صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۹ آبان ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۸  ، 
کد خبر : ۳۳۴۶۳۸

اخبار و تحلیل ها شنبه،29 آبان

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی آینده اقتصاد کشور را روشن خواند و گفت: «برای نظام سلطه احراز شده که تحریم برای براندازی نظام جمهوری اسلامی جواب نمی‌دهد هرچند هزینه‌هایی را برای ما ایجاد می‌کنند». پورابراهیمی افزود: «دسترسی به 3.5 میلیارد دلار از منابع کشور در خارج صورت گرفته است و برای تهاتر نفت توافقاتی را انجام داده‌ایم و برای مذاکرات در این زمینه به خارج از کشور می‌رویم. مسیر حرکت برای اتفاقات مثبت رقم می‌خورد و باید با رویکرد علمی و هوشمندانه حرکت کنیم و ارتباط با بیرون را هم برقرار کنیم».

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word
نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf
▼حرف روز      

   هنوز زود است بسیج را بشناسیم

بسیج از دل بحران‌های دهه 60 به وجود آمد و با خلاقیت، اخلاص، پشتکار توانست بحران‌ها را تبدیل به فرصت کند؛ بسیج همان بود که امام فرمودند ریشه در صدر اسلام دارد؛ «کلمهً طیبهً کشجره طیبه اصلها ثابت و فرعها فی السماء» آری امام فرمودند که شجره طیبه است که همه از میوه و نعمت وجودش بهره‌مند هستند؛ میوه امنیت، اقتدار، جهاد، خدمت خالصانه، حل مشکلات معیشتی، آموزش، علم و تربیت فرزندان ایران‌زمین تنها گوشه‌ای از خدمات این درخت تناور است.

نکات تحلیلی: 1- بسیج روند تکاملی دارد و در همه بحران‌ها فعالیت‌ها به‌سرعت خود را بازیابی می‌کند و جامعه را به سمت آن می‌کشاند؛ بحران کرونا یکی از آزمایش‌های موفق بسیج است که با طرح شهید سلبمانی و میلیون‌ها نفر از جامعه پزشکی، نیروهای جهادی، خیریه‌های بسیج در قالب‌های طرح شهید سلیمانی، اردوهای جهادی و کمک‌های مؤمنانه به یاری مردم شتافتند تا جامعه را از یک بیماری مهلک نجات دهد. 2- بسیج در شرایط غیرمعمول یا غیرمتعارف که بحران به اوج خود می‌رسد و شرایط حساس و سرنوشت‌ساز و نهادهای مختلف وظایف خود را در آن بحران نمی‌شناسند، با واکنش سریع وارد می‌شود و اقدامات حیاتی و ضروری را برای تثبیت موقعیت انجام می‌دهند؛ در سیل‌ها، زلزله‌ها و آتش‌سوزی جنگل‌ها، اولین نیرویی که پا به کار در هسته اصلی بحران حضور پیدا کرد بسیج بود و اگرچه مسئولین پست عوض کرده‌اند و دولت‌ها رفته‌اند اما بسیج بر میثاق خود با مردم و انقلاب تا آخرین نفر مانده است. 3- نهادها، سازمان‌ها و نهادهای دولتی ظرفیت‌های نیرویی و بودجه‌ای اندکی دارند و بسیج همواره به‌عنوان بازوی کمکی نظام، بدون توقع در خدمت آن‌ها بوده است؛ در هنگام اغتشاشات یاریگر نیروهای امنیتی و نظامی است، در هنگام مشکلات اقتصادی یاریگر وزارت جهاد کشاورزی و وزارت صمت است؛ برای کارآفرینی یاریگر وزارت رفاه، بهزیستی و کمیته امداد است؛ در هنگام بیماری‌ها و واکسیناسیون یاریگر وزارت بهداشت و...

نکته پایانی: بسیج در دولت نیست اما با همه دولت‌ها کار کرده است، در سال‌های گذشته اگر بی‌انصافی‌هایی از طرف دولتمردان در حذف نام بسیج صورت می‌گرفت و حتی برخی از یادمان‌های او را از کتاب‌های درسی حذف کردند اما بسیج با رفتارهای ایجابی خود در زمینه‌های مختلف و کمک به تمامی دولت‌های بعد از انقلاب برای رفع مشکلات مردم، نام خود را بر جریده تاریخ ثبت کرد. پس از 42 سال از غرس، این شجره طیبه هنوز هم عاشق‌ترین نیرو در خدمت بی‌منت، خالصانه و عاشقانه است. (نویسنده: فرهاد مهدوی)

▼گزارش روز            

          این معرکه‌گیری‌ها منفعلتان نکند!

معاونان سیاسی وزرای خارجه تروئیکای اروپایی (انگلیس، فرانسه و آلمان)، نمایندگانی از کشورهای عضو شورای همکاری خلیج‌فارس و رابرت مالی نماینده ویژه آمریکا در امور ایران، روز پنج‌شنبه و پس از پایان نشست چندجانبه خود در ریاض، با صدور بیانیه‌ای مشترک، ایران را به انجام فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده در منطقه متهم کرده و مدعی شدند که اعضای شورای همکاری خلیج‌فارس در راستای تنش‌زدایی و ترویج دیپلماسی در منطقه گام برداشته‌اند!

گزاره‌های تحلیلی: ۱- این عادت غرب است که برای منفعت‌طلبی در حوزه مسائل بین‌المللی و ارتقاء توان چانه‌زنی و همچنین پشتیبانی از دیپلماسی، اجماع متحدان خود را ایجاد کرده و آنان را به میدان می‌آورند. لذا این بیانیه به همین منظور بوده و صرفاً اقدامی برای ارتقاء توان چانه‌زنی آنان در مذاکرات ۴+۱ با جمهوری اسلامی در ۸ آذرماه است. ۲- نکته درخور تأمل این است که در این بیانیه بر ضرورت تشدید تلاش‌های دیپلماتیک منطقه‌ای برای تقویت روابط صلح‌آمیز در منطقه تأکید شده و همچنین تصریح‌شده که بازگشت به برجام می‌تواند زمینه را برای تلاش‌های دیپلماتیک فراگیر مهیا کند. این بخش از بیانیه ناخودآگاه بخش نامرئی اهداف آمریکائی‌ها را که در پس تلاش‌های دیپلماتیک با متحدان منطقه‌ای و برخی از کشورهای شورای همکاری خلیج‌فارس دنبال می‌کنند را آشکار می‌سازد و تردیدی باقی نمی‌گذارد که آمریکا در ازای جلب رضایت آنان، تعریف خود از احیای مجدد برجام را توسعه داده و منوط به مذاکرات تکمیلی به‌ویژه در حوزه منطقه‌ای کرده است. ۳- این بیانیه در کنار درخواست فرانسه در روز پنجشنبه از شورای حکام سازمان بین‌المللی انرژی اتمی که خواسته‌شده در نشست هفته آینده خود (۲۴نوامبر/ چهارم آذرماه) پیام نیرومندی را برای ایران بفرستد و همچنین تحریم‌های جدید آمریکا برعلیه ۶ فرد و یک نهاد ایرانی به بهانه واهی مداخله در انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا، نمی‌تواند اتفاقی باشد و هرکدام از آن‌ها بخشی از پازل طراحی شده طرف مقابل برای ایجاد فشار روانی علیه ایران است و هم‌زمان ارسال پیام تهدید و انعکاس تصویری از وضعیتی است که می‌تواند در صورت شکست مذاکرات و عدم پذیرش درخواست طرف‌های بدعهد، بر ایران مترتب گردد!

جمع‌بندی: تقریباً یک موضوع واضح شده است؛ اینکه آمریکائی‌ها احیای برجام را مقدمه گام‌های بعدی خود می‌دانند. برای آن‌ها احیای برجام یک مرحله مقدماتی برای کشاندن ایران به یک محیط بزرگ‌تری است که در آن همه حوزه‌های اساسی در رقابت راهبردی میان طرفین را دربر گیرد. راه علاج قرار نگرفتن در این بازی این است که تیم دیپلماتیک کشورمان مطابق دستور مذاکره عمل کرده و این معرکه‌گیری‌ها، آنان را منفعل نکند؛ چراکه این احتمال وجود دارد که روند فشارها به‌خصوص از حیث سیاسی، در آستانه مذاکرات و در روزهای آتی بر ایران افزایش یابد. (نویسنده: احمد بنافی)

▼خبر ویژه              

 مهم‌ترین مشکل مشاهده‌شده در سفرهای استانی!

رئیس‌جمهور در نشست تخصصی با نخبگان و فعالان محیط‌زیست گفت: «در جریان سفرهای استانی، مهم‌ترین مشکلی که مردم آن را مطالبه می‌کنند، تأمین آب است و در این زمینه معتقدم باید به مدیریت آب در کشور توجه جدی شود و با استفاده بهینه و توجه به ظرفیت‌های اقلیمی می‌توان بخش زیادی از مشکلات موجود را کاهش داد. برای صیانت از محیط‌زیست باید ارتباط دانشگاه به‌عنوان اتاق فکر و جایگاه اندیشه ورزی با دستگاه‌های اجرایی تقویت شود».

▼ اخبار

اعتراض نجیبانه در اصفهان!

دیروز صبح زاینده‌رود میزبان کشاورزان و خانواده‌های آنان بود که از خشکی رود شهرشان رنج دیده بودند. این تجمع اعتراضی چند هزارنفری از ساعت ۹:۳۰ صبح با پخش آیات قرآن و سرود ملی کشورمان آغاز ‌شد. کشاورزان خودشان میدان‌دار بودند و برای برنامه انتظامات معلوم کرده بودند تا کسی نتواند از مطالبات به‌حق آن‌ها سوءاستفاده کند. اجرای کامل قانون و مصوبات در مورد تحقق بارگذاری‌های جدید در رودخانه زاینده‌رود، تأمین منابع آب لازم برای جبران تخصیص‌های اضافه در حوضه زاینده‌رود، نظارت و حفاظت از ساماندهی رودخانه و توزیع عادلانه آب، جبران خسارات وارده، تصفیه تکمیلی پساب و تفکیک آب شرب و غیرشرب توسط شرکت‌های آب ازجمله مطالبات کشاورزان در بیانیه این مراسم بود. معاون اول رئیس‌جمهور و وزیر نیرو در همان ساعات اولیه به تجمع دیروز واکنش نشان دادند. وزیر نیرو در گفتگو با شبکه خبر گفت: «قرار شد، وزارتخانه‌ جهاد کشاورزی و وزارت صمت به‌صورت فعال در کنار وزارت نیرو وارد شوند تا شرایط مدیریت شود و آسیبی که متأسفانه کشاورزان منطقه دیدند به حداقل برسد. امیدواریم به فضل الهی در ماه‌های آینده بتوانیم این کمبودها را جبران کنیم». معاون اول رئیس‌جمهور نیز در گفتگو با شبکه خبر با اشاره به وضعیت نامناسب کشاورزان شرق اصفهان، تصریح کرد: «من شخصاً در جمع این عزیزان در شرق اصفهان حضور داشته‌ام و می‌دانم که وضعیت سختی داشته‌اند و به‌دنبال آن هستیم که به هر وسیله‌ای که هست و می‌شود، مشکل را برطرف کنیم».

رئیسی در زنجان!

آیت‌الله رئیسی در سفر یک روزه به استان زنجان، از سهم کم ایران در اقتصاد منطقه گفت و افزود: «به‌راحتی می‌توانیم ۲۰ میلیارد دلار تجارت منطقه‌ای را چند برابر کنیم. پروژه‌های ناقص مانده مردم را رنج می‌دهد، اولویت دولت سیزدهم اتمام پروژه‌های نیمه‌تمام است». رئیس‌جمهور در دیدار فرهیختگان زنجانی نیز گفت: «مردم را در تصمیمات اقتصادی دولت سهیم می‌کنیم نه غافلگیر. اگر اراده کنیم از مشکلات عبور خواهیم کرد، ما نباید تحریم را مانع جدی فرض کنیم. دشمنان نمی‌خواهند کشور ما رشد کند، اما اتفاقاً آنجایی که تحریم و تهدید داشتیم مانند صنایع دفاعی بیشتر رشد کردیم. معلوم می‌شود اگر بخواهیم می‌توانیم از مشکلات عبور کنیم». رئیس‌جمهور در جلسه شورای اداری استان زنجان نیز از ضرورت تحول در روند سیستم اداری سخن گفت و اضافه کرد: «تشریفات نشست‌های شورای اداری که در دولت‌های قبل وجود داشته را حذف کردیم. بازسازی اعتماد مردم منوط به کار و تلاش برای آن‌ها است، باید آثار اجرای مصوبات سفر‌ها در زندگی مردم احساس شود».

سورپرایزهای داماد شاه در کهن‌سالی

«اردشیر زاهدی» وزیر خارجه دوران پهلوی و آخرین سفیر رژیم شاهنشاهی در آمریکا، در سن ۹۳ سالگی پس از یک دوره بیماری در سوئیس درگذشت. زاهدی از افراد بسیار نزدیک به محمدرضا شاه پهلوی و داماد سابق او بود. از اردشیر زاهدی در سال‌های پایانی عمرش، دو رفتار یا گفتار سر زد که تصویر دیگری از او ترسیم کرد؛ یکی یادداشتی بود در روزنامۀ آمریکایی نیویورک‌تایمز در تقبیح فشار حداکثری ترامپ و تحریم و تهدید ایران به جنگ: «‌مردم نجیب و شریف ایران در معرض تهدیدات خارجی همیشه در کنار هم باقی می‌مانند و از وطن خود دفاع می‌کنند. تاریخ به متجاوزان خارجی درس داده خیالِ خامِ خرد کردن ایران را رها کنند. هیچ‌کس نمی‌تواند ایران را در هم بشکند و خُرد کند». دومین موضع زاهدی که صدای براندازان خارجی را بیشتر درآورد در گفتگو با بی‌بی‌سی فارسی بیان شد: «من به سردار سلیمانی افتخار کرده و خواهم کرد؛ او خون خود را برای مملکتش داد. غلط می‌کنند کسانی که تغییر حکومت در ایران را عامل پیشرفت می‌دانند. آمریکا و شرکایش مانند اسرائیل و سعودی در برابر ایران به‌زانو درآمدند. ایرانی‌هایی که در خارج می‌گویند بروید آنجا بمب بیندازید، به نظرم آن‌ها دیگر ایرانی نیستند و شرافتشان را فروختند و از خارج پول بگیرند. در دوران پهلوی چندین میلیارد پول برای خرید طیاره (هواپیما) و ... دادیم اما امروز ایران خودش هواپیما و زیردریایی می‌سازد، من به آن‌ها افتخار می‌کنم».

‌اخبار کوتاه

اقتصاد در مسیر ریل‌گذاری علمی و هوشمندانه!/ رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی آینده اقتصاد کشور را روشن خواند و گفت: «برای نظام سلطه احراز شده که تحریم برای براندازی نظام جمهوری اسلامی جواب نمی‌دهد هرچند هزینه‌هایی را برای ما ایجاد می‌کنند». پورابراهیمی افزود: «دسترسی به 3.5 میلیارد دلار از منابع کشور در خارج صورت گرفته است و برای تهاتر نفت توافقاتی را انجام داده‌ایم و برای مذاکرات در این زمینه به خارج از کشور می‌رویم. مسیر حرکت برای اتفاقات مثبت رقم می‌خورد و باید با رویکرد علمی و هوشمندانه حرکت کنیم و ارتباط با بیرون را هم برقرار کنیم».

نگرانی از داعش در افغانستان بالا گرفت!/ نماینده سازمان ملل در امور افغانستان گفته است: «حملات گروه داعش در این کشور در سال جاری میلادی نسبت به گذشته افزایش فزاینده یافته است. عامل افزایش فعالیت داعش، ناتوانی طالبان در جلوگیری از گسترش فعالیت این گروه است. داعش زمانی به چند ولایت و کابل محدود می‌شد؛ اما اکنون تقریباً در همه ولایات حضور دارد و به‌طور فزاینده‌ای فعال است».

مهر تأیید بر حاکمیت دائمی فلسطین!/ سازمان ملل پیش‌نویس قطعنامه «حاکمیت دائمی فلسطین بر اراضی اشغالی فلسطینی ازجمله بیت‌المقدس شرقی و حاکمیت شهروندان عرب بر منابع طبیعی جولان اشغالی سوری» را تصویب کرد. ۱۵۷ کشور به این پیش‌نویس رأی مثبت داده و در مقابل آمریکا، رژیم صهیونیستی، کانادا، نایرو، میکرونزیا، جزایر مارشال و پائولا با آن مخالفت کرده و ۱۴ کشور رأی ندادند.

آمادگی عراق برای پرداخت بدهی‌های ایران/ سخنگوی وزارت برق عراق اعلام کرد: «با ایران بر سر تعهدات خود درباره پرداخت همه بدهی‌های مربوط به واردات گاز و برق از ایران به توافق رسیده‌ایم و آماده پرداخت بدهی‌های خود هستیم. ایران اخیراً صادرات گاز خود به عراق را از ۵۰ میلیون مترمکعب در روز به ۸ میلیون مترمکعب کاهش داده که خسارت بزرگی برای شبکه برق عراق است».

آیا ایده صادرات خودرو متوهمانه است؟!/ «محمدسعید احدیان» دستیار رسانه‌ای رئیس مجلس خطاب به منتقدین طرح اخیر مجلس در خصوص خودرو گفت: «طبق آمار گمرک در چهار سال گذشته و در شرایط تحریمی به‌طور متوسط بیش از ۱۲۰ میلیون دلار خودرو و قطعات صادر شده است. این نکته مهمی است که انحصارگران آن را از مردم پنهان می‌کنند تا ایدۀ صادرات را متوهمانه جلوه دهند. برخی به نحوی سخن می‌گویند که صادرات قطعات، ایدۀ خلق‌الساعة مجلس است».

عربستان بمب هسته‌ای می‌خواهد!/ پس از افشاگری‌ منابع خبری در خصوص تلاش‌های پنهانی ریاض برای تهیه کیک زرد، ترکی‌الفیصل رئیس اسبق سازمان اطلاعات عربستان گفت: «باید هرچه لازم است حتی توسعه یک بمب هسته‌ای را انجام دهیم تا از خودمان در برابر احتمال ایران هسته‌ای دفاع کنیم».

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات