صفحه نخست >>  عمومی >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۱۶ آبان ۱۴۰۰ - ۱۷:۰۷  ، 
کد خبر : ۳۳۴۴۷۱
در گفت و گو با بصیرت مطرح شد

مسوولین در سطح خرد از تولید حمایت می کنند نه سطح کلان

متاسفانه در سطح کلان فضای کسب و کار بنگاه ها یا اقتصاد کلانی که بنگاه ها می خواهند در آن فعالیت بهتری داشته باشند مشکلات عدیده ای وجود دارد که واحدهای تولیدی کشور را با مشکلات اساسی مواجه می کند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی  بصیرت، حمایت از تولید موضوع مهمی است که سال هاست رهبر معظم انقلاب آن را به دولتمردان توصیه می کنند. چرا که حمایت از تولید به منزله حمایت از ارکان اصلی اقتصاد است. وقتی تولیدجان بگیرد، با ایجاد اشتغال و افزایش سطح درآمد مردم شاهد افزایش رفاه اجتماعی خواهیم بود. از این منظر توسعه تولید برای فضای داخلی وخارجی اقتصاد بسیار حائز اهمیت است. اما نکته مهم چگونگی حمایت از اقتصاد است.

به تازگی وزیر اقتصاد بر عدم سخت گیری نظام بانکی بر تولید کنندگانی که تسهیلات خود را پس نداده اند تاکید کرده است. موضوعی که نقدهای زیادی درباره آن مطرح شد.

حسن حیدری اقتصاددان و عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس در این گفت و گو نگاهی دارد به این موضوع و حمایت های لازم از تولید در سال حمایت وپشتیبانی از تولید.
 
یکی از موضوعاتی که دراقتصاد مطرح است حمایت از تولید است. یعنی اصولا دولتمردان نظام بانکی کشور را به حمایت از تولید تشویق می کنند. چندی پیش وزیر اقتصاد بر این موضوع تاکید کرد که بنگاه های تولیدی به دلیل عدم پس دادن قرض خود به نظام بانکی، تعطیل نشوند. این موضوع مورد نقد کارشناسان قرار گرفت، شما دراین باره چه نظری دارید؟
مساله اصلی واساسی این است که اصولا حمایت در چند سطح و لایه انجام می شود. در حالی که متاسفانه اصولا سطوح حمایتی مورد نظر مسوولین از امر مهمی مثل تولید در سطح خرد است. در حالی که ما برای حمایت از تولید در سطح کلان مشکل داریم، بنابراین حمایت در سطح خرد فایده چندانی ندارد. به عبارت دیگر می توان گفت متاسفانه در سطح کلان فضای کسب و کار بنگاه ها یا اقتصاد کلانی که بنگاه ها می خواهند در آن فعالیت بهتری داشته باشند مشکلات عدیده ای وجود دارد که واحدهای تولیدی کشور را با مشکلات اساسی مواجه می کند. از این رو نمی توان گفت که فقط تسهیلات بانکی یا عدم حمایت بانکها از تولید مشکلات این بخش را بیشتر کرده است.
مثلا چه مشکلاتی بر نظام تولیدی کشور فشار وارد می کند؟
عدم قدرت خرید مردم، فروش واحدهای تولیدی را با مشکل مواجه می کند. تورم بالایی که دائما منجر به افزایش قیمت مواد اولیه می شود. افزایش دستمزد کارگران و فروشندگان به این تورم اضافه می کند.  مشکل تامین نقدینگی و دسترسی به مواد اولیه یا تامین راحت مواد اولیه مورد نیاز تولید با قیمت مناسب را هم می توان به این موارد اضافه کرد.
با توجه به اینکه مشکلات تولید زیاد است به بحث اصلی برگردیم اگر بانکها نتوانند اقساط و تسهیلات خود را از نظام بانکی بگیرند چه مشکلاتی بعد از این ماجرا آغاز می شود؟
قطعا بانکها نیز با مشکل تامین نقدینگی رو به رو می شوند. اگر واحدهای تولیدی تسهیلات و اقساط خود را به نظام بانکی کشور برنگردانند بانک نیز باید از آن سو جوابگوی سهامداران خود باشد.ضمن اینکه بیان این جمله که هیچ واحد تولیدی را تعطیل نکنید به دلیل اینکه وام خود را به نظام بانکی پس نداده باشد آثار تخریبی روی گرایش نظام بانکی به اعطای تسهیلات به تولید دارد . از سوی دیگر اگر این مساله برای بنگاه های اقتصادی جا بیفتد واز این بابت آسوده خاطر شوند آنها نیز برای ساخت کالای با کیفیت و افزایش فروش و رقابت پذیری بیشتر در بازار برای پس دادن تسهیلات خود چندان تلاش نمی کنند. از سوی دیگر این موضوع جنبه حقوقی دارد، چرا که بانکها با تولید کنندگان قرار دادهایی می بندند تا تسهیلات را به موقع پس بگیرند.  
به نظر شما دولت برای حمایت از تولید چه راهکارهایی را باید مد نظر قرار دهد؟
به هر حال دولت می تواند برای تولید کنندگان برتر که اهل رقابت هستند، مشوق هایی قرار دهد. مشوق هایی مثل کاهش نرخ مالیات و تسهیلاتی که در مدت زمان مشخصی باید پس داده شود. راه های مختلفی برای حمایت از تولید وجود دارد.

کاهش بروکراسی های اداری، کاهش فشارهای دستگاه های مختلف دولتی روی واحدهای تولیدی. رساندن مواد اولیه با کیفیت در زمان مناسب به دست تولید کننده. زمینه سازی برای سرمایه گذاری در تولید وبرخورد با کسانی که در امر تولید سنگ اندازی می کنند.

اگر این موارد رعایت شود در کنار آن سیاست های غلط اقتصادی اصلاح شود تا قدرت خرید مردم افزایش پیدا کند. قدرت به پول ملی بازگردد، قطعا در این چرخه تولید جان  می گیرد لذا می توان انتظار داشت که تولید نیز از این محل در بهترین وضعیت موجود قرار بگیرد.

 

عباسی 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات