صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۳۰ آذر ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۸  ، 
کد خبر : ۳۳۵۱۸۰

به سالیوان حق می‌دهیم!

"جیک سالیوان" مشاور امنیت ملی دولت آمریکا در تازه ترین اظهارات خود در خصوص مذاکرات وین، نتوانسته است نارضایتی خود را از روند مذاکرات پنهان کند. سالیوان ضمن ابراز نارضایتی از روند گفت‌وگوهای احیای برجام با ایران اعلام کرد که مذاکرات با این کشور خوب پیش نمی‌رود. طبق گفته‌های اخیر مشاور امنیت ملی ایالات متحده، با وجود عدم پیشرفت گفت‌وگوهای احیای برجام، آنچه خوب پیش می‌رود اتحاد آمریکا با شرکای اروپایی می باشد! در خصوص مواضع اخیر سالیوان نکاتی وجود دارد که نمی توان به سادگی از کنار آنها گذشت: 
جیک سالیوان اصلی ترین طرفدار ایده "بازگشت بدون خاصیت به برجام" در دولت بایدن بوده است. او در سال 2019 میلادی یعنی یکسال قبل از پیروزی بایدن در انتخابات ریاست جمهوری، تاکید داشت که باید در ازای بازگشت به توافق هسته‌ای امتیازات بیشتری از تهران مطالبه کرد. همچنین سالیوان تاکید داشت که باید از ابزارهایی که ترامپ در ذیل استراتژی "فشار حداکثری علیه ایران" از آنها استفاده کرده است، در مسیر کسب امتیازات فرابرجامی از تهران بهره گرفت! به عبارت بهتر، سالیوان معتقد بود نه تنها نباید در عمل تحریمهای ضد ایرانی را رفع کرد، بلکه باید نسبت به توافق سال 2015 میلادی نیز خواسته ها و مطالبات بیشتری را در سند اصلاحی برجام گنجاند.

سالیوان اکنون به خواسته های خود دست پیدا نکرده است. تهران با اتخاذ مواضع محکم و تاکید بر خطوط قرمز خود در مذاکرات وین، عملا واشنگتن را در بین دوراهی "بازگشت واقعی به برجام" و " عدم احیای توافق هسته ای " قرار داده و بازگشت صوری به توافق هسته‌ای از سوی آمریکا را اساسا بر نتافته است. در چنین شرایطی سالیوان متهم اصلی شکست مذاکرات در تیم سیاست خارجی بایدن محسوب می شود. سالیوان دیپلماتی است که امضایش در پای توافق هسته ای سال 2015 وجود دارد اما بارها از نقض مفاد برجام از جمله ماده 29 دفاع کرد. در ماده 29 برجام تاکید شده است که آمریکا و تروئیکای اروپایی نباید به صورت مستقیم یا غیرمستقیم، اقدامی را در جلوگیری از روند رفع تحریم‌ها در ایران صورت دهند. با همه این اوصاف، سالیوان بارها در رایزنی های آَشکار و پنهان خود با اعضای مجلس نمایندگان و سنا، خواستار وضع تحریم‌های ظاهرا غیربرجامی علیه کشورمان شده بود.

نکته آخر اینکه اگر سالیوان از مذاکرات وین ابراز خرسندی می‌کرد، در آن زمان باید نسبت به سرنوشت گفت‌و‌گوهای برجامی احساس خطر می کردیم! با این حال ابراز نارضایتی مشاور امنیت ملی آمریکا و حامی اصلی تاکتیک " احیای صوری برجام به سود اهداف واشنگتن" نسبت به آنچه پشت میز مذاکرات می گذرد، نشان می دهد ریل گذاری مذاکرات وین به خوبی از سوی اعضای تیم مذاکره کننده کشورمان صورت گرفته است. در این میان، باید به سالیوان حق داد که بابت شکست ایده‌ها و تاکتیک‌های سلبی و خطرساز خود در تقابل با جمهوری اسلامی ایران، احساس یاس و سرخوردگی کند. اگرچه سالیوان به حزب دموکرات آمریکا تعلق دارد، اما او نیز به مانند ترامپ و پمپئو، از نمادهای شکست استراتژی فشار حداکثری علیه ملت و نظام ما محسوب می شود.
 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات