صفحه نخست >>  عمومی >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۲۳ آبان ۱۴۰۰ - ۲۲:۵۱  ، 
کد خبر : ۳۳۴۵۸۹

هزاران کهنه سرباز آمریکایی طی یک دهه اخیر خودکشی کرده اند/ عاقبت مهره های سوخته

کهنه سربازان، افرادی هستند که از اشغالگری در افغانستان، عراق و دیگر نقاطی که واشنگتن دست به ایجاد بحران در آنها زده به کشورشان بازگشته اند.

این روزها اخبار قابل تاملی در خصوص آخرین وضعیت کهنه سربازان آمریکایی منتشر می شود. کهنه سربازان، افرادی هستند که از اشغالگری در افغانستان، عراق و دیگر نقاطی که واشنگتن دست به ایجاد بحران در آنها زده به کشورشان بازگشته اند. نشریه هیل گزارش داد که خودکشی کهنه سربازان در آمریکا طی یک دهه اخیر روندی صعودی داشته است و این رقم از سال ۲۰۱۰ تاکنون به ۶۵ هزار نفر رسیده است. شمار آمار خودکشی میان کهنه سربازان آمریکا در یک دهه گذشته به حدی افزایش یافته است که آمار آن از کل نیروهای کشته شده آمریکا در جنگ های عراق، افغانستان و ویتنام بیشتر است.

بر اساس گزارش نشریه هیل، اداره امور کهنه سربازان آمریکا با توجه به آمار بالای این حجم از خودکشی بی وقفه به این موضوع پرداخته و داده های اخیر نشان می دهد که در سال ۲۰۱۹ هر روز ۱۷ کهنه سرباز از خودکشی جان خود را از دست داده اند.روزنامه نیویورک تایمز پیش از این نوشته بود، با وجود تلاش های پنتاگون میانگین خودکشی سالانه رو به افزایش است.گزارش آمار بی سابقه خودکشی میان کهنه سربازان در حالی منتشر می شود که روز ۱۱ نوامبر (۲۰ آبان) روز کهنه‌سربازان است و یکی از تعطیلات رسمی در ایالات متحده آمریکا بود.روزی که در آن اکثر مقامات دو حزب سنتی آمریکا به صورت غیر مستقیم به نگاه ابزاری خود به سربازان این کشور اذعان کردند.


سانسور وضعیت اسفبار کهنه سربازان آمریکایی
انتشار اخبار و وقایع مربوط به دردسرهاى سربازان آمریکایى در عراق از سوى رسانه هاى وابسته به جمهوریخواهان و دموکراتهای آمریکا   سانسور مى شود.این سانسور در حالى ادامه دارد که مطابق آخرین گزارشها از وضعیت روانى نیروهاى آمریکایى حاکى از فاجعه ایست که گریبانگیر مهره های بای کاخ سفید و پنتاگون در مناطق دیگر جهان ( خصوصا  منطقه غرب آسیا ) شده است.

آنچه مهم است اینکه مسئولیت پذیرى دو حزب سنتی آمریکا  در قبال مهره هاى نظامى کاخ سفید در عراق بسیار پایین و به عبارت دیگر در حد صفر است.همین مسئله سبب ایجاد جوى نامطمئن و خطرناک در بین این نیروها شده و افزایش میل خودکشی را در آنها رقم زده است.معضل کهنه سربازان مدتهاست در آمریکا پابرجاست.در سال 2005 میلادی و در حالی که بوش پسر هنوز در قدرت بود، شبکه‌ى تلویزیونى سی.بی.اس آمریکا افشا کرد که ارتش این کشور  با یک “اپیدمى خودکشی” در میان کهنه سربازان روبه‌روست.

در حال حاضر بالغ بر 25 ‌‌ میلیون کهنه سربازدر آمریکا زندگى مى‌کنند .وزارت امور کهنه سربازان در آمریکا، سالیانه  میلیاردها دلار  براى ارایه‌ى سرویس‌هاى خدمات سلامت روحى و روانى براى کهنه سربازان صرف می کند  اما بسیارى از این هزینه ها به صورت مخفیانه در راستاى تداوم سیاستهاى میلیتاریستى و مداخله گرایانه مقامات دو حزب سنتی آمریکا ( دموکرات و جمهوریخواه) می شود. سوال اصلی اینجاست که به راستى چه سرنوشتى در انتظار کهنه سربازان آمریکایى و انگلیسى خواهد بود؟پاسخ این سوال از اکنون مشخص است.


نظرسنجی معنادار در آمریکا
امروز، اکثریت قریب به اتفاق کهنه سربازانی که در افغانستان  و عراق مشغول به غارت ، اشغالگری و کشتار مردم بیگناه بوده اند، خود نیز اذعان می کنند که حضور و مشارکت آنها در بازی خونین کاخ سفید و پنتاگون، صرفا منجر به عقبگرد آنها در زندگی شخصی و اجتماعی شده است.

آخرین نظرسنجی موسسه «پیو» نشان می دهد بخش عمده ای از کهنه سربازان آمریکایی حضور آمریکا در عراق و افغانستان در دو دهه گذشته را تایید نمی کنند.طبق این نظرسنجی ۶۴ درصد از این کهنه سربازان گفته اند که جنگ در عراق بیهوده بوده است و ۵۸ درصد همین نظر را درباره جنگ افغانستان داده اند.به جز کهنه سربازان به نظر می رسد نظرات مردم نیز به این آمارها نزدیک است.

در این نظرسنجی ۶۲ درصد از بزرگسالان آمریکایی حضور در عراق و ۵۹ درصد حضور در افغانستان را بی فایده دانسته اند. در این میان ۵۲ درصد از کهنه سربازان و ۵۸ درصد از بزرگسالان، شهروندان آمریکایی بالای ۱۸ سال، معتقدند که آمریکا دلیلی برای حضور در جنگ سوریه نیز نداشته است.ایالات متحده در سال ۲۰۰۱ به افغانستان حمله نظامی کرد. این حمله و در پی آن اشغال درست پس از حمله یازدهم سپتامبر سال ۲۰۰۱ آغاز شد. ۱۹ سال پس از این حمله ارتش آمریکا هم چنان در افغانستان حضور دارد و هنوز در افغانستان کشته می دهد. هر چند که در سال ۲۰۱۴ دولت باراک اوباما اعلام کرده بود که عملیات نظامی ارتش این کشور در افغانستان تمام شده است.با این حال دولت وقت آمریکا هزاران نیروی نظامی و امنیتی را در قالب مستشاران نظامی و نیروهای امنیتی و پیمانکاران بخش خصوصی در عراق حفظ کرد !


وضعیت مشابه کهنه سربازان انگلیسی
در سال 2001 میلادی، تونی بلر نخست وزیر اسبق انگلیس به اصلی ترین شریک دولت جرج واکر بوش در حمله به مردم افغانستان تبدیل شد. پس از آن و در سال 2003 میلادی نیز هزاران نیروی انگلیسی در کنار اشغالگران آمریکایی حضور پیدا کردند که در جنگ با تروریسم خودساخته غرب، مشارکت کنند! 

اکنون اخبار رسانه های غربی نشان می دهد که تصرف برق‌آسا و تحقیرآمیز افغانستان به دست طالبان پس از جنگ ۲۰ ساله که صدها هزار کشته برجای گذاشت و دستکم یک تریلیون دلار هزینه در برداشت، کهنه‌سربازان این جنگ را مایوس کرده است.انگلیس ۴۵۷ تن از پرسنل نیروهای مسلح خود را در افغانستان از دست داد که ۱۳ درصد از ۳۵۰۰ تلفات نیروهای اشغالگر ناتو  از ۲۰۰۱  تا کنون محسوب می‌شوند.

در این میان، برخی مقامات ارشد انگلیسی از جمله "جیمز هیپی" یکی از مسئولین وزارت دفاع این کشور، از خودکشی برخی کهنه سربازان انگلیسی ، خصوصا پس از شکست ناتو در افغانستان خبر می دهند :
"متاسفانه می‌دانم که سربازانی که در افغانستان خدمت کردند بابت احساساتشان درباره آنچه که در این کشور رخ داده، دست به خودکشی زده‌اند. این یک نگرانی و ناراحتی بزرگ است. این من را به شدت ناراحت می‌کند."
در هر حال، نتیجه اشغالگری، کشتار و نسل کشی امریکا و انگلیس  در کشورهای دیگر، چیزی جز خودکشی و وقوع انواع بحرانهای روحی و روانی برای سربازان جنایتکار نیست....
 
 

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات