صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۲ آبان ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۰  ، 
کد خبر : ۳۳۴۵۶۴

نشریه اخبار و تحلیل‌های شنبه، ۲۲ آبان ماه

امام خامنه ای (مدظله‌العالی) قول آمریکایی‌ها را معتبر نمی‌دانیم؛ اینکه بگویند ما برمی‌داریم و روی کاغذ بردارند، این فایده‌ای ندارد؛ عمل لازم است؛ باید در عمل تحریم‌ها را بردارند، ما هم راستی‌آزمایی کنیم و مطمئن بشویم که تحریم‌ها برداشته شده، آن‌وقت به تعهداتمان عمل می‌کنیم.‌ (01/01/1400) www.basirat.ir

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼حرف روز     

سخنان خود را با قدرت نقطه زنی اثبات می‌کرد!

او رفیق 25 ساله‌امام خامنه‌ای بود و وقتی که شهید شد فرمودند که رفیق 25 ساله‌ام را از دست دادم، همت خیلی بلندی داشت و افق‌های خیلی بلندی را می‌دید؛ فراق ما از پدر موشکی کشورمان 10 ساله شد و قدرتی که او برای کشور عزیزمان ایجاد کرد اکنون بیشتر و بهتر دیده می‌شود:

1- شهید تهرانی مقدم فعالیت موشکی خود را در حالی آغاز کرد که نه‌تنها در داخل علم و صنعت ساخت این موشک وجود نداشت بلکه کشورهای دیگر فقط درصدد فروش موشک آن‌هم به تعداد اندک به ایران بودند. از میان 10 موشک وارداتی، یک موشک را برای مهندسی معکوس نگه داشتند و شهید طهرانی مقدم با 13 جوان انقلابی که سردار حاجی‌زاده نیز یکی از آن‌ها بود کار را شروع کرد. شهید طهرانی مقدم از ۱۳۶۳ برنامه موشکی خود را آغاز کرد و در کمتر از سه سال با پرتاب موشک‌های 300 کیلومتری، روند استقلال موشکی آغاز شد. او اگرچه در سوریه زیر نظر تکنسین‌های لیبی آموزش دید؛ اما بسیار زودتر از آن‌ها ایران را تبدیل به قدرت موشکی نمود. 2- صنعت موشکی کشور اکنون مهم‌ترین بازوی اقتدار جمهوری اسلامی در فاصله‌های دوردست است و چنانچه دشمنان کشورمان کوچک‌ترین آسیبی به کشور برسانند بلافاصله سجیل و زلزال آن‌چنان بر سر آن‌ها فرود می‌آید که فرصت رفتن به پناهگاه را نداشته باشند. 3- شهید طهرانی مقدم به اندک قانع نبود و هرروز در حال تحول در دستاوردهای موشکی بود او به مواردی مانند دقت اصابت بالا، نقطه زنی، قدرت تخریب فوق‌العاده، سرعت بازگشت موشک به جو زمین و سقوط روی هدف، عبور از سامانه‌های دفاع هوایی، برد بالا و رادار گریزی را مدنظر داشت.

نکته پایانی: امروز به مدد او و هم‌رزمانش کشورمان به یک قدرت منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای تبدیل شده است و اگر این پیشرفت‌ها در علوم موشکی نبود، حتماً در حفظ استقلال کشور دچار مشکلات و آسیب‌هایی می‌شدیم. پیشرفت‌های ایران در قدرت موشکی باید برای سایر مسئولین کشور به‌عنوان یک الگو مدنظر قرار گیرد؛ کشوری که توانسته است با دانش بومی و نیروی جوانان انقلابی کشور و علیرغم تحریم‌ها و تهدیدهای شدید به پیشرفت‌های خیره‌کننده در صنایع فوق حساس موشکی و فضایی دست یابد، حتماً قادر است بسیاری از مشکلات اقتصادی را با تکیه ‌بر همین روحیه از مسیر زندگی مردم بردارد. شهید طهرانی مقدم سخنان خود را با قدرت نقطه‌زنی اثبات می‌کرد، نه قدرت چانه‌زنی و وعده گویی...

(نویسنده: فرهاد مهدوی)

▼گزارش روز                                    

بیانیه غیرسازنده!

«جبهه اصلاحات ایران» در آستانه مذاکرات کشورمان با 1+4 بیانیه‌ای غیر سازنده، منتشر و اعلام کرد: «هرگونه درنگ در بازگشت (ایران) به برجام، جز خسارت برای کشور و ملّت به بار نخواهد آورد».

گزاره تحلیلی: جبهه اصلاحات ایران با وجود اختلافات زیاد در درون خود، دست به انتشار این بیانیه زده است. این نهاد بالادستی اصلاح‌طلبان در مواجهه با رویدادهای مهم و ملی که ضرورت همدلی و همگرایی در میان جریان‌های سیاسی و آحاد جامعه را ایجاب می‌کند، لااقل با انتشار یک بیانیه که انتظار است همراهی خود را اعلام دارند، امتناع داشته و نمودی ندارند و اکنون در آستانه مذاکرات وین دست به انتشار بیانیه‌ای غیر سازنده می‌زنند که در آن انگشت اتهام را به‌جای گرفتن به‌سوی طرف‌های بدعهد و آمریکا، به‌سوی جمهوری اسلامی و نهادهای انقلابی نشانه می‌گیرند. نکته دیگری که سطحی و البته صرفاً سیاسی بودن انگیزه نگاشتن این بیانیه را می‌رساند این است که در آن توصیه شده جمهوری اسلامی هرچه سریع‌تر به برجام بازگردد، این در حالی است که جمهوری اسلامی درون برجام بوده و هیچ‌گاه از آن خارج نشده است و درواقع این آمریکاست که به‌عنوان طرف بدعهد به‌صورت یک‌جانبه از برجام خارج شده و امروز به دنبال این است که بدون پرداخت هزینه و هم‌زمان پذیرش تعهد، به برجام برگردد. اصلاح طالبان در این بیانیه سعی کرده‌اند تا اقتدار جمهوری اسلامی ایران در حوزه مسائل نظامی و منطقه‌ای که امروز به گواه دوست و دشمن باعث شکست جبهه استکبار شده را در یک سفسطه به چالش بکشند و نتیجه وضع موجود را به آن گره بزنند. این در حالی است که تقریباً تمامی گزاره‌های خبری و تحلیلی از سوی صاحب‌نظران داخلی و خارجی گواهی می‌دهند که یکی از دلایل اصرار آمریکایی‌ها برای بازگشت به برجام، انسداد راهبردی ایجاد شده برای آن‌ها در منطقه و ناتوانی در حوزه مباحث نظامی است و این دقیقاً نتیجه اقتدار ایران در این حوزه است که در این بیانیه بی‌اهمیت جلوه داده شده است. این بیانیه هرچند اصرار دارد تا تمامی مشکلات کنونی را به سیاست خارجی و هم‌زمان به رویکرد جمهوری اسلامی به این حوزه گره بزند، اما این سؤال را در ذهن مخاطب ایجاد می‌کند که مگر دولت یازدهم و دوازدهم دقیقاً موبه‌مو آنچه شما در این بیانیه آورده‌اید را به‌عنوان منش و روش خود و بر مبنای شعار تعامل سازنده با دنیا اجرایی نکرد و قدم‌به‌قدم بر این مبنا در سیاست خارجی پا نگذاشت، پس نتیجه آنچه شد؟ و کدام مزیت ایجادشده از این سیاست، تأمین‌کننده منافع ملی گردید؟ که اگر ایجاد شده، خوب بود آدرس آن را در این بیانیه به ملت ایران می‌دادند.

جمع‌بندی: مشکل جبهه اصلاحات ایران در مسئله‌یابی و هم‌زمان نگاه به حل مسئله است. مسئله آن‌ها این است که چگونه مشکلات داخلی را از طریق سیاست خارجی حل کنند. این نگاه دقیقاً نتیجه وضع موجود و دلیل ترک فعل‌هایی است که در هشت سال گذشته در کشور رخ داده است؛ و امروز متأسفانه جبهه اصلاحات ایران بدون درس گرفتن از گذشته، آن را برای درمان اقتصاد کشور دوباره نسخه می‌کند. (نویسنده: احمد بنافی)

▼خبر ویژه           

وضع متعادل؛ توصیف وزیر از میزان ذخایر کالاهای اساسی در کشور

وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرد: «بخش عمده‌ای از مشکلات فعلی، ناشی از عدم برنامه‌ریزی در یک سال گذشته است. در زمان تحویل امور به دولت سیزدهم، ذخایر استراتژیک کالاهای اساسی با کمبود شدید مواجه شده بود که خوشبختانه نسبت به تأمین کالا برای ذخایر کشور اقدام شد و اکنون در این زمینه هیچ نگرانی وجود ندارد. با محموله‌هایی که طی هفته‌های گذشته وارد کشور شده است، میزان ذخایر کالاهای اساسی وضع متعادلی پیدا کرده است. بااین‌حال هیجانات مقطعی و برخی تخلفات افراد سودجو می‌تواند بر بازار تأثیر بگذارد، ولی سعی بر این است که با حداکثر توان جلوی آن گرفته شود».

▼ اخبار

نقاط قوت دولت 100 روزه از زبان رقبای منتقد

با احتساب استقرار سید ابراهیم رئیسی بر صندلی ریاست جمهوری، این روزها عمر دولت سیزدهم صدروزه شده است. عملکرد 100 روزه دولت مردمی رئیسی از زبان چهره‌های اصلاح‌طلب که خود را رقیب اصلی این دولت می‌دانند و از ابتدا امواج تخریب را علیه سیاست‌های اعلامی و اعمالی این دولت روانه کرده‌اند، حائز اهمیت است. غلامحسین کرباسچی دبیرکل سابق حزب کارگزاران سازندگی در ارزیابی عملکرد صدروزه دولت اخلاق خوب و نوع مواجهه رئیس‌جمهور با مردم در سفرهای استانی را نقطه‌قوتی برای دولت دانسته و درباره نقطه‌ضعف دولت گفته، در عرصه‌های اقتصادی و سیاست خارجی چندصدایی را می‌شنویم و گویی دولت در این حوزه‌ها سردرگم است. محمدعلی وکیلی مدیرمسئول روزنامه ابتکار، تابوشکنی در حوزه مدیریت کشور با انتخاب چهره‌های جوان و همچنین حضور میدانی رئیس‌جمهور و واکسیناسیون عمومی و ذخیره‌سازی کالاهای اساسی را از مهم‌ترین اقدامات مثبت دولت سیزدهم دانست. وی فقدان یک گفتمان روشن در حوزه اقتصاد و همچنین سیاست‌خارجی و اولویت‌بخشی به خویشاوند سالاری و روابط دوستانه در انتصابات را جزو ضعف‌های دولت سیزدهم برشمرد. حمیدرضا جلایی‌پور استاد جامعه‌شناسی تسریع در واردات واکسن و همچنین سرعت بخشی در واکسیناسیون عمومی در کشور را نقطه‌قوت دولت سیزدهم دانست. وی بر این باور است که باوجود وعده‌های داده‌شده مبنی بر شایسته‌سالاری، شایستگان برای تصدی امور انتخاب نشده‌اند و این مسئله از مهم‌ترین نقاط ضعف دولت به‌شمار می‌رود. علی‌محمد نمازی عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران اظهار کرد: «آقای رئیسی تحرک بسیار خوبی دارد و برای اداره کشور وقت زیادی می‌گذارد و سفرهای استانی هم اگر به نتیجه برسد جزو نقاط مثبت عملکرد این دولت محسوب می‌شود». نمازی مهم‌ترین نقطه‌ضعف دولت رئیسی را اشکالات در سخنرانی‌های شخص رئیس‌جمهور دانست!

سردار حاجی‌زاده: رژیم صهیونیستی بهانه دستمان دهد؛ نابود می‌شود

فرمانده نیروی هوافضای سپاه در حاشیه مراسم یادواره شهادت حاج حسن تهرانی مقدم گفت: «امروز امنیت کشور مثال‌زدنی است و لزومی ندارد درباره حد توانمان حرف بزنیم به‌اندازه کافی دشمنان می‌گویند که امروز بیایید راجع به موشک مذاکره کنیم. پهپادهای ایران خاری بر چشم دشمنان شده است و می‌گویند این‌ها را باید محدود کنیم. مقامات رژیم صهیونیستی می‌دانند که آن‌ها می‌توانند آغازکننده باشند ولی پایان کار با ماست. پایان این کار نابودی رژیم صهیونیستی است. اگر آن‌ها بهانه دست ما بدهند، نابود خواهند شد. بین همه کشورهای دنیا تنها حکومت و رژیمی که راجع به بقاء، موجودیت و ادامه حیات صحبت می‌کنند و دورهم جمع شده و هم‌اندیشی می‌گذارند؛ رژیم صهیونیستی است. رژیمی که راجع به موجودیتش صحبت می‌کند، محکوم به نابودی است و نمی‌تواند راجع به کشور دیگری سخن بگوید، تهدیدات مقامات این رژیم بیشتر مصرف داخلی دارد».

ترس از انصارالله، سعودی را دست به دامن شورای امنیت کرد

سفیر عربستان در یمن، هفته گذشته نشستی را با نمایندگان پنج کشور عضو دائم شورای امنیت برگزار کرد. نمایندگان این پنج کشور هم بیانیه‌ای درباره توقف درگیری‌ها در استان مأرب یمن صادر کرده و سه عضو انصارالله را به «مشارکت در رهبری عملیات‌های نظامی حوثی‌ها که تهدیدکننده صلح، امنیت و ثبات یمن است»، متهم کرده و آن‌ها را در لیست تحریم خود قرار داد. اقدام غیرعادلانه این شورا در حالی است که طی روزهای اخیر عربستان برای ممانعت از پیشروی میدانی انصارالله در مأرب، اقدام به حملات سنگین هوایی به صنعا کرده است. بااین‌حال، انصارالله در واکنش به بیانیه شورای امنیت، اعلام کرد: «تا آزادسازی آخرین وجب از خاک یمن به عملیات نظامی ادامه می‎دهیم». ارتش یمن تاکنون ۱۲ شهر استان مأرب را آزاد کرده و تنها دو شهر هنوز تحت کنترل کامل نیروهای مردمی درنیامده است. «دیوید شنکر» معاون وزیر خارجه سابق آمریکا در امور غرب آسیا با اذعان به سیاست‌های شکست‌خورده این کشور و حامی آن (عربستان) در یمن، پیروزی انصارالله بر شهر مأرب را مسئله چند ساعت یا چند روز دانسته است. او با بیان اینکه، نبرد در اطراف این شهر تمام‌شده تلقی می‌شود، اظهار داشت: «جنگ در مأرب نقطه عطفی خواهد بود و سقوط این شهر یعنی پیروزی حوثی‌ها در جنگ».

‌اخبار کوتاه

نسخه‌پیچی تکراری برای اقتصاد کشور ممنوع!/ «خوش‌چهره» کارشناس اقتصادی می‌گوید: «در جلسه رئیس‌جمهور با اقتصاددانان، طرح حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی مطرح بود. آقای رئیس‌جمهور دغدغه‌ها را شنیدند و گفتند که برای حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی عجله‌ای نداریم و ممکن است ارز ۴۲۰۰ تومانی را تا سال ۱۴۰۱ حفظ کنیم. حفظ ارز ۴۲۰۰ تومانی به مفهوم تأیید وضع موجود نیست اما اینکه بعضی نگاه‌ها به سمت شوک‌های ارزی و خصوصاً گران کردن حامل‌های انرژی است که بحثش این روزها داغ است، بسیار اشتباه است و آثار تورمی سنگین دارد. نسخه‌های نخ‌نما و تکرار شده را نباید دوباره تکرار کنیم؛ روش شوک ارزی جواب نداده و نباید دوباره تکرار شود».

ساخت‌وساز مسکن توسط شرکت‌های خارجی قوت گرفت/ وزیر راه گفت: «در راستای ورود فناوری‌های نوین ساخت‌وساز مسکن، مذاکره با چینی‌ها ادامه دارد. البته قرار نیست که چینی‌ها کارگر به ایران بیاورند یا مهندس یا مصالح ساختمانی وارد کشور کنند. شرکت‌های خارجی پیشنهاد ساخت‌وساز با قیمت‌های پایین‌تر از داخلی‌ها می‌دهند این نشان می‌دهد کار علمی و فناوری در خصوص ساخت‌وساز مسکن انجام نشده است. بااین‌حال استفاده از توان داخلی در اولویت قرار دارد».

جبلی: نام ‌بردن از متهم در صداوسیما اکیداً ممنوع است!/ رئیس صداوسیما طی بخشنامه‌ای به معاونت سیاسی این سازمان، نوشت: «در برنامه‌های زنده و ضبطی اعم از گفت‌وگو محور، خبر و گزارش خبری، مستند، ترکیبی و نیز مطالب مکتوب، تشهیر اشخاص حقیقی به شیوه‌های مختلف اعم از نام بردن، نمایش مشخصات شامل عکس، گرافیک و نیز کنایه صریح در شرایطی که جرم قطعی توسط مراجع ذی‌صلاح رسماً اعلام نشده است، اکیداً ممنوع است».

عاملان دست‌کاری در انتخابات عراق!/ دیروز شمار قابل‌توجهی از معترضان در شهر البصره (جنوب عراق) و منطقه سبز بغداد تجمع کرده و علیه «تقلب» و «دست‌کاری» در انتخابات پارلمانی اخیر شعار دادند. معترضان، آمریکا و امارات را عاملان اصلی دست‌کاری در نتایج انتخابات پارلمانی عراق می‌دانند.

3.5 میلیارد دلار از دارایی‌های ایران آزاد شد!/ «علی نادری» مدیرعامل خبرگزاری جمهوری اسلامی اعلام کرد: «‏کمتر از ۱۰۰ روز پس از آغاز دولت سیزدهم، اخیراً بیش از 3.5 میلیارد دلار از منابع مسدود ایران در یکی از کشورها در دسترس قرار گرفته و بخش قابل‌توجهی از این منابع در حال ورود به چرخه تجاری کشور است».

وزیر نیرو: با بی‌سابقه‌ترین خشک‌سالی مواجهیم/ «محرابیان» در جمع کشاورزان اصفهان گفت: «از دولت گذشته سدهای خالی و پروژه‌های تعطیل به ارث رسیده است. اگر پروژه‌های حوضه زاینده‌رود در زمان خودش اجرا می‌شد، امروز شاهد این‌همه رنج نبودیم. در حال پشت سر گذاشتن سالی هستیم که در ۵۲ سال گذشته خشک‌ترین سال‌ها بوده است».

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات