواند میان مردم ایران و رهبران این کشور شکاف ایجاد کند در اشتباه بوده و چنین چیزی برای بار اول اتفاق نمی‌افتد. این رژیم چالش‌های بسیار بدتری را پشت سر گذاشته است. حملات سایبری علیه ایران فقط عزم این کشور را تقویت می‌کند و اگر آمریکا و متحدان خواستار محدودیت در برنامه اتمی ایران هستند باید تحریم‌ها را بردارند».

‌اخبار کوتاه

آیت‌الله خاتمی: مردم از گرانی‌های افسارگسیخته در رنج‌اند/ امام‌جمعه موقت تهران در خطبه‌های نماز جمعه گفت: «از حضور میدانی مسئولان و سفر هفتگی رئیس‌جمهور در استان‌ها، سفر رئیس قوه قضائیه و رسیدگی به امور زندانیان و اقدام مجلس در تصویب قانون جوانی جمعیت، صمیمانه تشکر می‌کنم، اما مردم از این گرانی‌های افسارگسیخته در رنج‌اند. به داد مردم برسید. مشکلات چندساله را نمی‌شود یک شبه حل کرد، اما سرعت حرکت را بیشتر کنید تا مردم بیش از این در رنج نباشند».

فرار مالیاتی ۴ میلیارد دلاری!/ «رحمانی» عضو کمیسیون برنامه‌وبودجه مجلس گفت: «در حال حاضر به اندازه بودجه ۱۵ استان کشور فرار مالیاتی داریم و اگر این ۴ میلیارد دلار به بخش محرومیت‌زدایی ما تزریق شود، می‌توانیم امکانات اولیه رفاهی را در کلیه روستاهای کشور ایجاد کنیم. باوجود اینکه قرار بود آمار به‌روز‌ شده خانه‌های خالی تا نیمه مرداد امسال در اختیار وزارت راه و شهرسازی قرار بگیرد، اما هنوز تکلیف این آمار در بسیاری از استان‌ها مشخص نشده است».

2 هدف ایران از آغاز مجدد مذاکرات!/ معاون سیاسی وزارت امور خارجه کشورمان از تماس تلفنی با مسئول روابط خارجی اتحادیه اروپا و توافق بر سر آغاز مذاکرات با هدف لغو تحریم‌های غیرقانونی و غیرانسانی در روز ۸ آذرماه در وین خبر داد؛ رئیس‌جمهور کشورمان نیز گفت: «مذاکره مدنظر ما، یک مذاکره نتیجه محور است. میز مذاکره را ترک نمی‌کنیم اما در مقابل زیاده‌خواهی‌ها هم که دنبال تضییع منافع ملت ما هستند ایستادگی می‌کنیم. هم رفع تحریم را دنبال می‌کنیم، هم خنثی‌سازی تحریم‌ها را».

تهدید قابل پیش‌بینی در سال 1420 برای ایران!/ معاون وزیر بهداشت اعلام کرد: «جمعیت ما در ۲۰ تا ۳۰ سال آینده به سمت پیر شدن پیش می‌رود و موالید نیز کاهش زیادی داشته است و نیروی مولد ما با پیر شدن جمعیت کاهش پیدا خواهد کرد بنابراین از سال ۱۴۲۰ به بعد یک تهدید جمعیتی خواهیم داشت. بنا بر آمار، تعداد موالید در بهار امسال نسبت به بهار سال گذشته ۱۰ هزار و ۸۱۶ نفر کاهش پیدا کرده است».

ترکیه؛ بزرگراه تروریست‌ها در منطقه!/ نماینده قونیه در پارلمان ترکیه با انتقاد از سیاست‌های منطقه‌ای رئیس‌جمهور کشورش، گفت: «اردوغان رهبر مشترک طرح تجزیه کشورهای خاورمیانه است. برای امنیت اسرائیل، کشورها را کوچک می‌کنند تا بتوانند آن‌ها را به‌راحتی کنترل کنند. اردوغان ترکیه را به بزرگراه تروریست‌ها تبدیل کرده است!».

روزنامه اماراتی: مأرب حتماً آزاد می‌شود!/ روزنامه العرب که از سوی سازمان اطلاعات امارات تأمین مالی شده و در لندن چاپ می‌شود در گزارشی به آزادسازی قریب‌الوقوع استان مأرب به دست ارتش و کمیته‌های مردمی یمن اذعان و اعلام کرد حکومت رئیس‌جمهور مستعفی و فراری یمن در مقابل چشم جهانیان سقوط خواهد کرد. این روزنامه افزود: «آمریکا هیچ اقدام عملی در خصوص یمن انجام نمی‌دهد بلکه فقط تظاهر می‌کند».

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات