صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۱ آذر ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۹  ، 
کد خبر : ۳۳۴۶۷۷

نشریه اخبار و تحلیل‌های دوشنبه، ۱ آذر ماه

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) مهم‌ترین موانع تولید، بیش از موانع عملیاتی و مادّی و مانند این‌ها، موانع فرهنگی است؛ یعنی احساس ناامیدی، احساس ناتوانی، احساس بی‌آینده بودن، بی‌حوصلگی، بی‌همتی، سرگرمی‌های مضر؛ یعنی این‌ها چیز‌هایی است که واقعاً مانع پیشرفت کار تولید است. (۲۶/۰۸/۱۴۰۰) www.basirat.ir

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼حرف روز           

راهکار مقابله با چالش آب

چالش کم‌آبی و تجمع مردم اصفهان در بستر زاینده‌رود و پس‌ازآن مردم شهرکرد در رسانه‌های مختلف واکنش‌های مختلفی را به دنبال داشته است؛ برخی که اساساً مسئله آن‌ها کمک به کشاورزان و مردم استان‌های مختلف در بحث کم‌آبی نیست و از هر مشکل و اعتراض اجتماعی به دنبال ایجاد فضای مسموم روانی و تشنج اجتماعی هستند، در این موضوع نیز باز همان ساز تکراری را می‌زنند و گروه دیگر سعی دارند با بررسی‌های مختلف کارشناسی راهکاری برای مشکل بیابند و البته در کنار رسانه‌ها، این روزها بسیاری از فعالین فضای مجازی و کارشناسان سیاسی نیز در حال اظهارنظر در مورد این تجمعات و مشکل کم‌آبی هستند؛ روی سخن این نوشتار با این طیف آخر است.

نکات تحلیلی: 1- نکته‌ای که می‌بایست تبیین‌گران، کارشناسان سیاسی و فعالین فضای مجازی به آن عنایت داشته باشند آن است که، مسئله کم‌آبی نیاز به راهکارهای کارشناسی و فنی دارد و بنابراین آنچه باید ترویج شود، دوری از فضای احساسی و احتمالاً تعصبات سرزمینی و شکل‌گیری گفتمانی کارشناسی و منطبق با واقع برای مطالبه گری مردمی است؛ در غیر این صورت تجمع حاصلی در بر نخواهد داشت. 2- رسالت نخبگان و کارشناسان فنی برای ایجاد فضای منطقی این روزها دوچندان است. نیاز ضروری، شفاف‌سازی نسبت به علل ایجاد مشکل و ارائه راهکارها و البته سخن گفتن با مردم است. مردمی که این روزها نسبت به وضعیت حال و آینده مسئله آب نگران‌اند، حق دارند که اطلاعات درست و راهکارها را از زبان کارشناسان بشنوند؛ در این صورت قطعاً مردم نیز با اتحاد برای مواجهه بهتر با مشکل کمک خواهند کرد. 3- یکی از نکات مهم و ثمربخش در چنین مواقعی، حضور مسئولان در بین مردم و سخن گفتن با ایشان است. مقام معظم رهبری وظیفه مهم دولت سیزدهم را مردمی بودن توصیف کرده و فرموده‌اند: «صادقانه با مردم حرف بزنند، مشکلات را به مردم بگویند، راه‌حل‌ها را به مردم بگویند، توقّعات را از مردم ابراز کنند و کمک‌های لازم را به مردم تقدیم کنند. حرف زدن با مردم یکی از کارهای مهمی است که دولت مردمی ‌بایستی [به آن] متعهّد باشد». ضروری است که رویه خوب دولت در ماه‌های اخیر در این مسئله هم خود را نشان دهد.

نکته پایانی: چالش آب بیش از هر چیزی نیازمند عزم ملی است؛ مردم و مسئولان و کارشناسان، تکمیل‌کننده این زنجیره برای کاستن از آلام کم‌آبی هستند. (نویسنده: مصطفی برزکار)

▼گزارش روز                      

تغییر موازنه در جنگ یمن

تحولات میدانی در یمن به‌قدری سریع شده است که هرروز اخبار مختلفی از آن مخابره می‌شود. پیشروی‌های انصارالله در مأرب و عقب‌نشینی عربستان از حدیده و حملات موشکی یمنی‌ها به عربستان از مهم‌ترین اتفاقات اخیر است. صرف‌نظر از پرداختن به تحولات میدانی هر حوزه، ذکر چند نکته پیرامون تحولات اخیر یمن قابل‌ذکر است؛

گزاره‌های خبری: 1- تحالف تحت رهبری عربستان سعودی به این نتیجه رسیده است که پیروز جنگ یمن نخواهد بود و مترصد عقب‌نشینی تدریجی از مناطق تحت تصرف خود است. عقب‌نشینی ۷۰ کیلومتری عربستان از حدیده، شرایط را برای اتصال صنعا به حدیده و دسترسی انصارالله به ساحل فراهم کرده است. این امر از دو جهت برای انصارالله دارای دستاورد است: الف) از وجود جبهه‌های مختلف علیه انصارالله و فشار بر این گروه خواهد کاست؛ ب) دسترسی انصارالله به ساحل و دریای آزاد را فراهم خواهد کرد. 2- از نظر عربستان، قبل از هزینه‌های سنگین در جنگ، باید از طریق روشی قابل‌اتکا، به دنبال خروج از یمن بود. اکنون عربستان از سه طریق به دنبال دستاورد از جنگ یمن است: الف) تشدید حملات به یمن که این روش تاکنون جواب نداده است؛ زیرا در مقابل حملات، انصارالله متقابلاً جواب داده است و طی روزهای گذشته فرودگاه ملک خالد و مناطق مهم دیگر در داخل عربستان موردحمله قرار گرفته است. ب) از طریق سازمان ملل که به دنبال تحمیل طرح شورای همکاری بر انصارالله است؛ بر اساس این طرح انصارالله باید به مناطق قبلی بازگردد و منصور هادی دوباره رئیس‌جمهور شود. هرچند این طرح بارها از جانب انصارالله رد شده اما اکنون عربستان به دنبال طرح تعدیل شده‌ای مبتنی بر یک دولت فراگیر با حضور سایر گروه‌ها اما با محوریت نیروهای طرفدار خود به‌ویژه منصورهادی است. ج) از طریق مذاکرات مستقیم که با توجه به زیاده‌خواهی‌های عربستان و عدم به رسمیت شناخته شدن انصارالله توسط ریاض، بر روی آن خیلی تمرکز نشده است. درنتیجه عربستان اکنون یک گزاره تلفیقی از تشدید حملات در کنار تشدید فشارهای بین‌المللی در پیش گرفته است تا از این طریق بتواند به نتیجه مطلوبی برسد. 3- جنگ در یمن اثبات کرد که عربستان و سایر کشورهای هم‌پیمانش، باید انصارالله را به‌عنوان بازیگر اصلی در یمن به رسمیت بشناسند و همین از منظر تحالف سعودی بسیار هزینه زا است. از سوی دیگر انصارالله اکنون در موضعی برتر نسبت به گذشته قرار دارد و اعلام کرده که راهبرد این جنبش مبتنی بر خروج کشورهای اشغالگر از یمن است. (نویسنده: محمدرضا فرهادی)

▼خبر ویژه                               

باطل‌السحر رژیم صهیونیستی!

«علی عزالدین»، تحلیلگر لبنانی در تحلیل عملیات سایبری اخیر علیه سیستم‌های امنیتی رژیم صهیونیستی گفت: «عملیات نفوذ نیازمند یک گروه باتجربه و حرفه‌ای در زمینه سایبری است تا به سرور‌ها و سیستم‌های امنیتی رژیم صهیونیستی نفوذ کنند. ذخیره‌سازی بیست‌ودو ترابایت زمان زیادی نیاز دارد، در این مدت یگان‌های حفاظتی اسرائیل برای جلوگیری از اجرای این عملیات چه می‌کردند که نتوانستند مانع از آن شوند؟ عملیات دستیابی به اطلاعات حساس اسرائیل و انتشار تصاویر هوایی از تأسیسات حیاتی در دو عرصه نظامی و امنیتی، شوک بزرگی را به سران رژیم صهیونیستی وارد کرد. نکته خنده‌دار، انتشار اطلاعات «بنی گانتز» وزیر جنگ اسرائیل است؛ وزیری که خود مسئول امنیت بوده، مورد هدف قرار گرفته است. سحر امروز در دنیای ما، همان رژیم صهیونیستی است که قدرت‌های جهانی آن را ایجاد کرده‌اند، اما با عصای محور مقاومت باطل خواهد شد و از بین خواهد رفت».

▼ اخبار

رئیسی شلاق را بردارد!

«هدایت الله خادمی» فعال سیاسی اصولگرا در تحلیل وضعیت عملکردی دولت سیزدهم در سه‌ماهه اخیر گفته است: «بررسی عملکرد اقتصادی دولت نشان می‌دهد که فقط شخص رئیس‌جمهور دویده است تا مشکلات کشور حل شوند. انتظار است کابینه اعم از وزرا و معاونان و دستیاران رئیس‌جمهور نیز تحرکی از خود نشان دهند. آقای رئیسی تنها رئیسی جمهوری است که به افرادی که زمان انتخابات رقیب او بودند یا حتی برای ریاست جمهوری ثبت‌نام کردند اما رد صلاحیت شدند، فرصت داد، در مسئولیت اجرایی قرار بگیرند و کمک کنند تا مشکلات کشور شود. حالا نوبت آن‌هاست که پاسخ اعتماد آقای رئیسی را بدهند اما آن‌ها در سه ماه گذشته چنین نشانه‌هایی را از خود بروز نداده‌اند که برنامه مشخصی برای حل مشکلات دارند. یک سؤال هم آن است که چرا مجلس به این موضوع ورود نمی‌کند. زمانی که نماینده مجلس بودم وقتی وزیری در جلسه اعتماد برنامه می‌داد بعد از یکی دو ماه عملکرد او را با برنامه‌هایش تطابق می‌دادیم و از او درباره مصادیق انحراف از برنامه پاسخ می‌خواستیم. شاید مجلس فعلاً ملاحظه دارد که چون همه اصولگرا هستند قدری تحمل کنند اما این موضوع به ضرر آقای رئیس‌جمهور است. برخی وزرا حتی سازمان خود را نچیده‌اند. زیرمجموعه‌ها می‌دانند که دیر یا زود تغییر می‌کنند بنابراین کار نمی‌کنند. امروز وزرا باید با عدد و رقم صحبت کنند، بگویند قیمت تخم‌مرغ وقتی مسئولیت گرفتند چند بود الآن چند است؟ تولید و صادرات نفت چقدر بود الآن چقدر است؟ تولید و صادرات خودرو چقدر بود الآن چقدر است؟ و غیره. در این وضعیت فقط آقای رئیسی آبرو وسط گذاشته است. آقای رئیسی باید به‌قول‌معروف شلاق بردارد و از وزرا بخواهد آمار، عدد و رقم ارائه کنند».

ضرورت جراحی در ساختار بودجه

«عبدالرضا مصری» نایب‌رئیس مجلس با اشاره به فرارسیدن موعد تحویل بودجه پیشنهادی دولت برای سال آینده گفت: «اگر قرار باشد ساختار بودجه تغییر کند طبیعتاً دولت زمان بیشتری برای این موضوع احتیاج دارد. ضمن اینکه اصلاح بودجه کشور در حال حاضر اجتناب‌ناپذیر است و بخش عمده‌ای از آن مربوط به هزینه‌های جاری کشور است. در گذشته بودجه بیشتر ایجاد هزینه‌ می‌کرد و اینکه به چه دستگاهی بیشتر اعتبار پرداخت شود که بیشتر هزینه کند. در حال حاضر بودجه باید به سمتی رود که مسئولان دنبال ایجاد و تولید منابع مالی برای کشور باشند تا اینکه دنبال هزینه باشند. نیاز کشور تولید منابع مالی است که امیدوارم رویکرد بودجه سال آینده همین باشد». نایب‌رئیس مجلس درباره ضرورت اصلاح در ساختار بودجه کشور، خاطرنشان کرد: «اصلاح ساختار بودجه هم ازنظر منابع درآمدی و هم ازنظر منابع هزینه‌ای یک امر صد درصد بدیهی، واجب و لازم است و باید این اصلاح صورت گیرد؛ اما اصلاح ساختار بودجه یک نوع جراحی است و طبیعتاً جراحی هم درد و خون‌ریزی خودش را خواهد داشت و کشور هم باید این موضوع را بپذیرد».

ساز ناکوک آژانس در پرونده هسته‌ای ایران!

«فؤاد ایزدی» کارشناس مسائل بین‌الملل در تحلیل روند و علت مواضع اخیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره پرونده هسته‌ای کشورمان، می‌گوید: «تجربه‌ چند دهه‌ تعامل جمهوری اسلامی با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی این بوده که برخلاف اساسنامه آژانس، در عمل آژانس تبدیل شده به یک نهاد سیاسی-غربی علیه ایران؛ یعنی به‌جای اینکه یک نهاد فنی باشد و پیگیر بحث‌های فنی مرتبط با برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ایران باشد، در عوض به یک نهاد سیاسی تبدیل شد، نه‌تنها یک نهاد سیاسی معمولی بلکه یک نهاد سیاسی غربی و ضدایرانی. به همین جهت این توهم که آژانس یک نهاد بی‌طرف بین‌المللی است، کاملاً در کشور ما برطرف شده است. هیچ کشوری در دنیا نیست که به تعداد ساعت‌هایی که ایران به آژانس اجازه بازرسی از تأسیسات را داده است، نزدیک باشد. نتیجه این امر، این شده که مسئولان آژانس به‌جای اینکه از ایران به خاطر همراهی تشکر کنند، همیشه مدعی بودند و اعلام نارضایتی می‌کنند. این‌ها کاملاً قابل‌درک است، چون شما با یک نهاد بی‌طرف سروکار ندارید بلکه شما با یک نهاد کاملاً سیاسی و ضدایرانی سروکار دارید. اگر یک وقتی آژانس از ایران اعلام رضایت کند، آن زمان جای تعجب دارد».

‌اخبار کوتاه

ماهواره مفتی برای ایرانی‌ها/ در کل جهان تنها ۳۰۰ ماهواره تلویزیونی فعال است که از این تعداد، رقم بالا و تعجب‌برانگیز ۱۱۶ ماهواره، فضای ایران را پوشش می‌دهند. شگفت‌آور اینکه شبکه‌های ماهواره‌ای فارسی‌زبان که فقط برای ایرانی‌ها برنامه پخش می‌کنند به رقم حیرت‌آور ۲۶۰ کانال می‌رسد و عجیب‌تر اینکه تماماً توسط دولت‌های آمریکا و انگلیس و اسرائیل و آلمان‌ و جدیداً سعودی و ترکیه با هزینه‌های گزاف تولید و سپس به‌طور رایگان برای ملت ایران پخش می‌شود. نکته جالب‌توجه اینکه این دولت‌های یاد شده برای تماشای تلویزیون و فیلم‌های خود، از هم‌وطنان خودشان پول می‌گیرند و در صورت عدم پرداخت، حق اشتراک آنان را باطل می‌کنند ولی با سخاوتمندی تولیدات خود را مجانی در اختیار ایرانی‌ها می‌گذارند.

درخواست از جوامع علمی جهت ارائه راهکار برای مسائل کشور/ رئیس‌جمهور در جلسه هیئت دولت خواستار ورود نخبگان و جوامع علمی برای مسائل و مشکلات مختلف کشور و ارائه راهکار علمی و اجرایی از سوی آن‌ها شد. رئیسی در خصوص مشکلات آبی کشور نیز افزود: «رسیدگی به مشکل کم‌آبی صرفاً به وزارت نیرو منحصر نمی‌شود. همه دستگاه‌های مرتبط، وظیفه دارند در مشورت با جوامع دانشگاهی راه‌حل ملی برای خشک‌سالی بیابند».

اظهارات زیاده‌خواهانه یک مقام عربی!/ دبیرکل شورای همکاری خلیج‌فارس با طرح اظهاراتی زیاده‌خواهانه درباره مذاکرات ایران و سایر طرف‌های برجام در وین، مدعی شد، بدون مشارکت کشورهای عرب حاشیه خلیج‌فارس در مذاکرات وین، هیچ راه‌حلی برای موضوع هسته‌ای ایران وجود نخواهد داشت. الحجرف در ادامه افزود: «مذاکرات با ایران باید شامل برنامه موشکی و سیاست‌های منطقه‌ای ایران نیز باشد».

بندر چابهار زیر بار ترافیک کالایی رفت/ روزنامه تایمز هند گزارش داد: «پس‌ازآنکه عملیات تجاری بندر چابهار در ابتدا با بازگشت طالبان به قدرت در افغانستان دچار مشکل شد، اکنون این بندر شاهد افزایش ترافیک است». افزایش ترافیک در این بندر به دنبال اظهارات رئیس وقت دفتر سیاسی طالبان صورت گرفت؛ وی تأکید کرده بود که طالبان می‌خواهد روابط تجاری و دیپلماتیک خوبی با هند داشته باشند و درخواست وی از تاجران برای استفاده از بندر صورت گرفت.

ثبت‌نام ۲۰ هزار زائر برای سفر زیارتی به عراق/ رئیس سازمان حج و زیارت گفت: «از ۲۳ آبان اعزام زائران به عراق آغاز شد. امیدواریم بتوانیم برای هر زائر از بانک‌ها تسهیلات ارزان‌قیمت ۵ میلیون تومانی در نظر بگیریم. تاکنون کمتر از ۲۰ هزار نفر ثبت‌نام قطعی برای اعزام در دفاتر خدمات زیارتی استان‌ها داشته‌اند».

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات