صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۱ دی ۱۴۰۰ - ۰۸:۵۱  ، 
کد خبر : ۳۳۵۱۹۲

اخبار ویژه ۱ دی

روزنامه کیهان**

چرا سایت حق‌العمل‌کار علیه کیهان عقده‌گشایی می‌کند؟!

شاید برای شما عجیب باشد که با یک جست‌وجوی ساده در کانال و سایت 
«خبر آنلاین» (وابسته به برخی مدیران دولت سابق) متوجه شوید طی چند ماه، بالغ بر ۳۱ بار تیتر زده شده: «کیهان، باز هم عصبانی شد»! یا اینکه چرا این به اصطلاح خبرگزاری روزانه چند مطلب کیهان را توام با تقطیع و تحریف منتشر و سپس از طریق کامنت‌ها عقده‌گشایی می‌کند؟!
جالب اینکه پس از تقطیع و تحریف مطالب «کیهان توسط خبر آنلاین، چند سایت و کانال اجاره‌ای مثل اعتماد، انتخاب، عصر ایران، فرارو، جماران و... هم همان مطالب باسمه‌ای را کپی و عینا بازنشر می‌کنند! مطالب و تیتر‌های تقطیع شده و تحریف‌آمیزی مثل:
- مخالفت کیهان با افزایش حقوق کارمندان
- کیهان: قرار نیست دولت، سود مردم را در بورس تضمین کند.
- اعتراض کیهان به تجمعات صنفی معلمان و بازنشستگان و کارگران و کشاورزان: به جای تجمع بی‌در و پیکر خیابانی، رفتار مدنی داشته باشید
- تلاش کیهان برای مطرح کردن خود به عنوان «منتقد کارشناس دولت رئیسی»: به غیرکارشناس‌ها میدان ندهید، آنها شارلاتان هستند
- توصیه کیهان به دولت رئیسی برای مقابله با رسانه‌های منتقد
- کیهان عصبانی شد؛ این بار از عباس عبدی
-کیهان باز هم عصبانی شد؛ این بار از کسانی که پیوستن به پیمان شانگهای را مهم نمی‌دانند
- کیهان: فعلا منتظر کاهش تورم در دولت رئیسی نباشید
- کیهان: هم پیمان شانگهای، هم واردات واکسن و هم حل مشکلات اقتصادی، سریع و ناگهانی توسط دولت سیزدهم حل شد [!]
- فرمان کیهان به دولت و قوه قضائیه: با رسانه‌ها بی‌امان مبارزه کنید؛ اینها اخلالگرند و ضد امنیت
- دفاع مطلق کیهان از جناحی بودن کابینه رئیسی
- انتقاد تند کیهان از دولت روحانی برای افزایش حقوق بازنشستگان
- و... 
اما چرا برای برخی گردانندگان خبرآنلاین مهم است که دائما ضمن تحریف و تقطیع مطالب کیهان، علیه این روزنامه فضا‌سازی کنند و مخاطب را از کیهان پرهیز دهند؟ یک علت را باید در کنار گذاشته شدن برخی گردانندگان این سایت از مشاغل نان و آبدار دولتی جست و جو کرد و اینکه کیهان – و نه سوء مدیریت فاحش دولت متبوع خود- را علت تغییر دولت می‌دانند. ضمنا کیهان بارها مستندا مچ این جماعت را هنگام خیانت و جفا در حق مردم گرفته است.
کیهان بود که نوشته وقیحانه خبرآنلاین در تاریخ 19 بهمن 1392 را مورد اعتراض قرار داد و نشان داد که حجم خیانت برخی دولتمردان سابق در قبال مردم، حد یقفی ندارد. این خبرگزاری چند روز پس از ماجرای شرم‌آور توزیع سبد کالا، در تحلیلی وقیحانه، با عنوان «جایزه بهترین کارگردانی برای حسن روحانی؛ در حاشیه چگونگی توزیع کالاهای اساسی» نوشته بود: 
«توزیع سبدکالا به مردم با شیوه‌ای که انجام شد، نه یک اتفاق بود و نه عملی که تبعات آن برای روحانی و مردانش غیرقابل پیش‌بینی باشد. او دقیقا همین اتفاق- ازدحام، دعوا و مرافعه و احیانا له شدن در زیر دست و پا- را پیش‌بینی می‌کرد و اصلا آن را برای پیشبرد استراتژی خارجی خود لازم داشت[!!] به عبارت دیگر روحانی به یک نمایش داخلی برای ارائه در جشنواره‌های سیاسی خارجی نیازمند بود. نگاه کنیم به اظهارات اخیر وندی شرمن که گفته است «شما در اخبار دیدید که ایران اخیرا به طور قابل مشاهده‌ای غذا بین مردم فقیر جامعه‌اش توزیع کرده تا نشان دهد کاهش هدفمند و محدود تحریم‌ها، تاثیر مستقیم بر مردم این کشور داشته است». به هر حال این دقیقا همان نتیجه‌ای بوده که روحانی از توزیع سبد کالا در میان مردم داشته است، اینکه تحریم‌ها بر روی مردم ایران تاثیر مستقیم و انکارناپذیر داشته؛ اینکه اوضاع اقتصادی مردم ایران نه تنها رو به راه نیست بلکه حاضرند برای چند عدد مرغ و چند کیلو برنج با یکدیگر درگیر شوند... درست است که روش توزیع سبد کالا چندان مناسب نبود، اما اگر با این نمایش بتوان جایزه اول بهترین اثر را در فستیوال سیاست جهانی به خود اختصاص داد، به تحقیر چند روزه‌ای که بازیگران آن شدند، می‌ارزید»!!
این وقاحت درباره ابتدای دولت مدعی تدبیر و امید بود؛ ماه‌های پایانی آن دولت هم با بی‌کفایتی مشکوک در تنظیم بازار و راه‌اندازی صف‌های موهن مرغ و تخم مرغ و گوشت و روغن و واکسن و دارو و... سپری شد، که بحمد الله با تدابیر دولت جدید، آن التهاب تا حدود زیادی فروکش کرد.
 تلخ اما واقعی اینکه خبرآنلاین همین دیروز بی‌آنکه به عامل سقوط ارزش پول ملی اشاره کند، نوشته است: «ارزش روز یارانه‌های نقدی بعد از ۱۱ سال، به ۱۸۰۰ تومان رسید. در نتیجه تورم شدیدی که در این ده سال بر اقتصاد کشور حاکم بوده ارزش این ۴۵ هزار تومان به ۱.۵ دلار رسیده است. این ارقام به این معنی است که با یارانه نقدی در سال ۱۴۰۰ فقط به‌اندازه ۱۸۰۰ تومان در سال ۹۰ توانایی خرید داریم».
معنای دیگر این خبر سربسته این است که از صدقه سر سوء مدیریت دولت سابق، ارزش پول ملی و قدرت خرید مردم، یک بیست و پنجم شده است! کیهان با اشاره به این واقعیت،‌گریبان آن مدیریت را گرفته که چرا به جای تقویت اقتصاد و تولید و پول ملی، به تورم بالای
50 درصد بر سر سفره مردم دامن زدید و با وعده مثلا 10-20 درصد افزایش حقوق‌ها که آن را هم گردن دولت بعدی گذاشتید، هم مردم را فریب دادید و هم تورم تازه (برآمده از تولید نقدینگی بی‌پشتوانه) را به جامعه تحمیل کردید؟ کیهان می‌پرسد که آیا به جای تولید 730 درصد تورم در 8 سال (اعتراف خبرآنلاین از قول یک کارشناس) بهتر نبود به تورم دامن نزنید و با شندرغاز افزایش حقوق -که چند برابر آن را مجددا با ایجاد تورم‌های جدید از مردم باز پس گرفتید- سر مردم منت نگذارید؟ یا اینکه چرا 450 هزار میلیارد تومان کسری بودجه و 1500 هزار میلیارد تومان بدهکاری برای دولت جدید به ارث گذاشتید که نتواند به قدر لازم، به معیشت مردم یا حمایت از تولید بپردازد؟
خب! طبعا گفتن این حقایق، کینه و عصبانیت نانخور‌های نجومی دولت سابق را موجب می‌شود. حالا همین جماعت وقیح با وجود به ارث گذاری تورم 50 درصد و کسری بودجه و بدهی سنگین، می‌گویند دولت جدید چرا در سه ماه بورس را سامان نداد و تورم را کم نکرد یا حقوق‌ها را افزایش نمی‌دهد و...!
«یک بیست و پنجم» شدن ارزش پول یارانه در دوره مدیریت مدعیان تدبیر، در حالی است که ولی‌نعمت همین‌ها، خرداد 92 در شبکه دوم سیما و در تبلیغات انتخاباتی وعده داده بود «دولت تدبیر و امید دنبال این است که مردم آن‌ قدر درآمد سرشار داشته باشند که نیازی به یارانه 45 هزار تومانی نداشته باشند. من کاری می‌کنم دولت، دستش را به سوی مردم دراز خواهد کرد». و البته این وعده طور دیگر 
(بی ارزش کردن یارانه 45 هزار تومانی) عملی شد!
این نکته هم گفتنی است که یکی از سوژه چاق‌کن‌ها علیه کیهان، اخراجی روزنامه کیهان محسوب می‌شود. کسی که از روزنامه سیاست روز و جام جم تا جام جم و سپس همشهری را با وجود گرایش‌های متفاوت گردانندگان آنها چرخید و سرانجام از خبرآنلاین سر درآورد، اما به این هم بسنده نکرد و حالا برای روزنامه اجاره‌ای اعتماد خرده‌کاری انجام می‌دهد. با این وحود و با علم به اینکه مدعیان اصلاح‌طلبی اعتبار و آبرو نزد مردم ندارد، او خود را «ما اصولگرا‌ها»(!) جا می‌زند و از طریق این عنوان دزدی، برای همه محافلی که اعتقادی به هیچ اصل و ارزشی ندارند، خوش‌خدمتی می‌کند.
اصلاح‌طلبان با سوژه لاریجانی می‌خواهند افتضاحات اقتصادی را بپوشانند
انتشار نامه شورای نگهبان به لاریجانی درباره علل عدم احراز صلاحیت وی و پاسخ لاریجانی،‌برخی اصلاح‌طلبان را به طمع انداخته تا با حمله به شورای نگهبان، محکوم کرده و نقش خود در ایجاد وضعیت نامطلوب فعلی را پنهان سازند.
به گزارش روزنامه فرهیختگان، اصلاح‌طلبان که با حمایت از روحانی در دوره حضور وی به‌عنوان رئیس‌جمهور نقش مؤثر داشته و اکثر کرسی‌های اجرایی دولت را نیز در اختیار داشتند در دو سال پایانی دولت روحانی و در وضعیتی که کشور با مشکلات عدیده‌ای مواجه بود برای فرار از پاسخگویی سعی داشتند مرزبندی خود را با او آغاز کنند تا به‌عنوان شریک در به وجود آمدن وضع موجود شناخته نشوند. عملکرد ضعیف اصلاح‌طلبان در دولت روحانی باعث شده این جریان سرمایه اجتماعی خود را در انتخابات از دست بدهد. ریزش سرمایه اجتماعی و شکست بسیار محتمل در انتخابات‌ها باعث شده این جریان در دو انتخابات اخیر به‌بهانه نظارت استصوابی حضوری منفعلانه داشته باشند، به همین دلیل حمله مکرر به شورای نگهبان در سال‌های اخیر دستورکار اصلی آنها برای فرار رو به جلو بوده است.
فرهیختگان با مرور برخی فجایع اقتصادی و سیاسی که در مدیریت مدعیان اصلاح‌طلبی پدید آمد، نوشت: زمانی که کشوری تحریم می‌شود، بیش از هر زمان دیگری تخصیص منابع ارزی اهمیت دارد، بااین‌حال سه‌سال پیش، دولت ضربه‌ای 18 میلیارد دلاری به منابع ارزی کشور وارد کرد. دونرخی کردن ارز یا به‌عبارتی ایجاد همان دلار جهانگیری، معاون اول روحانی ارز کشور را حیف‌ومیل کرد. به‌طوری‌که تزریق ارز 4200 تومانی به چرخه ارزی کشور، در زمره تصمیمات غلطی بود که علاوه‌بر تاثیرات گسترده در مسائل کلان اقتصادی و معیشت خانواده‌ها، تبعات جبران‌ناپذیری در صنایع مختلف کشور داشته است. هم‌اکنون نیز آثار آن زخم‌کاری بر معیشت مردم همچنان دیده می‌شود. 
بحران بعدی، سه برابر کردن قیمت بنزین بدون هیچ اطلاع قبلی به مردم بود. اما رئیس دولت گفت خود من هم صبح جمعه با خبر شدم(!)
این روزنامه با اشاره به پرادعایی و کم‌کاری دولت ائتلافی مدعیان اصلاحات و اعتدال در حوزه سیاست خارجی که موجب خسارت‌های فراوان شد، به موضوع ضربه کاری دولت سابق به اعتماد عمومی می‌پردازد و می‌نویسد: ناکارآمدی‌های متعدد دولت مورد حمایت اصلاح‌طلبان در عرصه‌های اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و... در طول هشت سال مدیریت بر کشور، بیشترین ضربه را به اعتماد عمومی زد. ناکارآمدی‌هایی که علاوه‌بر کوچک شدن سفره مردم و تحمیل خسارت‌های عظیم بر ظرفیت‌های کشور، به دلیل عدم وجود صداقت کافی دولتمردان در مواجهه با جامعه، حاکمیت ناامیدی در میان جوانان و نخبگان را نیز درپی داشت.  این دولت همچنین رکورددار افزایش شکاف طبقاتی است. برای آنکه تبیین کنیم دولت روحانی تا چه میزان شکاف طبقاتی را افزایش داده، کافی است نگاهی به آمار افزایش هزینه‌های مردم در بخش درمان، خوراک، پوشاک، مسکن و حمل‌ونقل در دولت روحانی بیندازیم. در این بخش‌ها به ترتیب 238، 214، 123، 271 و 180 رشد کرده‌اند، این درحالی است که طی این سال‌ها درآمد خانوارهای ایرانی به‌طور میانگین تنها 150 درصد افزایش داشته است. به‌عبارت ساده‌تر رقم هزینه‌های اولیه مردم از نرخ درآمد خانوارهای ایرانی به‌طور میانگین بیشتر بوده است.
 براساس این آمارها دولت روحانی با ثبت نرخ ضریب‌جینی 0.4093 در سال 97 بدترین عملکرد را در کاهش اختلاف‌طبقاتی در میان تمامی دولت‌های پس از انقلاب داشته است. افزایش نابرابری‌های اقتصادی در هشت سال گذشته ریشه‌های مهمی مانند تورم دارد؛ تورمی که در دولت روحانی به دلیل سیاست‌های غلط اقتصادی در فروردین ماه امسال نرخ آن از 50 درصد نیز عبور کرد تا رکورد 75 ساله تورم شکسته شود. این نرخ بالا حاصل یک فرآیند غلط چند ساله در سیاستگذاری اقتصادی کشور بوده است که از همان سال 92 با اتخاذ سیاست‌های سرکوبی و بحران‌زا آغاز شد و بعد از سال‌های 97 به اوج خود رسید. علاوه‌بر این دولت روحانی رکورددار افزایش حجم پایه پولی در کشور نیز است، به نحوی که فقط در سال گذشته حدود ۱۰۰ هزارمیلیارد تومان بر حجم پایه پولی کشور افزوده شده است. این دو مورد درکنار التهابات بازار ارز از دلایل رشد نرخ تورم بوده که بیشترین ضربه را بر معیشت دهک‌های آسیب‌پذیر و پایین جامعه وارد کرد.
در بخش مسکن نیز تورم بی‌سابقه‌ای به مردم تحمیل شد.
ایندیپندنت: ایران انقلابی در حال گرفتن مطالبات خود از آمریکاست
حکومت ایران از اینکه در آستانه دستیابی به مطالبات ژئوپلتیک خود از آمریکا در منطقه است، مطمئن است و به این نتیجه رسیده که باید در مقابل آمریکا قدرتمند به نظر برسد و نه ضعیف. «ایندیپندنت عربی» این تحلیل را درباره چالش میان ایران و آمریکا منتشر کرده و نوشت: جمهوری اسلامی ایران برای بازگشت به توافق هسته‌ای از واشنگتن چه می‌خواهد؟ بدون شک نخستین خواسته تهران، لغو همه تحریم‌هایی است که علیه ایران تحمیل شده است. با لغو تحریم‌ها، نظام ایران به درآمد کافی دست خواهد یافت. خواسته دوم تهران نیز آزاد شدن دارایی‌های مسدود شده و دسترسی به آن است. اما ایران برای بازگشت به برجام، شروط راهبردی دیگری هم دارد که به کشورهای منطقه مربوط می‌شود.  نظام ایران می‌داند که در آستانه دستیابی به خواسته‌های ژئوپلتیک خود از آمریکا در منطقه است. ایرانی‌های انقلابی دریافته‌اند که باید قدرتمند به‌نظر برسند نه ضعیف، از این‌رو می‌خواهند اطمینان یابند که دست برتر را در معادله منطقه‌ای دارند و زیردست نیستند. تهران همچنین درباره ادامه حضور تیم بایدن در کنگره و کاخ سفید مطمئن نیست از این رو ممکن است تلاش کند تا انتخابات کنگره در نوامبر 2022 در منطقه خاکستری بماند. باید دید آیا تهران به آنچه کسب کرده، رضایت خواهد داد یا برای خرید زمان، شروط بیشتری مطرح خواهد کرد.

**************

روزنامه وطن امروز**

سخنگوی دولت:
هیچ تغییری در نرخ بنزین ایجاد نمی‌شود
سخنگوی دولت تاکید کرد بنا نیست در سطح ملی تغییری در شیوه توزیع و نرخ بنزین یارانه‌ای ایجاد شود و در 2 جزیره کیش و قشم هم در نرخ سوخت هیچ تغییری ایجاد نمی‌شود و تنها شیوه توزیع به صورت آزمایشی تغییر می‌کند. علی بهادری‌جهرمی درباره شایعات مطرح شده مبنی بر افزایش دوباره قیمت بنزین، با تکذیب این شایعات اظهار داشت: درباره بنزین قرار بوده صرفا در شیوه توزیع بنزین یارانه‌ای (1500 تومانی) تغییراتی ایجاد شود و این از زمان دولت گذشته مطرح بوده است. وی با تاکید بر اینکه هیچ تغییری در نرخ بنزین نه قرار بوده ایجاد شود و نه بعد از این ایجاد می‌شود، گفت: تغییر در شیوه توزیع بنزین با هدف برقراری عدالت در اختصاص یارانه انرژی است و برای آنکه مطالعات آزمایشی این طرح بهتر انجام شود، ۲ جزیره کیش و قشم انتخاب شدند. 
سخنگوی دولت تصریح کرد: اولا بنا نیست در سطح ملی تغییری در شیوه توزیع و نرخ بنزین یارانه‌ای ایجاد شود و در ۲ جزیره کیش و قشم هم در نرخ سوخت هیچ تغییری ایجاد نمی‌شود و تنها شیوه توزیع به صورت آزمایشی تغییر می‌کند. بهادری‌جهرمی درباره جزئیات بیشتر این طرح گفت: تا پیش از این یارانه سوخت به دارندگان خودروها اختصاص می‌یافت که این عادلانه نیست، چون عده‌ای خودرو ندارند؛ لذا برای برقراری عدالت یارانه‌ای سرپرستان خانوارها به نوعی متولی این امر می‌شوند. وی افزود: بر اساس این طرح، اگر قرار است یارانه‌ای به سوخت پرداخت شود، این یارانه‌ به حساب کسانی واریز می‌شود که خودرو ندارند و از یارانه سوخت هم استفاده نمی‌کنند. 

**************

روزنامه خراسان**

تقویت ارزش لیر با اعلام بسته ضد دلاری اردوغان
فارس - رجب طیب اردوغان ،رئیس‌جمهور ترکیه بسته حمایتی برای تقویت پول ملی این کشور ابلاغ کرد، لیر ترکیه از اوج قیمت خود عقب‌نشینی کرد و در 13.92 لیر در برابر دلار ایستاد، اکنون در لحظه انتشار این خبر این رقم 12.57 لیر در برابر دلار است.
مالیات11میلیارد دلاری«ماسک»
تسنیم – مدیر عامل شرکت خودروسازی تسلا، پس از اعلام این که امسال بیش از هر آمریکایی دیگری در تاریخ این کشور مالیات پرداخت خواهد کرد، میزان بدهی مالیاتی خود به دولت را فاش کرد. ماسک در توئیتی برای رفع ابهامات درباره مالیات خود، نوشت: برای کسانی که متعجب هستند، من امسال بیش از 11 میلیارد دلار مالیات پرداخت خواهم کرد.
۲۰۰ دستگاه لکوموتیو در ۳ سال اخیر زمین‌گیر شد
فارس - میعاد صالحی، معاون وزیر راه و شهرسازی در مراسم ‌بهره‌برداری از ۵۲۶ دستگاه انواع ناوگان ریلی گفت: کمتر از ۲۰۰ دستگاه لکوموتیو در سه سال اخیر زمین‌گیر شده است که ۶۰ تا ۷۰ دستگاه آن فقط امسال زمین‌گیر شده بود‌.
فروش یا انهدام ۶۵۰۰ میلیاردی اموال تملیکی
ایسنا – آن طور که مسئولان سازمان اموال تملیکی می‌گویند طبق برآوردها حدود ۶۵۰۰ میلیارد تومان اموال در اختیار این سازمان قرار دارد که باید جهت تعیین تکلیف به فروش  برسد یا منهدم شود؛ این روند در دو ماه گذشته شدت گرفته و حدود ۴۰۰ میلیارد تومان به مزایده گذاشته شده است.
 
**************

روزنامه ایران**

نرال سابق صهیونیست اعتراف کرد/هزاران راکت و موشک در انتظار حماقت تل آویو

خبر اول اینکه، یک ژنرال سابق ارتش رژیم صهیونیستی پیش‌بینی کرد که در صورت هرگونه حماقت تل آویو در حمله به ایران، روزانه سه هزار راکت و موشک در انتظار این رژیم است. به‌ گزارش پرس‌تی‌وی، «اسحاق بریک» از ژنرال‌های سابق رژیم صهیونیستی هشدار داد که ارتش اسرائیل برای جنگ منطقه‌ای آماده نیست، زیرا گروه‌های طرفدار ایران در سوریه، یمن و عراق و حماس در نوار غزه، به طور همزمان به اسرائیل موشک شلیک خواهند کرد. وی افزود که این جنگی چند جبهه‌ای خواهد بود که اسرائیل برای آن آماده نیست. ژنرال بریک گفت، یک جنگ جدید ما را به سال‌ها قبل خواهد برد. دشواری‌هایی که در طول جنگ‌های قبلی از سر گذرانده‌ایم، در مقایسه با پیامدهای رویارویی آینده هیچ نخواهد بود. به‌ گفته وی، ارتش اسرائیل برای هیچ جنگی در آینده آماده نیست.

پیکر شهید «فرامرز کوهی» در ورامین تشییع می‌شود

خبر دیگر اینکه، مراسم تشییع امیر سرلشکر شهید فرامرز کوهی از شهدای تازه تفحص شده هشت سال دفاع مقدس، روز پنجشنبه ۲ دی ماه ساعت ۹ صبح از میدان امام حسین(ع) به سمت میدان امام خمینی(ره) ورامین برگزار می‌شود. طی تفحص صورت گرفته در شهر حمیدیه عراق پیکر مطهر امیر سرلشکر شهید فرامرز کوهی پس از ۳۹ سال مفقود الاثری پیدا شد که خبر این چشم انتظاری دیروز توسط امام جمعه موقت ورامین، فرماندار، رئیس عقیدتی سیاسی ارتش و رئیس بنیاد شهید به خانواده این شهید گرانقدر رسانده و مقرر شده است پس‌ از مراسم تشییع در شهرستان ورامین، پیکر این شهید در جوار حرم امامزاده جعفر(ع) در پیشوا به خاک سپرده شود.

محکومیت امریکا با شکایت ۵۵ زندانی قبل از انقلاب

دست آخر اینکه، معاونت امور بین‌الملل قوه قضائیه از صدور رأی محکومیت امریکا نسبت به زندانیان سیاسی قبل از انقلاب اسلامی خبر داد. به‌گزارش مهر، برابر اعلام معاونت امور بین‌الملل قوه قضائیه، در چهارچوب اقدام متقابل حقوقی علیه دولت و مقامات امریکایی و با عنایت به‌طرح دعوای تعدادی از آسیب‌دیدگان از زندانیان سیاسی قبل از انقلاب اسلامی علیه دولت امریکا و مقامات وقت اجرایی این کشور نزد شعبه ۵۵ حقوقی دادگستری تهران به‌دلیل حمایت‌های مادی و معنوی صورت گرفته خواندگان امریکایی از رژیم ستم‌شاهی و تشویق و تحریک این رژیم و ساواک به ارتکاب جنایات و شکنجه علیه آنان، پس از برگزاری جلسات رسیدگی، دادگاه، دولت امریکا و سایر خواندگان امریکایی را به مبلغ ۱۲/۷۲۶/۹۴۵/0۸۰ (دوازده میلیارد و هفتصد و بیست‌وشش میلیون و نهصد و چهل و پنج هزار و هشتاد) دلار در این پرونده‌ها محکوم نمود. تعداد خواهان‌های این پرونده‌ها ۵۵ نفر از زندانیان سیاسی و ورثه آنها از استان‌های تهران، گلستان، قزوین، آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی اند. خواندگان این پرونده‌ها نیز دولت امریکا، سازمان سیا، وزارت خزانه‌داری و بانک مرکزی و ورثه ۷ نفر از رؤسای جمهور پیشین و مقامات امریکا هستند.

**************

روزنامه شرق**

آخرین وضعیت طرح صیانت
مهر: سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفت: مردم تمایلی ندارند که فضای مجازی ما از سوی دشمنان نظام جمهوری اسلامی ایران مدیریت شود. حجت‌الاسلام مجید نصیرایی درباره آخرین وضعیت طرح حمایت از حقوق کاربران در فضای مجازی، گفت: طرح حمایت از حقوق کاربران در فضای مجازی به‌هیچ‌وجه از دستور کار مجلس شورای اسلامی خارج نشده است. او درباره علت ارجاع طرح مذکور به مرکز پژوهش‌های مجلس، افزود: هدف از ارجاع طرح حمایت از حقوق کاربران در فضای مجازی به مرکز پژوهش‌های مجلس آن است که رویکردها و نگاه‌های جدید دولت و دیگر بخش‌های مرتبط با فضای مجازی نیز در طرح مذکور مورد توجه قرار گیرد. سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: خوشبختانه دولت و مجلس با یکدیگر مبانی و رویکردهای مشترک دارند و اعتقادشان بر این است که فضای مجازی در کشور ما کاملا یله و رهاست و بسیاری از خانواده‌ها نیز علاقه‌مند نیستند که فضای مجازی به این شکل و بدون در‌ و‌ پیکر باقی بماند. ‌او اظهار کرد: ما به دنبال آن هستیم که از حقوق کاربران ایرانی در فضای مجازی دفاع کنیم و به‌زودی و پس از اخذ نظرات کارشناسی و قوی و دقیق‌تر‌شدن طرح مذکور در مرکز پژوهش‌های مجلس، بررسی مجدد این طرح در کمیسیون مشترک طرح حمایت از حقوق کاربران در فضای مجازی ادامه می‌یابد.

‌اخذ مجوز برای برگزاری راهپیمایی نظام‌مند شود
ایرنا: رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس شورای اسلامی، گفت: طرح نحوه تشکیل تجمعات و برگزاری راهپیمایی‌ها به دنبال تبیین چارچوب و ضوابط تبیین اصل بیست‌و‌هفتم قانون اساسی است. محمدصالح جوکار، رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها، در گفت‌وگویی با اشاره به تهیه طرح نحوه تشکیل تجمعات و برگزاری راهپیمایی‌ها، گفت: بحث تجمعات باید نظام‌مند شده و ضوابط برای اخذ مجوز جهت برگزاری راهپیمایی تبیین شود. رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها افزود:‌این طرح به دنبال تبیین چارچوب و ضوابط برای درخواست تجمع و اخذ مجوز آن براساس اصل ۲۷ قانون اساسی است تا تجمعات و برگزاری راهپیمایی‌ها قانون‌مند شوند. جوکار بیان کرد: در این طرح محل برگزاری تجمعات، چگونگی چارچوب شعارها، مدت‌زمان، اهداف و اقدامات مشخص شده است؛ بنابراین در صورت تصویب این طرح، نظام خوبی در بحث اعتراضات و راهپیمایی‌ها خواهیم داشت. بهتر است تجمعات محدوده زمانی خاص داشته باشند، همچنین مکانی برای این کار در نظر گرفته شود.

***************************************
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات