صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۶ دی ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۰  ، 
کد خبر : ۳۳۵۲۵۷

نشریه اخبار و تحلیل‌های دوشنبه، ۶ دی ماه

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) آنچه مهم است این است که [انسان]وظیفه خودش را در هر برهه‌ای از زمان تشخیص بدهد. اگر وظیفه تشخیص داده نشد، علم و تقوا و مانند این‌ها به درد نمی‌خورد؛ یعنی به‌جا مصرف نمی‌شود. (۱۶/۰۶/۱۳۹۵) www.basirat.ir

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼حرف روز             

الزامات روشنگری

در شرایط کنونی و بنا به دو ضرورت، وضعیت درونی کشور که شاهد انباشت انتظارات اجتماعی است و هم نقشه و طرح‌ریزی دشمن که گرانیگاه اصلی آن بر جنگ شناختی و دامن زدن به اعتراضات قرار گرفته است، بیش از هر زمان دیگری نیاز به تبیین و روشنگری در جامعه وجود دارد و تأکید مقام معظم رهبری در جمع‌ها و در مواجهه با مخاطبین مختلفی که با ایشان ملاقات داشته‌اند، بر جهاد تبیین نیز، نشئت‌گرفته از این دو عامل است؛ اما برای موفقیت در جهاد تبیین، نیاز به هوشیاری است تا راه را به انحراف نرفته و روشنگری در مسیر درست خود صورت گیرد؛ لذا برای تحقق این مهم باید به چند اصل اساسی توجه داشت.

نکات تحلیلی: 1- مسئله شناسی و اولویت شناسی مسائل کشور؛ مقام معظم رهبری در این خصوص فرمودند: «اولویت‌هایی هم در کار کشور هست که بایستی به اولویت بودنش توجّه داشت و دنبال کرد که شاید مهم‌ترینش مسئله اقتصاد است و بعد مسئله فرهنگ و رسانه و علم است که این‌ها اولویت‌های اساسی کشور است». تمرکز بر اولویت‌ها یعنی این‌که نباید حواشی جای آن را بگیرد و شاهد دعواهای رسانه‌ای بدون فایده باشیم. در این مسیر، اظهارنظر یک نماینده و یا رسانه‌ای شدن یک نامه محرمانه نباید تبدیل به مطالبه اصلی جریان انقلاب شود. این، درست بازی در زمینی است که دشمن برای ایران ترسیم کرده است. 2- زمان‌شناسی؛ در خصوص زمان‌شناسی، رهبر معظم انقلاب فرمودند: «در جنگ فرهنگی، در جنگ سیاسی، در جنگ امنیتی، تحرک دشمن را درست نمی‌توان دید. گاهی اوقات، دشمن کار را به‌گونه‌ای ترتیب می‌دهد که حرف حقی از زبان یک نفر صادر بشود! دشمن ناحق و باطل است، پس چرا می‌خواهد این حرف حق از زبان آن شخص صادر بشود؟ چون می‌خواهد پازل خودش را کامل کند. این پازل از صد یا دویست قطعه تشکیل‌شده؛ یک قطعه‌اش هم همین حرف حقی است که آن شخص باید بزند تا این پازل را کامل کند! اینجا این حرف حق را نباید زد. پازل دشمن را نباید کامل کرد». باید سنجید که موضوع حقی که اکنون ما پیگیری می‌کنیم، واقعاً زمان بیان آن هست یا نه؟! آیا مشکلی را حل می‌کند یا مشکل‌زا خواهد بود. 3- جبهه شناسی؛ در زمانه‌ای که دشمن با همه ابزار و روش‌ها سعی در مواجهه با انقلاب اسلامی دارد، باید مراقب بود که جبهه خودی را گم نکنیم و به بهانه انتقاد و اختلاف‌نظرها، جای دوست و دشمن عوض نشود. (نویسنده: مصطفی برزکار)

▼گزارش روز               

دستاوردهای راهبردی آزادسازی الجوف

سخنگوی نیروهای مسلح یمن از آزادسازی کامل استان الجوف یمن خبر داد. تاکنون مناطق غربی این استان در اختیار انصارالله بود، اما اکنون با عملیات‌های انجام‌شده، بخش‌های شرقی و شمالی این استان نیز آزاد شد. اهمیت و دستاوردهای آزادسازی این استان به شرح ذیل است: 1- از این استان به‌عنوان ثقل راهبردی در کشور یمن نام برده می‌شود. الجوف مراکز جنوبی عربستان را به شمال یمن و سپس به مناطق شرقی و جنوبی یمن متصل می‌کرد و برای ائتلاف سعودی از اهمیت بسیاری برخوردار بود. همچنین جاده بین‌المللی که از آن می‌گذرد، استان الجوف را به بندر زمینی البقاع در شرق صعده متصل می‌کند. 2- ائتلاف سعودی همواره از این استان به‌عنوان تهدیدی علیه انصارالله در شمال یمن استفاده می‌کرد؛ زیرا این ائتلاف از الجوف برای عبور نیروهای نظامی و تروریست‌هایی که در حضرالموت اسکان داده است، استفاده می‌کرد. درواقع این استان به مسیری برای انتقال نیرو ها و تروریست‌های موردحمایت ائتلاف برای تأثیرگذاری بر جبهه شمالی یمن تبدیل شده بود. 3- با آزادسازی کامل الجوف، از یک‌سو تهدیدات نظامی علیه انصارالله در جبهه شمالی کاهش می‌یابد و از سوی دیگر جبهه جدیدی برای انصارالله باز می‌شود که از طریق آن می‌تواند به آزادسازی هر چه بیشتر مأرب برسد؛ زیرا استان الجوف از جنوب به استان مأرب متصل می‌شود و همین مسئله مهمی برای انجام عملیات‌های نظامی آتی در مأرب است. 4- هر کسی که بر الجوف مسلط باشد، کنترل نبرد کنونی در یمن به‌ویژه در پنج استان حیاتی، یعنی استان «عمران» در غرب الجوف، صنعا در جنوب غرب الجوف، مأرب در جنوب الجوف، حضرموت در شرق الجوف و صعده در شمال الجوف را در دست دارد. 5- استان الجوف دارای منابع متعدد نفتی است و عربستان به خاطر همین موضوع نگاه ویژه‌ای به این استان داشت؛ الجوف دارای نوار مرزی طولانی با عربستان است و چاه نفتی الشیبه در این منطقه قرار دارد.

گزاره‌های تحلیلی: از دستاوردهای آزادسازی الجوف می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد: 1- تغییر موازنه میدانی در یمن به نفع انصارالله؛ 2- روی آوردن عربستان به مذاکرات سیاسی با انصارالله برای ایجاد کاهش هرگونه تنش در مناطق مرزی با این کشور؛ 3- آزادسازی قریب‌الوقوع مأرب علی‌رغم تلاش ائتلاف سعودی برای عدم پیروزی انصارالله در این جبهه؛ 4- کنترل کامل نوار شمالی یمن توسط انصارالله. البته با توجه به کنترل نوار غربی یمن توسط انصارالله و الحاق نوار شمالی به این مناطق با آزادسازی الجوف و آزادسازی مأرب در آینده نزدیک، باید شاهد تغییرات اساسی در وضعیت میدانی و حتی سیاسی یمن بود؛ وضعیتی که انصارالله در آن دست برتر را خواهد داشت. (نویسنده: محمدرضا فرهادی)

▼خبر ویژه                  

ماجرای نامه فرمانده سپاه به روحانی در مورد گرانی بنزین!

«اسماعیل کوثری»، نماینده تهران با اشاره به افزایش قیمت بنزین در آبان سال 98 گفت: «سال ٩٨ که بحث بنزین شروع شد، آقای سلامی یکشنبه که در دبیرخانه شورای امنیت ملی جلسه بود، از جلسه که بیرون آمد به من زنگ زد و گفت این‌ها به نتیجه رسیده‌اند که شب جمعه همه باید آماده باشند که این طرح پیاده شود. ناجا اول گفت من ١٠-١۵ نفر می‌گذارم در پمپ‌بنزین‌ها، هرکسی می‌خواهد بنزین بزند هم بیاید و منظم بنزین بزند. بعد آقای روحانی می‌گوید که «من اصلاً مطلع نبودم!» یک ماه و خورده‌ای قبل از این ماجراها، سپاه کتباً به آقای روحانی نامه نوشته بود که اگر می‌خواهی این کار را انجام دهی ما قبول نداریم، مگر مردم را توجیه کنید». این نماینده مجلس در خصوص سران فتنه سال 88 نیز گفت: «موسوی و کروبی الآن حصر نیستند. زندگی‌شان را می‌کنند و خیلی هم خوب دارند کارهایشان را می‌کنند؛ اما فعالیت سیاسی ندارند؛ منع شده‌اند».

▼ اخبار

مادورو: امیدوارم یک بار دیگر با آیت‌الله خامنه‌ای دیدار کنم

«نیکلاس مادورو» رئیس‌جمهور ونزوئلا در مصاحبه با شبکه خبری المیادین لبنان گفت: «حتی فکر کردن به قطع حمایت از فلسطین یا رها کردن آن به حال خود، اشتباه است. فلسطین، سرزمین مقدس بشریت است... تمامی این جنایاتی که در حق ملت فلسطین صورت می‌گیرد، روزی باید تاوان آن را بدهند. جنایات صهیونیست‌ها علیه مردم فلسطین، بی‌مانند است... بمباران کودکان و قتل آنان، غیرقابل‌توصیف است. به همین دلیل، حمایت ما از فلسطین، همه‌جانبه است». وی روابط ونزوئلا با ایران را خوب و روبه‌پیشرفت ارزیابی کرد و افزود: «در پاسخ به دعوت رئیسی، به‌زودی به تهران خواهم رفت تا از نزدیک مذاکره کنیم و معاهدات جدیدی، امضا کنیم». وی با بیان اینکه شیفته حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب است، خاطرنشان کرد: «هر بار که به ایران می‌روم، دوست دارم که با آیت‌الله صحبت کنم. ایشان، مردی با درایت و هوش بالا هستند. لذا امیدواریم که در سفر بعدی، فرصتی دست دهد تا یک بار دیگر با آیت‌الله خامنه‌ای صحبت کنم». رئیس‌جمهور ونزوئلا با اشاره به اینکه از آشنایی با سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی، بسیار خرسند بوده است، از سفر وی در سال ۲۰۱۹ و در جریان «جنگ برق» علیه ونزوئلا به این کشور خبر داد و گفت: «سلیمانی در آن زمان به ونزوئلا آمد و درباره زمینه‌های مختلف کهربایی ازجمله سیستم برق، صحبت کردیم. هر آنچه با او درباره آن صحبت کردیم، اجرایی شد. انسان خنده‌رو و خوش‌بینی به زندگی بود. خدا را شکر می‌کنم که با او آشنا شدم... انسانیت باید از این، جنایت هولناک، عبرت بگیرد... آیا این جهانی است که برای بشریت در آینده می‌خواهیم؟ جهانی که ببینیم چگونه از کاخ سفید، دستور ترور یکی از قهرمانان علیه تروریسم صادر می‌شود؟».

سپاه رزمایش برگزار کرد؛ رژیم صهیونیستی عقب نشست!

رئیس ستاد ارتش رژیم صهیونیستی که طی ماه‌های اخیر همراه با سایر مقامات این رژیم از وجود برنامه‌هایی برای توقف برنامه هسته‌ای ایران از راه‌های نظامی سخن رانده بود در چرخشی آشکار اعلام کرد که تل‌آویو به دنبال راه‌اندازی جنگ در منطقه نیست. کوخاوی این ادعای همیشگی تل‌آویو را هم مطرح کرده که توافق با ایران بد خواهد بود و به ایران اجازه می‌دهد به توانایی‌های هسته‌ای دست یابد. بازگشت به عقب مسئولین رژیم صهیونیستی در تهدید حمله به ایران، بعد از رزمایش اقتدارآمیز پیامبر اعظم سپاه پاسداران در جنوب کشور دیده می‌شود. طی روزهای گذشته رسانه‌های سرزمین‌های اشغالی نیز در توصیف این رزمایش، به تهدیدات عینی دستاوردهای نظامی ایران برای رژیم صهیونیستی پرداخته‌اند. جروزالم پست در گزارش جدید خود از رزمایش اخیر سپاه، به نمایش پهپاد «شاهد ۱۳۶» و پرتابگر آن در رزمایش پیامبر اعظم اشاره کرد و نوشت: «خطر پهپاد‌های چندگانه ایران رو به فزونی است. ایران قبلاً این مورد را تجربه کرده است، اما به نظر می‌رسد پرتابگر جدید و پهپاد‌های جدید به نسبت پهپاد‌هایی که پیش از سال ۲۰۱۹ تولید می‌شدند، تهدیدی جدی‌تر برای اسرائیل هستند. این یک تهدید جدید در درگیری‌های آینده با اسرائیل خواهد بود». جروزالم پست در گزارش دیگر خود در خصوص رزمایش سپاه پاسداران نوشته بود: «مانور جنگی ایران در خلیج‌فارس هشداری بود از فرماندهان ارشد ایرانی به اسرائیل».

تخریب عزت ملت ایران؛ این بار با حربه «مردم آرامش می‌خواهند»!

«فریدون مجلسی» که در کنار هاشمی طبا و فاضل میبدی تبدیل به کارشناس ثابت روزنامه‌های اصلاح‌طلب شده است در جدیدترین گفتگوی خود همان نقش حفاظت از منافع آمریکا را ادامه داده و همه تلاش خود را برای خواسته بر زمین مانده آمریکایی‌ها به کار گرفته است. وی در جدیدترین اظهاراتش گفته است: «مردم امروز آرامش می‌خواهند و مشخصاً اقداماتی که منجر به وقوع جنگ شود را نمی‌پسندند. بر همین اساس باید مراقب رفتارهای خود در منطقه باشیم و از تنش دوری کنیم». البته که همه مردم آرامش می‌خواهند اما اصلاح‌طلبان می‌خواهند عزت، قدرت و پیشرفت ملت ایران را مانع این آرامش نشان دهند. امثال مجلسی نمی‌گویند در هشت سال گذشته که اقتصاد کشور به چرخش نگاه آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها معلق شد و دولت وقت امتیازات نقدی را تقدیم آنان کرد، نتیجه چه شد؟ چندی پیش نیز همین چهره به بهانه مذاکرات رفع تحریم‌ها، امنیت رژیم منحوس صهیونیستی و عقب‌نشینی جمهوری اسلامی از عمق راهبردی خود در یمن، سوریه و لبنان را شرط پیشرفت و نتیجه بخشی مذاکرات مطرح کرده بود!

‌اخبار کوتاه

گربه‌رقصانی فرانسه در مذاکرات وین/ فرانسه با توجه به نقش سنتی که در کارشکنی و به‌اصطلاح غربی‌ها «سابوتاژ» در مسیر مذاکرات هسته‌ای ایفا کرده، به «گربه سیاه» دیپلماسی با ایران معروف شده است. به نظر می‌رسد در دور جدید مذاکرات وین نیز پاریس منافعش را در ترویج ایران‌هراسی دنبال می‌کند. حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه کشورمان روز پنجشنبه در کنفرانس خبری مشترک با همتای عراقی، در پاسخ به سؤالی درباره جدیدترین وضعیت گفت‌وگوهای وین گفت: «در مذاکرات قبلی درمجموع رویکرد برخی کشورهای اروپایی به‌ طور مشخص فرانسه را سازنده ندیدیم؛ انتظار ما این است که طرف فرانسوی در مذاکرات بر نقش سازنده تمرکز و کمک کند».

مقصر اصلی درز اطلاعات هسته‌ای ایران!/ «کاظم غریب‌آبادی» نماینده دائم سابق ایران نزد سازمان‌های بین‌المللی در وین گفت: «اگر اطلاعات محرمانه ما به بیرون درز کند، در وهله اول ما آژانس را مقصر می‌دانیم. اطلاعات را آژانس جمع‌آوری می‌کند نه کشورهای عضو آن. وقتی رسماً این احراز شود که بازرسان آژانس اطلاعات را لو داده‌اند، این حق آن کشور است که تصمیم بگیرد چه اقدام اصلاحی را انجام دهد. کشوری مانند ایران که سطح وسیعی از بازرسی‌ها را دریافت می‌کند، در قبال چنین اقداماتی دست‌بسته نیست و ضرورتاً منتظر نمی‌ماند که با آژانس توافق کند چه اقدام اصلاحی را تعریف کند».

طالبان: اجازه اختلاف‌افکنی مذهبی در افغانستان را نمی‌دهیم/ «انس حقانی» برادر سراج‌الدین حقانی وزیر کشور طالبان روز یکشنبه در مجمع علما و بزرگان شیعه در غرب افغانستان اظهار داشت: «مردم افغانستان باید برای خودکفایی و رفع مشکلاتشان آستین‌های خود را بالا بزنند. امروز شیعه و  سنی در افغانستان با داشتن اشتراکات فراوان برای رفع مشکلات و تنگناهای کشور همکاری می‌کنند». حقانی با اشاره به برخی اقدامات خودسرانه توسط عده‌ای خاطرنشان کرد که این اقدامات تفرقه‌افکنانه مورد  تأیید و قبول طالبان نیست.

میرکاظمی: به دنبال کاهش تورم با رکود نیستیم/ رئیس سازمان برنامه ‌و بودجه گفت: «دولت در سال آینده به دنبال کاهش قابل‌توجه تورم است البته نه به شیوه رکود بلکه با انضباط مالی و پولی. کاهش نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه در سه ماه متوالی نشان‌دهنده رویکرد درست دولت در عدم استفاده از پول پرقدرت است. عده‌ای که ۸ سال در برابر آب رفتن سفره مردم روزه سکوت گرفته بودند حالا شبهه‌افکنی می‌کنند و البته که این افراد هیچ‌وقت از توضیحات قانع نخواهند شد».

سیاه‌چاله‌ای برای بلعیدن فرزندان!/ والدین مراقب باشند؛ فضای مجازی که امروز زندگی را برایمان آسان‌تر کرده یک بخش سیاه و خطرناکی هم دارد که از کودک تا بزرگسال را می‌تواند به نابودی بکشاند! مثل ۲۵ میلیون سایت پورن با محتویات غیراخلاقی که حتی کودکان را هم تهدید می‌کند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات