صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۳ آذر ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۰  ، 
کد خبر : ۳۳۵۰۷۷

نشریه اخبار و تحلیل‌های سه‌شنبه، ۲۳ آذر ماه

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) نخبه آن کسی است که قدرشناسی می‌کند؛ قدر استعداد را می‌داند، آن را به کار می‌اندازد و با همت بالا و قبول زحمت و قبول مجاهدت، خودش را به یک نخبه تبدیل می‌کند. کشور ما ازلحاظ استعداد ذهنی از متوسّط جهان بالاتر است؛ این ادّعا نیست، این چیز ثابت‌شده و مسلّمی است؛ یعنی ملّت ما بالقوّه نخبه است. (۲۶/۰۸/۱۴۰۰) www.basirat.ir

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼حرف روز                

طرد اختلاف‌افکنان

جامعه انساني همواره با تکثر و تفاوت همراه بوده است. اقتضائات فرهنگي، اجتماعي، نژادي، قومي، مذهبي و ... موجب شده تا جوامع بشري متنوع و رنگارنگ باشند. اين تفاوت‌هاي طبيعي آنگاه مي‌تواند به فرصتي براي يک جامعه در حال پيشرفت بدل گردد که با همگرايي و انسجام همراه گردد. جامعه متکثر جامعه‌اي طبيعي است، اما جامعه متفرق، جامعه‌اي بیمار و روبه‌زوال است که موتور آن با نيمه توان خود کار مي‌کند و سرمايه‌هاي اجتماعي خود را به هدر می‌دهد! به همین دلیل دشمنان يکي از سياست‌هاي پرقدمت خود در مواجهه با جوامع اسلامي را بر پایه اختلاف‌افکني مذهبي بنا نهاده‌اند! جامعه ايراني در قرن‌هاي طولاني مملو از مسلماناني بوده که برادرانه در کنار يکديگر زيسته‌اند؛ اما گاه برخي اقدامات مشکوک، برخاسته از جهل یا ترفند بیگانه، تفاوت‌هاي مذهبي را برجسته ساخته و جامعه ایرانی را در برابر هم قرار داده است! اين روزها اظهارات ناصواب يکي از افراد تريبون‌دار اهل سنت، عواطف و احساس جامعه شيعي را خدشه‌دار کرده است. اظهاراتي که معلوم نيست در شرايط کنوني کشور با چه هدفي زده‌شده است! جالب آنکه اين اظهارات خلاف واقع و تحریک‌آمیز حتي جامعه اهل سنت را نيز دلگير کرده و بخشي از بزرگان آنان را نيز به واکنش واداشته است. اين اظهارات در حالي ایرادشده که در آستانه ايام فاطميه قرار داريم و جامعه شیعی خود را عزادار دردانه پیامبر اعظم(ص) می‌داند. مواجهه با این ماجرا، نیازمند هوشمندی بیشتر است.

نکات تحلیلی: 1- جامعه شیعی باید هوشیار باشد که ضمن محکوم کردن چنین اقداماتی فتنه برانگيز، نباید در زمین دشمن بازی کرد. دشمن مدت‌ها است به دنبال برافروختن آتش اختلاف شیعی و سنی در این سرزمین است و از هر فرصتی در این راستا استفاده خواهد کرد. بدون شک توهین متقابل و تحریک بخش دیگری از جامعه مذهبی ایران اقدام ناصوابی است که مصداق کامل بازی در زمین دشمن خواهد بود که باید به‌شدت از آن پرهیز شود. 2- اوضاع کشور پس از روی کار آمدن دولت انقلابی دستخوش تحولی شده است و امید جامعه برای بهبود اوضاع کشور رو به افزایش است. حال که همه تلاش مسئولان بر حل مشکلات کشور متمرکز شده، جامعه انقلابی نیز باید توان خود را مصروف کمک به دولت نماید و هر چیزی که حواس جامعه و توان دولت را مصروف امور انحرافی کند، بدون شک اقدامی مخالف منافع ملی است که از ورود به آن باید پرهیز نمود. (نویسنده: مهدی سعیدی)

▼گزارش روز              

همسایگان؛ اولویت سیاست خارجی دولت رئیسی

«سیاست ارتباط با همسایگان یک حرکت استراتژیک برای ایران است»؛ این جمله، شاه‌بیت سخنان آیت‌الله رئیسی و وزیر خارجه درباره سیاست خارجی ایران در آغاز به کار دولت سیزدهم بوده است. بر همین اساس رئیس‌جمهور در صد روز اول دولت خود دو سفر مهم به کشورهای تاجیکستان و ترکمنستان انجام داد و این روزها برنامه دولت به کاهش تنش با کشورهای حاشیه خلیج‌فارس سوق پیدا کرده است.

گزاره‌های خبری: 1- چند روز پیش گردهمایی سفیران و رؤسای نمایندگی‌ جمهوری اسلامی ایران در کشور‌های همسایه برگزار شد و در آن وزیران، مسئولان وزاتخانه‌ و دستگاه‌ها با حضور در جمع سفیران، راه‌های گسترش روابط با همسایگان را موردبررسی قرار دادند. آیت‌الله رئیسی در این گردهمایی، تصریح کرد: «باید کار جدی در ارتباط با همسایگان انجام دهیم و باید همسایگان را به چشم فرصت‌های بسیار خوب نگاه کنیم. مرز‌ها برای ما تهدید نیست، بلکه فرصت است». وزیر کشور نیز در این همایش اظهار داشت: «اولویت اول سیاست خارجی جمهوری اسلامی، ابتدا همسایگان است. اولویت‌های بعدی سایر کشور‌های اسلامی و در سطح بعدی کشور‌های دوست در سایر مناطق می‌باشد». 2- دیروز (21 آذرماه) سرلشکر محمدباقری در دیدار با معاون ستاد کل نیرو‌های مسلح سلطنت عمان و هیئت همراه، با اشاره به روابط دیرینه دو کشور، اظهار داشت: «سیاست دولت و نظام جمهوری اسلامی ایران توسعه همه‌جانبه روابط با کشور عمان است که سیاستی تغییرناپذیر محسوب می‌شود». رئیس ستاد کل نیروهای مسلح کشورمان با اشاره به سیاست تنش‌زدایی کشورمان در سطح منطقه، گفت: «در بخش مسائل منطقه‌ای، ما دیدارهایی با مقامات کشور‌های امارات و عربستان داشته‌ایم و تا حدودی سوءتفاهم‌ها نیز برطرف شده است؛ همچنین روابط خوبی با قطر و کویت داریم». وی اضافه کرد: «البته با کشور بحرین هنوز ارتباط چندانی برقرار نشده است که کشور عمان قطعاً در این زمینه هم می‌تواند نقش‌آفرینی کند».

گزاره‌های تحلیلی: 1- همسایگان در دولت رئیسی در اولویت روابط خارجی ایران قرار گرفته‌اند. بر همین اساس می‌توان انتظار داشت به‌زودی رئیس‌جمهور کشورمان عازم کشورهای حاشیه خلیج‌فارس شود و مقدمات برگزاری نشست خلیجی- ایرانی نیز فراهم شود. حسن هم‌جواری و ارتباط اقتصادی تجاری و فعال شدن بازارچه‌های مرزی تنها بخشی از برنامه‌ها و سیاست‌های دولت رئیسی است که می‌تواند به ارتباط بیشتر با کشورهای منطقه بینجامد. 2- دشمنان ایران و ملت‌های منطقه با ایجاد تنش میان ایران و دولت‌های حاشیه خلیج‌فارس در سال‌های اخیر، موجبات سوءاستفاده از منابع مادی و خاک سرزمینی برخی از این کشورها کرده و حتی اقدام به جنگ‌های خون‌بار میان مسلمانان به‌وسیله عناصر نیابتی خود کرده‌اند که جنگ‌های سوریه و یمن تنها نمونه‌ای از این اقدامات منفعت‌طلبانه دشمن طی یک دهه گذشته در منطقه بوده است. نکته مهم آنکه آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها تنها راه باقی ماندن در منطقه را در ایجاد اختلاف و توطئه‌افکنی بین کشور‌های منطقه می‌دانند؛ درحالی‌که کشور‌های منطقه با همکاری هم، توانایی کاملی برای برقراری امنیت و دفاع از منافع خود دارند. (نویسنده: فرهاد کوچک زاده)

▼خبر ویژه                             

اعلام برائت از سخنان یک امام‌جمعه!

اهانت امام‌جمعه اهل سنت آزادشهر به مقام اهل‌بیت (ع)، واکنش تعدادی از علمای اهل سنت کشور را در پی داشته است؛ امام‌جمعه آق‌قلا گفته است: «راه کسب شهرت، اهانت به مقدسات نیست. مقصر خودمانیم که به چنین افرادی بها می‌دهیم. قطعاً این افراد از خارج از کشور خط می‌گیرند». امام‌جمعه سنندج نیز بیان داشت: «توهین به اهل‌بیت(ع) حرام شرعی است. کسانی که به مقدسات توهین می‌کنند عامل بیگانگان هستند». امام‌جمعه بندر ترکمن نیز با درست ندانستن طرح چنین مسائلی، گفته است: «من از اظهارنظر برخی از علما تعجب و ابراز تأسف می‌کنم».

▼ اخبار

آخرین خبرها از مذاکرات وین

به نقل از منابع نزدیک به تیم مذاکره‌کننده، جمهوری اسلامی در دور جدید گفتگوها، بخش‌های مغایر برجام از متن دور ششم را حذف و برخی بخش‌های ناقص آن را تکمیل کرده است. اکنون نیز گفتگوها بر روی متن ایران صورت گرفته و طبیعتاً به‌مرورزمان با پیشرفت‌هایی همراه بوده است. نماینده روسیه در وین در صفحه توییترش دراین‌باره نوشت: «مذاکره‌کنندگان توانستند خود را با ایده‌های جدید ایران و ضرورت مذاکرات وین تطبیق دهند. کار بر مبنای پیش‌نویس‌های قبلی ادامه می‌یابد». اولیانوف ادامه داد: «طرح‌های پیشنهادی ایران به‌درستی بررسی خواهند شد، یا لحاظ می‌شوند یا رد می‌شوند یا اصلاح می‌شوند». علی باقری کنی، مذاکره‌کننده ارشد کشورمان در وین نیز در گفت‌وگو با شبکه پرس تی‌وی درباره مذاکرات وین گفت: «در حال اعمال اصلاحات و دیدگاه‌های ایران بر روی متن پیش‌نویس وین ۶ هستیم و این گفت‌وگوها مثبت و رو به جلوست». باقرى همچنین پس از نشست با نمایندگان روسيه و چين در توئیتی نوشت: «مواضعمان را در مورد چند موضوع هماهنگ کردیم». در تماس تلفنی وزرای خارجه ایران و روسیه، لاوروف تأکید کرد: «تمام تحریم‌های غیرقانونی و مغایر با برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ سازمان ملل باید برداشته شود. سازندگی و خلاقیت دیپلماتیک طرف‌ها همراه با صبر و حوصله برای هماهنگی بیشتر؛ رمز موفقیت این مرحله از مذاکرات برای طرفین است».

استاد دانشگاه آمریکا: ایران به‌زودی به قدرت هسته‌ای تمام‌عیار تبدیل می‌شود

«جون تافل درایر» استاد علوم سیاسی در دانشگاه میامی امریکا می‌گوید: «اختلاف اصلی در مذاکرات برجامی موضوع لغو تحریم‌ها است؛ بنابراین ازآنجایی‌که دو طرف نمی‌توانند بر سر زمان لغو تحریم‌ها توافق کنند، مذاکرات تاکنون بی‌نتیجه مانده و ایران به تقویت و توسعه خود بی‌وقفه ادامه خواهد داد. معتقدم به‌زودی و در یک نقطه زمانی مشخص، ایران یک قدرت هسته‌ای تمام‌عیار خواهد بود؛ چراکه دانش هسته‌ای لازم را دارد و پیشرفت‌های زیادی در این مدت داشته است. من باور دارم که آمریکا چاره‌ای جز لغو تحریم‌های خود علیه ایران ندارد، بنابراین درنهایت و به‌زودی تحریم‌ها علیه ایران برداشته خواهد شد، زیرا بدیهی است که تحریم‌ها در راه رسیدن به هدفی که برای آن طراحی شده بودند ناموفق بودند و درنهایت آن‌ها ایران را متوقف نکردند و مانع از توسعه ایران نشدند و ایران علیرغم تحریم‌ها به توسعه هسته‌ای خود ادامه داده است».

نگاه دولت و دستگاه قضا به ایرانیان خارج نشین!

رئیس دستگاه قضا دیروز (۲۲ آذر) طی سخنانی در گردهمایی روسای نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در کشورهای همسایه، با اشاره به موضوع ایرانیان مقیم خارج از کشور، گفت: «در خارج از کشور ایرانیان زیادی هستند که به وطن خود تعلق‌خاطر داشته و تمایل دارند که به وطن خود بازگشته و در اینجا سرمایه‌گذاری کنند و یا مراودات خود را با زادگاهشان افزایش دهند؛ این امر بسیار سودمند و فاقد ضرر است و حتی آن دسته از افرادی که در خارج از کشور هستند و احیاناً دارای مشکلاتی نیز می‌باشند، اعتقاد ما این است که مشکلاتشان به لحاظ سیاسی، حقوقی و قضایی غیرقابل‌حل نیست». وزیر امور خارجه نیز در این گردهمایی افزود: «زمانی که من به نیویورک سفر کرده بودم، حجت‌الاسلام اژه‌ای در تماسی به من تأکید کرد که در جلسه با ایرانیان خارج از کشور به آن‌ها اطمینان بدهید که ما در قوه قضاییه برای رفع مشکلاتشان مصمم هستیم و آن‌ها برای رفت‌وآمد خود به ایران هیچ‌گونه نگرانی نداشته باشند و با فراغ بال به مسائل خانوادگی و شخصی‌شان در کشور اصلی خود بپردازند». رئیس‌جمهور نیز پیش‌ازاین و در دیدار با ایرانیان مقیم ترکمنستان گفته بود: «ایرانیان خارج از کشور، متعلق به ایران هستند؛ مسئولین ایرانی به میان ایرانیان خارج از کشور بروند. دولت نسبت به آن‌ها وظایفی دارد؛ موانع سرمایه‌گذاری این هم‌وطنان برداشته شود».

‌اخبار کوتاه

چرا آمریکا توان پهپادی ایران را هدف گرفته است؟/ «مک کنزی» فرمانده نیروهای آمریکایی غرب آسیا (سنتکام) می‌گوید؛ استفاده گسترده ایران از پهپادهایش؛ برای اولین بار بعد از جنگ کره ما را فاقد برتری مطلق هوایی کرده است. رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا نیز می‌گوید: «برنامه پهپادهای بدون سرنشین ایران برای ما قابل‌تحمل نیست». دو سال پیش نیز نشریه آمریکایی هیل اعلام کرده بود، «ایران به‌زودی به ابرقدرت پهپادی تبدیل خواهد شد». اکنون این اتفاق رخ داده و انواع پهپادهای ایرانی از پهپادهای شناسایی گرفته تا عملیاتی، آسمان را بر نیروهای اشغالگر در منطقه ناامن کرده است؛ این تنها دلیل برای تصویب طرح تحریم توان پهپادی ایران در کمیته خارجی مجلس نمایندگان آمریکا بوده است.

تحریم 20 شخص حقیقی و حقوقی آمریکایی توسط ایران/ «غریب آبادی» معاون امور بین‌الملل قوه قضائیه و دبیر ستاد حقوق بشر اعلام کرد: «آمریکا هرگونه تحریم موضوعی که می‌توانست را اعمال کرد و وقتی حوزه‌‌ای باقی نماند به موضوع تحریم افراد و اشخاص حقیقی و حقوقی رو آورد. در قانون موضوعی تحت عنوان مقابله‌به‌مثل وجود دارد و ایران برخی از اشخاص حقیقی و حقوقی آمریکا ازجمله افراد دخیل در حوزه حقوق بشر را در لیست تحریمی قرار داده است. در این لیست بیش از ۲۰ فرد حقیقی و حقوقی آمریکایی قرار دارند».

بودجه وزارتخانه‌ای که 134 درصد افزایش یافت!/ در لایحه بودجه ۱۴۰۱، بیشترین درصد تغییر نسبت به ۱۴۰۰ مربوط به وزارت ارتباطات است. بودجه این وزارتخانه حدود ۱۴ هزار میلیارد تومان شده که نسبت به بودجه ۱۴۰۰ افزایش ۱۳۴ درصدی داشته است. نگاه تحولی دولت سیزدهم به وزارتخانه ارتباطات خلاف تبلیغ رسانه‌ای جریان اصلاحات است که تا پیش‌ازاین می‌گفتند دولت رئیسی اینترنت را محدود می‌کند و مانع توسعه زیرساخت‌های ارتباطی در کشور خواهد شد.

ترساندن ایران؛ از بازار ملتهب ارز تا سایه جنگ!/ رصد رسانه‌های غربی حاکی از آن است که پس از بهره‌برداری غربی‌ها از ملتهب‌سازی بازار ارز در آستانه مذاکرات برای عقب نشاندن ایران از حقوق خود، در گام دوم تلاش می‌کنند با ترفند نخ‌نمای ضریب دادن به اخبار «جنگ و عملیات خرابکاری» از استراتژی تکراری «سایه جنگ» باهدف فشار بر ایران برای انجام یک توافق موقت با آمریکا، استفاده کنند.

واکنش ایران به سفر نخست‌وزیر اسرائیل به امارات/ سخنگوی وزارت خارجه کشورمان در خصوص میزبانی امارات از بنت گفت: «این‌گونه اقدامات مخل تأمین امنیت منطقه بوده و برخلاف مصالح و منافع امت اسلامی و مردم منطقه و کشورهای عرب انجام‌ می‌شود. رژیم اشغالگر دشمن اول جهان اسلام و کشورهای عربی بوده و هیچ اقدامی در مسیر عادی ‌سازی نمی‌تواند آرمان بلند فلسطین را به محاق ببرد».

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات