صفحه نخست >>  عمومی >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۰۱ آذر ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۳  ، 
کد خبر : ۳۳۴۶۸۲

سایه افول آمریکا بر سر امارات/ آیا راهی برای نجات آنها از وابستگی به آمریکای شکست خورده وجود دارد؟

عربستان سعودی، امارات متحده عربی و ... از جمله آن کشورهاست. امارات متحده عربی برای جبران "عدم پیوند با یک ابرقدرت" در جهان بین الملل که بر اساس مولفه "وابستگی" تعریف می شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی بصیرت، ناتوانی آمریکا در حل بحران های منطقه ای و بین المللی و افول قدرت این کشور در سالهای اخیر، باعث ناامیدی کشورهای متحد آمریکا شده است. در میان کشورهای عربی بیشترین ترس و نگرانی را از افول قدرت آمریکا دارند. عربستان سعودی، امارات متحده عربی و ... از جمله آن کشورهاست. امارات  برای جبران "عدم پیوند با یک ابرقدرت" در جهان بین الملل که بر اساس مولفه "وابستگی" تعریف می شود. بطوری که این کشور درصدد خرید "امنیت بیرونی" برای تامین "امنیت داخلی" خود می باشد.
 تمایل کشورهای عربی به سمت چین واکنش آمریکا را نیز دربر داشته است. خبر احداث یک پایگاه نظامی چینی در قلب امارات کاخ سفید را خشمگین کرد و مسئولان اماراتی را واداشت تا برای جلب رضایت آمریکا دست به توجیه بزنند.  اما برخی معتقدند این داستان بعد دیگری دارد که مربوط به دیدن روابط هیجان انگیز کشورهای عربی با واشنگتن از یک سو و با پکن از سوی دیگر است.
گزاره خبری: دولت جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا تصاویر ماهواره ای بندر خلیفه در ابوظبی پایتخت امارات را ، عملیات احداث پایگاه نظامی چینی تفسیر کرد از اینرو محمد بن زاید حاکم فعلی امارات را به واشنگتن فرا خواند و نگرانی امریکا نسبت به این حوادث را به وی اطلاع داد. گزارش ها حاکی است بایدن بارها نگرانی خود را نسبت به حضور چین در امارات اعلام کرده و مسئولانی از دولت خود را برای توقف احداث پایگاه نظامی چین به امارات فرستاده است. کشورهایی که بر حمایت خارجی متکی بوده و اقتصادشان وابسته به سرمایه گذاری های خارجی است مانند عربستان و امارات نمی توانند از منبع حمایت و سرمایه گذاری خود جدا شوند.
گزاره تحلیلی: حضور و نفوذ کشورهای دیگر در کشورهای حاشیه خلیج فارس، تنها بعد اقتصادی ندارد، بلکه این امر گزاره های دیگری را نیز در بر دارد. برخورد اقتدار آمیز ایران با پهپاد متخلفآمریکایی، باعث شد که این کشورها انتظار رفتار قهری شدید آمریکا  با ایران را داشته باشند و در این زمینه هم تلاش های صورت گرفت و  این کشورها بهمراه رژیم صهیونیستی به دنبال تحریک دونالد ترامپ جهت پاسخ دادن به ایران برآمدند که با مخالفت وی روبرو شد که در مرحله اول باعث شکست هیمنه آمریکا و در مرحله بعدی شکست بزرگی برای گروه عربی- عبری در آن زمان بود. این امر باعث اختلاف عمیق کشورهای عربی با آمریکا شد و کم کم به ناکارآمدی کاخ سفید بر آنها روشن شد.  با آمدن جو بایدن رییس جمهوری کنونی این کشور، این اختلاف بیشتر شد و عربستان و امارات در عمل در صدد یافتن جایگزین هایی برای آمریکا برآمدند البته با حفظ رابطه ویژه با واشنگتن دستکم در مرحله آتی، که این جستجوها آنها را به چین؛ مهم ترین و خطرناکترین رقیب واشنگتن (به گفته محافل سیاسی و امنیتی آمریکا) رساند. آمار واصله از افزایش مبادلات تجاری چین و عربستان از سال 2020 به تقریبا 18 درصد خبر می دهد که بیش از 28 میلیارد دلار است و این رقم ها بیانگر افزایش همکاری با پکن است.
امارات و عربستان در صدد ایجاد روابط قوی تری با روسیه نیز هستند(ریاض با مخالفت خود با امریکا و افزایش تولید نفت و ایجاد بحران در سهم نفت آمریکا که ترامپ رئیس جمهوری را خشمگین کرد، در صدد تحریک امریکا برآمد). بنظر می رسد که جامعه بین المللی نیز واقف به افول قدرت توخالی آمریکا شده است. قدرتی که همچون کشتی تایتانیک در حال غرق شدن است و تلاش برای احیای آن نیز امکان پذیر نخواهد بود. هم اکنون جامعه بین المللی بدنبال تقویت رویکرد "شرق گرایی" به جای نگاه صددرصد وابستگی به غرب و آمریکا در پیش گرفته است. بطوری که میزان وارده اقتصادی کشورهای دنیا با چین و شرق نسبت به غرب و آمریکا بیانگر آینده جامعه بین المللی است. اما نکته ای که وجو دارد، این است که آیا امارات و عربستان که سالها اجرا کننده سیاست های مطلق آمریکا در منطقه بودند و  به نوعی وابسته به آمریکا از جهات مختلف می باشند، آیا در تغییر رویکرد به سمت چین موفق خواهند شد؟ آیا آنها می توانند از کشتی تایتانیک جدا شوند و خود را نجات دهند؟
اعتماد به آمریکا جز وابستگی و تامین منافع آنها، هیچ آورده ای برای کشور مبدا ندارد. بطوری که در چند دهه اخیر عربستان و امارات تنها اجرا کننده سیاست های آمریکا بودند. سیاستی که سالها حسنی مبارک در مصر، قذافی در لیبی، صدام حسین در عراق و ... اجرا می کردند. عاقبت آن شد که در شرایط بحرانی آمریکا نتوانست اقدام عملی برای آنها انجام دهد و در گوشه ای نظاره گر سقوط آنها نشست . نکته دوم این است که هر کشوری در منطقه به توسعه و پیشرفت خود می اندیشد با رفتار "قهری- تهاجمی"  آمریکا در ابعاد مختلف مواجه می شود تا آنها همچنان وابسته به آمریکا در بعد امنیتی- اقتصادی بمانند.امارات و عربستان نیز دقیقا با چنین سیاست آمریکا مواجه اند. سیاستی که اجازه تغییر در رفتار این کشورها رانخواهد داد. لذا ناگفته پیداست که امارات متحده  و عربستان سعودی هر چه بیشتر به سمت آمریکا و رژیم صهیونیستی گرایش پیدا کنند، بدون شک طبق تجربیات تاریخی عاقبت ناگواری خواهند داشت و باید اولا خود را بسمت کشتی امن( جمهوری اسلامی ایران) برسانند و از رفتارهای مخرب گونه علیه محور مقاومت در منطقه دست بردارند و دوم همگام و همراه با ایران رویکرد منطقه گرایی و شرق گرایی را در پیش بگیرند و تا از میزان آسیب پذیری خود بکاهند. نکته قابل توجه آن است که این کشورها به تنهایی نخواهند توانست از کشتی به گل نشسته آمریکا نجات یابند. 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات