صفحه نخست >>  عمومی >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۱۱ آذر ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۲  ، 
کد خبر : ۳۳۴۸۲۶

آمريكا روي گسل مذاكرات

ایران بدترین فشارهای تحریمی آمریکا را در دوره ریاست جمهوری ترامپ از سرگذرانده و اکنون موقعیتی خاص در چهارچوب مذاکرات وین دارد.

پایگاه خبری "میدل ایست مانیتور" در گزارشی به قلمِ "هانی حبیب" (کارشناس مسائل خاورمیانه) می نویسد: "تهران در مذاکرات جاری در وین، نسبت به طرف های مقابل خود با رویکردی مشخص تر و متحد‌تر ظاهر می شود. این در حالی است که چه در داخل آمریکا و چه میان آمریکا و متحدان آن نظیر اسرائیل و کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس، تنش هایی جدی در مورد تعامل اتمی با ایران وجود دارد".
"نیویورک تایمز" نیز در گزارشی به قلمِ "استیون ارلانجر" تاکید می کند که ایران بدترین فشارهای تحریمی آمریکا را در دوره ریاست جمهوری ترامپ از سرگذرانده و اکنون موقعیتی خاص در چهارچوب مذاکرات وین دارد.
"مارکو کارنِلوس" دیپلمات سابق ایتالیایی نیز در مقاله ای برای پایگاه خبری "میدل ایست آی" می نویسد: "وضعیت کنونی تا حد زیادی زاییده بی فکریِ سیاستمداران آمرکیکایی نظیر ترامپ است. با این حال، بایدن نیز عملا مسیر ترامپ در تعامل با ایران را در پیش گرفته که این مسیر کاملا غیرسازنده است". کارنلوس نیز بایدن را متهم کرده که در تعامل با ایران به وعده خود یعنی بازگشت غیرمشروط به برجام عمل نکرده و عملا زمینه را برای تقویت دست برترِ ایران در هرگونه مذاکره هسته ای بازگذاشته است.
اين گزارش  ها را مي توان از ابعاد مختلف بوي‍ژه براي آنهايي كه خیال می‌کنند ؛ طرف غربی در موضع برتر در مذاکرات حضور دارد تحليل نمود.
 به دلايل مختلفي، غربي ها در اين دوره از  مذاکرات تقریباً در شرایط و وضعیت نامساعدي بسر مي برند:
1- آمریکایی‌ها در سیاست فشار حداکثری خود شکست خورده اند و فشار حداکثری موجب تغییر رفتار نظام جمهوري اسلامي ايران یا براندازی آن نگرديده است.
2- گزینه نظامی که همیشه به عنوان یک اهرم فشار از آن نام برده می شد؛ امروز با دلاورمردی نیروهای مسلح در عین الاسد، تسخیر نفتکش‌ها، زدن پهپاد گلوبال هاوک و ... حتی برای خود غربی‌ها نیز کاملاً ابزار غیر موثر شده است.
3- دولت سیزدهم به چندجانبه گرایی اعتقاد داشته و از تمامی ظرفیت‌های ممکن استفاده می‌کند. ازآنجائيكه روسیه و چین در شورای امنیت داراي حق وتو  هستند. آن‌ها ظرفیتی دارند که اگر آمریکا علیه ایران قطعنامه‌ای تصویب کند، آن را  مي توانند وتو کنندو آن همستگي و همنوايي قبلي، به نفع آمريكا حاكم نيست.
4- تیم دیپلماتیک ایران همراه با یک هیئت کارشناسی و اقتصادی  همانند گذشته درگیر کلمات و ایجاد کانال سیاسی نیست؛ آن‌ها  بدنبال پديداوردن دستاوردهای اقتصادی از مذاکرات مي باشند.
5- آمریکا بیش از هرزمان دیگری به مذاکره با ایران نیاز دارد، آمریکایی‌ها بر خلاف ادعاهاي برخی افراد مانند فرمانده تروریست های سنتکام به مذاکرات نیاز دارد؛ هم از حیث داخلی و برای انتخابات ۲۰۲۳ و ۲۰۲۵ و هم از حیث خارجی برای بی اعتبار نشدن سیاست خود در سطح جهانی و منطقه‌ای.
آنچه مهم است اين است كه بر اساس اصل حُسن نیت، آمریکایی‌ها باید فجایع ایجادشده را اصلاح کنند. تاكنون در عمل اتفاقات خوبي درباره این‌کار صورت نگرفته است. یکی از موانع  دورهاي  قبلی مذاکرات، اصرار آمریکایی‌ها برای نگه‌داشتن بخش عمدهٔ تحریم‌های ترامپ بود. آنها با اینکه سیاست خارجی ترامپ را نقد می‌کنند، ولی در عمل همان سیاست‌ها را ادامه می‌دهند. آن‌ها می‌خواهند در متن مذاکرات جمله‌ای در رابطه با منطقه‌ای و موشكي  ایران بگنجانند و اصرار دارند بخش زیادی از تحریم‌های دولت ترامپ را حفظ کنند.
متاسفانه آنچه اين روزها در برخي تحليل هاي ناصواب مشاهده مي شود ترس و وحشتي است كه برخي غربزدگان بدان دچار ودر تحليل هاي خود بكار گرفته اند .
شهید مطهری در کتاب پیرامون انقلاب اسلامی در بیان معنای اصطلاح" استبساع و خود باختگی " که دشمن بدنبال آنست آورده است: برخی حیوانات کوچک وقتی با حیوانات درنده ای روبه رو می شوند ؛ مثلا وقتی خرگوش با شیر مواجه می شود ، حالت استبساع پیدا می کند ؛ یعنی اراده فرار از آنها سلب می شود؛ قدرت تصمیم گیری را از دست می دهند ؛ خود باخته و مفتون می شوند.دشمن در راهبرد استبساعی خود بدنبال این نتیجه است که افکار عمومی را به این نتیجه برساند که چاره ای جز تسلیم نیست.
هشدارهاي مقام معظم رهبري با بهره گيري از  سبك وسيره امير مومنان حضرت علي عليه السلام  اين است كه  مي فرمايند:  
«اصحاب اميرالمؤمنين آنهايى كه دل او را خون كردند همه مغرض نبودند؛ اما خيلى از آنها مثل خوارج قدرت تحليل نداشتند. قدرت تحليل خوارج ضعيف بود. يك آدم ناباب، يك آدم بدجنس، يك آدم زبان­دار پيدا مى­شد و مردم را به يك طرف مى­كشاند؛ شاخص را گم مى­كردند. در جاده هميشه بايد شاخص موردنظر باشد. اگر شاخص را گم كرديد، زود اشتباه مى كنيد. .بیانات مقام معظم رهبری در دیدار با اقشار مختلف مردم 
 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات