تاریخ انتشار : ۱۳ آذر ۱۴۰۰ - ۰۶:۴۳  ، 
کد خبر : ۳۳۴۸۳۴

اخبار ویژه ۱۳ آذر

روزنامه کیهان**

هاآرتص: ادعای حمله به ایران فریبکاری مقامات اسرائیل است

یک تحلیلگر صهیونیست تصریح کرد: اسرائیل از توان نظامی لازم برای جنگ با ایران برخوردار نیست.
به گزارش روزنامه رای‌الیوم چاپ لندن به نقل از روزنامه هاآرتص، یوسی میلمان کارشناس امنیتی و افسر سابق موساد فاش کرد اسرائیل از توان نظامی لازم برای انجام حمله نظامی علیه برنامه هسته‌ای ایران برخوردار نیست. وی به نقل از منابع بلندپایه امنیتی در تل‌آویو تاکید کرد چنین حمله‌ای پیامد‌های وخیمی برای اسرائیل به همراه خواهد داشت و بر همین اساس پیشنهاد داد مراکز تصمیم‌گیری در تل‌آویو باید راهبرد جدید و شجاعانه‌ای جهت مقابله با برنامه هسته‌ای ایران در پیش بگیرند، زیرا به گفته منابع یاد شده، راهبرد‌ها و سیاست‌های در پیش گرفته شده از سوی این رژیم تا‌کنون با شکست مواجه شده است.
این تحلیلگر که به داشتن روابط تنگاتنگ با موسسات امنیتی در تل‌آویو شهرت یافته، تاکید کرد: بهترین راه‌حل مقابله با برنامه هسته‌ای ایران آن است که تل‌آویو تمام تلاش خود را جهت دستیابی به تفاهم با آمریکا به منظور ارائه پوشش هسته‌ای به اسرائیل بکار ببرد. با توجه به ازسرگیری مذاکرات هسته‌ای در وین میان ایران و قدرت‌های بزرگ بهترین راهبرد در حال حاضر همین است.
میلمان اظهارات مقامات اسرائیل مبنی بر آماده بودن برای حمله نظامی را اظهارات پوچ و غیرضروری دانسته و خاطرنشان کرد: سیاستمداری که دشمنش را فریب می‌دهد و از جنگ روانی علیه او سود می‌جوید، فرمانده خردمندی است، اما سیاستمداری که مردمان خود را فریب می‌دهد، فریبکار است و سیاستمداری که خود را فریب می‌دهد، فرد خطرناکی است.
جنگنده‌ها برای حمله به ایران باید از حریم هوایی چند کشور عبور کنند و بر همین اساس می‌بایست مجهز به بیش‌ترین تعداد از بمب‌ها و موشک‌ها باشند و از بالاترین قدرت تحمل برخوردار باشند و همین امر عملیات را کند کرده و خطر شکست آن را افزایش می‌دهد. واقعا تاسف‌برانگیز است که ما ده‌ها میلیارد دلار را صرف آموزش به نیرو‌های هوایی اسرائیل بابت حمله‌ای بنماییم که روی نخواهد داد.

گام‌های رو به جلوی دولت برای اصلاح ساختار بودجه

یک کارشناس اقتصادی می‌گوید: اقدامات بودجه‌ای دولت جدید، اقداماتی اصلاحی و چند گام رو به جلو است.
روزنامه آرمان در گزارشی با اشاره به موضوع کسری بودجه نوشت: بسیاری از مصائب اقتصادی از همین بودجه نشأت گرفته است.
بر همین اساس هم سازمان برنامه و بودجه برای تنظیم بودجه ۱۴۰۱ تصمیم گرفته تا تغییراتی را در لایحه بودجه‌ایجاد کند تا بلکه بتواند با کاهش کسری از معضلات جدی این اتفاق در اقتصاد کشور بکاهد.
در این میان باید به انحرافات بودجه‌ای هم اشاره داشت که هر سال در زمان بررسی بودجه در مجلس و کمیسیون‌های تخصصی بر لایحه بودجه با اعمال نفوذ و قدرت تحمیل شده است. از طرفی یکی از بزرگ‌ترین مشکلات تنظیم بودجه کشور شرکت‌های دولتی هستند که هر ساله خود مشکلاتی را ایجاد می‌کنند از این جهت که بودجه شرکت‌ها بر اساس اطلاعات و صورت‌های مالی غیرشفاف بسته می‌شود و شرکت‌ها به‌دلیل بهره‌وری پایین و سودده نبودن نمی‌توانند انتظارات دولت در احصا مالیات و درآمد‌های حاصله را برآورد کنند.
به عقیده کارشناسان وضعیت کشور به شکلی نیست که بستن بودجه بر اساس منابع درآمدی غیرواقعی بتواند کمکی به حل معضلات کشور کند.
وحید شقاقی شهری، اقتصاددان در این‌باره به آرمان ملی گفت: دولت سیزدهم باید لایحه سال ۱۴۰۱ را به‌صورت ریالی تنظیم کند و درآمد‌های نفت را به‌عنوان بودجه کمکی در نظر بگیرد. اگر محقق شد بتواند برای توسعه زیرساخت‌ها و پروژه‌های در دست اجرا از آن بهره ببرد و اگر هم محقق نشد، بودجه به بودجه ریالی منوط شود. دومین مسئله این است که باید تلاش شود تا شفافیت بودجه‌ای اتفاق بیفتد؛ همچنان شرکت‌های دولتی صورت‌های مالی شفافی ندارند و دولت باید آن‌ها را به شفافیت ملزم کند تا ناترازی آن‌ها مشخص شود در غیر این صورت برآورد واقعی درباره این شرکت‌ها وجود نخواهد داشت.
این اقتصاددان درباره متمرکز کردن برخی از ردیف‌های بودجه سال آینده، توضیح داد: اینکه سازمان برنامه و بودجه به دنبال ساماندهی و حذف برخی از ردیف‌های بودجه است اقدام رو به جلویی محسوب می‌شود چراکه اتلاف در هزینه‌های جاری بسیار زیاد است و می‌توان بخشی از ردیف‌ها را هم شفاف و هم ادغام کرد.
او ادامه داد: اینکه گفته شده افزایش دستمزد‌ها مدیریت شده انجام می‌شود تا شاهد افزایش بی‌حد و حساب کارمندان نباشیم هم گامی رو به جلو است؛ دلیل آن هم این است که از یک طرف حقوق و دستمزد‌ها را بیش از حد افزایش می‌دهیم و کسری ایجاد می‌شود و این کسری به تورم دامن می‌زند و باعث از بین رفتن اثر افزایش حقوق‌ها می‌شود.
شقاقی شهری اضافه کرد: نکته مهم این است که دولت در بودجه سال آینده باید منابع درآمدی خود را واقعی کند؛ استفاده از واژه‌هایی نظیر فروش اموال در بودجه برای تامین درآمد‌ها شاید چشم نواز باشد، ولی در اجرا به این راحتی نیست. این اقدامات نیاز به نهادسازی و ساختارسازی و وضع قوانین و مقررات مشخص دارد و در زمان کوتاهی هم به نتیجه نخواهد رسید.
شقاقی تأکید کرد: قطعا حذف بسیاری از ردیف‌های بودجه سال آینده که مشمول نهاد‌های غیرمولد و صرفا مصرف‌کننده می‌شود و کاهش هزینه‌های اضافه و واقع‌گرایانه برخورد کردن با منابع درآمدی، مهم‌ترین مواردی است که باید مورد توجه قرار بگیرند.

روند افزایش جایگاه‌های CNG در دوره زنگنه متوقف شد

در حالی که حد فاصل سال‌های ۸۴ تا ۹۲، تعداد جایگاه‌های سوخت CNG با رشد ۱۶ برابری (۱۶۰۰ درصدی) مواجه شده بود، این رقم در ۸ سال اخیر صرفاً ۱۸ درصد افزایش یافت!
روزنامه وطن امروز در گزارشی با موضوع عدم تنوع‌بخشی به سبد سوخت و تأسیس نکردن پالایشگاه جدید ظرف ۸ سال اخیر می‌نویسد: در حالی مصرف روزانه بنزین کشور در آبان جاری به ۹۰ میلیون لیتر در روز رسیده که پیش‌بینی می‌شود با فروکش کردن آسیب‌های اقتصادی ناشی از کرونا و برقراری سفر‌های بین استانی در ماه‌های آینده، متوسط روزانه مصرف بنزین کشور به بیش از ۱۰۰ میلیون لیتر برسد. با توجه به اینکه تولید روزانه کشور ۱۰۲ تا ۱۰۳ میلیون لیتر است، می‌توان گفت زنگ خطر مصرف بنزین در کشور به صدا درآمده است.
سیاست تنوع‌بخشی به سبد سوخت سالهاست به منظور ارتقای امنیت انرژی از طریق دوری از وابستگی به یک نوع خاص از انرژی و کاهش آلودگی‌های زیست‌محیطی اجرا می‌شود. از همین رو، کشور‌ها سیاست‌های حمایتی مختلفی برای جایگزین کردن انرژی‌های جدیدی مثل CNG، LPG، برق، زیست سوخت‌ها و... با سوخت‌های پرمصرف از جمله بنزین اجرا می‌کنند. آمار‌ها نشان می‌دهد سال ۸۴ یعنی پایان دوره وزارت نفت زنگنه در دولت اصلاحات، سبد انرژی مصرفی بخش حمل‌ونقل در ایران تک‌محصولی بوده و فقط با بنزین تامین می‌شده است. به گواه آمارها، سهم CNG در سال ۸۴ نزدیک به صفر بوده است، اما تعداد جایگاه‌های CNG از ۱۳۸ جایگاه در سال ۸۴ با رشدی ۱۶ برابری به ۲۱۸۱ جایگاه در سال ۹۲ می‌رسد. در دوره ۸ ساله وزارت زنگنه در دولت روحانی، اما روند رشد جایگاه‌ها به کندی ادامه داشت به طوری که این تعداد جایگاه با رشدی ۱۸ درصدی به ۲ هزار و ۶۰۰ عدد رسید. از سوی دیگر مصرف بنزین در کشور طی سال‌های ۱۳۸۰ تا ۱۳۸۵ تقریبا ۵۰ درصد افزایش پیدا کرد و واردات بنزین را به بیش‌ترین مقدار خود در تاریخ رساند. برای مهار رشد بی‌رویه مصرف سوخت ۲ سیاست اثرگذار اتخاذ شد. سیاست اول در سال ۱۳۸۵، اعمال سهمیه‌بندی و توزیع کارت سوخت بود و سیاست دوم که از سال ۱۳۸۹ اجرایی شد، طرح هدفمندی یارانه‌ها و افزایش قیمت بنزین بود. در کنار اجرای این ۲ سیاست، گاز فشرده CNG و LNG وارد سبد سوخت کشور شد که تاکنون توانسته است کشور را تا حد زیادی از واردات بنزین در این سال‌ها بی‌نیاز کند.
ورود CNG به سبد سوخت کشور باعث کاهش ۷۵میلیارد لیتری واردات بنزین شد که به معنای کاهش هزینه‌های دولت در تأمین بنزین بود. مصرف CNG در کشور معادل ۲۰ میلیون مترمکعب در روز است که این عدد برای مدت ۵ سال ثابت باقی مانده است.
اضافه شدن CNG به سبد سوخت کشور توانست واردات بنزین را کاهش دهد. علاوه‌بر این ورود گاز فشرده مزیت دیگری هم داشت و این امکان را به وجود آورد که مردم با کمک CNG بتوانند افزایش قیمت بنزین را تحمل کنند. عملا CNG در نقش یک ضربه‌گیر برای تحمل تبعات افزایش قیمت بنزین ظاهر شد.
تا پیش از خروج آمریکا از برجام، تقریبا هیچ اقدامی از سوی بیژن زنگنه برای افزایش ظرفیت پالایشگاهی کشور نشد. تنها اقدام او در این زمینه، اجرای یک‌سوم باقیمانده پالایشگاه ستاره خلیج فارس به عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده سوخت کشور بود؛ طرحی که آغاز عملیات اجرایی آن به سال ۸۶ و دولت نهم بازمی‌گردد.
در زمان بازگشت زنگنه به کرسی وزارت نفت در سال ۹۲، پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس با پیشرفت ۶۳/۶ درصدی به وی رسید. زنگنه در تمام دوران صدارت خود بر وزارت نفت چه در دوره جدید و چه در گذشته هیچ توجهی به ایجاد پالایشگاه جدید که کفاف نیاز‌های کشور را بدهد نداشت و پالایشگاه‌سازی را کثافت‌کاری می‌دانست. (!)

**************

روزنامه وطن امروز**

پیام تسلیت رهبر انقلاب در پی درگذشت آیت‌الله حاج‌سیدرضی شیرازی

حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای در پیامی درگذشت عالم بزرگوار مرحوم آیت‌الله آقای حاج‌سید‌رضی شیرازی را تسلیت گفتند. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر مقام معظم رهبری متن پیام رهبر حکیم انقلاب اسلامی به این شرح است:
بسم الله الرحمن الرحیم
درگذشت عالم بزرگوار مرحوم آیت‌الله آقای حاج‌سید‌رضی شیرازی رحمه‌الله علیه را که از احفاد پرچمدار کبیر اسلام و تشیع و مرجعِ استعمارستیز قرن چهاردهم هجری مرحوم میرزای شیرازی بزرگ بودند، به حوزه علمیه تهران و شاگردان و ارادتمندان ایشان و بیت رفیع شیرازی بویژه به خاندان مکرم و بازماندگان ایشان تسلیت عرض می‌کنم و رحمت و مغفرت و علو درجات ایشان را از خداوند متعال مسألت می‌نمایم.
سیدعلی خامنه‌ای
۱۱ آذر ۱۴۰۰

***

حمایت از تولید و تأمین معیشت مردم باید محور اصلی بودجه باشد

رئیس‌جمهور گفت: ثبات اقتصادی، حمایت از تولیدکنندگان و مشارکت فعال بخش خصوصی در اقتصاد کشور و همچنین تامین معیشت مردم باید محور‌های اصلی و مورد توجه دولت در تصویب لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور باشد.
حجت‌الاسلام سیدابراهیم رئیسی در جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت با اشاره به دقت و جدیت اعضای هیات دولت در بررسی و تصویب تبصره‌های لایحه بودجه در جلسات فشرده روز‌های اخیر، اظهار داشت: ثبات اقتصادی، حمایت از تولیدکنندگان و مشارکت فعال بخش خصوصی در اقتصاد کشور و تامین معیشت مردم محور‌های اصلی و مورد توجه دولت در تصویب لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور باید باشد. وی افزود: در تدوین لایحه بودجه، جهت‌گیری‌ها و هدف‌گذاری‌ها باید به سمت تحقق و رعایت محور‌های مدنظر مقام معظم رهبری در اصلاح ساختار بودجه باشد. رئیس‌جمهور تعامل با مجلس شورای اسلامی و استفاده از نظرات نمایندگان و همچنین نخبگان و فعالان اقتصادی را در امر تکمیل و جامعیت لایحه بودجه سال آینده کل کشور ضروری دانست و افزود: با توجه به تهیه سند تحول لازم است محور‌ها و جهت‌گیری‌های لایحه بودجه با این سند همسو باشد.
در این جلسه مسعود میرکاظمی، رئیس سازمان برنامه و بودجه گزارشی از چارچوب کلان و هدفمند لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ ارائه داد که در آن، جداول و سیاست‌های پیشنهادی در چارچوب محور‌های مورد تاکید رئیس‌جمهور تشریح و مقرر شد پس از تصویب نهایی در هیات دولت به اطلاع مردم برسد. رئیس سازمان برنامه و بودجه همچنین از روند ایجاد صندوق «پیشرفت و عدالت» در هر یک از استان‌ها به عنوان ابزاری برای جلب مشارکت مردم در سرمایه‌گذاری‌های مختلف گزارش داد.

***

ملت به چیزی غیر از لغو همه‌تحریم‌ها تن نخواهد داد

خطیب موقت جمعه تهران با اشاره به روند مذاکرات وین خطاب به تیم مذاکره‌کننده و نمایندگان جمهوری اسلامی ایران در این مذاکرات عنوان کرد: بدانید که این ملت به چیزی غیر از لغو همه تحریم‌ها تن نخواهد داد.
آیت‌الله سیداحمد خاتمی در خطبه‌های نماز جمعه با بیان اینکه قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران آیین‌نامه مردم‌سالاری دینی است، عنوان کرد: این قانون هم حاکمیت اسلامی را مورد توجه قرار می‌دهد، هم ولایت فقیه و هم جمهوریت نظام را. این قانون تبلور مردم‌سالاری دینی است. ما باید توجه کنیم که قانون‌مداری یک تکلیف و وظیفه است. هر شخصی که از قانون عبور کند خودمحور است و جایی برای خودمحوران در قانون اساسی و حاکمیت اسلامی وجود ندارد. وی در ادامه با اشاره به فرا رسیدن ۱۶ آذر، روز دانشجو عنوان کرد: فریاد اعتراض ضدآمریکایی دانشجویان عزیز ۱۶ آذر را تولید کرد. این روز به مناسبت پاسداشت آن اقدام ضدآمریکایی بود. در واقع مساله مبارزه با آمریکا در پرونده جنبش آمریکایی بسیار درخشنده است. اقدامات ضدآمریکایی دانشجویان در آن سال‌ها و تسخیر لانه جاسوسی از مفاخری است که در پرونده جنبش دانشجویی مشاهده می‌شود. این جنبش زنده و بانشاط است و ان‌شاءالله با نشاط به راه خود ادامه خواهد داد. آن زمان که هر فریاد، گلوله داشت جریان دانشجویی به آن میزان فعال بود. اکنون که فضای سراسر کشور فضای مرگ بر آمریکا است می‌طلبد این فریاد پرخروش‌تر از گذشته باشد، چرا که در این سال‌ها شرارت‌های آمریکا ده‌ها برابر شده است. اگرچه از نفوذ آن‌ها کاسته شده، ولی در هر جایی و در هر جنایتی پای این شرور دیده می‌شود. عضو هیات‌رئیسه مجلس خبرگان رهبری با اشاره به مذاکرات وین بیان کرد: الحمدلله هیات باتجربه‌ای برای مذاکره اعزام شده‌اند. آن‌ها مواضع‌شان را صریحا ابراز کردند و مواضع ضدآمریکایی را هم در سخن و هم در عمل نشان دادند. به یکایک مذاکره‌کنندگان که پاره تن مردم هستند این را می‌گویم که البته سخن خودشان نیز هست، شما نماینده یک ملت شجاع هستید؛ ملتی که پای آرمان‌های خود تا آخرین نفس و تا آخرین قطره خون ایستاده است. بدانید این ملت به چیزی کمتر از لغو همه تحریم‌ها تن نخواهد داد.

**************

روزنامه خراسان**

گمانه زنی درباره ارزان شدن مرغ

باشگاه خبرنگاران- مدیر عامل اتحادیه مرغداران گوشتی گفت: با افزایش حجم جوجه ریزی پیش بینی می‌شود که قیمت مرغ از دهه سوم آذر کاهش یابد. به گفته اسدا... نژاد، قیمت هر قطعه جوجه یک روزه در هفته‌های اخیراز ۱۲ هزار تومان به ۸۵۰۰ تومان رسیده است.

اوضاع متفاوت بورس در هفته قبل

فارس- بورس در حالی روز‌های رکودی را پشت سر می‌گذارد که روند خروج پول سهامداران حقیقی شدت گرفته است. بر این اساس در تمام روز‌های هفته گذشته خالص ورود پول حقیقی به بورس منفی و در مجموع ۱۶۶۹ میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد. از سویی شاهد روند رو به رشد ورود پول حقیقی به صندوق‌های با درآمد ثابت هستیم به طوری که ۲۵۵ میلیارد تومان پول حقیقی به این صندوق‌ها وارد شد که نسبت به هفته قبل از آن، رشد ۴۶۶ درصدی دارد.

**************

روزنامه ایران**

ممنوعیت واردات محصولات کشاورزی ایران به روسیه

خبر اول اینکه، مشرق نیوز گزارش داد که دولت روسیه در اقدامی عجیب، واردات محصولات صیفی از ایران را ممنوع اعلام کرد که به گفته تجار ایرانی، در پشت پرده این تصمیم، رقبای ایران در بازار روسیه از جمله رژیم صهیونیستی قرار دارند. به گفته تاجران ایرانی، در ماه‌های اخیر محصولات صادراتی ایران به رقیب محصولات ترکیه‌ای و اسرائیلی تبدیل شد که بازار روسیه را از دیرباز در اختیار داشتند. رونق گرفتن صادرات محصولات کشاورزی ایران به روسیه و تنگ کردن جا برای رقبای ترکیه‌ای و اسرائیلی، سبب اعمال فشار آن‌ها و اتخاذ تصمیماتی شد تا به بهانه‌های واهی جلوی صادرات محصولات کشاورزی ایران گرفته شود. در همین راستا گمرک روسیه اخیراً واردات محصولات صیفی ایران را ممنوع کرده که موجب ایجاد خسارت گسترده به صادرکنندگان و تولیدکنندگان ایرانی شده که از چند ماه قبل قرارداد صادراتی با تجار روسی منعقد کرده بودند.

شروع محاکمه خدمتکار «بنی گانتز»

خبر دیگر اینکه، خدمتکار وزیر جنگ رژیم صهیونیستی که به اتهام جاسوسی برای ایران بازداشت شده است، روز پنجشنبه در اولین جلسه دادگاه، اتهام جاسوسی برای افراد مرتبط با ایران را رد کرد. به‌گزارش تابناک به نقل از وبگاه «اسرائیل نشنال نیوز»، این فرد در جلسه استماع دادگاه که به‌طور آنلاین برگزار شد گفت با مأموران منتسب به ایران در ارتباط نبوده بلکه اطلاعات خود را به «هکر‌هایی در تلگرام» ارائه کرده است. وزارت دادگستری رژیم صهیونیستی اواخر آبان امسال مدعی شد یک نظافتچی در خانه «بنی گانتز» وزیر جنگ این رژیم به جاسوسی برای یک گروه هکری که ادعا می‌شود مرتبط با ایران است، متهم و بازداشت شده است. سازمان جاسوسی داخلی اسرائیل (شین‌بت یا شاباک) روز پنجشنبه ادعا کرد این فرد در اوایل ماه میلادی جاری به ظن ارائه اطلاعات به یک فرد مرتبط با گروه هکری Black Shadow (سایه سیاه) بازداشت شد.

خودکشی ناموفق متهم در جلسه دادگاه!

دست آخر اینکه، یک متهم به سرقت کرمانی در جلسه دادگاه دست به خودکشی زد، اما با تلاش قاضی ناکام ماند. این متهم که برای تحقیق نزد قاضی توکلی رفته بود، هنگام قرائت خلاصه پرونده در جلسه دادگاه به ناگهان رفتار غیرعادی از خود نشان داد و به‌سمت پنجره باز اتاق قاضی رفت. قاضی مسعود توکلی با دیدن این صحنه، خود را به متهم رساند و دست او را پیش از پرت شدن به پایین پنجره گرفت. متهم از چارچوب پنجره آویزان بود و قاضی هم تا کمر به بیرون خم شده بود. اما با وجود کمک مأمور مراقب هم، متهم از دست قاضی رها شد و به پایین افتاد. متهم کاملاً سلامت ماند و هیچ مشکلی برای او پیش نیامد، اما قاضی توکلی از ناحیه کمر مصدوم و زیر تیغ جراحی رفت و سه ماه استعلاجی هم از سوی پزشک برای او صادر شد. قاضی توکلی در همان لحظات اولیه و زمانیکه حفاظت دادگستری شکایتی را علیه متهم مطرح کرده بود، رضایت خود را اعلام کرد و نامه‌ای رسمی مربوط به مأمور حاضر در صحنه را نیز به حفاظت ارائه کرد تا مشکل اداری برای او ایجاد نشود.

**************

روزنامه شرق**

رئیس‌جمهور:
باید جهت‌گیری‌های لایحه بودجه با سند تحول همسو باشد

ایسنا: رئیس‌جمهور با اشاره به دقت و جدیت اعضای هیئت دولت در بررسی و تصویب تبصره‌های لایحه بودجه در جلسات فشرده روز‌های اخیر گفت: ثبات اقتصادی حمایت از تولیدکنندگان و مشارکت فعال بخش خصوصی در اقتصاد کشور و تأمین معیشت مردم محور‌های اصلی و مورد توجه دولت در تصویب لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور باید باشد. سید ابراهیم رئیسی در جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت گفت: «در تدوین لایحه بودجه، جهت‌گیری‌ها و هدف‌گذاری‌ها باید به سمت تحقق و رعایت محور‌های مدنظر مقام معظم رهبری در اصلاح ساختار بودجه باشد». او بیان کرد: «با توجه به تهیه سند تحول، لازم است محور‌ها و جهت‌گیری‌های لایحه بودجه با این سند همسو باشد».

آیت‌الله نوری‌همدانی خطاب به نمایندگان:
مردم را دریابید

شرق: آیت‌الله نوری‌همدانی از مراجع تقلید قم در دیدار نمایندگان مجلس، خطاب به آن‌ها و دولت گفتند که توجه به مردم امروزه باید بیش از این باشد. این سخنان در حالی است که حدود ۴۰ روز پیش نیز آیت‌الله صافی‌گلپایگانی در جریان دیدار با رئیس مجلس توصیه‌هایی درباره وضعیت معیشت مردم و همچنین روابط خارجی مطرح کردند که با واکنش اصولگرایان تندرو و یک سایت نزدیک به آنان قرار گرفته بود. این مرجع تقلید گفته بود گرانی برای مردم طاقت‌فرسا شده و درباره روابط خارجی عنوان کرده بود: باید با تمام کشور‌های دنیا با عزّت و اقتدار رابطه داشته باشیم و اینکه با بسیاری از کشور‌ها قهر باشیم صحیح نیست و به ضرر مردم عزیزمان است. این سخنان با واکنش و حمله تند سایت «رجا نیوز» مواجه شد: «بعضی دوستان، هرگاه ناخشنود می‌شوند، پای «ادب» و «ادبیات» و «اخلاق» را به میان می‌کشند و در قالب تذکر اخلاقی، «نسبت ناروا» می‌دهند. همین که کسانی نسبت به خطای بزرگ یک مرجع تقلید حساس نیستند و برآشفته نمی‌شوند». حملات این سایت باعث شد تا برخی شخصیت‌ها مانند آیت‌الله علوی‌بروجردی، آیت‌الله سید مصطفی محقق‌داماد، آیت‌الله رضا استادی، حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور سابق، حجت‌الاسلام سید‌حسن خمینی، جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و... به آن واکنش نشان دهند. ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور، نیز چندی قبل تلفنی با آیت‌الله صافی‌گلپایگانی تلفنی صحبت کرد و گفت: رهنمود‌ها و دیدگاه‌های مراجع عظام تقلید، چراغ راه مردم و دولتمردان است و این رهنمود‌ها پشتوانه اقدامات دولت در مسیر رفع مشکلات و دغدغه‌های مردم در بخش‌های مختلف است. آیت‌الله نوری‌همدانی نیز روز پنجشنبه در دیدار نمایندگان با ایشان، در حمایت از مردم سخن گفت و عنوان کرد: «همه ما در یک نظام اسلامی به اشکال مختلف خدمت می‌کنیم. اصل نظام و هر جامعه‌ای، مردم هستند و پیامبران الهی و ادیان مختلف به مردم توجه داشتند». به گزارش ایسنا، این مرجع تقلید بیان کرد: انسان موجودی اجتماعی است، مردم در زندگی نقش مهمی در زندگی خودشان و دیگران دارند و اسلام نیز دینی اجتماعی است. هرکس هر اندازه می‌تواند به مردم خدمت کند که این ادامه راه پیامبران اسلام است. آیت‌الله نوری‌همدانی یادآور شد: در زمان پادشاهان تمام زحمات را مردم می‌کشیدند و کاخ‌ها برای پادشاهان ساخته می‌شد و به مردم هیچ توجهی نمی‌شد؛ اما امروزه نباید این‌گونه باشد و مردم باید مورد توجه باشند. انبیا و اولیا آمدند تا خدمات مردم و اهمیت وجود آن‌ها را مورد توجه قرار دهند. فرمایشات حضرت علی و نهج‌البلاغه را در اتاق کار خود داشته باشید و آن‌ها را سر‌لوحه کار خود کنید. این مرجع تقلید همچنین با اشاره به سفر‌های استانی نمایندگان و رئیس‌جمهور بیان کرد: سفر‌های استانی و با مردم بودن بسیار مهم است و با تواضع با مردم حرف بزنید. اگر عذری دارید، با مردم در میان بگذارید. توجه به مردم امروزه باید بیش از این باشد. ایشان یادآور شد: نباید فقط قانون وضع کرد؛ بلکه باید به دنبال آن بود و قانون را اجرا کرد. مثلا چند سال است که می‌گوییم دیرکرد حرام است و می‌گویند که در قانون تصویب شده؛ اما متأسفانه کار اجرائی در این زمینه نمی‌بینیم.

**********************************************************

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات