صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۶ آبان ۱۴۰۰ - ۱۷:۱۴  ، 
کد خبر : ۳۳۴۴۷۲
ترامپ:

بایدن مقابل ایران کوتاه آمده/ هیچ‌کس اندازه دولت من دوست اسرائیل نبود

 به گزارش پایگاه خبری تحلیلی بصیرت «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور سابق آمریکا روز شنبه در مراسمی سخنرانی کرد و در آن ضمن اشاره به سابقه حمایت دولت خود از رژیم صهیونیستی، دولت کنونی آمریکا را به دلیل آنچه «پشت کردن» به متحد این کشور (اسرائیل) خواند، مورد سرزنش قرار داد. 
ترامپ در یک سخنرانی ویدیویی از پیش ضبط شده در گردهمایی سالانه لابی صهیونیستی «ائتلاف یهودیان جمهوری‌خواه» در لاس‌وگاس در روز شنبه گفت: اتحاد بین ایالات متحده و اسرائیل هرگز، هرگز قوی‌تر از این نبود (در اشاره به زمان حضور خود در قدرت). تحت رهبری من ما پایتخت ابدی اسرائیل را به رسمیت شناختیم و سفارت آمریکا را در اورشلیم (قدس اشغالی) افتتاح کردیم. ما همچنین حاکمیت اسرائیل بر بلندی‌های جولان را به رسمیت شناختیم. ما یک فرستاده ویژه برای مبارزه با آفت یهودی‌ستیزی منصوب کردیم و از شورای حقوق بشر فاسد و متظاهر سازمان ملل که به طرزی شرم‌آور علیه ایالات متحده و اسرائیل تعصب دارد، خارج شدیم. 
وی سپس با بیان این که «هیچ رئیس‌جمهوری هرگز دوست بهتری برای اسرائیل نبوده و من به آن مفتخرم»، افزود: «شاید مهم‌تر از همه، ما از توافق ناعادلانه و یک‌جانبه هسته‌ای ایران خارج شدیم و سخت‌ترین تحریم‌ها را علیه رژیم اعمال کردیم.»
ترامپ با متهم کردن دولت بایدن و «دموکرات‌های چپ رادیکال» به تلاش «سیستماتیک و عمدی» برای برچیدن «موفقیت‌های» دولت خود، با گزافه‌گویی علیه ایران مدعی شد که بایدن «در برابر دیکتاتوری ایران و (در قبال) ایمنی و امنیت اسرائیل به شکلی بی‌سابقه کوتاه آمده است».
به گزارش «اسپوتنیک»، وی در ادامه ادعاهای خود، ظاهراً با اشاره به جنگ مه ۲۰۲۱ غزه افزود: «ضعف باورنکردنی [بایدن] در برابر رژیم ایران مستقیماً حمله موشکی به غیرنظامیان اسرائیلی را برانگیخت. هزاران موشک شلیک می‌شود.» 
رئیس‌جمهور سابق آمریکا سپس از ائتلاف یهودیان جمهوری‌خواه خواست تا تلاش‌های خود را در سال آینده برای کمک به انتخاب «تعداد بی‌سابقه جمهوری‌خواهان در هر سطح از دولت در انتخابات میان‌دوره‌ای سال آینده» تثبیت کند و افزود: شما می‌بینید که در کنگره در رابطه با نفرت برخی از این نمایندگان دموکرات کنگره از اسرائیل چه می‌گذرد. ما نمی‌توانیم اجازه دهیم که این روند ادامه پیدا کند.
«مایک پنس» معاون ترامپ در هنگام حضور وی در کاخ سفید هم انتقادات رئیس سابقش از بایدن را تکرار کرد و او را متهم کرد که به اسرائیل پشت کرده و از اعلام قصدش برای پیوستن به برجام انتقاد کرد. 
«نیکی هیلی» سفیر پیشین آمریکا در سازمان ملل متحد هم روز شنبه در همین کنفرانس حمایت دولت جدید آمریکا از راهکار دو دولتی در فلسطین و توافق هسته‌ای با ایران را محکوم کرد.
هیلی در سخنرانی خود گفت: «یک چیز را درباره آیپک متوجه نمی‌شوم و حرفی که اینجا می‌زنم چیزی نیست که به رهبران آن‌ها نگفته باشم. چرا آن‌ها سیاست‌مدارانی را در کنفرانس خود دعوت می‌کنند که قویاً از توافق هسته‌ای با ایران حمایت می‌کنند؟»
این مقام تندرو جمهوری‌خواه افزود: «اگر یک سیاست‌مدار از توافق فاجعه‌بار با ایران حمایت کند، با انتقال سفارت آمریکا به اورشلیم مخالف باشد و مورد استقبال ضدیهودهایی قرار گرفته باشد که از حامیان جنبش بی‌دی‌اس (بایکوت، عدم سرمایه‌گذاری و تحریم [اسرائیل]) هستند، یک گروه حامی اسرائیل نباید هیچ کاری با چنین فردی داشته باشد».
ایران  در سال ۲۰۱۵ به توافقی با کشورهای موسوم به گروه ۱+۵ برای حل و فصل تنش‌ها بر سر برنامه هسته‌ای خود دست پیدا کرد. علی‌رغم اذعان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به پایبندی ایران به تمامی تعهداتش، دولت ترامپ در اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ به صورت یکجانبه از این توافق خارج شد.
دولت آمریکا در راستای اهداف خصمانه خود علیه جمهوری اسلامی اسلامی ایران و پیشبرد جنگ اقتصادی علیه این کشور تحریم‌هایی را به بهانه‌های مختلف وضع کرده است. واشنگتن شرکت‌های آمریکایی و شرکت‌های مستقر در کشورهای ثالث را به تبعیت از این تحریم‌ها ملزم می‌کند.
دولت جو بایدن، علی‌رغم اعتراف به شکست سیاست فشار حداکثری علیه ایران از انجام اقداماتی که برای بازگشت به برجام ضروری بوده خودداری کرده و عملاً پیگیری سیاست ترامپ را علیه ایران در دستور کار قرار داده است.
بایدن و مشاورانش گفته‌اند قصد دارند آمریکا را به برجام بازگردانند، اما می‌خواهند از بازگشت به برجام به عنوان «سکویی برای قوی‌تر و طولانی‌تر کردن» این توافق استفاده کنند.
جمهوری اسلامی ایران تأکید کرده با توجه به اینکه آمریکا طرفی بوده که توافق را نقض کرده این واشنگتن است که باید با رفع تحریم‌ها به توافق بازگردد و لازم است اجرای تعهدات آمریکا مورد راستی‌آزمایی قرار گیرد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات