صفحه نخست >>  عمومی >> یادداشت کوتاه
تاریخ انتشار : ۰۷ آذر ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۱  ، 
کد خبر : ۳۳۴۷۴۵

تلاش برای مذاکره زیر فشار

پایگاه بصیرت / احمد بنافی

فردا شهر وین اتریش میزبان مذاکرات ایران با کشورهای ۱+۴ (آلمان، فرانسه، روسیه، چین و انگلیس) و نماینده اتحادیه اروپا، آنریکه مورا خواهد بود. در این خصوص تیم مذاکره‌کننده جمهوری اسلامی به ریاست علی باقری، معاون سیاسی وزیر امور خارجه روز شنبه وارد وین شد. قرائن فراوانی وجود دارد که نشان می‌دهد طرف مقابل تلاش دارد جهت مذاکره را به نفع خود و به ضرر جمهوری اسلامی به انحراف بکشاند.

نکات تحلیلی: ۱- مذاکرات هسته‌ای در حالی آغاز می‌شود که غربی‌ها با محوریت آمریکا تلاش داشتند تا با اتخاذ سناریویی، جمهوری اسلامی را در موضع ضعف و انفعال قرار دهند. بر همین مبنا سلسله اقدامات صورت گرفته اخیر از ناحیه طرف‌های مقابل، همگی حکایت از این دارد تا نگذارند نمایندگان ایران با دستان پر پای میز مذاکره چانه‌زنی کنند. دوره‌گردی رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران در منطقه برای هماهنگ‌سازی و متقاعدسازی برخی کشورهای منطقه، صدور بیانیه شورای همکاری خلیج‌فارس علیه ایران، تهدید رژیم صهیونیستی به اقدامات نظامی در کنار تحریم اخیر آمریکا علیه اشخاص حقیقی و حقوقی، بخشی از این ماجراست. 2- زمانی درک این مسئله بهتر می‌شود که اظهارات رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و ناآرامی‌های اخیر در اصفهان را در این جورچین قرار دهیم. سفر رافائل گروسی درست چند روز قبل از آغاز مذاکرات هسته‌ای به ایران و اظهارات بعد ایشان که از بی‌نتیجه بودن گفتگو در خصوص مسائل باقیمانده پادمانی خبر داد، دقیقاً در چارچوب انتقال پیام فشار بر ایران از طریق شورای حکام آژانس در صورت ادامه روند موجود تلقی می‌گردد و عملاً ابزاری برای سمت‌وسو دادن به روند مذاکرات مطلوب برای طرف غربی محسوب می‌شود. همچنین نشانه‌های فراوانی وجود دارد که راه انداختن قائله روز جمعه در اصفهان، دقیقاً زمانی که تجمع صنفی و به‌حق کشاورزان اصفهانی به پایان رسیده بود، سازمان‌دهی شده و باهدف توسعه و تسری آن به سایر شهر‌ها تدارک گردیده بود، تا عملاً جورچین فشار بر ایران در آستانه مذاکرات هسته‌ای کامل شده و اجازه ندهند تا نمایندگان کشورمان با دستان پر دور میز مذاکره بنشینند.

نکته حائز اهمیت این است که تیم مذاکره‌کننده نباید با این معرکه‌گیری‌ها از خطوط قرمز ترسیم‌شده عقب بنشیند؛ چراکه این سلسله اقدامات همگی نشان می‌دهند که طرف غربی در موضع ضعف در مذاکرات قرار دارد و به دنبال اتخاذ راه‌حلی است تا دادن امتیاز را به حداقل برساند. 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات