صفحه نخست >>  عمومی >> تیتر اول
تاریخ انتشار : ۲۷ آبان ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۴  ، 
کد خبر : ۳۳۴۶۲۸

نقد سفرهای استانی رئیس جمهور

مشکلاتی که در بخش های مختلف اعم از بیکاری، تورم، از دست رفتن رفاه خانوار و معیشت مردم می توان آنها را دسته بندی کرد.

دولت سیزدهم با وعده حل برخی از مشکلات اقتصادی از جمله حل مشکلات معیشتی مردم روی کار آمد. بی تردید یکی از مهمترین مطالبات مردم از رئیس جمهور، حل مشکلات اقتصادی است.

مشکلاتی که در بخش های مختلف اعم از بیکاری، تورم، از دست رفتن رفاه خانوار و معیشت مردم می توان آنها را دسته بندی کرد. کمک به افزایش تولید و توسعه زیر ساخت های اقتصادی برای افزایش اشتغال در جای جای ایران اسلامی بنا به ظرفیت ها و استعدادهای بومی هر استانی یکی از اصلی ترین خواسته هایی است که مردم از رئیس دولت سیزدهم انتظار دارند.

برآورده کردن انتظارات مردم از جمله موارد مهمی است که رئیس جمهور با شناخت هر چه بیشتر از تفاوت خواسته ها و نیازهای استان ها، شهرستان ها و روستاهای مختلف، می تواند آن را در دستور کار دولتمردان قرار دهد. از این رو اگر رئیس جمهور با شناخت کافی از انتظارات، مطالبات و نیازهای استان های مختلف به حل مشکلات بپردازد قطعا این روش در حل مشکلات کشور بسیار تاثیر گذار است.

اگر موضوع حل مشکلات اقتصادی جامعه از این منظر مورد بررسی قرار بگیرد، قطعا حضور رئیس جمهور در شهرستان ها و مراکز استان ها برای احصاء مشکلات وچالش های مختلف استان ها؛ شهرستان ها و روستاهای کشور بسیار حائز اهمیت است. از این منظر نمی توان بر وقت گذاشتن رئیس جمهور و سفر به استان های مختلف کشور ایراد گرفت.
هرچند برخی از منتقدین دولت ناظر به سفرهای استانی رئیس جمهور به این موضوع نقد می کنند که مشکلات کشور احصاء شده است، لذا نیازی به حضور رئیس جمهور و انرژی گذاشتن و هدر دادن وقت برای این مسائل از سوی عالی ترین فرد اجرایی کشور نیست. در پاسخ به این ابهامات و انتقادات باید گفت واقعیت این است که حضور یک مدیرارشد در سطح رئیس جمهور، آن هم پا به رکاب بودن مدیر ارشدی چون رئیس جمهور برای سرکشی به استان ها و شهرستان های مختلف و مطلع شدن از چالش ها و مشکلات آنها بسیار مهم است. اینکه مدیران ارشد اجرایی،از نزدیک با مشکلات شهرستان های مختلف رو به رو شوند و به گزارش های ارسالی که به آنها داده می شود اکتفا نکنند قطعا یک راهبرد مهم برای انجام کار در استان ها آن هم با سرعت بیشتر و تحت نظر داشتن مدیران اجرایی شهرستانها برای به منزل مقصود رساندن مطالبه و خواسته مردم است.
با اینکه اصولا وظیفه نماینده مجلس قانونگذاری است اما نمایندگان اگر در تک تک روستاها و شهرستان های حوزه انتخابی خود آماده نشوند، قطعا نمی توان کوچکترین و بزرگترین مشکلات را احصاء نمود از این رو برای تسهیل گری در حل مشکلات مردم و آشنایی با آنچه که می تواند از دید دولتمردان و مسوولین پایه بلند اجرایی کشور عقب بماند، نه تنها حضور رئیس جمهور در شهرستان ها واستان ها واجب، بلکه ضروری است، لذا نمی توان بر وقت و انرژی که آقای رئیسی در سرکشی به شهرستان های مختلف می گذارند ایرادی گرفت. بی تردید حضور رئیس جمهور در مناطق مختلف برای حل مشکلات مختلف استان ها بسیار مفید است چرا که می تواند پشتیبانی ازمقامات استانی برای انجام وظایف محوله ای باشد که نیازمند به حمایت هر چه بیشتر دولت هستند.
از سوی دیگر بسیاری از کارشناسان و منتقدین، معتقد هستند اگر رئیس جمهور به مراکز استان ها، شهرستان ها و روستاها نرود و در اتاق خود از دور و براساس گزارش ها برای حل مشکلات کشور دستورات لازم را صادر کند، این رئیس جمهور مردمی نیست و برای حل مشکلات از نقاط مختلف کشور بازدید نمی کند. از این رو بی توجه به انتقاداتی که اصولا با دلایل جناحی و غیر جناحی حتی نقدهای دلسوزانه ای که انجام می شود می توان گفت، حضور رئیس جمهورو مسوولین در مناطق مختلف کشور و لمس مشکلات مردم از نزدیک برای حل چالش های موجود و جلوگیری از چالش های آتی، بسیار کارگشاست.
موضوع را ازاین منظر باید مورد بررسی قرار دهیم که شاید درخصوص مسائل و مشکلات استان یا شهرستان مورد نظر اطلاعات کافی به مسوولین اجرایی ومقامات عالی کشور نرسد. هنگامی که مردم رئیس جمهور را در شهر وروستای خود می بینند به راحتی می توانند مشکلاتی که زندگی آنها را تحت الشعاع قرار داده به رئیس جمهور اطلاع دهند تا با هماهنگی های بیشتر و انگیزه گرفتن مسوولین استانی، مشکلات به تدریج حل و فصل شود.
 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات