صفحه نخست >>  عمومی >> یادداشت کوتاه
تاریخ انتشار : ۲۶ آذر ۱۴۰۰ - ۲۱:۳۶  ، 
کد خبر : ۳۳۵۱۱۵

مخالفت آمریکا با قطعنامه ی حقوق بشری  سازمان ملل

این قطعنامه با رأی موافق ۱۳۰ کشور، رأی مخالف دو کشور و رأی ممتنع ۴۹ کشور به تصویب رسید. کشورهایی که به قطعنامه رأی ممتنع داده‌اند عمدتاً از متحدان آمریکا هستند.
پایگاه بصیرت / گروه بین المللی

اگرچه  سران دو حزب دموکرات و جمهوریخواه آمریکا مخالفت ظاهری خود را با جریانهای نژادپرست، نازیستی و فاشیستی اعلام کرده اند، اما در عمل به اصلی ترین حامیان این جریانهای مخرب فکری و عملیاتی تبدیل شده اند. اخیرا مجمع عمومی سازمان ملل متحد قطعنامه پیشنهادی روسیه و بیش از ۳۰ کشور دیگر برای محکوم کردن نازیسم، نونازیسم و تمامی اشکال نژادپرستی را تصویب کرد اما آمریکا و اوکراین تنها کشورهایی بودند که به این قطعنامه رأی مخالف دادند.
این قطعنامه با رأی موافق ۱۳۰ کشور، رأی مخالف دو کشور و رأی ممتنع ۴۹ کشور به تصویب رسید. کشورهایی که به قطعنامه رأی ممتنع داده‌اند عمدتاً از متحدان آمریکا هستند. مسکو از مدت‌ها پیش با اوکراین و سه کشور حوزه دریای بالتیک یعنی استونی، لیتوانی و لتونی بر سر حمایت از افراد و سازمان‌های مرتبط با آلمان نازی در جریان جنگ جهانی دوم مناقشه داشته است.قطعنامه پیشنهادی روسیه از کشورهای عضو می‌خواهد «تمامی اشکال تبعیض نژادی را از طریق تمام روش‌های مناسب از جمله قانونگذاری» از بین ببرند.
روسیه  از سال ۲۰۱۵ به این سو این قطعنامه را به رأی گذاشته و آمریکا هر ساله به آن رأی مخالف داده است.سال گذشته، سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد گفته بود که چنین قطعنامه‌ای با متمم اول قانون اساسی آمریکا که ضامن «آزادی بیان» افراد است مغایرت دارد! این ادعا حتی در محافل داخلی آمریکا نیز به چالش کشیده شده است. واقعیت امر این است که حمایت واشنگتن از گروههای ملی گرا و نژادپرست افراطی و حتی نئونازیستها و نئوفاشیستها، پس از حضور ترامپ در کاخ سفید به نقطه اوج خود رسید. حتی پس از شکست ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری 2020 و حضور بایدن در کاخ سفید نیز این روند ادامه داشته است. ملی گرایان افراطی در اروپا و دیگر نقاط جهان، اکنون به متحدان سیاسی-فکری کاخ سفید تبدیل شده اند.
 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات