صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۳۰ آذر ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۹  ، 
کد خبر : ۳۳۵۱۷۵

نشریه اخبار و تحلیل‌های سه‌شنبه، ۳۰ آذر ماه

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) این بزرگوار [زینب کبری]جهاد تبیین را، جهاد روایت را راه انداخت؛ نگذاشت و فرصت نداد که روایت دشمن از حادثه غلبه پیدا کند؛ کاری کرد که روایت او بر افکار عمومی غلبه پیدا کند. حالا تا امروز روایت زینب کبری (س) از حادثه عاشورا در تاریخ مانده. (۲۱/۰۹/۱۴۰۰) www.basirat.ir

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼حرف روز                

منطق مطالبه‌گري

مطالبه‌گري يکي از مسائل مهم در عرصه حکمراني است که وجود آن در ساختار قدرت مي‌تواند متضمن تقويت همگرايي مسئولين و دولتمردان باشد. رواج فرهنگ مطالبه‌گري يکي از ويژگي‌هاي ممتازي است که بارها مورد تأکید حکيم فرزانه انقلاب اسلامي قرار گرفته است. به‌عنوان نمونه معظم‌له در اردیبهشت‌ماه 1399 در ارتباط تصويري با نمايندگان تشکل‌هاي دانشجويي، تأکید کردند: «اين پرچم آرمان‌خواهي و مطالبه‌گري را زمين نگذاريد؛ اين بسيار چيز باارزشي است؛ اين مطالبه‌گري را از دست ندهيد».

واقعيت آن است که تعريف جايگاه مطالبه‌گري در مختصات حکمراني، ازجمله مسائلی است که در دل الگوي اسلامي– ايراني پيشرفت بايد تعريف نمود. فقدان الگوي مشخصي از توسعه و پيشرفت، موجب شده تا مکانيزم مطالبه گري در کشور تعريف نشده باشد. به همين خاطر معمولاً تجمعات اعتراضي خيلي زود دچار انحراف شده و افرادي مسئله‌دار کنترل چنين تجمعاتي را در دست گرفته و امکان شنيده شدن صداي حق معترضين نيز در اين ميان سلب مي‌شود و حاصل آن‌هم بر زمين ماندن مطالبات جامعه و هم بهره‌برداری بيگانگان از تجمعات اعتراضي است!

در طول سال‌های اخير با تأکید حکيم فرزانه انقلاب تلاش‌هاي فراواني براي طراحي الگوي اسلامي ايراني پيشرفت شده است، هرچند محصول عيني اين تلاش‌ها توسط دستگاه‌هاي مربوطه چندان در دسترس افکار عمومي و نخبگان جامعه قرار نگرفته است. در اين ميان يکي از ابعاد مغفول الگوي پيشرفت، توجه به مقوله توسعه سياسي است. در اين زمينه متأسفانه بي‌توجهي‌هاي فراواني را شاهد بوده‌ايم و همه توجهات بيشتر به ابعاد اقتصادي توسعه مشغول بوده است که در دهه پنجم انقلاب اسلامي نسبت به جبران آن بايد تلاش نمود. حقيقت آن است که ما نيازمند الگويي از توسعه سياسي هستيم که در آن جايگاه تشکل‌هاي سياسي، اعتبار تشکل‌هاي صنفي، حدودوثغور آزادي‌هاي سياسي- اجتماعي، چگونگي پيگيري مطالبات سياسي- اجتماعي و ... مشخص گردد و مبتني بر اين الگوي جامع، قوانين دقيق و کامل تدوين گردد. وجود قوانين مدون و اعتباربخشی به تشکل‌هاي سياسي و صنفي و ... مي‌تواند متضمن شکل‌گیری روندي باشد که هم موجب اصلاح و کارآمدي حکمراني و هم افزايش اعتماد عمومي و مقبوليت نظام سياسي گردد.

مجلس و دولت انقلابي که اين روزها مکمل يکديگر در عرصه حکمراني هستند، بهترين فرصت را در اختيار دارند تا سازوکار مطالبه‌گري و پرسشگري مردم از مسئولين را تعريف کرده و قوانين لازم در اين زمينه را تصويب و اجرايي نمايند.

(نویسنده: مهدی سعیدی)

▼گزارش روز                          

واق‌واق کنترل‌شده!

در روزهای اخیر مقامات ارشد رژیم صهیونیستی جمهوری اسلامی را به حمله نظامی تهدید کرده‌اند.

گزاره‌های خبری: 1- «بنی گنتس» وزیر جنگ رژیم صهیونیستی اظهار داشت: به ارتش این کشور دستور داده است تا برای حمله احتمالی به ایران آماده شوند. گنتس افزود: «مذاکرات وین هیچ پیشرفتی نداشته است و قدرت‌های جهانی می‌دانند که مقام‌های جمهوری اسلامی دارند بازی می‌کنند». 2- رلیک شفر، ژنرال بازنشسته نیروی هوایی ارتش رژیم صهیونیستی راه‌اندازی چنین حمله‌ای را بسیار دشوار و غیرممکن دانست. او در ادامه افزود: «ایران ده‌ها سایت هسته‌ای دارد که برخی از آن‌ها در اعماق زمین است که نفوذ سریع و نابود کردن آن‌ها برای بمب‌های اسرائیل امکان‌پذیر نیست». 3- کنستانتین سیوکوف، معاون رئیس آکادمی ‌موشکی روسیه اخیراً تصریح کرد: «ایران موشک‌هایی در اختیار دارد که از دقت بالایی در نقطه‌زنی برخوردار هستند. این توانمندی، هنگام موشک‌باران پایگاه‌ آمریکایی عین‌الأسد نمایان شد. مقابله با این موشک‌ها در توان اسرائیل نیست. اسرائیل امروز سامانه‌های پدافند هوایی یا سامانه‌های پدافند موشکی را که بتواند با این موشک‌ها مقابله کند، در اختیار ندارد».

گزاره‌های تحلیلی: 1- ضرب‌المثلی ایرانی می‌گوید «سگی که زیاد پارس می‌کند، گاز نمی‌گیرد»؛ واق‌واق این رژیم علیه ایران در سازمان ملل، شورای امنیت و کاخ سفید از ۴ دهه شروع‌شده. آن زمانی که ایران کمترین سلاح نظامی را نداشت، نتوانست اقدامی علیه ایران انجام دهد؛ اکنون‌که ایران به یک قطب نظامی در جهان تبدیل‌شده، می‌خواهد حمله کند؟! 2- مقام‌های آمریکایی با توجه به برآوردی که از میزان و نوع پاسخ ایران دارند، به مقام‌های صهیونیستی هشدارهای لازم را داده‌اند که فقط می‌تواند پارس کند تا ایران به آمریکا امتیازهایی بدهد. واق‌واق کنترل‌شده سگ منطقه‌ای آمریکا کمترین تردیدی در بین مردم و مسئولان در دفاع از کشور به وجود نیاورده و بلکه آن‌ها را مستحکم‌تر می‌کند. 3- ابتدای سال جاری رژیم صهیونیستی حمله‌ای علیه مردم مظلوم فلسطین آغاز کرد اما پاسخ‌های کوبنده فرزندان امام خمینی در طول ۱۲ روز باعث شده که مسئولان رژیم اشغالگر درخواست آتش‌بس کنند و شکست خود را بپذیرند. «عیران عتسیون» معاون سابق رئیس امنیت داخلی رژیم صهیونیستی درباره شکست اسرائیل در جنگ غزه گفت که ایران و حزب‌الله دیدند که یک سازمان کوچک در نوار غزه با کمک‌های خارجی تقریباً صفر و بدون نیروی هوایی چگونه 12 روز اسرائیل را زیر آتش نگه داشت. آیا رژیمی که توان مقابله با یک گروه از جوانان مقاومت (که همواره در محاصره بوده‌اند) را ندارد، می‌تواند با قدرتی مانند ایران مقابله کند. 4- رژیم صهیونیستی در شرایط فعلی دارای کمترین مقبولیت در داخل و خارج و حتی آمریکا است و مسئولین آمریکایی هم ناراضی نیستند از اینکه کسی این بچه پر رو را ادب کند. مقامات صهیونیستی باید بدانند که همه چراغ‌ها برای مقابله سخت با اسرائیل سبز است و هر نوع اقدام مداخله‌گرانه، سقوط این رژیم را ۲۰ سال جلوتر می‌اندازد. (نویسنده: فرهاد مهدوی)

▼خبر ویژه                   

رژیم صهیونیستی: در ترور سردار سلیمانی دست داشتیم

برای نخستین بار یک مقام ارشد سابق ارتش رژیم صهیونیستی اعتراف کرد که تل‌آویو در ترور سردار قاسم سلیمانی، فرمانده سابق نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نقش‌آفرینی کرده است. تامیر هیمن، رئیس سابق دستگاه اطلاعات نظامی این رژیم گفته که تل‌آویو در این عملیات که دو سال پیش با رهبری آمریکا انجام شد، «نقش ایفا کرده است». هیمن با حمایت از عملیات تروریستی آمریکا گفته است: «ترور سلیمانی مهم بود، زیرا دشمن اصلی ما ایران است. کمتر می‌توان کسی را با چنین مقام بلندپایه‌ای پیدا کرد که هم کنشگر میدان باشد، هم استراتژیست و هم سرباز».

▼ اخبار

تهدید با تپانچه خالی!

نشریه رأی الیوم به قلم زهیر اندراوس نوشت: «کارشناسان و تحلیلگران ارشد رژیم صهیونیستی بر ناتوانی اسرائیل برای حمله به ایران تأکید می‌کنند. این اقدام به سال‌ها زمان نیاز دارد و اگر اسرائیل دست به چنین حمله‌ای بزند در معرض ویرانی و نابودی بی‌سابقه‌ای قرار می‌گیرد. بحث‌وجدل در داخل اسرائیل میان مخالفان حمله به برنامه اتمی ایران شدت گرفته و فراتر این‌که در روزهای اخیر مقاله‌هایی در رسانه‌های عبری منتشر شده که در آن‌ها به میزان زیادی درباره قدرت بازدارندگی اسرائیل تردید شده است. روگل آلفر، تحلیلگر اسرائیلی در مقاله‌ای در روزنامه «هاآرتص» گفت، طبق گفته کارشناسان مشهور و معتبر اسرائیلی به سال‌ها زمان نیاز است تا اسرائیل بتواند به گزینه نظامی علیه ایران توسل جوید». وی به این مسئله اشاره‌کرده که «اسرائیل باید درک کند که این حمله اسرائیل به جنگ منطقه‌ای منجر خواهد شد که در آن عمق اسرائیل در برابر ده‌ها هزار موشک حزب‌الله آسیب‌پذیر خواهد بود». به گفته او، رسانه‌های صهیونیستی این حقیقت قاطع و ثابت‌شده را از ساکنان اسرائیل مخفی می‌کنند که جهان هیچ اهمیتی به این تهدیدات توخالی نمی‌دهد و همان‌طور که تحلیلگر نظامی هارئیل گفته این تهدیدات، تهدید با تپانچه‌ای خالی است. آلفر افزود: «رسانه‌های عبری به تجلیل و تکریم نیروی هوایی اسرائیل ادامه می‌دهند؛ گویی گاو مقدسی است درحالی‌که علت واقعی این رفتار برگرفته از عوامل داخلی است و نه بیشتر».

نشستی برای ارزیابی عملکرد تیم مذاکره‌کننده کشورمان در وین

«منوچهر متکی» وزیر اسبق امور خارجه کشورمان در نشست «ارزیابی دور جدید مذاکرات هسته‌ای وین و راهبردهای پیش روی آن» در مرکز مطالعات آمریکا در پژوهشکده مشترک شهید صدر(ره) گفت: «جهت‌گیری مذاکرات در گذشته، صحیح نبود لذا اقدامات و تاکتیک‌های آن نیز به نتیجه لازم و مطلوب نمی‌رسید، ولی امروز مذاکره با جهت‌گیری و زمان‌سنجی مناسب پیش می‌رود و رفتار و حرکات تیم مذاکره‌کننده، نمایشی نیست». وی در ادامه با ذکر این نکته که اکنون آمریکا در بدترین شرایط خود به سر می‌برد، افزود: ایران ‌همواره به لحاظ منطق مذاکراتی، بر طرف مقابل پیروز بوده است و امروز نیز می‌توانیم با فعال کردن برخی ظرفیت‌های غیررسمی، در عمل هم بر جبهه مقابل موفق شویم. در این نشست ابراهیم متقی، استاد دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران تأکید کرد که، مذاکره باید به‌موازات تولید قدرت پیش برود. وی با اشاره به اینکه مذاکرات فعلی، هدف‌گذاری شده است و با هدف رفع تحریم (نه صرفاً گفتگو و حل مسئله با غرب و آمریکا) انجام می‌شود، بیان داشت که ایران در حال حاضر از ابتکار متوازن‌سازی برخوردار است و می‌تواند سیاست اقدام در برابر اقدام را پیگیری و اعمال نماید. سید مصطفی خوش‌چشم، تحلیل‌گر مسائل بین‌الملل نیز در این نشست تصریح کرد: «نه اقدام متقابل، صحیح است و نه توافق موقت، بلکه ایران باید با افزایش توان و باورپذیری قابلیت‌های موشکی و ظرفیت‌های منطقه‌ای خود، قدرت چانه‌زنی و برتریش در مذاکره را حفظ کند و ارتقاء دهد تا درنهایت یک نتیجه مناسب رقم بخورد».

حقوق دولتی‌ها سامان می‌یابد!

معاون سرمایه انسانی سازمان اداری و استخدامی کشور از در نظر گرفتن چند تبصره در بودجه سال آینده برای برقراری عدالت خبر داد و گفت: «یکی از تبصره‌های بودجه سال ۱۴۰۱ این است که تمام دستگاه‌های مستثنی‌شده، به فصل دهم قانون مدیریت خدمات کشوری برمی‌گردند و هیچ دستگاهی در فصل حقوق و مزایایش از قانون مدیریت خدمات کشوری مستثنی نخواهد بود. در صورت تصویب لایحه بودجه از سوی مجلس، سال بعد تحولی جدی خواهیم داشت». وی تأکید کرد: «ازاین‌پس جهت‌گیری شورای حقوق و دستمزد به‌هیچ‌وجه مستثنی‌کردن دستگاه‌ها نخواهد بود». عرب‌اسدی همچنین از بازنگری در تمامی مصوبات شورای حقوق و دستمزد خبر داد و تصریح کرد: «گلوگاه اصلی در موضوع حقوق‌ها، پرداختی تحت عنوان رفاهیات، اضافه‌کار و سایر است. در برخی دستگاه‌های اجرایی، ۴۰۰ درصد بیش از حکم، پرداختی داریم؛ تفاوت در پرداخت اگر هم در مواردی وجود دارد باید منطقی داشته باشد، ما معتقد نیستیم که همه باید یک سقف دریافتی مشخص داشته باشند اما کسی که بیش از دریافتی‌اش کار می‌کند و می‌تواند بیش از سقف دریافتی دیگران، دریافتی داشته باشد، قطعاً نه مدیر است و نه مقام؛ شاید کارشناس، استاد دانشگاه یا پزشک باشد».

‌اخبار کوتاه

توجه ویژه دولت رئیسی به ارتباطات و دانش فضایی/ «علی‌اصغر انصاری» معاون وزیر ارتباطات از افزایش ۵ برابری بودجه بخش فضایی کشور و افزایش بیش از ۳ برابری اعتبارات برای توسعه شبکه ملی اطلاعات در لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ خبر داد. وی با بیان اینکه اگر این لایحه تصویب و به قانون تبدیل شود، توسعه چشمگیری را برای سال ۱۴۰۱ در بخش‌های مختلف حوزه ICT مشاهده خواهیم کرد، گفت: «این بودجه صرف عناوین مختلفی در لایه‌های شبکه ملی اطلاعات، اقتصاد دیجیتال، خدمات یکپارچه دولت هوشمند و صنعت فضایی خواهد شد».

به لطف دولت آمریکا، افغانستان فقیرتر می‌شود!/ «دبورا لاینز» نماینده ویژه سازمان ملل در امور افغانستان گفت که بلوکه کردن دارایی‌های افغانستان و همچنین جلوگیری از رسیدن کمک‌های بشردوستانه به این کشور، باعث می‌شود که میلیون‌ها افغانستانی با خطر گرسنگی مواجه شده و باعث ایجاد موج بزرگی از آوارگان افغانستانی خواهد شد. یک مقام دیگر سازمان ملل نیز گفت در حال حاضر نرخ فقر در افغانستان ۷۲ درصد بوده و در صورت ادامه روند کنونی، فقر در افغانستان تا نیمه نخست سال آینده میلادی به ۹۷ درصد خواهد رسید. بیشترین حجم از ذخایر ارزی افغانستان (حدود 9.5 میلیارد دلار) در اختیار مؤسسات مالی آمریکا است که توسط دولت بایدن مسدود شده است.

ادعای کذب آمریکا درباره احیای برجام!/ «خطیب زاده» سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در خصوص خبری مبنی بر ارائه پیشنهاد از سوی تیم آمریکایی در جریان مذاکرات دور هفتم وین، گفت: «ما امروز دو متن توافق شده جدید داریم. متن‌هایی که نظرات ایران به همراه متون قبلی در آن لحاظ شده است. برخلاف آنچه امروز آمریکا بیان می‌کند، هیچ پیشنهاد ملموس یا متن ملموسی را به ۱+۴ ارائه نکرده است. این برای نیت آمریکا علامت سؤال بزرگی می‌گذارد».

ایران از ترکیه و ترکمنستان گاز می‌خرد!/ مدیرعامل شرکت ملی نفت گفت: هم‌اکنون در حال مذاکره برای واردکردن گاز از ترکیه هستیم و واردات گاز از ترکمنستان نیز در حال نهایی شدن است تا مشکلی برای تأمین گاز در زمستان به وجود نیاید. محسن خجسته مهر تصریح کرد: «مردم نیز به‌عنوان یک وظیفه ملی باید در مصرف صرفه‌جویی کنند».

حکم پرونده سیف و عراقچی نقض شد/ دیوان عالی کشور رأی پرونده ارزیِ ولی‌الله سیف، احمد عراقچی و سایر متهمان را نقض و اعلام کرد که این افراد مجریان سیاست‌های کلان ارزی بوده‌اند و مجرمانه دانستنِ عملکرد آنان و انتساب اتهام اختلال در نظام اقتصادی توجیه قانونی ندارد. این پرونده باید برای بررسی مجدد به شعبه دیگری ارجاع شود. پیشتر سیف به ۱۰ سال و احمد عراقچی به ۸ سال حبس محکوم شده بودند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات