تاریخ انتشار : ۱۱ آذر ۱۴۰۰ - ۰۶:۳۲  ، 
کد خبر : ۳۳۴۸۰۸

اخبار ویژه ۱۱ آذر

روزنامه کیهان**

راز اصرار دو روزنامه غربگرا برای کوچک‌نمایی قرارداد گازی

همزمان با تقلای شرم‌آور دو روزنامه زنجیره‌ای برای کم‌ارزش نشان دادن قرارداد سوآپ گازی، اغلب روزنامه‌ها به مزایای پرارزش این قرارداد میان ایران، ترکمنستان، جمهوری آذربایجان پرداختند.
روزنامه اعتماد دیروز در حالی که در تیتر اول خود اذعان کرده بود این قرارداد، گاز ۵ استان در فصل زمستان را تامین می‌کند، در یک تحلیل دیگر متناقض مدعی شده بود این قرارداد «ناچیز» و «یک شوخی تبلیغاتی برای بزرگ‌نمایی آن» در شرایط سکون فعلی است! «شرق» هم ادعا کرد قرارداد سوآپ گازی برای انتقال سالانه ۲ میلیارد مترمکعب گاز ترکمنستان از مسیر ایران به جمهوری آذربایجان، نه دستاوردی دیپلماتیک بلکه احیای توافق پیشین است (!) بی‌آنکه توضیح دهد چرا در دولت سابق، توافق گازی با ترکمنستان برای ۵ سال متوقف شد؟!
علت عمده رفتار عقده‌ای این دو روزنامه غربگرا، آن است که قرارداد‌هایی از این دست در کنار سودآوری ارزی و تامین نیاز‌های فصلی گاز، سندی روشن بر دروغ بودن ادعای «توقف همه تجارت خارجی به برجام و FATF» است.
با وجود شیطنت اعتماد و شرق، روزنامه اصلاح‌طلب آرمان در گزارشی با عنوان «سوآپ گاز، بزرگ‌ترین قرارداد سودآور» نوشت: ایران با این یک تیر چند نشان زد. این قرارداد یکی از مهمترین اتفاقاتی است که در ماه‌های اخیر بین ایران و همسایگان آن افتاده است. این قرارداد هم به لحاظ اقتصادی و هم سیاسی برای ایران اهمیت زیادی دارد چراکه ایران می‌تواند پلی برای انتقال انرژی شرق به غرب و برعکس باشد موضوعی که برخلاف همه منافعی که برای ایران از طریق ترانزیت می‌تواند همراه داشته باشد یا به‌دلیل غفلت دولت‌ها یا عدم تمایل کشور‌های خارجی بیشتر مواقع مغفول مانده است. قرارداد سوآپ گازی ایران، ترکمنستان و آذربایجان در حاشیه اجلاس اکو به امضا رسید و به عقیده برخی از کارشناسان حوزه انرژی می‌تواند برای ایران در آینده دستاورد‌های زیادی را به‌ویژه به لحاظ شرایط تحریمی و مشکلات درآمدی ایران داشته باشد.
براساس سوآپ، ایران میزانی گاز از ترکمنستان دریافت می‌کند که هم می‌تواند در داخل کشور براساس اخبار منتشر شده مصرف و بخشی را هم به خاک جمهوری آذربایجان منتقل کند. از نظر کلان این اتفاق به نفع هر سه کشور طرف قرارداد است، ترکمنستان با وجود داشتن منابع گاز، اما به بازار‌های مصرف دسترسی محدودی دارد. روزنامه همشهری نیز در این‌باره نوشت: ایران با این هدف قرارداد را امضا کرده که دست‌کم ۲ نفع در کوتاه‌مدت را به‌دست آورد، نخست اینکه بابت حق ترانزیت گاز، تا سقف ۲ میلیارد مترمکعب گاز دریافت کند و دوم اینکه بخشی از نیاز گازی ۵ استان ایران در فصول سرد سال از این مسیرتامین شود.
علاوه بر افزایش پایداری گازی در بخشی از استان‌های کشور و درآمد ناشی از حق ترانزیت، یکی از دستاورد‌های احتمالی این قرارداد کاهش تنش در روابط بین کشور‌های درگیر قرارداد ازجمله بین تهران و باکو، به‌ویژه پس از بحران چند‌ماه اخیر است و حمیدرضا عراقی، مدیرعامل سابق شرکت ملی گاز ایران هم می‌گوید: اگر ما بتوانیم با همسایگانمان درخصوص واردات، صادرات و سوآپ، اقداماتی را انجام دهیم از نظر سیاست‌های گازی، اقتصادی یا همسایگی مناسب است. به‌گفته او این قرارداد نیز فرصت خوبی است و امیدواریم در آینده نیز با افغانستان، پاکستان، کویت و دیگران نیز این ارتباط را داشته باشیم. او گفت: این ارتباط بین ترکمنستان و آذربایجان است و ایران مانند یک پل عمل خواهد کرد و حق ترانزیت دریافت خواهد کرد.
امضای قرارداد سوآپ گاز ترکمنستان به آذربایجان از خاک ایران قدرت دیپلماسی ایران را در مذاکرات وین افزایش می‌دهد.
علی شمس اردکانی (رئیس کمیسیون اقتصادی حکومت در اتاق بازرگانی و از چهره‌های نزدیک به طیف اصلاح‌طلبان) هم به روزنامه ایران گفت: خبر عملیاتی شدن قرارداد سه‌جانبه سوآپ گاز ترکمنستان به آذربایجان از خاک ایران از اول فصل زمستان، یک اتفاق مثبت در دیپلماسی گازی ایران به‌شمار می‌رود. هر نوع معامله‌ای که ایران را به بازار‌های جهانی نزدیک‌تر می‌کند، اقدام بزرگی در زمینه دیپلماسی انرژی کشور محسوب می‌شود. ایران ۳ دهه فرصت تبدیل شدن به هاب گاز منطقه را از دست داده است و هیچکس هم نپرسید که چرا دولت‌های قبل با نادیده گرفتن این ظرفیت‌ها به کشور ضرر زدند. روزی ۳۰۰ میلیون مترمکعب ارتباطات گازی را از دست دادیم. اما با وجود این، اکنون یک گام مهم در مسیر بهبود روابط با کشور‌های همسایه و همین‌طور فعال کردن دیپلماسی گازی کشور برداشته شده است.
روزنامه اصلاح‌طلب دنیای اقتصاد هم با تیتر «چراغ اول دیپلماسی گازی رئیسی» به استقبال قرارداد سوآپ سه‌جانبه رفت و نوشت: قرارداد سوآپ گازی ترکمنستان به جمهوری آذربایجان از طریق ایران، نخستین دستاورد بزرگ دیپلماتیک دولت ابراهیم رئیسی در حوزه انرژی نام گرفت.
از یک‌سو بهبود روابط انرژی بالاخص با ترکمنستان می‌تواند به تنش زدایی از رابطه دو کشور منجر شده و بار دیگر شاهد واردات گاز از این کشور برای پوشش کمبود داخلی باشیم. همچنین روابط حسنه گازی با جمهوری آذربایجان و ترکمنستان، پتانسیل ایران برای حرکت به سوی تبدیل شدن به یک هاب گازی را تقویت می‌کند.

شرکت‌های زیاندهی که حقوق نجومی هم می‌پرداختند!

یک روزنامه اقتصادی اصلاح‌طلبان می‌گوید در دولت روحانی ۱۲۸ هزار نفر حقوق نجومی می‌گرفتند.
دنیای اقتصاد می‌نویسد: با استناد به گزارشی که دیوان محاسبات کل کشور درباره حقوق‌های پرداختی ۶۰ شرکت دولتی، موسسات، بانک‌های دولتی یا وابسته به دولت ارائه کرده؛ میانگین میزان حقوق و مزایای پرداختی برخی از این شرکت‌ها و موسسات به ۵۳ میلیون تومان نیز رسیده است. کمیسیون تلفیق بودجه مجلس سال گذشته با استناد به این گزارش، مصوبه تعیین سقف پرداختی به کارکنان شرکت‌های دولتی را تا سقف ۳۵ میلیون تومان به دولت ابلاغ کرد، اما عملاً این اتفاق نیفتاد و پرداخت حقوق‌های تصاعدی در برخی از شرکت‌های پتروشیمی و بانک‌ها خبرساز شد.
بنا به اطلاعات موجود تعداد کل کارکنان شرکت‌های دولتی، بانک‌ها و موسسات دولتی یا وابسته به دولت ۳۶۳هزار و ۳۴۳ نفر است و با استناد به گزارش دیوان محاسبات از این تعداد، ۱۲۸ هزار و۷۱۰ نفر در زمره حقوق‌بگیران نجومی محسوب می‌شوند.
دولت در جریان بررسی و تدوین بودجه سال گذشته پیشنهاد داده بود تا حقوق و مزایای این افراد تا سقف ۲۶ میلیون تومان باشد. دیوان محاسبات در بررسی اسناد مالی ۶۰ شرکت دولتی اعلام کرد که ۸ شرکت از میان آن‌ها حقوق‌هایی بین ۳۰ تا ۴۰ میلیون تومان، ۲ شرکت بین ۴۰ تا ۵۳ میلیون تومان و ۴۷ شرکت دیگر نیز ماهانه بین ۲۰ تا ۳۰ میلیون تومان حقوق و مزایا به کارکنان خود پرداخت می‌کنند.
در میان فهرست اعلامی دیوان محاسبات، نام شرکت‌های دولتی به چشم می‌خورد که از سویی با استناد به اینکه مشمول ماده ۱۴۱ قانون تجارت می‌شوند از دولت کمک خواسته‌اند تا مانع ورشکستگی آن‌ها شود. این در حالی است که دولت نام برخی از آن‌ها را به عنوان پرداخت‌کننده حقوق‌های نجومی به دیوان محاسبات اعلام کرده بود. سؤال این است که چگونه می‌توان پذیرفت که یک شرکت درعین حال که زیانده است حقوق‌های نجومی بپردازد و از دولت بخواهد تا در پرداخت حقوق‌ها به او کمک کند.
از سوی دیگر نکته قابل تامل در پرداخت حقوق‌ها اخذ مالیات است. بر اساس قانون مالیات‌های مستقیم این شرکت‌ها باید مالیات دهند. دولت نیز در قانون بودجه ۱۴۰۰ پیش‌بینی کرده بود تا ۶ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان از ۱۶ هزار میلیارد تومان کل درآمد‌های مالیات‌های بخش عمومی مالیاتی سهم کارکنان دولتی باشد. به عبارت دیگر ۱۲۸ هزار و ۷۱۰ نفر کارمندان شرکت‌های دولتی باید بخش اعظمی از درآمد‌های مالیاتی دولت را تامین کنند.
بر اساس قوانین موجود، اگر پایه حقوق یک کارمند ۴ برابر ۱۶ میلیون تومان باشد ۲۵ درصد بابت مالیات از حقوق وی کسر می‌شود. همچنین مالیات کسر شده از پایه حقوق ۱۰تا ۱۶ میلیون تومان نیز ۲۰ درصد خواهد بود.

ادعای توافق موقت تله چندمنظوره آمریکا

زمزمه «توافق موقت» آن هم به شکل غیررسمی در رسانه‌های غربی، تله‌ای چندمنظوره برای بازگرداندن بی‌هزینه آمریکا به برجام و شکاف انداختن در جبهه منسجم و مقتدر ایران است که اکنون دست پُرتر و برتر را در مذاکرات وین دارد.
دو هفته قبل بود که رسانه آمریکایی اکسیوس، از پروژه رسانه‌ای مقامات آمریکا رونمایی کرد و نوشت: جیک سالیوان مشاور امنیت ملی بایدن، ایده «توافق موقت» با ایران برای خریدن زمان بیشتر در مذاکرات را با همتای اسرائیلی در میان گذاشته است که براساس آن پیشنهاد واشنگتن، آزادی بخشی از درآمد‌های ایران در ازای توقف غنی‌سازی ۶۰ درصد است.
پس از اکسیوس، رسانه‌هایی مانند رویتر و نیویورک‌تایمز و... هم همین خط تبلیغاتی مطلوب آمریکا را پوشش دادند و حال آنکه فارغ از محتوای آن هیچ مقام آمریکایی به‌طور رسمی در این باره سخن نگفته‌اند.
این تله رسانه‌ای و سیاسی، چند هدف را دنبال می‌کند. نخست، دور زدن کمیسیون مشترک برجام که آمریکا به‌خاطر عهدشکنی و خروج از برجام، پشت در مانده است. آمریکا به بهانه پیشنهاد توافق موقت، می‌خواهد آرزوی بازگشت بی‌هزینه به برجام و مذاکرات کمیسیون مشترک را عملی کند. هدف دوم، شکاف‌افکنی در داخل ایران در شرایطی است که جبهه داخلی ایران چه در سطح حاکمیتی و چه افکار عمومی، بالاترین بی‌اعتمادی نسبت به آمریکا و بیشترین انسجام را دارد. به‌عنوان یک سند درباره انگیزه پشت پیشنهاد‌های مشابه می‌توان به سخنرانی سال گذشته توماس فریدن از مشاوران دموکرات‌ها در دولت اوباما، در کنفرانس سالانه سیاست‌گذاری اندیشکده شورای ملی روابط اعراب و آمریکا اشاره کرد که گفته بود فارغ از موافقت یا مخالفت با اقدام ترامپ در خروج از برجام، او اهرمی را برای مذاکره‌کنندگان آمریکایی فراهم کرده است. فریدن همچنین گفته بود که با طرح برخی پیشنهاد‌ها می‌توان در داخل ایران و حاکمیت آن اختلاف کرد، به نحوی که نیمی از آن‌ها می‌گفتند باید از این پیشنهاد استفاده کنیم، چون تحریم هستیم و نیمی می‌گفتند نه! شما باید در رژیم درگیری راه بیندازید. باید پیشنهادی روی میز گذاشت که برای بخشی از حاکمیت ایران، وسوسه‌انگیز باشد (!)
البته تاریخ مصرف این نقشه موذیانه برای زمانی بود که هنوز دولت «برجام و هیچ» در ایران سرکار بود.
هدف سوم «زمزمه توافق موقت» برداشتن فشار بی‌سابقه از روی دوش آمریکا به عنوان طرف پیمان‌شکن و انتقال فشار به ایران است. به این معنا که معمولاً توافق موقت، از ضرب‌الاجل زمانی برخوردار است، چنان که توافق موقت ژنو در سال ۹۲، از مهلت ۶ ماه برخوردار بود و با پایان این مهلت، آمریکا و غرب، ایران را تحت فشار شدید قرار دادند که باید زودتر توافق کنید و یا تحریم‌ها و تهدید‌های تازه علیه شما اجرایی می‌شود. در واقع هدف این اقدام، احیای مکانیسم «شرطی کردن» اقتصاد ایران به مذاکره و توافق با غرب، به واسطه مشوق‌هایی با تاریخ مصرف کوتاه (مانند مسکنی اعتیادآور، با اثر کم و اعتیادآفرینی بسیار)
است.
یادآور می‌شود طرف ایرانی براساس همه تجارب گذشته، لغو همه تحریم‌ها و راستی‌آزمایی آن را در کنار ارائه تضمین معتبر برای عدم تکرار عهدشکنی آمریکا، شرط احیای برجام و دادن مجوز بازگشت آمریکا به توافق می‌داند و بنابراین با هر نوع توافق موقتی که بخواهد خطوط قرمز معطوف به تأمین حداقل‌های تأمین پایدار منافع ملی را کمرنگ کند، مخالف است.
در واقع باید گفت این مدل تله‌گذاری‌ها، مربوط به دوره ما قبل عبرت‌های برجام و دوره مدیریتی بود که در اثر وعده‌های غلط و بدهکار کردن خویش، خود را ناچار از هر نوع توافق نصفه و نیمه و خسارت‌بار می‌پنداشت. اما اکنون با روی کار آمدن دولت انقلابی و با کفایت، تاریخ مصرف چنین تله‌هایی سپری شده است.

ایران، آمریکا را عقب راند واشنگتن در حال گدایی مذاکره است

رسانه خریداری شده توسط سعودی در ادبیاتی توأم با عصبانیت نوشت: دولت آمریکا به‌گونه‌ای رفتار می‌کند که انگار بازگشت که مذاکرات غیرمستقیم برجام را از ایران گدایی می‌کند.
ایندیپندنت عربی نوشت: ایران، مسیری را که چند ماه قبل به سمت مذاکرات هسته‌ای در وین بسته بود، دوباره باز کرد. تهران با توقف مذاکرات وین به‌خاطر برگزاری انتخابات و تغییر رئیس‌جمهوری و تشکیل تیم جدید برای مذاکره، با اعصاب آمریکا و اروپا و خاورمیانه [گاو‌های شیردهی مثل بن‌سلمان]بازی کرد و در عین حال به برنامه خود به شکل سازمان یافته ادامه می‌دهد، مثل غنی‌سازی ۶۰ درصدی اورانیوم و محدود کردن بازرسی‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، در کنار توسعه موشک‌های بالستیک و افزایش نفوذ منطقه‌ای خود. اکنون نیز که تهران به بازگشت به مذاکرات وین تصمیم گرفته است، تلاش خواهد کرد تا زمان آغاز مذاکرات برگه‌های بیشتری در سطح منطقه جمع‌آوری کند.
در چنین اوضاعی، واشنگتن به‌گونه‌ای رفتار می‌کند که انگار بازگشت به مذاکرات غیرمستقیم را از تهران گدایی می‌کند و همچنان بر راه حل دیپلماتیک اصرار دارد. علت این است که دولتمردان اصلی دولت بایدن، دولتمردان درجه دوم در دولت باراک اوباما بوده‌اند و در مسیری که اوباما و جان کری در مذاکره با تهران پیمودند، همراه آنان بودند. به همین علت بر حفظ توافق هسته‌ای به هر قیمتی اصرار دارند و در نتیجه، در برابر اقدامات تهران در منطقه که خلاف منافع آمریکا و متحدان منطقه‌ای‌اش است، سکوت می‌کنند تا مشکلی برای دستیابی به توافق ایجاد نشود.
جو بایدن و آنتونی بلینکن و جیک سالیوان در ابتدا بر دستیابی به توافقی گسترده‌تر و شامل‌تر با تهران اصرار کردند و برجام را به توقف برنامه موشکی و رفتار تهران در منطقه که بسیاری آن را بی‌ثبات‌کننده می‌دانند، ارتباط دادند. ولی زمانی که تهران حاضر نشد درباره هیچ موضوعی خارج از چارچوب برجام و لغو تحریم‌ها مذاکره کند، دولت آمریکا عقب‌نشینی کرد به این بهانه که بررسی همه مسائل، زمان زیادی طول می‌کشد و بهتر است پس از بازگشت متقابل به برجام، مسائل دیگر بر اساس آن مطرح شود.
ایران می‌داند دست کشیدن از برنامه موشکی و کنارگذاشتن نفوذ منطقه‌ای، به معنای پایان عمر طرح تشکیل امپراتوری‌اش در منطقه است. همچنین محور ایران در منطقه گمان می‌کند دوره سروری آمریکا در منطقه به سر آمده است و این کشور دیر یا زود از منطقه خارج خواهد شد همانطور که افغانستان را ترک کرد و اکنون «چین و روسیه و ایران» ابرقدرت‌های جهان هستند!
اما واقعیت این است که بازگشت به توافق هسته‌ای، دیگر برای غرب و متحدانش کافی نیست، زیرا توانایی‌های تهران فراتر از دوره امضای برجام است. ایران چیزی را که ندارد و می‌گوید به دنبال آن نیست -یعنی سلاح هسته‌ای- را در مقابل پذیرفته شدن نفوذش بر یمن و عراق و سوریه و لبنان به غرب می‌فروشد.

**************

روزنامه وطن امروز**

پاسخ‌قاطع مرزبانی ایران به اشرار مستقر در افغانستان

عصر روز گذشته در منطقه هیرمند در مرز افغانستان درگیری میان اشرار مستقر در افغانستان و نیرو‌های مرزبانی کشورمان روی داد که اشرار پس از مواجهه با پاسخ قاطع نیرو‌های ایران مستقر در مرز‌های شرقی مجبور به عقب‌نشینی شدند. در منطقه شغالک در نزدیکی ولایت نیمروز بر سر یک سوءتفاهم مرزی درگیری‌ای رخ داد. گفتنی است بر خلاف شایعات منتشر شده، در این درگیری هیچ‌یک از پاسگاه‌های مرزی ایران تصرف نشده و تلفاتی نیز در میان نیرو‌های مرزبانی وجود نداشته است. اشرار به دلیل اختلاف بر سر اراضی کشاورزی در خط مرزی دست به تهاجم زدند که با پاسخ محکم نیرو‌های مرزبانی مواجه شدند. معاون امنیتی و انتظامی استانداری سیستان‌و‌بلوچستان نیز روز گذشته در گفتگو با تسنیم گفت: شرایط در مرز ایران و افغانستان آرام است. محمدهادی مرعشی اظهار داشت: شاهد ناآرامی مرزی در مرز‌های مشترک با افغانستان در محدوده شهرستان هیرمند بودیم که درگیری سطحی بوده و به پایان رسیده است. معاون امنیتی و انتظامی استانداری سیستان‌و‌بلوچستان با اشاره به اینکه مردم نباید به شایعات منتشر شده در فضای مجازی توجه کنند، گفت: تیراندازی متقابل کوتاه بوده و آسیبی به پاسگاه‌های مرزی و مرزبانان جمهوری اسلامی وارد نشده و ابعاد حادثه در حال بررسی است. لازم به ذکر است بعد از ظهر روز گذشته ویدئو‌هایی در فضای مجازی در این باره منتشر شد که نشان از تخریب برخی مقر‌های در خاک افغانستان داشت. برخی منابع احتمال داده‌اند تخریب این مقر‌ها ناشی از حملات توپخانه‌ای یا پهپادی ایران باشد.

***

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی:
ایران استفاده از سانتریفیوژ IR-۶ را شروع کرده است

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارشی مدعی شد ایران استفاده از زنجیره‌ای از سانتریفیوژ‌های پیشرفته IR-۶ به منظور غنی‌سازی ۲۰ درصدی اورانیوم در سایت فردو را آغاز کرده است. سخنگوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ادعا کرد: ایران فرآیند تزریق گاز UF۶ غنی‌شده به ایزوتوپ ۲۳۵ اورانیوم با غنای ۵ درصد به زنجیره‌ای متشکل از ۱۶۶ سانتریفیوژ IR-۶ به منظور تولید UF۶ غنی‌شده به اورانیوم ۲۳۵ با غنای ۲۰ درصدی را آغاز کرده است. سخنگوی آژانس علاوه بر این تصریح کرد که ایران کماکان از ۱۰۴۴ سانتریفیوژ IR-۱ در ۶ آبشار به هم پیوسته در فردو به منظور غنی‌سازی اورانیوم ۲۰ درصدی استفاده می‌کند و ۹۴ سانتریفیوژ نسل اول در آبشار جداگانه‌ای که هنوز عملیاتی نیست نصب شده‌اند. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همچنین گفته که این نهاد بین‌المللی قصد دارد بعد از شروع غنی‌سازی با دستگاه‌های پیشرفته‌تر در فردو دفعات بازرسی‌های خود از این مرکز را افزایش دهد.

***

جلسات هم‌اندیشی دولت و مجلس در رفع مشکلات کشور مؤثر است

معاون اول رئیس‌جمهور با بیان اینکه برگزاری جلسات هم‌اندیشی دولت و مجلس در رفع مشکلات کشور موثر است، گفت: زمانی که نمایندگان مجلس و دولت به یک تصمیم و عزم برسند، در کیفیت و سرعت اجرا و انتخاب درست راهکار‌ها بسیار موثر است. محمد مخبر در گفتگو با خانه ملت درباره تاثیر جلسات هم‌اندیشی مجلس و دولت بر حل مشکلات اساسی، گفت: صرف برگزاری جلسه یک خاصیت داشته و آثار و تبعات اجرایی آن نیز بحثی دیگر است. وی با بیان اینکه با برگزاری این جلسات اختلافات رفع می‌شود و هماهنگی‌ها افزایش می‌یابد، افزود: همدلی‌های ایجاد شده در این نشست‌ها در رفع مشکلات کشور موثر است، زیرا مجلس و دولت هم‌فکر و هم‌جهت می‌شوند. معاون اول رئیس‌جمهور با بیان اینکه هم‌جهت شدن کمک بسیاری می‌کند و از اتلاف انرژی‌ها که مانع کار است، جلوگیری می‌کند، ادامه داد: هر چه این جلسات بیشتر برگزار شود در رفع مشکلات کشور موثرتر است. مخبر با بیان اینکه از آنجا که در این جلسات نظرات مختلف تبادل می‌شود به اجرا کمک شایانی می‌کند، تصریح کرد: در شرایطی که نمایندگان مجلس و دولت به یک تصمیم و عزم برسند، در کیفیت و سرعت اجرا و انتخاب درست راهکار‌ها بسیار موثر است.

***

نقشه «ب» آمریکا علیه ایران فضای مذاکرات را مسموم می‌کند

سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه هشدار داد سناریو‌هایی مانند نقشه «ب» آمریکا در مقابل ایران، فضای مذاکرات هسته‌ای در وین را مسموم می‌کند. ماریا زاخاروا در نشست خبری هفتگی در پاسخ به سوال خبرنگار «الجزیره» درباره نقشه «ب» آمریکا، در صورت شکست مذاکرات هسته‌ای در وین گفت: درباره داستان‌ها و سناریو‌هایی مانند نقشه «ب»، معتقدیم غیرضروری و مخرب بوده و قطعا به فضای مذاکرات کمکی نکرده و می‌تواند در واقع آن را مسموم کند. سخنگوی وزارت خارجه روسیه افزود: امیدواریم تغییرات مثبتی از طرف آمریکایی‌ها از جمله رفع تحریم‌ها را شاهد باشیم تا متعاقبا فعالیت‌های هسته‌ای ایران که در پاسخ به این تحریم‌ها افزایش یافته، به حالت قبل برگردد و امید داریم برجام به اجرای کامل بازگردد، زیرا جایگزینی معقول و اجرایی برای آن وجود ندارد. زاخاروا در ادامه گفت: نمی‌توانیم از کسانی حمایت کنیم که با حفظ برجام مخالف بوده و به دنبال درگیری هستند. این رویکرد ما نیست و از چنین رویکردی حمایت نمی‌کنیم. دیپلمات ارشد روس گفت: اکنون دور جدیدی از مذاکرات برای استقرار مجدد برجام از ۲۹ نوامبر آغاز شده که تاکنون سازنده بوده است. سازنده بودن آن از سوی ناظران و طرف‌های مذاکره تأیید شده و ما نیز همین نظر را داریم. وی در ادامه توضیح داد: بعد از نشست کمیسیون مشترک برجام، کارگروه‌های مرتبط کار خود را آغاز کرده تا «گام‌های هماهنگ» ایران و آمریکا برای پایبندی به برجام معین شود. زاخاروا گفت: امیدواریم بزودی راه‌حل‌ها و تصمیمات مشخص شوند و هیچ مذاکره‌ای درباره قطعنامه دیگری در وین در جریان نیست. طرف‌ها هدف مشترک بازگشت به برجام در سریع‌ترین زمان ممکن، بدون هیچ کم و زیاد و تضمین تداوم آن در آینده را دنبال می‌کنند.

**************

روزنامه خراسان**

بلاتکلیفی قیمت گذاری خودرو ۲۰ روزه شد!

ایسنا - در حالی که طبق اعلام غیررسمی برخی مسئولان، قرار بود این هفته جلسه ستاد تنظیم بازار تشکیل و تکلیف قیمت‌گذاری خودرو‌های داخلی مشخص شود، اما هنوز از تعیین تکلیف این موضوع خبری نیست و به نظر می‌رسد که مسئولان همچنان در این حوزه به توافق و اتفاق نظر نرسیده‌اند. بیش از ۲۰ روز است که قیمت‌گذاری خودرو‌های داخلی در وضعیت نامشخص قرار دارد؛ این در حالی است که طبق آخرین اعلام رسمی وزیر صمت، بررسی شیوه قیمت‌گذاری خودرو‌های داخلی و تعیین قیمت آن‌ها به ستاد تنظیم بازار واگذار شده است.

پیش‌بینی رشد اقتصادی ۸ درصد در ۱۴۰۱ با فرض ادامه تحریم‌ها

فارس - رشد اقتصادی کشورمان در سال آینده حدود ۸ درصد برآورد شده است؛ بنابراین پیش‌بینی سازمان برنامه و بودجه با طراحی جدیدی برای اختصاص منابع بودجه در طرح‌های استانی سهم هر استان را در تحقق این رشد اقتصادی برآورد کرده است. این پیش‌بینی با فرض ادامه تحریم‌های ظالمانه انجام شده است.

سقوط ادامه دار لیر

ایسنا - ارزش لیر بار دیگر به یک قعر تاریخی جدید رسید. به گزارش بلومبرگ، تقاضای بسیار بالا برای خرید ارز در ترکیه لیر را در فشار بی سابقه‌ای قرار داده است. بسیاری از شهروندان دوست دارند برای حفظ ارزش سرمایه خود، لیر را به ارز‌های معتبر دیگر نظیر دلار یا یورو تبدیل کنند و شعب بانکی که حالا به دنبال تصمیم بانک مرکزی دولت برای کاهش نرخ بهره، جذابیت کمتری برای سرمایه گذاران دارند، روز به روز تقاضای بیشتری از طرف مشتریان برای خالی کردن حساب هایشان دریافت می‌کنند. دور جدید سقوط لیر پس از آن آغاز شد که بانک مرکزی با نادیده گرفتن حساسیت شدید بازار، نرخ بهره را کاهش داد آن هم ۲ درصد کاهش که بسیار بیشتر از انتظارات بازار بود.

هزینه ۲.۵ میلیارد دلاری برای واردات گوشی تلفن همراه

مهر - روند صدرنشینی واردات ۵/۲ میلیارد دلاری گوشی تلفن همراه نسبت به کالا‌های اساسی، همچنان حفظ شده است. به گزارش گمرک، آمار‌های گذشته از تجارت خارجی نشان داده بود که گوشی تلفن همراه نخستین کالای وارداتی است و بعد از آن اقلام اساسی قرار دارد. بنا بر اعلام سخنگوی گمرک، در هشت ماه امسال، ۸ درصد کل واردات، گوشی تلفن همراه بوده است به طوری که ۵/۲ میلیارد دلار به وزن ۴ هزار تن واردات گوشی انجام شده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۴۷ درصد از نظر وزن و ۱۱۱ درصد ارزش، افزایش داشته است. واردات ۵/۲ میلیارد دلاری گوشی تلفن همراه با ارز نیمایی انجام می‌شود.

۳۹۰ میلیارد تومان پارچه قاچاق در خلیج‌فارس توقیف شد

فارس - فرمانده مرزبانی استان بوشهر از کشف محموله بزرگ پارچه قاچاق با ارزش بیش از ۳۹۰ میلیارد تومان در بندر گناوه خبر داد. سرهنگ یدا... شرفی با اشاره به دستگیری پنج نفر متهم افزود: تعداد ۲۶ هزار و ۵۹۸ طاقه پارچه معادل یک میلیون و ۹۹۴ هزار و ۸۵۰ متر به ارزش ریالی سه هزار و ۹۸۹ میلیارد و ۷۰۰ میلیون ریال از شناور کشف و تحویل گمرک شد.

**************

روزنامه ایران**

ترور فخری زاده مانع پیشرفت هسته‌ای ایران نشد

خبر اول اینکه، به گزارش ایلنا، یک مقام رژیم صهیونیستی به «کانال ۱۲» این رژیم گفت که ترور «محسن فخری‌زاده» دانشمند ارشد هسته‌ای ایران، تأثیری در کاهش سرعت پیشرفت هسته‌ای این کشور نداشته است. این مقام صهیونیست که به نام وی اشاره‌ای نشده است، اعلام کرد که ترور محسن فخری زاده، آن‌طور که انتظار می‌رفت مانع از پیشرفت ایران نشد و وضعیت فعلی، پیشرفته‌ترین وضعیتی است که برنامه هسته‌ای ایران تاکنون شاهد آن بوده است. وی افزود که به همین دلیل، تلاش گسترده بین‌المللی اسرائیل، چه به صورت پنهان و چه در پشت صحنه درجهت اعمال فشار برای دستیابی به یک توافق ارتقا یافته و همزمان طرح‌ریزی یک حمله بزرگ و مهم وجود دارد.

حزب کارگزاران به دنبال تشکیل «دولت در سایه»

خبر دیگر اینکه، حزب کارگزاران سازندگی ایران که این روز‌ها تجدید ساختار تشکیلاتی خود را در دستور کار دارد، «دولت در سایه» تشکیل می‌دهد. به گزارش ایسنا، شورای مرکزی حزب کارگزاران در جلسه‌ای که به ریاست محسن هاشمی برگزار شد، مصوبه کمیته سیاسی این حزب مبنی بر تشکیل «دولت در سایه» را با هدف نقد عملکرد قوا مورد بررسی قرارداد. دولت سایه اصطلاحی سیاسی است که در نظام‌های حزبی – پارلمانی به کار می‌رود و احزاب رقیب، وزرا و مسئولان دولت پیشنهادی خود را معرفی می‌کنند. این اصطلاح، اما در نظام جمهوری اسلامی ایران معنای متفاوتی دارد. چنان که سعید جلیلی از کاندیدا‌های انتخابات ریاست جمهوری گذشته از سال ۹۲ اعلام کرد که با هدف شناخت جوانان متخصص، اساتید صاحب‌نظر و مدیران موفق و پاکدست و نیز کمک به دولت مستقر در قالب تأیید، تصحیح یا تکمیل برنامه‌های آن، دولت در سایه تشکیل داده است.

قانونگذاران امریکایی طرحی برای مقابله با توانمندی پهپادی ایران ارائه کردند

دست آخر اینکه، گروهی از اعضای هر دو حزب جمهوریخواه و دموکرات در مجلس نمایندگان امریکا طرحی موسوم به «توقف پهپاد‌های ایران» پیشنهاد کرده‌اند که خواستار مقابله با توانمندی پهپادی ایران است. به گزارش فارس، «مایکل مک‌کاول» رئیس کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان امریکا و چند نفر از دیگر همکاران او این طرح را معرفی کرده و مدعی شده‌اند تحریم‌های موجود علیه ایران ذیل قانون کاتسا، عرضه، فروش یا انتقال پهپاد را نیز شامل می‌شود. در این طرح ادعا شده هدف امریکا جلوگیری از دستیابی ایران یا گروه‌های همپیمان با آن به هواپیما‌های بدون سرنشینی است که می‌توانند به امریکا یا شریکانش لطمه وارد کنند.
توانمندی پهپادی ایران در ماه‌های گذشته یکی از نگرانی‌های مقام‌های امریکایی بوده است. «کنث فرانک مک‌کنزی» رئیس سازمان تروریستی ستاد فرماندهی مرکزی ارتش امریکا موسوم به «سنتکام» اردیبهشت ماه سال جاری هشدار داده بود که فعالیت پهپاد‌های ایران باعث شده امریکا برتری هوایی را از دست بدهد.

**************

روزنامه شرق**

گام بعدی جریان صدر پس از اعلام نتایج

یکی از رهبران جریان صدر عراق در سخنانی گام بعدی این جریان پس از اعلام نتایج نهایی انتخابات پارلمانی این کشور را تبیین کرد. به گزارش ایسنا، عصام حسین در گفتگو با شفق‌نیوز اظهار کرد: مرحله بعدی شاهد ساختار سیاسی جدید است که مورد حمایت و تأیید اکثریت ملی یا سیاسی خواهد بود و پس از تأیید نتایج انتخابات، دولت به آسانی تشکیل می‌شود. او افزود: پاسخ‌ها و واکنش‌های مثبتی از سوی احزاب و فراکسیون‌های سیاسی در این زمینه وجود دارد. برخی از احزاب سیاسی با ارائه پرونده‌هایی به دیوان عالی فدرال تلاش می‌کنند تا تصویب نتایج انتخابات زودهنگام پارلمانی را مختل کنند یا به تأخیر بیندازند. این مقام عراقی همچنین گفت: این احزاب درصدد بازی با زمان هستند تا بار دیگر یک دولت توافقی تشکیل شود و ما این موضوع را کاملا رد می‌کنیم و نمی‌توانیم آن را بپذیریم.

**********************************************************

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات