صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۶ آذر ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۱  ، 
کد خبر : ۳۳۴۹۲۱

نشریه اخبار و تحلیل‌های سه‌شنبه، ۱۶ آذر ماه

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) ۱۶ آذر در سال ۳۲ که در آن سه نفر دانشجو به خاک و خون غلتیدند، تقریباً چهار ماه بعد از کودتای ۲۸ مرداد اتفاق افتاده؛ چرا؟ چون معاون رئیس‌جمهور آمریکا آمد ایران. ۱۶ آذر در همه سال‌ها، با این مختصات باید شناخته شود. ۱۶ آذر مال دانشجوی ضد نیکسون است، دانشجوی ضد آمریکاست، دانشجوی ضد سلطه است. (۲۴/۰۹/۱۳۸۷) www.basirat.ir

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼حرف روز            

رسالت جنبش دانشجويي

شانزدهم آذر سرآغاز تثبيت حرکت جنبش دانشجويي در ريل انقلابي‌گري و مبارزه با استبداد است. درست در فرداي پيروزي کودتاي انگليسي- آمريکايي 28 مرداد 1332 که فصل حاکميت مطلق استبداد و سرکوب انقلابيون و آزادي‌خواهان سر رسيده بود، اين دانشگاه و جنبش دانشجويي بود که اولین پرچم مبارزه با استبداد را در دست گرفت. جنبش دانشجويي امروز ميراث‌دار جنبش دانشجويي ديروز است؛ همان‌ها که در برابر استبداد سينه سپر کردند و پيشگامان مبارزه بودند! امروز در دهه پنجم انقلاب اسلامي رسالت سنگيني بر دوش جنبش دانشجويي است.

نکات تحلیلی: 1- مقوله روشنگري و میدان‌داری در جهاد تبيين يکي از مهم‌ترین وظايفي است که از جريان دانشجويي پيشرو انتظار مي‌رود. امروز در عرصه جنگ نرم دشمن و با توجه به گسترش و عمومي شدن رسانه‌ها و فضاي مجازي، فرصت مناسبي براي هجمه به همه باورهاي انقلابي فراهم آمده است که مقابله با آن جهادي عظيم و همه‌جانبه طلب مي‌کند که دانشجويان به‌مثابه افسران جوان جنگ نرم، در خط اول اين صف‌آرايي و مبارزه قرار دارند. 2- يکي از وظايف مهمي که در مسير تقويت و فراگير نمودن ارزش‌هاي انقلابي و روحيه انقلابي بر عهده دانشجويان است، مسئله گفتمان‌سازي است؛ دانشجويان وظيفه دارند تا آرمان‌ها و شعارهاي انقلاب اسلامي و به‌طور ويژه ابعاد مفهوم انقلابي‌گري و مؤلفه‌های آن را در جامعه بسط و گسترش دهند و اين انتظاري است که امروز از جنبش دانشجويي مي‌رود. 3- حضور در عرصه‌هاي مختلف و اعلام مواضع انقلابي يکي از مهم‌ترین انتظاراتي است که از تشکل‌هايي دانشجويي وجود دارد. امروز حوادث مختلفي در عرصه‌هاي گوناگون سياسي، اجتماعي، فرهنگي و اقتصادي مي‌افتد که اعلام نظري برخاسته از آرمان‌ها و فارغ از تعلقات سياسي – جناحي، بسيار راهگشا خواهد بود. 4- فسادستيزي را مي‌توان يکي ديگر از رسالت‌هاي تاريخي جنبش دانشجوي دانست. دانشجويان همواره در طول تاريخ انقلاب اسلامي پرچم‌دار عدالت‌خواهي بودند و با مظاهر اشرافيت و فساد مقابله کرده‌اند. تداوم اين وضعيت و پيشگامي در اين عرصه يکي از مطالباتي است که بارها توسط امام جامعه اسلامي مورد تأکید قرار گرفته است. 5- مقوله بنيادين ديگري که بدون شک جزو وظايف ذاتي دانشجويان و جنبش دانشجويي است، مسئله "توليد علم" و "جنبش نرم‌افزاری" است. امروز مسئله پيشرفت و الگوي اسلامي- ايراني يکي از مهم‌ترین مسائل جمهوري اسلامي است که ارائه چنين طرحي جامع و همه‌جانبه مبتني بر آموزه‌هاي اسلامي نيازمند جهاد فکري- علمي در حوزه‌هاي مختلف دانش است که دانشجويان در اين ميدان نيز وظيفه کليدي بر عهده دارند. (نویسنده: مهدی سعیدی)

▼گزارش روز                  

نرم شدن مواضع امارات در قبال ایران

«طحنون بن زاید» مشاور امنیت ملی امارات دیروز (15 آذرماه) به تهران آمد و با علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی و رئیس‌جمهور کشورمان دیدار کرد. با توجه به آنکه کشور امارات در سال‌های اخیر دنباله‌رو سیاست‌های آمریکا و عربستان در منطقه بوده است، سؤالات زیادی در خصوص اهداف این سفر مطرح است.

گزاره‌های خبری: 1- انور قرقاش «مشاور سیاسی رئیس امارات متحده عربی» با انتشار توییتی اعلام کرد: «سفر شیخ طحنون بن زاید به تهران در راستای تلاش‌های امارات متحده عربی با هدف تقویت پل‌های ارتباطی و همکاری در منطقه و حفظ منافع ملی انجام شده است». 2- سیمون هندرسون (مدیر برنامه سیاست خلیج‌فارس و انرژی در موسسه واشنگتن) در واکنش به سفر این مقام اماراتی به ایران گفته است: «ایران خود را مرکز خاورمیانه می‌داند. آن‌ها خود را کشور مسلط بر خاورمیانه می‌دانند. ایرانی‌ها خود را ازنظر جمعیت بزرگ‌تر می‌بینند و ازنظر ذخایر نفت و گاز نیز ایران بزرگ‌تر است. ایران ازنظر طبیعی و موقعیتی نیز کشور مسلط بر خلیج‌فارس است. آن‌ها می‌خواهند کشورهای دیگر نیز از این موضوع آگاه باشند و به ایران پایبند باشند. امارات در خلیج‌فارس در حاشیه است». 3- عبدالباری عطوان، سردبیر روزنامه رأی‌الیوم نیز در مقاله جدید خود می‌نویسد: «سفر طحنون بن زاید به ایران ازاین‌جهت حائز اهمیت است که بیانگر نرم شدن مواضع امارات در قبال ایران است. در سال‌های اخیر سیاست خارجی و منطقه‌ای کشورهای شورای همکاری خلیج‌فارس (به‌استثنای قطر)، مبتنی بر تشدید محاصره ایران و ایجاد ناآرامی و آشوب داخلی در این کشور بوده است. زمانی که این کشورها به اهداف خود نرسیدند، سیاست مذکور خود را حتی به شکل موقت کنار گذاشته‌اند و به‌دنبال بهبود روابط با ایران هستند».

گزاره تحلیلی: سفر مشاور امنیت ملی امارات به تهران را می‌توان از دو جنبه موردبررسی قرار داد؛ اول آنکه کشورهای حاشیه خلیج‌فارس به این نتیجه رسیده‌اند که آمریکا به‌عنوان یک ابرقدرت در حال افول و رژیم صهیونیستی به‌عنوان کشور در حال سقوط توان دفاع از کشورهای حاشیه خلیج‌فارس را ندارد. خروج آمریکا از افغانستان و شکست رژیم صهیونیستی در جنگ سیف‌القدس در نوار غزه در کنار افزایش قدرت محور مقاومت در منطقه سبب شده تا کشورهایی همچون امارات در فکر کاهش تقابل خود با محور مقاومت باشند. دومین نکته آنکه ازآنجایی‌که دولت سیزدهم سیاست خارجی خود را بر مبنای حفظ و توسعه روابط با کشورهای منطقه به‌ویژه کشورهای جنوب خلیج‌فارس تعریف کرده است، فضای تعامل بیشتری بین ایران و امارات به‌وجود آمده است. گفت‌وگوهای تلفنی بین حسین امیرعبداللهیان و شیخ عبدالله بن زائد آل نهیان، وزرای خارجه ایران و امارات و سفر اخیر معاون سیاسی وزیر خارجه به ابوظبی، مسیر بازتعریف روابط دو کشور را هموارتر ساخته است. از سوی دیگر اظهارات دوستانه انور قرقاش وزیر مشاور در امور خارجی دولت امارات که گفته بود تنش با ایران به سود هیچ‌یک از کشورهای منطقه نیست، نشان می‌دهد که امارات به‌خوبی به نقش تأثیرگذار ایران در حفظ ثبات منطقه پی برده است. (نویسنده: فرهاد کوچک زاده)

▼خبر ویژه           

سخنگوی وزارت خارجه: اجازه نمی‌دهیم با وقت ما در وين بازی شود

خطیب زاده در نشست خبری اعلام کرد: «در وين بر اساس پیش‌نویس‌هایی كه داديم براى رفع تحریم‌ها مذاكره می‌کنیم، چيزی به نام توقف گام‌به‌گام تحریم‌ها مطرح نيست. طرفی كه عضو برجام نيست در جايگاهی نيست كه اظهاراتی مطرح كند. آن‌ها بهتر است به تعهدات خود برگردند. نگاه حداقلی غرب در انجام تعهداتشان چيزی نيست كه مردم ايران بخواهند، نه تعجيل داريم و نه اجازه می‌دهیم با وقت ما در وين بازی شود».

▼ اخبار

غرضی: مشکل گرانی داخلی ناشی از رانت‌خواری است نه تحریم‌ها!

«محمد غرضی» کاندیدای ریاست جمهوری در سال ۱۳۹۲  درباره ارزیابی مذاکرات وین گفت: «دو بی‌اعتماد رو به روی هم نشسته‌اند و بالاجبار باید مذاکره کنند ولی اهداف هرکدام متفاوت است. ایران می‌گوید آن‌ها باید تحریم‌ها را بردارند، آن‌ها هم مسائلی مثل بمب اتمی را مطرح می‌کنند بنابراین بین طرفین مذاکره خیلی فاصله وجود دارد». این فعال سیاسی نزدیک به جریان اصلاح‌طلبی اضافه می‌کند: «معتقدم کار به نتیجه نرسیده است. جریان آمریکایی نمی‌داند از ایران چه می‌خواهد و نمی‌تواند خواسته‌اش را بیان کند چون آن‌ها تحریم کردند، از این طرف ایران هم مظلوم واقع شده است. مذاکرات به‌جایی نمی‌رسد، دو بی‌اعتماد وقتی رو به روی هم برای مذاکره قرار می‌گیرند، به نتیجه نمی‌رسند. معتقدم با به نتیجه نرسیدن مذاکرات، هیچ اتفاقی نمی‌افتد. ایران تحت ظلم آمریکایی قرار می‌گیرد باید حکومت مشکل گرانی داخل را حل کند چون مشکل گرانی داخلی ناشی از رانت‌خواری است». بعد از فریب ۸ ساله مردم توسط دولت سابق و جریان اصلاح‌طلب حامی دولت که البته هنوز نیز این خط تحلیلی در رسانه‌های اصلاح‌طلب و چهره‌های مشهور این جریان دنبال می‌شود، این بار غرضی چهره نزدیک به این جریان از اشتباه بزرگ گره زدن اقتصاد به برجام سخن می‌گوید و از این‌که باید به دنبال ریشه‌ها در داخل بود. معلوم نیست دیگر چهره‌های هم‌طیف او کی سرشان به سنگ خواهد خورد تا دست از غرب‌گرایی بی‌حاصل بردارند و به فکر ارائه راهکارهای عملیاتی مبتنی با منافع ملی برای حل مشکلات مردم افتند!

مهم‌ترین شرکت‌های دولتی زیان‌ده و سود ده؛ 360 شرکت تقریباً خنثی هستند!

«مهرداد بذرپاش» رئیس دیوان محاسبات کل کشور با حضور در کمیسیون برنامه‌وبودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی، گزارش دیوان محاسبات کشور از ارزیابی بودجه پیشنهادی سال ۱۴۰۱ شرکت‌های دولتی، بانک‌ها و مؤسسات انتفاعی وابسته به دولت را ارائه کرد. وی در بخشی از گزارش خود به وکلای ملت اظهار داشت: «در بودجه پیشنهادی سال ۱۴۰۱ شرکت‌های دولتی، بانک‌ها و مؤسسات انتفاعی وابسته به دولت، از مجموع ۳۷۷ شرکت مندرج در سال ۱۴۰۱، تعداد ۷ شرکت «پالایش نفت آبادان»، «بازرگانی دولتی ایران»، «ملی گاز ایران»، «پالایش نفت اراک»، «بانک سپه»، «بانک ملی ایران» و «ملی نفت ایران» بیش از ۵۰ درصد هزینه‌ها و بیش از ۵۱ درصد کل درآمدها را به خود اختصاص داده‌اند. افزون بر این، از مجموع ۲۴ شرکت زیان‌ده پیش‌بینی‌شده در سال ۱۴۰۱، تعداد ۵ شرکت به نام‌های «بانک سپه»، «سازمان صداوسیما»، «بانک ملی ایران»، «شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی» و «راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای» بیش از ۹۶ درصد از سهم کل زیان شرکت‌ها را دارند. این در حالی است که از مجموع ۱۵۴ شرکت سود ده مندرج در سال ۱۴۰۱، شرکت‌های «ملی نفت ایران»، «ملی گاز ایران»، «بنادر و دریانوردی»، «توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران»، «بانک مرکزی جمهوری اسلامی»، «ملی صنایع پتروشیمی»، «پالایش نفت اراک»، «ارتباطات زیرساخت»، «پخش فرآورده‌های نفتی ایران» و «تهیه و تولید مواد معدنی ایران»، به‌تنهایی بیش از ۹۵ درصد از سودها را از آن خود کرده‌اند».

معاملات فردایی، ابزار تنش‌آفرینی دلالان در بازار ارز

«محسن زنگنه» عضو کمیسیون برنامه‌وبودجه مجلس درخواست کرد: «متأسفانه بانک مرکزی از سال‌های گذشته به بازارهای فردایی همچون سکه یا دلار هرات و تهران رسماً مشروعیت داده بود. بارها تذکر داده‌ایم باید بساط بازار کاذبی همچون فردایی که فقط به شکل کلامی و کاغذی باعث ایجاد نوسانات غیراقتصادی در قیمت دلار می‌شود، برچیده شود. سابقاً به شکل آزمایشی چند روز کانال‌ها و سایت‌های مرتبط با این بازار به‌طور موقت تعطیل و فیلتر شد و بلافاصله پس از این اتفاق، شاهد کاهش نرخ دلار بودیم. دماسنج ذخایر ارزی کشور، سامانه نیما است اما اکنون سبزه‌میدان، چهارراه استانبول و بازار فردایی به معیار تبدیل شده است».

‌اخبار کوتاه

فهرست تحریم‌هایی که باید 4+1 و آمریکا بردارند!/ «عمویی» عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: «همه تحریم‌های ذیل کارزار فشار حداکثری، ناسازگار با برجام و با هدف نقض پارگراف ۲۹ آن و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت طراحی شده‌اند. این باید یکی از پایه‌های تصمیم گروه ۱+۴ و آمریکا برای پایبندی به توافق و رفع تحریم‌ها علیه ایران باشد. آن‌ها فهرست این تحریم‌ها را گرفته‌اند».

تحریم‌هایی که با قرارداد سوآپ گازی رسماً بی‌اثر شدند!/ «مجید شاکری» اقتصاددان در توئیتی نوشت: «كسي توجه كرد وزارت نفتى كه هفته قبل با تركمنستان و آذربايجان قرارداد بین‌المللی رسمي و علني امضا كرد، هم تحريم تگ SDGT داشت هم تگ IFSR؟ و هيچ معافيتي هم از جانب خزانه‌داری براي اين قرارداد صادر نشده ولي از اول دي اجرايي می‌شود! تگ SDGT مربوط به تروریسم است و تگ IFSR مربوط به تحریم‌های نظام مالی ایران است».

دستور ویژه رئیس دستگاه قضا برای بررسی وضعیت بورس/ حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای دیروز (15 آذرماه) در جلسه شورای عالی قوه قضائیه با اشاره به این که، در حوزه بورس اگر تخلف و جرمی صورت گرفته است به‌هیچ‌وجه قابل‌بخشش و اغماض نیست و شواهد می‌گوید یک روال عادی و متعارف در بورس رقم نمی‌خورد؛ خواستار رسیدگی به این موضوع توسط سازمان بازرسی و دادستان کل کشور شد.

راه سخت بایدن برای اعمال فشار بیشتر بر ایران/ روزنامه وال‌استریت‌ ژورنال به دشواری‌های پیش روی «جو بایدن» برای همراه کردن دو کشور جهت فشار بر ایران اذعان کرده است. وال‌استریت مدعی شده چین بعدازآنکه تحریم‌ها علیه ایران درنتیجه خروج آمریکا از برجام احیا شد، به تهران برای تثبیت اقتصادش کمک کرد. به نوشته این رسانه، پکن علاوه بر این، به ایران برای دور زدن تحریم‌ها و تجارت کالاهای دیگر از قطعات خودرو گرفته تا ساخت‌وساز ریلی کمک کرده است.

صالح‌آبادی: ازنظر ورود ارز به کشور در شرایط خوبی هستیم/ رئیس‌کل بانک مرکزی با اعلام این‌که، ازنظر ورود ارز به کشور در شرایط بسیار خوبی هستیم و پیش‌بینی من این است که در آینده نزدیک اوضاع رو به بهبود می‌رود، افزود: «از ابتدای امسال برگشت ارز حاصل از صادرات غیرنفتی در سامانه نیما 22.4 میلیارد دلار بوده است. تأمین ارزی که در کشور در خصوص تمام کالاها صورت گرفته ۳۶ میلیارد دلار بوده که نسبت به کل سال گذشته عرضه ارز افزایش پیدا کرده است».

جزئیاتی از اجرای طرح محدودیت‌های هوشمند/ معاون فنی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت گفت: «اجرای طرح محدودیت‌های هوشمند از امروز (15 آذرماه) آغاز شد و در گام نخست بلیط خطوط ریلی، هوایی و برون‌شهری برای واکسن نزده‌ها فروخته نمی‌شود».

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات