صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۵ دی ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۸  ، 
کد خبر : ۳۳۵۲۴۴

نشریه اخبار و تحلیل‌های یکشنبه، ۵ دی ماه

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) شما روایت کنید حقایق جامعه خودتان و کشور خودتان و انقلابتان را. شما اگر روایت نکنید، دشمن روایت می‌کند؛ شما اگر حادثه دفاع مقدّس را روایت نکنید، دشمن روایت می‌کند، هر جور دلش می‌خواهد؛ توجیه می‌کند، دروغ می‌گوید [آن هم]۱۸۰ درجه خلاف واقع؛ جای ظالم و مظلوم را عوض می‌کند. (۲۱/۰۹/۱۴۰۰) www.basirat.ir

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼حرف روز        

سناریوهای محتمل برای مذاکرات!

دور هشتم مذاکرات معروف به «احیای برجام» فردا در وین از سر گرفته خواهد شد. ماحصل چند دور مذاکره گذشته ارائه دو سند از سوی ایران برای لغو تحریم‌ها و موضوعات هسته‌ای به‌مثابه پیش‌نویس مذاکرات بود که دیدگاه‌های غیرمنعطف تیم غربی برجام، یعنی آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها علت اصلی کُندی مذاکرات و درنهایت به بن‌بست کشاندن آن بود؛ چراکه آن‌ها همان خواسته‌ای را تکرار می‌کردند که ترامپ با خروجش از برجام و اعمال فشار حداکثری دنبال می‌کرد. ازاین‌رو، تحلیل‌گران به‌طورکلی چهار سناریو برای نتیجه مذاکرات آتی متصورند.

1- احیای برجام؛ در این سناریو دو طرف اصلی مذاکرات یعنی ایران و آمریکا با قبول شروط طرفین، به سمت احیاء مجدد توافق هسته‌ای برجام حرکت می‌کنند. درواقع، در این سناریو واشنگتن با پذیرش شروط چهارگانه کلیدی ایران، یعنی لغو تحریم‌ها، دادن تضمین به عدم خروج دولت بعدی از برجام، راستی‌آزمایی اجرای لغو تحریم‌ها و جبران خسارات ناشی از خروج آمریکا از برجام، متعهد به احیا و اجرای آن می‌شود و ایران نیز به سمت اجرای کامل تعهدات برجامی‌اش و عقب‌نشینی از گام‌های هسته‌ای حرکت می‌کند. به نظر می‌رسد با توجه به نظرات مثلث حاکم بر تیم مذاکره‌کننده آمریکا یعنی آنتونی بلینکن- رابرت مالی- جیک سالیوان از یک‌سو و پایبندی جدی تیم ایران به اجرای راهبردهای رهبر معظم انقلاب، این سناریو از شانس زیادی برای اجرایی‌شدن برخوردار نیست. 2- توافق موقت؛ در این سناریو دو طرف ضمن حفظ مواضع خود، در راستای عبور از بن‌بست کنونی به سمت توافق موقت و اجرای گام‌به‌گام برخی تعهدات حرکت خواهند کرد. به‌عنوان‌مثال توقف غنی‌سازی 60 درصد از سوی ایران در قبال آزادسازی اموال بلوکه‌شده ایران از سوی آمریکا یکی از این گام‌هاست. این سناریو امکان تحققش بیشتر از اولی است؛ اما به توجه به شرایط ایران در خصوص لغو یک‌باره تحریم‌ها و مخالفت آمریکا با آن، با موانعی روبرو است. 3- تداوم وضع موجود؛ با توجه به مواضع محکم طرفین و تأکید اروپا و چین و روسیه بر ضرورت تداوم مذاکره، احتمال این سناریو با موکول شدن حصول نتیجه به دورهای آتی مذاکرات از سایر گزینه‌ها بیشتر است. 4- شکست مذاکرات؛ این سناریو روی صریح‌تر گزینه سوم است که طرفین به دلیل عدم رسیدن به نقطه مشترک و توافق برای احیای برجام به مذاکرات پایان داده همدیگر به گزینه‌ها دیگر تهدید خواهند کرد.

به نظر آنچه در این شرایط جنگ اراده‌ها از یک‌سو و جنگ روایت‌ها از سوی دیگر تعیین‌کننده است، تبیین واقعیات صحنه و ضرورت ایستادگی و تاب‌آوری مسئولان و مردم بر مواضع به حقی است که تیم جدید اختیار کرده است. (نویسنده: فتح‌الله پریشان)

▼گزارش روز                        

نتیجه بازی در لیگ برتر!

جریان اصلاح‌طلب در تلاش است که مذاکرات جدید هسته‌ای را به سمتی هدایت کند که هیچ‌گونه منافعی برای ایران نداشته باشد؛ رسانه‌های این جریان تلاش می‌کنند که مذاکره‌کنندگان را به امتیاز دادن به غرب، گفتگوهای بی‌حاصل و عدم سماجت در گرفتن حق ملت ایران سوق دهند؛

گزاره‌های تحليلي: 1- «آشنا» مشاور رئیس‌جمهور سابق در صفحه توییتر خود نوشت: «‏نه شما از موسی برترید و نه آن‌ها از فرعون بدتر. به‌حکم قرآن با آن‌ها بی‌واسطه، رودررو و با صراحت و لینت سخن بگویید و اتمام‌حجت کنید. بهره‌گیری از کسانی که مؤثرتر از شما سخن می‌گویند یک تکلیف است؛ خداوند هم به موسی گفت هارون را با خود همراه کن چون او فصیح‌تر از تو سخن می‌گوید». 2- فیاض زاهد، از فعالان اصلاح‌طلب که در زمان استعفای ظریف آن را تزریق یک خون تازه نامیده بود، در گفتگوی جدید خود (2/10/1400) آورده است: «تیم مذاکره‌کننده فعلی ایران مانند تیم فوتبالی است که در نیمه اول بازی یک تیم لیگ برتری بازی می‌کرده اما در نیمه دوم این تیم لیگ برتری از بازی خارج‌شده و جای خود را به یکی از تیم‌های محلات داده است. این وضعیت به سود طرف خارجی است. به این دلیل که تیم جدید نه بر فنون مذاکره تسلط دارد و نه به زبان گفت‌وگو آشنایی دارد و نه نسبت به سابقه گفت‌وگوها اعتمادبه‌نفس دارد». 3- علی بیگدلی از فعالين سیاسی اصلاح‌طلب نيز در گفت‌وگو با آرمان ملی (1/10/1400) گفته است: «ایران در هر موقعیتی در حال تصمیم‌گیری عجولانه است که نشان می‌دهد در بعضی مواقع سیاست خارجی ایران، تندروی بی‌رویه دارد... امروز تیم مذاکره‌کننده ایران عدم آشنایی با فضای بین‌المللی دارد و نمی‌داند که با طرف مقابل باید به چه شکل رایزنی کرد».

نكته پاياني: اصلاح‌طلبان خوب است برای مردم توضیح دهند که نتیجه مذاکره با لحن نرم ملایم، بازی در لیگ برتر و بلد بودن زبان بین‌المللی چه شد؟ خوب است که نتیجه را از زبان رئیس‌کل سابق بانک مرکزی دولت روحانی بخوانیم که گفت، برجام درنهایت نتوانست مشکلات روابط بانکی کشور با بانک‌های خارجی را حل کند. او در مصاحبه‌ای با تلویزیون بلومبرگ تصریح کرده، برجام «تقریباً هیچ» دستاورد اقتصادی برای ایران نداشته است. (نویسنده: حسین عباسیان)

▼خبر ویژه                         

شاذگویی مطهری درباره مرحوم منتظری!

«علی مطهری» نایب‌رئیس مجلس گذشته با انتشار توییتی درباره مرحوم منتظری نوشته است: «مهم‌ترین درسی که باید از آیت‌الله منتظری بیاموزیم این است که ایشان به خاطر دفاع از حقوق مردم یک مقام عالی را از دست داد و برای تثبیت قدرتی که برای او حاصل بود، حقیقت را کتمان نکرد». در پاسخ به این شبهه پراکنی، لازم است مطالبی درباره مرحوم منتظری بازخوانی شود؛ احتمالاً منظور علی مطهری از حمایت از حقوق مردم، پشتیبانی‌های مرحوم منتظری از قاتلان ۱۷ هزار نفر از مردم ایران در دهه ۶۰ است که  پس از آن‌که حاضر به توبه نشدند و به دار مجازات آویخته شدند. وجه دیگری که از حمایت منتظری از حقوق مردم (!) در تاریخ انقلاب ثبت شده نیز مربوط به پشتیبانی‌های وی از باند قاتل درون بیت منتظری است که قتل‌های مختلفی صورت داده بود. امام خمینی (ره) در نامه تاریخی خود به مرحوم منتظری در تاریخ 6/1/68 می‌نویسند: «در همین دفاعیه شما از منافقین، تعداد بسیار معدودی که در جنگ مسلحانه علیه اسلام و انقلاب محکوم به اعدام شده بودند را منافقین از دهان و قلم شما به آلاف و الوف رساندند و می‌بینید که چه خدمت ارزنده‌ای به استکبار کرده‌اید. در مسئله مهدی هاشمی قاتل، بااینکه برایتان ثابت شده بود که او قاتل است، مرتّب پیغام می‌دادید که او را نکشید. از قضایای مثل قضیّه مهدی هاشمی که بسیار است. شما ازاین‌پس وکیل من نمی‌باشید. والله قسم، من از ابتدا با انتخاب شما مخالف بودم؛ در آن وقت شما را ساده‌لوح می‌دانستم که مدیر و مدبّر نبودید... اگر این‌گونه کارهایتان را ادامه دهید، مسلماً تکلیف دیگری دارم و می‌دانید که از تکلیف خود سرپیچی نمی‌کنم».

▼ اخبار

عملیات تحریف شهید سلیمانی

روزنامه اصلاح‌طلب اعتماد در مطلبی که به نقد سیاست‌های منطقه‌ای جمهوری اسلامی پرداخته، نوشته است: «در جنگ با داعش، نیروهای تحت امر شهید سلیمانی در عمل نیروی پیاده یک ائتلاف بزرگ بودند که بمباران هوایی آن را ارتش امریکا و متحدانش بر عهده داشتند!». نوع روابطی که این رسانه میان مناسبات ایران و آمریکا در منطقه برقرار کرده، حاوی یک تحریف بزرگ تاریخی است؛ سردار سلیمانی کسی بود که در تمام مواضع خود صراحتاً از نقش آمریکا در بحران‌های منطقه نام می‌برد. سردار سلیمانی در برهه‌های مختلف مجاهدت‌های خود در منطقه، حتی از برقراری کوچک‌ترین ارتباطی با نیروهای آمریکایی خودداری می‌کرد. معروف‌ترین این اتفاقات خبری مربوط به نامه آمریکا خطاب به حاج قاسم بود که هیچ‌گاه گشوده نشد. این خبر در سال ۱۳۹۶ و به‌طور رسمی از سوی پمپئو، رئیس وقت سازمان جاسوسی سیا تأیید شد. سردار سلیمانی در ماجرای سقوط الرمادی نیز خطاب به رئیس‌جمهور آمریکا گفت: «آقای اوباما! فاصله پایگاه‌های شما ‌با رمادی چند کیلومتر است و چه طور می‌شود کشتار در یک کشور صورت گیرد، شما به بهانه حمایت از آن ملت در آن کشور استقرار پیدا کنید، اما هیچ غلطی نکنید، این اسمش چیست؟». حاج قاسم سلیمانی صراحتاً ایالات‌متحده را «ضلعی از توطئه» می‌دانست که «اراده‌ای برای مقابله [با داعش] ندارد». سال گذشته نیز همین جریان تلاش گسترده‌ای داشت تا شهید سلیمانی را از مریدان هاشمی رفسنجانی و علاقه‌مندان خاتمی جا بزند! شهید سلیمانی چگونه می‌توانسته مرید کسی باشد که به گفته فائزه هاشمی «مخالف حضور ایران در سوریه بود» و فعالیت‌های منطقه‌ای جمهوری اسلامی را «ماجراجویی» می‌خواند. این تحریف‌ها، میل شدید غرب‌گرایان داخلی برای ارسال سیگنال به خارج از کشور را نشان می‌دهد.

آقای کواکبیان! انصاف چیز خوبی است

ازآنجاکه سیاست روزهای اخیر رسانه‌های منسوب به جریان اصلاحات، تخریب وجهه دولت سیزدهم در اذهان عمومی جامعه است، در این راستا روزنامه مردم‌سالاری در شماره دیروز خود با تیتر «گرانی ۴۰ تا ۸۵ درصدی اقلام خوراکی نسبت به پارسال» به‌گونه‌ای القاء کرده است که دولت هیچ تدبیری برای مهار گرانی‌ها نداشته و بی‌تفاوت بوده است! این در حالی است که وقتی به مطالب این تیتر در صفحه اقتصادی روزنامه مراجعه می‌کنید، گزارش مرکز آمار چیز دیگری را می‌گوید. در صفحه ۵ روزنامه در این گزارش آمده است: «روند افزایش تورم تا شهریور سال جاری با رکورد 45.8 درصد تورم سالانه در چند سال گذشته همراه بود، اما از مهرماه روند افزایشی متوقف شده است. این در حالی است که تازه‌ترین آمار مرکز آمار ایران از وضعیت تورم در آذرماه نشان می‌دهد که تورم سالانه به 43.4 درصد رسیده که در مقایسه با آبان یک درصد کاهش دارد. همچنین تورم نقطه‌به‌نقطه نیز کاهش نیم درصدی داشته است». معلوم نیست در روزنامه آقای کواکبیان چه می‌گذرد که این‌چنین گزارشی از روند کاهشی تورم در دولت سیزدهم در تیتر اول روزنامه با تحریف آشکار به‌صورت منفی و مأیوس‌کننده منتشر می‌شود. جریان تحریف تلاش دارد باهدف ایجاد دلسردی در جامعه، اقدامات و جهت‌گیری‌های مثبت دولت را وارونه منعکس کند.

نگاه عزتمندانه رئیس‌جمهور به رزمایش سپاه

رئیس‌جمهور با تقدیر از تلاش‌های سپاه پاسداران در پاسداری هم‌زمان از امنیت ملت ایران و ملت‌های منطقه، رزمایش پیامبر اعظم(ص) ۱۷ را نشانه‌ای آشکار از اراده و توانمندی جمهوری اسلامی ایران در دفاع از منافع و امنیت ملت ایران برشمرد و تصریح کرد: «هرگونه تحرک خصمانه از سوی دشمنان با پاسخ فراگیر و قاطع نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران مواجه خواهد شد و معادلات راهبردی را به‌صورت معناداری تغییر خواهد داد». این موضع رئیس‌جمهور در خصوص توانمندی‌های نظامی کشورمان را در مقطعی که مذاکرات وین جریان دارد را وقتی در برابر مواضع رئیس‌جمهور سابق کشورمان می‌گذاریم که مدعی بود آزمایش‌های موشکی کشورمان و نشان دادن دستاوردهای نظامی مانع پیشرفت مذاکرات برجام است، اوج نگاه عزتمندانه و تکیه بر داشته‌های داخلی به‌جای نگاه برون‌نگر و وابسته به غرب در گذشته را می‌توان مشاهده کرد.

‌اخبار کوتاه

فتنه‌ای برای زدن ریشه‌های اسلامیت و جمهوریت!/ «محمدرضا باهنر» در نشست ماهانه جامعه اسلامی مهندسین با اشاره به در پیش بودن سالروز حماسه نهم دی، گفت: «بعضی می‌گویند این حماسه به خاطر وقایع سال ۸۸ بود و موضوعی تمام شده است، یعنی باید گذشته را رها کنیم؛ اما واقعیت این است که سال ۸۸ فتنه عظیمی اتفاق افتاد که هم جمهوریت و هم اسلامیت کشور را مورد هدف قرار داده بود. برای پیشگیری از چنین فتنه‌هایی، ضرورت دارد که این حماسه‌ها همواره زنده بمانند».

اسلامی: سوخت رآکتور بوشهر را خودمان تولید می‌کنیم/ رئیس سازمان انرژی اتمی در مصاحبه با خبرگزاری ریانووستی روسیه گفت: «مقامات ایران از شرکت دولتی «روس اتم» روسیه انتظار دارند که ساخت بلوک‌های ۲ و ۳ نیروگاه اتمی بوشهر را تسریع بخشد که تقریباً دو سال از برنامه موردتوافق عقب مانده است». اسلامی همچنین از توانمندی کشورمان برای تولید سوخت نیروگاه اتمی بوشهر خبر داد و افزود: «تهران درباره استفاده از سوخت هسته‌ای ایرانی در راکتور بوشهر مذاکراتی با روس‌اتم داشته است. قصد نداریم از سطح ۶۰ درصد غنی‌سازی فراتر رویم».

فرهنگ‌سازی؛ راهکار ترویج فرزند آوری!/ قائم‌مقام سازمان تبلیغات اسلامی در پاسخ به اظهارات عده‌ای که مشکلات اقتصادی را مانع فرزند آوری دانستند، گفت: «با وضعیت فرهنگی فعلی حتی اگر مقدار یارانه افزایش پیدا کند، باز عده‌ای به‌جای فرزند آوری به‌دنبال خرید سکه و دیگر هزینه‌ها می‌روند؛ بنابراین برای ترویج فرزند آوری باید ذائقه‌سازی و فرهنگ‌سازی شود». حجت‌الاسلام روح‌الله حریزاوی گفت: «خانواده‌ای وجود دارد‌ که پول خرید پوشاک فرزند را ندارد، اما برای نصاب ماهواره هزینه می‌کند».

تجمع در بغداد برای ساخت تندیس فرماندهان مقاومت/ پس از فراخوان گروه‌های مقاومت برای تجمع در محل شهادت شهیدان قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس، شمار زیادی از مردم بغداد، گرد هم جمع شدند و بر احداث بنای یادبود برای این دو شهید تأکید کردند. پیش ‌از این شرکت مجری طرح ساخت بنای یادبود فرماندهان شهید مقاومت اعلام کرد که به‌ رغم کسب مجوزهای لازم، گروهی از نیروهای امنیتی انگلیسی از ساخت این یادواره در فرودگاه بغداد ممانعت به عمل آورده‌اند.

اهمیت تأمین ارز برای متقاضیان واقعی/ «بهمنی» رئیس‌کل اسبق بانک مرکزی، دلیل نوسانات در بازار ارز را در کیفیت عرضه و تقاضا می‌داند. وی معتقد است: «اگر بتوانیم ارز موردنیاز واردکنندگان و سایر مصارف واقعی را تأمین کنیم، بازار ارز قابل‌کنترل خواهد بود و نرخ ارز کاهش می‌یابد؛ زیرا در این صورت، متقاضیان ارز کمتر به بازار آزاد برای تأمین ارز موردنیازشان مراجعه خواهند کرد».

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات