صفحه نخست >>  عمومی >> یادداشت کوتاه
تاریخ انتشار : ۱۰ آذر ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۹  ، 
کد خبر : ۳۳۴۸۰۵

هيچ غلطي نمی‌توانی بكني!

پایگاه بصیرت / حسین عباسیان

«محمد هاشمی رفسنجانی» در گفت‌وگو با روزنامه اصلاح‌طلب آرمان ملی گفته است: «قرار نیست در مذاکرات مرغ همیشه یک‌ پا داشته باشد... ادبیاتی که در شــرایـط کنونی بر دولت و مسئولان حاکم است، ادبیات دستوری و از بالا به پایین است و برخی تصور می‌کنند ما حاکم بر جهان هستیم و به همین دلیل به شکلی صحبت می‌کنند که فلان کشور باید چنین رفتاری داشته باشد. در فضای مجازی و رســانـه‌ای نیــز مطالبی مشاهده می‌شود مبنــی بــر اینکه آمریکا در حال چانه‌زنی با روسیه و چین است که اگر پرونده ایران در شورای امنیت مطرح شد این دو کشور از حق وتوی خود به سود ایران استفاده نکنند. این نکات مهمی است که باید موردتوجه مذاکره‌کنندگان و مسئولان جمهوری اسلامــی قــرار داشته باشــد.

گزاره‌های خبری: چرا وحشت و ترس حاكم بر اين طيف، پاياني ندارد؟! روزنامه آرمان ملی پیش‌ازاین در مطلبی با عنوان «برجام احیا نشود، پلن B را اجرا می‌کنند» نوشته بود: «آنچه در صحنه عمل می‌بینیم، تنگ‌تر شدن حلقه محاصره و اثرگذاری بیشتر تحریم‌های حداکثری در دوران بایدن بر تهران است. رویکرد آمریکایی‌ها بر آن است که ایرانی که گفته نه جنگ و نه مذاکره را اکنون به مذاکره بازمی‌گرداند و اگر مذاکره آن‌گونه که می‌خواهد به انجام نرسد و ایران تعهداتی در این زمینه را نپذیرد به‌راحتی آن را به سمت جنگ سوق دهد». علي خرم از فعالين سياسي اصلاح‌طلب نیز در یادداشتي می‌نویسد: «اطمینان‌هایی که ایران می‌تواند به 1+4 بدهد اين است که پیشرفت‌های هسته‌ای ایران مغایر صلح و امنیت منطقه و جهان نخواهد بود و لازم است برخی تعهدات منطقه‌ای و بین‌المللی، پشتوانه گفتار و اظهارات ایران باشد. ایران دارای اهرم‌هایی هست ولی جامعه جهانی نیز اهرم‌هایی دارد که می‌تواند ایران را زمین‌گیر نماید». صادق زیباکلام در آستانه مذاکرات هشتم آذر نيز در يادداشتي مدعی شده بود كه «واقعیت تلخ آن است که نوبت به آمریکا و اسرائیل خواهد رسید! آن‌ها ضرباتی بر ساختارهای صنعتی و ارتباطاتی می‌توانند وارد سازند؛ به‌گونه‌ای است که می‌توانند ایران را سال‌ها به عقب رانده و همین پیشرفت مختصری را هم که صورت می‌گیرد را نیست و نابود سازند».

گزاره تحلیلی: ترس اين جماعت، ادامه همان وحشتي است كه هارولد رود تحلیل‌گر وزارت دفاع آمریکا مطرح كرد. وي گفت: «وقتی جنگ علیه ایران با حمایت آمریکا شروع شد، «نهضت آزادی» دولت آمریکا را تشبیه به شیر کرد و استدلال کرد که؛ خدا در مقابل شیر به آهو پای گریز داده است و ما نباید در برابر شیر بایستیم»؛ پاسخ امام‌(ره) اين بود: «آمریکا شیر ضعیفی است که هم می‌ترسد و هم نعره می‌کشد. هیچ غلطی نمی‌تواند بکند». رهبر معظم انقلاب نيز تكليف آمريكا و خودباختگان امروزي را به‌خوبی مشخص کرده‌اند: «به دشمن می‌گوییم، هر غلطی می‌توانی بکنی، بکن؛ اما بدان که هیچ غلطی نمی‌توانی بکنی».

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات