صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۴ آبان ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۲  ، 
کد خبر : ۳۳۴۵۹۷

نشریه اخبار و تحلیل‌های دوشنبه، ۲۴ آبان ماه

امام خامنه ای (مدظله‌العالی) فرهنگ واقعاً زیربنا است؛ خیلی از این خطاهایی که ما در بخش‌های مختلف انجام می‌دهیم، ناشی از فرهنگ حاکم بر ذهن ما است. اگر ما اسراف داریم، اگر ما تقلید کورکورانه داریم، اگر ما سبک زندگی غلط داریم، این‌ها ناشی از مشکلات فرهنگی است؛ فرهنگِ حاکم بر ذهن‌ها است که در عمل، این مشکلات را به وجود می‌آورد. (06/06/1400) www.basirat.ir

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼حرف روز             

نگاه نو به فرهنگ

شورای عالی انقلاب فرهنگی به ‌عنوان مرجع عالی سیاست‌گذاری، تعیین خط‌مشی، تصمیم‌گیری و هماهنگی و هدایت امور فرهنگی، آموزشی و پژوهشی کشور در چارچوب سیاست‌های کلی نظام محسوب می‌شود و تصمیمات و مصوبات آن لازم‌الاجرا و در حکم قانون است. روز گذشته رهبر معظم انقلاب، اعضای دوره جدید شورای عالی انقلاب فرهنگی را معرفی نمودند و به بهانه این معرفی چند نکته مهم را که در حقیقت می‌توان آن را رویکرد جدید این شورا نام‌گذاری کرد، بیان کردند.

نکات تحلیلی: 1- اهمیت و جایگاه شورا در این دوره، از دوره‌های گذشته مهم‌تر و حساس‌تر است؛ چراکه انقلاب اسلامی وارد دومین چله خود شده و در گام دوم باید به زیرساخت‌های تمدنی، نگاه نو، آسیب شناسانه و روزآمد ساز داشته باشد و در رأس این زیرساخت‌ها «فرهنگ» قرار دارد. این نگاه، رسالت خطیر شورا را عمیق‌تر نموده تا نصب‌العین اعضا قرار گیرد و البته مطالبه نخبگان و فعالان فرهنگی نیز بر همین مبنا شکل گیرد. 2- رویکردی که در دوره جدید ازجمله اولویت‌های شورا به‌حساب می‌آید عبارت است از پدید آمدن باور عمیق در متصدیان فرهنگی و نخبگان و فعالان عرصه‌های گوناگون کشور نسبت به اینکه: اولاً فرهنگ‌سازی در هریک از اجزاء تمدّنی جامعه، برترین وسیله پیشرفت و موفقیت آن بی‌نیاز کننده از ابزارهای الزام‌آور و تحکّمی است؛ دوماً شاکله و آرایش عمومی فرهنگ در همه بخش‌های گسترده آن، نیازمند نظم و محتوای انقلابی است. 3- برای مجموعه‌ای که قرار است نگاه نو، آسیب شناسانه و روزآمدساز به عرصه فرهنگ داشته باشد، ایجاب می‌کند که این نگاه را با توجه به شرایط جدید، از خود شروع نماید و این ازجمله الزامات و ضرورت‌های یک چنین مجموعه‌ای است. 4- نگاه سیاسی و سنگ‌اندازی‌های دولتی در سال‌های گذشته یکی از عوامل اصلی عدم تأثیرگذاری تصمیمات شورا محسوب می‌شود؛ اما حالا انتظار این است که شورای عالی انقلاب فرهنگی قدم‌های روشن و متناسب برداشته و نسبت به خلأهای موجود در بخش فرهنگ، تحرک ویژه داشته باشد.

نکته راهبردی: واقعیت آن است که کلید حل مشکلات در بسیاری از عرصه‌ها مانند اقتصاد و سیاست در مسئله فرهنگ است و به همین سبب است که مقام معظم رهبری آن را در رأس زیرساخت‌های تمدنی به‌حساب می‌آورند که نیاز به تحول دارد. تحولی که ان‌شاءالله در تصمیمات و برنامه‌ریزی‌های شورا نمود پیدا کند. (نویسنده: مصطفی برزکار)

▼گزارش روز                              

چرخش در راهبرد!

وزیر خارجه امارات در رأس هیئتی بلندپایه بعد از ده سال به سوریه سفر کرد. در طول سال‌های بحران در سوریه، امارات در کنار برخی کشورها همچون عربستان و قطر از تروریست‌های تکفیری حمایت‌های مختلف سیاسی، تسلیحاتی و مالی کرد و تنها بعد از دستگیری یک مقام بلندپایه اماراتی در سوریه و شکست‌های متوالی تروریست‌های اجاره‌ای، ابوظبی تا حدود زیادی از مواضع قبلی خود عقب‌نشینی کرد. در رابطه با سفر وزیر خارجه امارات به سوریه دو دیدگاه وجود دارد: 1- دیدگاه خوش‌بینانه؛ امارات به این نتیجه رسیده است که حکومت فعلی در سوریه پابرجا و تغییرناپذیر است. از سوی دیگر امارات به دنبال هژمون منطقه‌ای یا به‌عبارت‌دیگر رهبری جهان عرب است و در این راستا زودتر از عربستان پای در میدان دیپلماسی با سوریه گذاشته است. به‌هرحال سوریه در پروژه‌های عربی آینده همچون شام جدید برای کشورهایی همچون امارات مهم است. 2- دیدگاه بدبینانه؛ در رابطه با این دیدگاه این‌گونه می‌توان استدلال کرد که امارات بازیگری نیابتی از جانب آمریکا و به‌ویژه رژیم صهیونیستی در جهت اعمال دو سیاست است: الف) ازآنجایی‌که امارات اولین کشور عربی در عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی بود، در این راهبرد مترصد اقناع سایر کشورها برای ایجاد رابطه با رژیم صهیونیستی است. در این میان انتخاب کشوری خارج از دایره کنونی همچون سوریه می‌تواند دست برتر امارات را در ایجاد رابطه با رژیم صهیونیستی نسبت به سایر بازیگران نشان دهد. ب) امارات به نیابت از رژیم صهیونیستی، مجری خروج نیروهای مقاومت به‌ویژه ایران از سوریه شده است. در کنار این مسئله امارات به دنبال خدشه واردکردن در روابط راهبردی ایران با سوریه است تا از این طریق خواسته صهیونیست‌ها عملی شود.

نکته پایانی: با توجه به دیدگاه‌های مطرح‌شده، می‌توان گفت که امارات با فهم نسبت به شکست سیاست‌های ضدسوری حامیان داعش و گروه‌های تروریستی در منطقه و درک این واقعیت که نظام فعلی سوریه پابرجاست، اقدام به ایجاد رابطه با این کشور کرده است. در کنار این مسئله، با توجه به اتمام جنگ سوریه و احتیاج دمشق به سرمایه‌گذاری‌های خارجی برای بازسازی خرابی‌ها و ویرانی‌ها، امارات از هم‌اکنون به دنبال نفوذ اقتصادی در سوریه برای کسب جایگاه سیاسی در آینده این کشور است. به‌گونه‌ای که در این سفر، امارات اعلام کرد که یک نیروگاه خورشیدی را در حومه دمشق برای جبران کمبود برق این استان احداث خواهد کرد. (نویسنده: محمدرضا فرهادی)

▼خبر ویژه                        

اندیشکده آمریکایی: باید با ایران کنار آمد!

«انستیتو مطالعات راهبردی و بین‌المللی» اندیشکده مهم آمریکایی که در حوزه مسائل دفاعی و امنیتی فعال است در گزارشی با عنوانِ «برنامه هسته‌ای در حال تکاملِ ایران و پیامدهای آن برای سیاست آمریکا»، ضمن طرح سناریوهای مختلف جهت مواجهه با ایران و توانمندی‌های هسته‌ای این کشور تأکید می‌کند که «آمریکا همواره باید کانال ارتباط دیپلماتیک و مذاکره خود با ایران را حفظ کند... هرگونه اقدام نظامی علیه ایران از سوی آمریکا و یا متحدان آن نظیر اسرائیل، تبعات خسارت باری را برای واشنگتن به همراه خواهد داشت زیرا بدون تردید ایران نیز دست به مقابله‌به‌مثل خواهد زد و می‌تواند هزینه‌های زیای را برای آمریکا، آن‌هم در شرایطی که نفوذ واشنگتن در خاورمیانه به‌شدت کاهش‌یافته، ایجاد کند». گزارش مذکور در ادامه به نقل‌قولی از «رابرت مالی» مذاکره‌کننده ارشد آمریکایی در روند مذاکرات وین اشاره می‌کند که گفته: «جهان باید با ایرانی که از حیث توانمندی‌های هسته‌ای به‌شدت پیشرفته است و (به گفته وی) تا نقطه گریز هسته‌ای فاصله‌ای محدود دارد، کنار بیاید». مجموع آنچه در این گزارش مورد اشاره قرارگرفته این است که بهترین گزینه آمریکا جهت مواجهه با ایران در چهارچوب معادله برجام، برخلاف لفاظی‌های رسانه‌ای، تعامل و مذاکره است و فکر کردن به دیگر گزینه‌ها، تبعات سنگینی را برای طرف‌های غربی و منطقه‌ای مخالف با ایران خواهد داشت.

▼ اخبار

جوان‌گرایی و تخصص محوری؛ رویکرد جدید در شورای عالی انقلاب فرهنگی

رهبر انقلاب در حکمی با انتصاب اعضاء شورای عالی انقلاب فرهنگی برای یک دوره جدید و چهارساله، ضمن تشکر از زحمات اعضاء سابق به‌ویژه دانشمندان و اساتیدی که در دوره جدید حضور نخواهند داشت، شاکله و آرایش عمومی فرهنگ بر اساس نظم و محتوای انقلابی را یگانه وسیله مصون‌سازی در برابر هجوم فرهنگی و رسانه‌ای بیگانگان دانستند. در ترکیب جدید شورای عالی انقلاب فرهنگی برخی از اعضای قدیمی و پا به سن گذاشته‌ شورای عالی انقلاب فرهنگی حضور ندارند. ازجمله این افراد می‌توان به داوری اردکانی، سید علیرضا صدرحسینی، محمدعلی کی‌نژاد، مهدی گلشنی، علی‌اکبر ولایتی، محسن قمی و عبدالله جاسبی اشاره کرد. همچنین برخی چهره‌های سیاسی همچون عزت‌الله ضرغامی، حسین کچوئیان، حجت‌الاسلام محمدیان و محمدرضا عارف نیز در دوره جدید شورا حضور ندارند. در حکم جدید رهبر معظم انقلاب اعضای جدیدی وارد شورا شده‌اند که بیشتر چهره‌های علمی و آکادمیک در حوزه و دانشگاه و البته جوان هستند. عادل پیغامی دانشیار دانشگاه امام صادق علیه‌السلام، امیرحسین بانکی‌پور نماینده اصفهان در مجلس و دکترای فلسفه غرب و طراح طرح «جوانی جمعیت» در مجلس، ابراهیم سوزنچی عضو هیئت‌علمی دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه صنعتی شریف، مرتضی میرباقری معاون سابق سیمای رئیس سازمان صداوسیما و حسین ساعی رئیس دانشگاه سوره ازجمله چهره‌های جدید مهم‌ترین نهاد فرهنگی کشورند.

رئیس قوه‌قضائیه: کشور را گران اداره می‌کنیم

رئیس قوه قضائیه دیروز در نشست با اعضای کمیسیون اصل ۹۰ مجلس، همفکری و همکاری قوای سه‌گانه برای دیدن آسیب‌ها، شناخت مشکلات مردم و رسیدن به درک مشترک از مسائل  و پیدا کردن و اجرای راه‌حل آن‌ها را از ضروریات دانست. محسنی اژه‌ای درعین‌حال با اشاره به زیاده‌روی‌ها در مخارج مدیریت کشور، تأکید کرد: «امروز قوه‌قضائیه، مجلس و دولت برخی امور را پرهزینه اداره می‌کنند که باید این نحوه مدیریت اصلاح شود. مردم در مضیقه هستند؛ تشریفات، تشکیلات و حفاظت من هم باید نسبت به شرایط مردم تغییر کند. اگر مسئولی ۴ سال پیش برای حفاظت، محل سکونت و یا دفتر کار خود هزینه‌های مضاعفی داشت باید این رویکرد تغییر کند».

نوسان دلار در شرایط بهبود درآمدهای ارزی!

رئیس‌کل بانک مرکزی خبر داد: «وضعیت درآمدهای ارزی کشور و ورود ارز حاصل از صادرات به چرخه تجاری کشور نسبت به قبل بهبود پیدا کرده است. بازار ارز در آینده وضعیت متعادلی را خواهد داشت». چند روز پیش نیز خبر آزادسازی 3.5 میلیارد دلار از دارایی‌های بلوکه شده کشورمان و تزریق آن به اقتصاد کشور رسانه‌ای شد؛ اما بااین‌وجود نوسان بازار ارز فروکش نکرده و طی روزهای گذشته، ارز رکوردهای جدیدی را در کانال 28 هزاری ثبت کرده است. این وضعیت نتیجه شرطی‌سازی اقتصاد به مذاکره و برداشته شدن تحریم‌ها طی هشت سال سیاست‌گذاری دولت روحانی است که همچنان سایه سنگین خود بر بازار ارز و کالا را در آستانه آغاز مذاکرات جدید وین حفظ کرده است.

گرانی قیمت خودرو رسماً کلید خورد!

دبیر انجمن قطعه‌سازی کشور با اعلام خبر گرانی خودرو طی روزهای آینده، در خصوص دستور اخیر رئیس‌جمهور مبنی بر عدم افزایش قیمت خودرو، گفت: «اصلاح قیمت خودرو مصوبه سران قوا را دارد و رئیس‌جمهور نیز در آن جلسه حضور داشتند اما در حقیقت مشکل را فقدان مصوبه ستاد تنظیم بازار دانسته، بدان ایراد وارد کردند. اصلاح شیوه قیمت‌گذاری خودرو اجتناب‌ناپذیر است؛ زیرا موجب ورشکستگی و توقف تولید قطعه‌سازان و خودروسازان و نارضایتی متقاضیان واقعی می‌شود. در روزهای پیش‌ِرو، ان‌شاءالله جلسه تنظیم بازار تشکیل و این مصوبه صادر و مشکل رفع می‌شود». دیروز رئیس‌جمهور در جلسه هیئت دولت گفت: «نظارت بر همه قیمت‌گذاری‌های جدید در ستاد تنظیم بازار متمرکز شود. در خصوص تعیین قیمت خودرو نیز موضوع باید تحت مدیریت ستاد تنظیم بازار پیگیری شود». رئیسی در ادامه نگرانی خود از تأثیر گرانی کالاهایی مثل خودرو بر سایر بازارها را با این بیان ابراز کرد که «دستگاه‌ها به‌گونه‌ای عمل کنند که تغییر قیمت در یک بازار بر بازارهای دیگر تأثیر منفی نگذارد و از ایجاد شوک در قیمت‌ها و بازارها جلوگیری شود».

‌اخبار کوتاه

تداوم همکاری‌ها تحت هر شرایطی!/ «الکساندر میخیِف» مدیرکل «روزوبرون‌اکسپورت» صادرکننده تسلیحات روسیه، در نمایشگاه هوایی دبی ۲۰۲۱ در امارات به خبرنگاران گفت: «با توجه به چشم‌انداز همکاری‌های نظامی-فنی با ایران، پاسخ به این نکته ضروری است که تحت هر شرایطی همکاری‌ها با رعایت دقیق موازین قانونی دو کشور، تعهدات بین‌المللی طرف‌ها و موازین قوانین بین‌الملل حفظ خواهد شد». پیش‌ازاین، «لوان جاگاریان» سفیر روسیه در ایران گفته بود، دو کشور در حال مذاکره در مورد طیف وسیعی از محصولات نظامی با توجه به لغو محدودیت تسلیحاتی سازمان ملل علیه ایران هستند.

سورپرایز برای ارتش رژیم صهیونیستی!/ هکرهای عصای موسی در حملات سایبری به سازمان‌های اطلاعاتی و امنیتی رژیم صهیونیستی، ۲۲ ترابایت اطلاعات نقشه‌های سه‌بعدی این رژیم را به دست آوردند که قسمتی از آن‌ها را منتشر کردند. اطلاعات مکان‌های مختلف با دقت ۵ سانتیمتر ازجمله آن‌هاست که در دسترس همگان قرار گرفته است. این یعنی در هر جنگ آینده، این رژیم به‌شدت در برابر ضربات دقیق مهاجمان، ضعیف و شکننده خواهد بود. این تیم هکری همچنین وعده داده سورپرایزی برای ارتش رژیم اشغالگر دارد.

۶ ماه تا ۲ سال حبس برای برگزارکنندگان قماربازی/ نمایندگان مجلس تعیین کردند که هر شخص، مکان یا هر نوع فضای حقیقی یا مجازی برای قماربازی، شرط‌بندی یا برگزاری بخت‌آزمایی دایر یا اداره کند، به حبس درجه ۶ محکوم شود. چنانچه برای انجام جرائم مذکور یا از طریق ارتکاب آن‌ها وجه، مال، منفعت، خدمت یا امتیاز مالی کسب کرده باشد، علاوه بر حبس درجه ۵، به ضبط مال و جزای نقدی معادل ۲ تا ۵ برابر عواید حاصل از جرم نیز محکوم می‌شود.

نگرانی‌ها مانع از حذف ارز ترجیحی شد/ رئیس کمیته اصلاح ساختار بودجه کمیسیون برنامه‌وبودجه مجلس گفت: «دولت ممکن است مجبور شود برخی کالاهای مشمول ارز ۴۲۰۰ را از شمول آن خارج کند. البته در مورد گندم و دارو قطعی است که تا پایان سال ارز ۴۲۰۰ به آن‌ها تعلق می‌گیرد. در مورد نهاده‌های دامی باید دولت تصمیم بگیرد که قصد حذف ارز ۴۲۰۰ دارد یا خیر و اگر این تصمیم را بگیرد، از محل اعتبار ۲۷ هزارمیلیاردی، به‌صورت یارانه نقدی قصد دارد به مردم کمک کند تا بخشی از بار هزینه‌ای را جبران کند».

ابربدهکاران بانکی معرفی می‌شوند؟!/ وزیر اقتصاد در توئیتی نوشت: «بانک‎ها هر ۳ ماه فهرست ابربدهکاران را در سایت خود منتشر کنند تا به‌جای اشخاص معدود، دسترسی به تسهیلات برای طیف وسیع‎تری از تولیدکنندگان و مردم فراهم آید». درخواست اعلام اسامی ابربدهکاران در دولت‌های گذشته نیز به انحاء گوناگون مطرح شد؛ اما این اسامی همچنان در لایه پنهان اسناد بانکی باقی مانده است. باید منتظر ماند و دید آیا بانک‌ها این بار درخواست دکتر خاندوزی را اجرا خواهند کرد یا خیر.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات