صفحه نخست >>  عمومی >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۰۲ دی ۱۴۰۰ - ۱۹:۱۸  ، 
کد خبر : ۳۳۵۲۱۰
در گفت و گو با بصیرت مطرح شد

دارابی: دولت به وعده حمایتی خود در بورس عمل کرد

کاهش 5 درصدی مالیات شرکت های بورسی به نفع شرکت ها و در نهایت سهامداران آنها منتهی می شود. افزایش سود شرکت ها و واحدهای تولیدی بورس می تواند زمینه را برای افزایش میل مردم به سرمایه گذاری دربورس بالا ببرد.

به گزارش بصیرت، رئیس جمهور در کشاکش وعده های انتخاباتی قول حمایت از بورس را داد. بورسی که از سال گذشته تا کنون چالش های مختلفی را درپی قیمت گذاری های دستوری دولت گذشته و تصمیمات غلطی پشت سر گذاشت که منجر به تحمیل زیان به سهامداران، بخصوص تازه واردان به این بازار شد. در لایحه بودجه 1401 و در موضوع کاهش مالیات بر شرکت های بورسی، دولت تلاش کرده تا وعده های حمایتی از بورس را محقق کند.

کارشناس بازار سهام در گفت و گو با بصیرت به موضوع تاثیر گذاری انسجام دولت در حمایت از بورس و بندهایی در لایحه بودجه سال آینده پرداخته که حامی بازار سهام به شمار می رود.
 
همایون دارابی کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با بصیرت در خصوص لزوم هماهنگی های بیشتر بین دولتمردان در خصوص موضوعات مرتبط با بودجه و بازار سرمایه گفت: عدم ناهماهنگی هایی که در بودجه و در اظهار نظرهای برخی مسوولین درخصوص حمایت های دولت از بازار سرمایه ایجاد شد بازار را نگران کرد که خوشبختانه این موضوع با ورود به موقع و سریع دولت در دستور کار قرار گرفت تا بازبینی های اساسی در آن صورت داده شود.
وی در این باره افزود: نفس برگزاری جلساتی که دولتمردان با کمیسیون اقتصادی مجلس و با مدیران بازار سرمایه دارند می تواند نوید امید بخشی برای حمایت های هر چه بیشتر و تمرکز دولت برای حمایت از بازار سرمایه باشد.
دارابی با تاکید براین موضوع که نیازمند هماهنگی بیشتری بین وزارتخانه های اقتصادی هستیم گفت: بی تردید اگر وزارتخانه های اقتصادی ومسوولین اقتصادی کشور چه در بحث بودجه نویسی و تعیین ساز و کارهای لازم برای اقتصاد وبازار سرمایه منسجم تر عمل کنند، شاهد عدم هماهنگی بیشتری میان وزارت اقتصاد، سازمان برنامه و بودجه و  وزارت و وزارت نفت خواهیم بود. افزایش هماهنگی بین نهادهای دولتی زمینه را برای کاهش نگرانی های بازار سرمایه ایجاد می کند، لذا برداشت کلی از لایحه بودجه 1401 به شکلی که احساس می شد منافع بازار سرمایه نادیده گرفته شده است با مصوبات جدید برطرف شد.
این کارشناس بازار سرمایه درخصوص نگرانی های بازار سرمایه از بندهای مرتبط با بورس در لایحه بودجه 1401 گفت: اهالی بازار سرمایه در چهار حوزه نگران بودند که خوشبختانه بخشی از آن مرتفع شده است. موضوع قیمت گذاری دستوری، بهره مالکانه، ارز ترجیجی ونرخ گاز و سوخت بنگاه های تولیدی از موضوعاتی است که دلهره بازار سرمایه را افزایش داده بود.
وی در این باره تصریح کرد: در این روش تعادل از دست می رود و تولید کننده میلی به افزایش تولید نخواهد داشت. اما درنهایت مصوبات اخیر به نفع بازار سرمایه منتهی شد. موضوع کاهش 5 درصدی مالیات شرکت ها و بنگاه های بورسی نیز بسیار قابل توجه است چرا که در ابتدای سال آینده شاهد آثار خوب آن خواهیم بود.
این کارشناس بازار سرمایه دراین باره تصریح کرد: کاهش 5 درصدی مالیات شرکت های بورسی به نفع شرکت ها و در نهایت سهامداران آنها منتهی می شود. افزایش سود شرکت ها و واحدهای تولیدی بورس می تواند زمینه را برای افزایش میل مردم به سرمایه گذاری دربورس بالا ببرد.

 بازار سرمایه یکی از مهم‌ترین بازارهای تامین مالی در کشور به شمار می‌آید که در سال‌های اخیر با افت‌وخیزهای بسیاری روبه‌رو بوده است.‌ صعود و نزول شاخص کل برای سهامداران در این ‌سال‌ها نتیجه‌ای جز سرخوردگی و ناامیدی از بهبود وضعیت نداشته. بازاری که ماه‌های نخست سال ٩٩ را با روندی مثبت آغاز کرد، از نیمه‌ مردادماه همان سال با رکودهای عمیق معاملاتی مواجه شد. این رکودها به دلیل افزایش صف‌نشینی در سمت فروش منجر شد، در سال ١٤٠٠نیز ادامه‌دار بود. انتظار می رود با اقدامات دولت سیزدهم روند اعتماد مردم به بورس برگردد. 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات