صبح صادق >>  نگاه >> یادداشت
تاریخ انتشار : ۱۴ آذر ۱۴۰۰ - ۱۶:۵۰  ، 
کد خبر : ۳۳۴۸۸۲
چرایی مخالفت گروه‌های مقاومت با نتایج انتخابات عراق

سناریوی آمریکایی

پایگاه بصیرت / محمدرضا فرهادی

کمیساریای عالی عراق نتایج نهایی انتخابات پارلمانی 18 مهرماه را اعلام کرد. براساس نتایج اعلام شده، تغییر محسوسی در آرای احزاب و جریان‌ها ایجاد نشده است. پس از اعلام نتایج اولیه از سوی کمیساریای عالی، جریان‌ها و احزابی که به نتایج اعتراض داشتند، باید اعتراض‌های خود را در یک بازه زمانی پنج روزه اعلام می‌کردند.

بعد از آن نزدیک به 230 شکایت نزد این کمیساریا ثبت شد و در بعضی مناطق با بازشماری آرا نتایج حوزه‌های انتخاباتی تغییر پیدا کرد. بر همین اساس، برخی جریان‌ها به ویژه جریان‌های مقاومت خواهان بازشماری بیشتر صندوق‌ها بودند که در نهایت کمیساریای عالی با بازشماری برخی حوزه‌ها موافقت کرد.

در بازه زمانی نزدیک به یک ماه گذشته که با اتفاقاتی همچون حمله به مقر نخست‌وزیری عراق همراه شد، کمیساریای عالی اقدام به بازشماری آرا کرد که نتایج آن طی چند روز گذشته اعلام شد. اعلام نتایج نهایی با واکنش‌های گسترده‌ای از سوی بسیاری از احزاب و جریان‌ها به ویژه جریان‌های مقاومت همراه بود و این گروه‌ها اعلام کردند نتایج آن را نخواهند پذیرفت.

با توجه به وضعیت کنونی و چرایی مخالفت جریان‌های مقاومت ذکر چند نکته حائز اهمیت است:

گفته می‌شود، در انتخابات پارلمانی اخیر عراق تقلب صورت گرفته و این امر مورد قبول بیشتر جریان‌ها و احزاب است؛ اما علت مخالفت گروه‌های مقاومت با اعلام نتایج نهایی این است که هزینه تحمیل شده به این گروه‌ها به مراتب بیشتر از سایر جریان‌ها بوده است. به نوعی می‌توان گفت، یک نوع مهندسی انتخابات با سناریوی عوامل بیرونی و برخی جریان‌های داخلی علیه این گروه‌ها صورت گرفته است.

از زمانی که بحث انتخابات الکترونیک و استقرار برخی از سِرورهای این انتخابات در خارج از عراق مطرح شد، جریان‌های مقاومت نسبت به تقلب و دستکاری در انتخابات هشدار داده بودند. صرف نظر از ایرادات شکلی انتخابات اخیر، استقرار این سرورها زمینه‌ای برای سوءاستفاده و مهندسی انتخابات را فراهم کرد؛ به همین دلیل است که جریان‌های مقاومت هر نتیجه‌ای را پذیرا نیستند و با آن مخالفت می‌کنند.

جریان‌های مقاومت با اعتراض‌های خود به دنبال تحقق این امر هستند که در آینده چنین اتفاقاتی تکرار نشود و به نوعی عمل آنها یک عمل پیش‎گیرانه است. چنانچه امروزه این اعتراض‌ها صورت نگیرد و هیچ مخالفتی با مسائل موجود نشود، در آینده باید شاهد تقلب‌های گسترده‌تر و انتخابات مهندسی‌شده‌تری از جانب برخی بازیگران دخیل در عراق باشیم. در واقع اعتراض‌های کنونی جریان‌های مقاومت به نوعی صیانت از آرای مردم عراق در جهت نیل به اهداف‌شان است.

با توجه به اعتراض‌های کنونی از سوی جریان‌های مقاومت، آمریکا و عوامل داخلی آن سه راهبرد را در دستور کار قرار داده‌اند:

الف‌ـ به دنبال ایجاد دوگانه موافق‌ـ مخالف در جریان شیعه برای ایجاد همان جنگ شیعی‌ـ شیعی در داخل عراق هستند. اکنون در عراق برخی جریان‌های شیعی همچون جریان صدر موافق اعلام نتایج و بسیاری از جریان‌های دیگر مخالف نتایج هستند.

آمریکا به دنبال آن است که در این مقطع از این دوگانگی ایجاد شده یک نوع تقابل و درگیری را ایجاد کند. این درگیری بیش از همه به سود آمریکا و به ضرر مردم عراق خواهد بود.

ب‌ـ آمریکایی‌ها به دنبال این هستند که افکار عمومی را نسبت به جریان‌های مقاومت جهت‎دهی کرده و این جریان‌ها را با توجه به اعتراض‌های کنونی‌شان به عنوان عامل اصلی مشکلات و عدم تشکیل دولت اعلام کنند.

ج‌ـ اولویت کنونی و فعلی عراق بحث تشکیل دولت است که آمریکایی‌ها با تمام توان به دنبال عدم تشکیل دولت هستند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات