صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۸ آذر ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۵  ، 
کد خبر : ۳۳۵۱۳۶

نشریه اخبار و تحلیل‌های یکشنبه، ۲۸ آذر ماه

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) یقیناً یکی از پایه‌های مهم هر تمدّنی، علم است. کشور مسائل اساسی‌ای دارد؛ باید به این‌ها توجّه کرد، این‌ها بایستی از طرق علمی و با روش علمی حل بشوند؛ راه‌حل دارد. می‌توان برای همه مشکلات کشور راه‌حل علمی پیدا کرد که بتوان با اطمینان دنبال حل مسئله و حل مشکل بود. (۲۶/۰۸/۱۴۰۰) www.basirat.ir *سالروز شهادت مظلومانه دخت گرامی رسول اکرم (ص) تسلیت باد*

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼حرف روز         

پیروز نبرد روایت‌ها و اراده‌ها!

اگر بخواهیم دنبال واژه یا مفهوم یا پارادایمی باشیم که بتواند توصیف‌گر شرایط کنونی جمهوری اسلامی ایران باشد و نسبت آن را با خیل عظیم دشمنان و مخالفانش در سه سطح داخلی، منطقه‌ای و جهانی در بوته سنجش قرار دهد، تنها کلیدواژگان «جنگ شناختی» و «جنگ روایت‌ها»ست که از این ظرفیت و قابلیت برخوردار است.

اساساً، برنده و بازنده بازیگران قدرت در دنیای رقابت‌زده امروز، در حوزه شناختی و هنر روایتگری مشخص می‌شود. هدف این نبرد که در پسِ ناکامی یا ناامیدی از تجربه و تحمیل جنگ‌های سخت نظامی و نیمه‌سخت اقتصادی چهار دهه گذشته در قبال انقلاب اسلامی به منصه ظهور می‌رسد، این است که ما را در نبردی به گستره کلمات و روایت‌ها در چندین جبهه و عرصه با نق‌زنان داخلی، بازیگران منطقه‌ای رشک‌ و حسد کننده به‌جایگاه منطقه‌ای جمهوری اسلامی و قدرت‌های جهانی خبیث و عنودی که دنبال متوقف کردن گفتمان پیش برنده و پیش‌رونده انقلاب اسلامی در قلوب و اذهان دوستداران آن در دنیا هستند، درگیر نماید.

همه این‌ها در یک جبهه مشترک و واحد گرد آمده‌اند تا مانع تحقق «جمهوری»‌ای با اسم‌ورسم «اسلامی» شوند؛ چراکه مطابق با خروجی اندیشکده‌های فکری‌شان خوب می‌دانند که چشم‌انداز تحقق «جمهوری اسلامی» در داخل تکوین «تمدن نوین اسلامی» در جهانی است که آن‌ها امروز به اسم تمدن، غل و زنجیر اسارت و توحش بر دست و پای آن زده و «انسان»‌های آن را مسخ کرده‌اند! آری این پیروزی همه داشته‌ها و سرمایه‌های آن‌ها را پنبه خواهد کرد و پرده از دروغ و خدعه ایسم‌های رنگارنگ چپی و راستی بر خواهد گرفت؛ اما این شکست این جبهه متحد دروغ و فریب سخت است و نیازمند هم‌افزایی توان‌ها و تجمیع سرمایه‌هاست.

آن مفهوم و پارادایمی که باید این نقش محوری را ایفا نماید، جهادی است نه در ساحت نبرد سخت بلکه در حوزه کلمات و جملات. ازاین‌رو، نیک گفته‌اند که «جهاد تبیین» به‌مراتب در شرایط امروز سخت‌تر می‌نماید و نیاز به شناخت جبهه انقلاب و مقاومت و فهم چیستی، چرایی و چگونگی مصاف با جبهه استکبار و استثمار انسانیت است. البته ما در این راه هزینه‌ها در طول تاریخ داده و امروز آبدیده‌تر شده‌ایم و بازیگران عرصه نبرد را می‌شناسیم و عامل پیروزی در آن را نیز می‌دانیم و آن ایمان به راه آمده و مقاومت و پایمردی در برابر همه عوامل و بازیگرانی است که می‌خواهند اراده و تاب‌آوری ما را در این راه بشکنند. بهره‌گیری از الگوهای موفق همانند امامین انقلاب و مکتب شهید سلیمانی برای تبیین و روشنگری و مقابله با جریان تحریف، جنگ شناختی و جنگ روایت‌ها می‌تواند مسیر پیروزی را حتمی و هموارتر نماید. (نویسنده: فتح‌الله پریشان)

▼گزارش روز                           

گرا به دشمن؟!

نظریه‌پردازان جریان اصلاحات در حال نظریه‌پردازی برای ایجاد نارضایتی، اعتراض‌های خیابانی و خشونت در جامعه هستند. این جریان سیاسی همه‌ساله در آستانه زمستان و تابستان شروع به گمانه‌زنی برای عام‌البلوی در کشور می‌کنند تا ضمن ناامید کردن جامعه، دشمنان را به اعمال فشار بیشتر به کشور تشویق کنند. در هفته گذشته نیز روند دامن زدن به اعتراضات از سوی چهره‌های این جریان سیاسی گسترش یافته است؛

گزاره‌های خبری: 1- «محمدرضا تاجیک» از چهره‌های مشهور جریان اصلاحات 22 آذرماه به اقتصاد نيوز گفته بود: «این امکان وجود دارد که برای یک دوره کوتاه مرهمی برای بحران‌های اقتصادی موجود پیدا شود، اما ضعف ریشه‌ای در مدیریت اقتصادی کشور زخم‌هایی را ایجاد کرده که به‌سادگی قابل التیام نیست و در آینده نزدیک همین زخم‌ها موجب جوشش شورش‌های متعددی در کشور خواهد شد. بنده بر اساس نشانه‌های موجود و نه بر اساس تهییج و یا پیشنهاد، اعلام می‌کنم؛ حرکت‌های اعتراضی متعددی در پیش است و حاکمیت از هم‌اکنون باید تکلیف خود را با آن‌ها مشخص کند». 2- «محمود صادقی» نماینده اصلاح‌طلب مجلس دهم، دیروز (27 آذرماه) در گفتگو با خبرگزاری ایلنا گفت: «پیش‌بینی من این است که دولت با روش فعلی نمی‌تواند مشکلات معیشتی مردم را سروسامان دهد و در ماه‌های آینده باعث تشدید این اعتراضات می‌شود». 3- «آذر منصوری» قائم‌مقام حزب اتحاد ملت ایران نيز اعلام می‌کند: «نگاه واقع‌بینانه به وضعیت امروز ایران نشان می‌دهد که دولت با چند چالش و یا بهتر بگویم ابرچالش در کشور مواجه است و اگر نتواند با درایت و واقع‌نگری از این چالش‌ها عبور کند، روزبه‌روز بر دامنه اعتراضات افزوده خواهد شد». 4- «سعید حجاریان»، مشهور به تئوریسین اصلاحات نیز در گفت‌وگو با انصاف نيوز بيان می‌کند: «ممکن است جامعه متشنج شود و مردم دوباره به خیابان بیایند».

گزاره تحلیلی: این طیف فکری در سه دهه گذشته همواره جامعه را تبدیل به میدان جنگ کرده‌اند و با تئوری‌های خشونت‌آمیزی مانند "فشار از پایین، چانه‌زنی از بالا"، "نافرمانی مدنی"، "تجمع سلولی"، "تجمع موضوعی"، "اعتراضات سراسری" و "فتح سنگر به سنگر"، هیچ‌گاه در اندیشه حل مشکلات مردم نبوده‌اند و باوجوداینکه در دولت‌های اصلاحات، تدبیر و امید و در مجالس شورای اسلامی و شوراهای شهر مسئولیت‌های متعددی پذیرفته‌اند؛ اما تاریخ شاهد است که کمترین دغدغه‌ای در حل مشکلات مردم نداشته‌اند و اکنون که دولت انقلابی درصدد حل مشکلات مردم است، نگران شده و ازیک‌طرف به دنبال ایجاد اغتشاش در جامعه هستند و از طرف دیگر در حال گرا دادن به دشمن‌اند تا پیچ تحریم‌ها و فشارها را بیشتر کند تا مردم به خیابان‌ها بیایند! برای اینکه عمق دلسوزی این طیف را با مردم ببینید، کافی است نظرات آن‌ها را با منافقین مقایسه کنید؛ خواهید دید که سرسوزنی در دعوت به اغتشاش و ناامید کردن مردم فاصله ندارند. سؤال جامعه مدنی ایران از چهره‌های معترض و آشوب‌طلب امروز جریان اصلاحات این است که چرا در روزهای کاشت بذر دلدادگی به غرب و برجام و مذاکره، روزه سكوت گرفتند و امروز که ثمره همان روزهای گل‌وبلبل را می‌بینیم و بااین‌حال در دوره اوج حضور مسئولین در ميدان هستیم، بر طبل ناکارآمدی و احتمال اعتراض می‌کوبند؟! بی‌شک فهم و درك اين سؤال، بازي آینده‌نگری اين جماعت را به باخت تبديل می‌کند. (نويسنده: حسين عباسيان)

▼ اخبار

تنها نقطه‌ضعف دور هفتم تیم مذاکره‌کننده ایران در وین!

«محمدصادق کوشکی» کارشناس مسائل بین‌الملل روز شنبه در گفت‌وگو با خبرگزاری ایرنا در ارزیابی خود از دور هفتم مذاکرات وین گفت: «در این دوره از مذاکرات، نخستین پرده از دیدگاه دولت سیزدهم در پرونده هسته‌ای ارائه می‌شد و از این نظر چه در داخل و چه در خارج زیر ذره‌بین بود. ازاین‌جهت هم ترکیب هم هیئت مذاکره‌کننده و هم مواضع آن‌ها نشان‌دهنده این بود که دولت جدید به دنبال یک تغییر جدی در رویکرد مذاکرات است. طرف‌های غربی بعد از چندین سال مذاکره با هیئتی مواجه شد که به‌جای دادن امتیاز در پی استیفا و مطالبه حقوق ملت ایران و به دنبال این است که طرف اروپایی و حتی آمریکا را وادار به اجرای تعهداتش کند. این موضوع باعث مقاومت هیئت‌های اروپایی شد تا به اشکال متفاوت و به بهانه مشورت با پایتخت‌ها؛ مذاکرات قطع شود». استاد دانشگاه تهران اضافه کرد: «نقطه‌ضعف مذاکره‌کنندگان ایرانی این بود که سازوکار مناسبی برای انعکاس آنچه در  مذاکرات می‌گذشت برای جامعه ایران پیش‌بینی نکرده بودند. به‌طوری‌که جریان اخبار به‌صورت مناسبی به ایران مخابره نمی‌شد و تحلیلگران و فعالان و حتی مردم عادی خبرها را از رسانه‌های خارجی دنبال می‌کردند که این موضوع سبب تعدد در روایت‌ها شده بود». کوشکی تأکید کرد: «امروز هم باید سازوکاری که بر اساس مردم ایران بتوانند خبرها را بدون واسطه و دقیق از هیئت ایرانی یا سخنگوی آن‌ها از روند مذاکرات مطلع شوند، پیش‌بینی شود».

گزارش روزنامه آمریکایی از ادعای توخالی رژیم صهیونیستی درباره ایران!

روزنامه نیویورک‌تایمز در گزارشی درباره فضاسازی‌های اخیر رژیم صهیونیستی مبنی بر تلاش این رژیم برای اقدام نظامی علیه تأسیسات هسته‌ای ایران در صورت شکست مذاکرات احیای توافق هسته‌ای در وین و تداوم پیش رفت برنامه هسته‌ای ایران، نوشت: مقامات ارشد نظامی پیشین و فعلی اسراییل می‌گویند، اسراییل توان انجام حمله‌ای را ندارد که بتواند برنامه هسته‌ای ایران را متوقف کند یا وقفه چشم‌گیری در آن ایجاد کند، حداقل می‌توان گفت چنین چیزی در زمانی کوتاه میسر نخواهد بود. این روزنامه آمریکایی می‌افزاید: «به گفته کارشناسان و مقامات رسمی، حمله‌ای در مقیاس کوچک‌تر که تنها به بخش‌هایی از برنامه هسته‌ای آسیب بزند، در مدت‌زمان کوتاه‌تری میسر خواهد بود اما تلاشی گسترده‌تر برای تخریب ده‌ها تأسیسات هسته‌ای در نقاط دوردست ایران‌ -چیزی که مقامات اسراییلی به آن تهدید کرده‌اند- فراتر از توان ارتش اسراییل خواهد بود. رِلیک شافیر، یک افسر بازنشسته نیروی هوایی اسراییل دراین‌باره می‌گوید، این کار بسیار سخت است، حتی می‌توانم بگویم غیرممکن است بتوان حمله‌ای انجام داد که بتواند از پس تمامی این تأسیسات بربیاید».

برنج‌های یارانه‌ای که به‌جای ایران سر از عراق درآورد!

عضو هیئت‌مدیره اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق با اشاره به اهمیت حذف ارز 4200 تومانی گفت: «ارز 4200 تومانی کسری بودجه را شدیدتر می‌کند و زمینه رانت و فساد را نیز فراهم می‌کند. قطعاً اگر ارز ترجیحی را اصلاح کنیم، آثار تورمی آن کمتر از حالتی است که ارز ترجیحی باقی بماند ولی آثار جانبی دارد که می‌توان آن را با ارائه یارانه نقدی یا توزیع کالای یارانه‌ای تا حدودی دفع کرد درواقع وجود ارز ترجیحی علاوه بر ایجاد کسری بودجه شدید برای دولت، رانت و فساد نیز ایجاد خواهد کرد». سید حمید حسینی افزود: «این‌که برخی از کالا‌های وارداتی با ارز ۴۲۰۰ تومانی به کشور‌های همسایه قاچاق می‌شوند، نشان‌دهنده وجود فساد در این موضوع است، برای بنده جالب بود که در بازار عراق، برنج هندی مشاهده می‌شد، وقتی به هندی‌ها گفتیم موضوع چیست؟ گفتند ما اصلاً به عراق صادرات برنج نداریم، بعد‌ها معلوم شد که برنج وارداتی به ایران، به عراق صادر شده است. درواقع ما برندی را که با یارانه برای مردم وارد می‌کردیم، به عمق بازار عراق نفوذ دادیم، در خصوص برخی تجهیزات پزشکی نیز این موارد دیده شده است که کالای مختص ایران در کشور‌های همسایه دیده می‌شوند».

‌اخبار کوتاه

گزارش وزیر اقتصاد از وضعیت ارز/ «خاندوزی» از دست داشتن دانه‌ درشت‌های ارزی در نوسانات ارزی کشور طی هفته‌های اخیر خبر داد و گفت: «برخی از این افراد ۱۰۰۰ تا ۲۰۰۰ میلیارد و یکی از آن‌ها ۹۰۰۰ میلیارد تومان خریدوفروش ارزی داشته است. ۶۰۰ نفر از این افراد اصلاً پرونده مالیاتی نداشتند. منابع ارزی که تا ۱۵ آذر به کشور بازگشته، معادل کل ارزی است که پارسال در دسترس قرار داشت».

روسیه: ایران اراده جدی برای احیای برجام دارد/ نماینده روسیه در مذاکرات وین گفت: «به‌عنوان رئیس هیئت روسیه در مذاکرات وین که از نزدیک با هیئت ایران ارتباط داشته‌ام،‌ تردیدی ندارم که تهران درباره دستیابی به توافق احیای برجام و برداشتن تحریم‌ها در مدت‌زمانی کوتاه،‌ بسیار جدی است». اولیانوف افزود: «مذاکره کنندگان غربی با احترام نسبت به مواضع جدید ایران، راه درستی را در پیش گرفتند. خوش‌بینانه چنین احساس می‌کنم که هشتمین دور رایزنی‌ها می‌تواند آخرین و البته طولانی‌ترین مذاکرات باشد. دلیلی برای انتظار شکست نمی‌بینم، اگرچه هرگونه حرکت یا سخن غیرمحتاطانه‌ای می‌تواند اوضاع را پیچیده و تیره سازد».

چقدر به رسانه‌هایتان اعتماد دارید؟/ نتیجه یک نظرسنجی جدید نشان می‌دهد بیش از ۷۶ درصد از مردم معتقدند رسانه‌هایشان بر پیشبرد دستورکارهای سیاسی خود تمرکز کرده‌اند. این نظرسنجی در آمریکا که مهد رسانه و آزادی بیان توصیف می‌شود انجام گرفته است. در میان پاسخ‌دهندگان، جمهوری‌خواهان بدبین‌ترین بودند و بیش از ۹۰ درصد از آن‌ها بر این باور بودند که رسانه‌ها برنامه‌های سیاسی خود را پیش می‌برند. دموکرات‌ها بیشترین اعتماد را به رسانه‌ها داشتند، اما فقط اندکی بیشتر یعنی 37.3 درصد آن‌ها به رسانه‌ها در ارائه حقایق اعتماد داشتند.

مدیران؛ سرمنشأ مشکلات صنعت خودروی کشور!/ رئیس مجلس گفت: «اگر امروز اقتصاد ما به‌گل‌نشسته و دچار بحران شده، پیش از تحریم، دچار مشکل دولتی‌سازی شده‌ایم. شاهدیم شرکتی مثل ایران‌خودرو، درحالی‌که تنها ۶ درصد از سهام آن برای دولت است، همۀ مدیران آن را دولت تعیین می‌کند و چون مدیران را دولت مشخص می‌کند، بدهی کلانی دارد. وقتی یک مدیر از جیب خود خرج نمی‌کند و فقط مدیریت می‌کند، برای بیت‌المال بدهی ایجاد خواهد کرد».

طالبان: آمریکا باید به افغانستان برگردد!/ «شیرمحمد عباس استانکزی»، معاون سیاسی وزارت خارجه دولت موقت طالبان در مراسم گرامی داشت روز جهانی مهاجران، ایالات ‌متحده را عامل نابسامانی‌های کنونی افغانستان دانست و گفت که آمریکا باید برای بازسازی افغانستان دوباره بازگردد. استانکزی گفت: «آن‌ها در بیست سال گذشته اقتصاد ما را خراب کردند، اکنون وظیفه آن‌هاست تا برگردند و در بازسازی اقتصاد افغانستان سهم فعال داشته باشند».

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات