صفحه نخست >>  عمومی >> پرسمان
تاریخ انتشار : ۲۵ آبان ۱۴۰۰ - ۰۵:۱۹  ، 
کد خبر : ۳۳۴۵۳۳

تسخیر مرز ایران و ارمنستان توسط ترکیه و جمهوری آذربایجان، در حوزه‌ی ترانزیتی، چه پیامدها و تبعاتی برای ایران در پی خواهد داشت؟

شکل‌گیری دالان تورانی، ظرفیت‌های ژئوپلیتیکی ایران در ارتباط با روسیه، ارمنستان، کریدور شمال – جنوب که از هند شروع می‌شود و با عبور از ایران به روسیه و فنلاند می‌رسد، را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد و دچار اخلال می‌کند. علاوه بر این، بحث کریدوری که میان خلیج فارس و دریای سیاه مطرح است، هم دچار اخلال می‌شود. در توضیح باید گفت که بین ایران، ارمنستان و گرجستان در شرق دریای سیاه با بلغارستان در غرب دریای سیاه و یونان طرحی آماده شده است که کریدوری ترانزیتی بین خلیج فارس(از طریق بندر چابهار) و دریای سیاه ایجاد شود. هدف ما از این کریدور این است که اتصال ایران به اروپا محدود به یک راه نشود. حال در صورت تغییر در مرز ایران و ارمنستان، این امکان و فرصت هم برای ایران از بین می‌رود.
بحث دیگر مربوط به ارتباط با اتحادیه اقتصادی اوراسیا می‌باشد. مطابق با قرارداد تجارت آزاد با این اتحادیه، به مدت سه سال، تجارت 862 قلم کالا با این اتحادیه مشمول تخفیف یا حذف حقوق گمرکی می‌باشد. همین امر می‌تواند موجب چندین برابر شدن رقم تجارت ما با این اتحادیه شود که اتفاقاً هم‌اکنون آهنگ فزاینده دارد. نکته مهم در این میان آن است که ارمنستان تنها کشور عضو این اتحادیه است که با ما هم‌مرز می‌باشد؛ یعنی ارتباط با چهار کشور دیگر عضو این اتحادیه تنها از طریق ارمنستان امکان‌پذیر است که در صورت از بین رفتن ارتباط زمینی ایران با ارمنستان، روابط ایران با اتحادیه اقتصادی اوراسیا تحت تأثیر جدی قرار می‌گیرد. بنابراین، از دست رفتن مرز ایران با ارمنستان، قدرت بازیگری ایران در حوزه‌های مختلف منطقه‌ای و بین‌المللی را متأثر می‌سازد. 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات