صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۹ دی ۱۴۰۰ - ۰۸:۰۲  ، 
کد خبر : ۳۳۵۳۱۰

اخبار ویژه روزنامه‌های ۹ دی

روزنامه کیهان**

عجب پوست موزی زیر پای دولت گذاشتیم (!)
یکی از افراطیون مدعی اصلاحات اذعان کرد: تعیین قیمت ۴۲۰۰ تومانی برای دلار، پوست موزی زیر پای دولت جدید است.
عباس عبدی در توئیتی نوشت: «دو پوست موز، زیر پای دولت است. اول دام دلار ۴۲۰۰ تومانی، دوم حذف دلار ۴۲۰۰ تومانی. انتخاب کنید که کدام گام را برخواهید داشت».
او البته ترجیح داده وارد جزئیات ماجرا نشود. داستان از این قرار است که دولت روحانی در اردیبهشت ۹۷ و در حالی که برخی اعضای کابینه با تعیین نرخ ۴۲۰۰ تومان مخالف بودند، با نظر و اصرار و تشخیص روحانی این قیمت را تصویب کرد و حال آنکه رئیس بانک مرکزی، این قیمت را کارشناسی نمی‌دانست. گفته می‌شود دولت روحانی ظرف ۴ سال بیش از ۵۰ میلیارد دلار ارز با نرخ مذکور واگذار کرد. حتی پس از آن هم که خزانه خالی شد تدبیر درستی درباره اهلیت دریافت‌کنندگان ارز دولتی اتخاذ نشد، چنانکه کسانی به نام واردات کالا‌های اساسی، این ارز را دریافت کردند، اما یا اصلا کالایی وارد نکردند و ارز را در بازار آزاد با ۵-۶ برابر قیمت فروختند، یا کالای غیراساسی وارد کردند و یا کالای اساسی وارد شده با ارز دولتی را به قیمت ارز آزاد فروختند.
این سوءتدبیر و بدخرجی، موجب شد که بیش از ۱۲۵۰ پرونده فساد تشکیل و برای ۶۰۰ پرونده کیفرخواست صادر شود. بنابر اعلام دستگاه قضایی، حدود ۱۰ میلیارد دلار در این زمینه نصیب مفسدان و رانت‌خواران شده است.
نکته مهم‌تر از بر باد دادن منابع کمیاب ارزی، بی‌سروسامانی بازار کالا‌های اساسی است که قرار بود با ارز دولتی تامین شود. ضمنا با عنایت به ته کشیدن ذخایر ارزی، دولت روحانی از سال گذشته مجبور شد، ارز اختصاصی به واردات برخی کالا‌های اساسی را بی‌سروصدا حذف کند و به گرانی‌های بالای
۱۰۰ درصد و بیشتر دامن بزند. به عبارت دیگر، آن واگذاری‌های بی‌حساب و کتاب، از محل حذف ارز لازم برای واردات کالا‌های اساسی جبران شد. امسال نیز دولت روحانی در همان ۵ ماهه اول، ۹۵ درصد ۸ میلیارد دلار ارز تخصیصی برای واردات کالا‌های اساسی را هزینه کرد تا دست دولت جدید را از چند جهت در پوست گردو بگذارد.
در چنین شرایطی، توییت عضو حزب منحله مشارکت، اشاره‌ای توأم با وقاحت و پوزخند به ماجرای غمبار تصویب و طرح ارز ۴۲۰۰ تومانی (موسوم به دلار جهانگیری) است و بار دیگر اهمیت پیگرد مدیران قاصر و مقصر در این فرآیند نابودی منابع ارزی و تحمیل تورم به طبقات پایین جامعه را مورد تاکید قرار می‌دهد.
یادآور می‌شود مدیر کانال آمدنیوز سال ۹۷ در گفتگو با یک شبکه ماهواره‌ای تصریح کرده بود که حمایتش از مدعیان اصلاحات و اعتدال در انتخابات، برای تشدید ناکارآمدی و رساندن کشور به نطقه جوش بوده است.

دفاع مدیر دولت روحانی از رویکرد‌های مثبت رئیسی
رئیس شورای فرهنگی نهاد ریاست‌جمهوری در دولت روحانی تأکید کرد: گرانی یک شبه به‌وجود نیامده که آقای رئیسی بتواند آن را فوری حل کند.
سید رضا اکرمی در گفتگو با تابناک و درباره این سوال که آیا دولت می‌تواند مشکلات اقتصادی مردم و کشور را خیلی زود حل کند یا خیر، گفت: گرانی، مشکلات اقتصادی و معیشتی یک شبه به وجود نیامده که رئیس‌جمهور بتواند آن را فوری و یک شبه حل کند، اما تلاش آقای رئیسی و دولتش در این زمینه قابل تقدیر است.
وی اظهار کرد: در مدتی که دولت آقای رئیسی روی کار آمده که البته زمان زیادی هم نیست، سه اتفاق مهم در کشور رخ داده است: نخست اینکه دعوای بین قوا از بین رفته و در شرایط کنونی می‌بینیم نوعی همدلی و همراهی در بین سه قوه به وجود آمده و قوا تلاش می‌کنند به هم کمک کنند که اتفاق مهمی بوده است. برگزاری مرتب جلسات سران قوا حتما در هماهنگی امور رهگشاست. در گذشته بین قوای سه‌گانه تنش و درگیری وجود داشت که امروز این وضعیت وجود ندارد. بدون تردید این وضعیت از نظر روانی شرایط تصمیم‌گیری را بهتر از گذشته می‌کند و می‌تواند زمینه‌های تصمیم‌گیری‌های مهم را به وجود بیاورد.
نماینده اسبق مجلس خاطرنشان کرد: اگر تصمیمات عقلایی گرفته شود و نهاد‌های تصمیم‌گیر به هم کمک کنند امیدوارم که به‌تدریج بهبودی حاصل خواهد شد. این اتفاق نیز نیازمند ارجح دانستن منافع ملی بر منافع شخصی و گروهی است که باید مورد توجه مسئولان مربوطه قرار داشته باشد.
اکرمی درخصوص دومین اتفاق مثبت تصریح کرد: موضوع دوم تلاش دولت است. در طول مدتی که آقای رئیسی مدیریت کشور را به دست گرفته، سفر‌های استانی زیادی رفته و نشست‌های زیادی با نخبگان و کارشناسان به‌خصوص در زمینه اقتصادی برگزار کرده است. بدون تردید این تلاش‌ها در تغییر وضعیت اقتصادی و امنیتی تأثیرگذار است و در آینده می‌تواند شرایط را بهتر کند.
رئیس‌شورای فرهنگی نهاد ریاست‌جمهوری در دولت روحانی گفت: نکته سوم به موضوع روابط بین‌الملل بازمی‌گردد. در هفته‌های اخیر، مذاکرات ایران و کشور‌های غربی آغاز شده و از فضای مذاکرات چنین برمی‌آید که کشور‌های غربی به این نتیجه رسیده‌اند که تنها راه برخورد با ایران، گفتگو و مذاکره و احترام متقابل است که راه صحیحی نیز هست.
وی در ادامه این گفتگو اظهار داشت: مردم باید تغییر و بهبود وضعیت اقتصادی و معیشتی را در زندگی خود لمس کنند. تنها در چنین شرایطی است که دولت می‌تواند کارنامه قابل قبولی از خود برجای بگذارد.
اکرمی در پاسخ به اینکه در شرایط کنونی مهم‌ترین دغدغه مردم موضوع گرانی کالا‌های مورد نیاز آنهاست. آیا دولت در مسیری قرار دارد که بتواند گرانی‌ها را مهار کند، عنوان کرد: در طول سال‌های گذشته، دهه‌ای نبوده که ما با چالش‌های مختلف در زمینه اقتصادی، نظامی و یا سیاسی مواجه نباشیم. این نکته‌ای است که باید به آن توجه کرد. گرانی در کشور یک شبه به وجود نیامده که بتوان یک‌شبه آن را از بین برد. این وضعیت به شکل‌های مختلف تا امروز ادامه داشته است. این در حالی است که در برخی مقاطع، «گران‌فروشی» نیز به‌دلیل نوسان قیمت ارز و یا کاهش ارزش پول ملی در کنار تورم قرار گرفته است.
اکرمی‌تأکید کرد: نباید همه مشکلات معیشتی را به سیاست خارجی گره زد، بلکه باید واقع‌بینانه به قضیه نگاه کرد. ما باید این نکته را بپذیریم که در درون کشور استعداد‌ها و ظرفیت‌های زیادی وجود دارد که هنوز نتوانسته‌ایم به‌خوبی از آن‌ها استفاده کنیم.
یادآور می‌شود سید رضا اکرمی تابستان ۹۵، هنگامی که «رئیس شورای فرهنگی نهاد ریاست جمهوری» بود، ضمن اعتراض به پرداخت حقوق‌های نجومی گفت: «متأسفانه نتیجه‌محور عمل نمی‌کنیم. سوئیسی حرف می‌زنیم، آفریقایی عمل می‌کنیم... خداوند نوبخت (سخنگوی وقت دولت که مدعی شده بود نجومی‌بگیران، ذخیره و سرمایه کشور هستند) و صفدرحسینی (رئیس نجومی‌بگیر صندوق توسعه ملی) را به موزه بسپارد. اگر حسینی آن‌گونه که نوبخت می‌گوید، ذخیره و امانتدار کشور بود، چرا از ریاست صندوق توسعه ملی برداشتید؟! خداوند به همه عقل بدهد».

پیشرفت هسته‌ای ایران نه با تحریم و نه با مذاکرات متوقف نمی‌شود
هفت مقام سابق آمریکایی معتقدند نه مذاکرات و نه تحریم‌ها، نمی‌تواند راه پیشرفت‌های هسته‌ای ایران را سد کند.
به گزارش روزنامه سعودی الشرق‌الاوسط، هفت مقام سابق آمریکایی که لئون پانتا وزیر سابق دفاع، دیوید پترائوس رئیس سابق سیا، رابرت ساتلوف مدیر اجرایی موسسه سیاست‌های خاور نزدیک و دنیس راس دیپلمات سرشناس آ از جمله آن‌ها هستند در بیانیه خود تأکید کردند تحریم‌های اقتصادی دیگر بازدارنده ایران نیست. به گفته آنها، تهران فعالانه به سمت هسته‌ای شدن پیش می‌رود. آن‌ها همچنین ابراز عقیده می‌کنند که ایران در حقیقت خواستار توافق نیست بلکه تلاش می‌کند تا حد ممکن، وقت تلف کند تا به مقصود خود برسد. به همین علت وارد مذاکراتی پوچ و بدون هدف نهایی یا دورنمای واقعی شده است.  
این هشدار به این معنا نیست که دولت بایدن باید تهدید به تغییر نظام کند یا سیاستی خصمانه علیه مردم ایران در پیش بگیرد بلکه می‌تواند با برگزاری مانور‌های نظامی در سطح بالا و با هماهنگی متحدانش، عملیات نظامی علیه ایران را تمرین کند.
واشنگتن همچنین باید پایبندی کامل خود را به تقویت توان دفاعی متحدان و شرکای خود در منطقه به منظور مقابله با هرگونه اقدام انتقام‌جویانه از سوی ایران نشان دهد و از تاسیسات و منافع آمریکا در منطقه محافظت کند. وزارت دفاع آمریکا باید ثابت کند که به سرعت و با قدرت به حملات پهپادی ایران و مختل کردن کشتیرانی در خلیج فارس پاسخ خواهد داد.
واقعیتی که هفت شخصیت یاد شده به آن پی برده‌اند این است که بودجه سال آینده ایران با این فرض تنظیم شده است که توافق هسته‌ای در مذاکرات وین به دست نخواهد آمد.

ارتش اسرائیل: آمادگی جنگ با ایران در چند جبهه را نداریم
برخلاف لافزنی‌های مقامات سیاسی رژیم صیونیستی، ارتش این رژیم اعلام کرد آمادگی جنگ با ایران در چند جبهه را ندارد.
به گزارش تارنمای شبکه تلویزیونی الجزیره، ارتش اسرائیل با انتشار گزارشی، عملیات‌های خویش و اوضاع امنیتی در جبهه‌های مختلف در سال ۲۰۲۱ را مورد بحث و بررسی قرار‌داد و به ناتوانی خود در حمله علیه ایران بدون کسب آمادگی لازم برای نبرد در جبهه‌های لبنان، سوریه و نوار غزه اعتراف کرد.
در این گزارش آمده است: ارتش اسرائیل نمی‌تواند تاسیسات هسته‌ای فردو ایران را مورد حمله قرار دهد، اما از تسلیحات لازم برای حمله به سایر اهداف همچون تاسیسات نطنز در مرکز ایران برخوردار است. اما چالش اصلی ارتش و سامانه دفاعی، محور شیعه رادیکال است که از ایران آغاز شده و با عبور از عراق در لبنان و سوریه موضع گرفته است و تهدید در صحنه فلسطین به دنبال آن قرار دارد. ارتش نمی‌تواند بدون کسب آمادگی لازم، همزمان در این چند جبهه بجنگد.
یادآور می‌شود دنیل فریدمن وزیر دادگستری سابق اسرائیل اخیرا اعلام کرد: در صورت حمله به ایران، اسرائیل آمادگی مقابله با هزاران موشکی که از مناطق مختلف به سمت اسرائیل شلیک شود را ندارد. حمله نظامی به ایران مثل کوبیدن سر به دیوار است.
اسحاق بریک فرمانده ارشد نیرو‌های ذخیره هم گفته است: ارتش اسرائیل، ضعیف‌تر از چیزی است که وانمود می‌شود و آمادگی ورود به جنگ با ایران را ندارد. در صورت وقوع جنگ، شاهد اصابت سه هزار موشک و صد‌ها پهپاد با تلفات و خسارات سنگین خواهیم بود. اتباع اسرائیل در این صورت، شرایطی را تجربه می‌کنند که تا کنون ندیده اند. ارتش، آماده جنگ در چند جبهه نیست. جنگ، اسرائیل را به ده‌ها سال قبل برمی گرداند. اسرائیل در مسیر نابودی است. این، پیش بینی از روی خشم نیست، حقیقتی انکارناپذیر است.
اوری گوردین، فرمانده جبهه داخلی ارتش اسرائیل هم معتقد است: در جنگ آینده با حزب‌الله لبنان، روزانه ۲۵۰۰ موشک به سمت ما شلیک می‌شود. اسرائیل آمادگی کافی برای جنگ در جبهه شمالی را ندارد. این بزرگترین دردسر ماست.

شاخص‌های امیدوارکننده در رویکرد اقتصادی دولت
وضعیت اقتصادی نابسامانی که از دولت روحانی به ارث رسیده، به این سرعت بازسازی نمی‌شود، اما چند علامت روشن اقتصادی، نشان می‌دهد جای امیدواری هست و دولت، از وضعیت قرمز عبور کرده است.
این ارزیابی را روزنامه فرهیختگان مورد تاکید قرار داده و در توضیح آن نوشته است: کارشناسان اقتصادی می‌گویند در شرایط فعلی سیاست‌هایی که می‌توانند اثر مخرب سه متهم اصلی شرایط تورمی در سال‌های اخیر، یعنی سیاست پولی، ارزی و تجاری را خنثی کنند، راه چاره بهبود وضعیت فعلی هستند. عملکرد هرچند کوتاه‌مدت دولت در این سه حوزه نشان می‌دهد گرچه باید منتظر آثار اقدامات دولت ماند، اما تا اینجا هم در حوزه پولی، ارزی و تجاری اقدامات مهمی همچون جبران غیرتورمی کسری بودجه، توسعه دیپلماسی اقتصادی و توسعه صادرات صورت گرفته است؛ بنابراین اقدامات دولت را تاکنون می‌توان در شش مورد خلاصه کرد: آشکار شدن نشانه‌های کاهش تورم هر ماه و تورم نقطه‌ای؛ جهش صادرات در ماه‌های مهر و آبان؛ دیپلماسی اقتصادی منطقه‌ای؛ خروج بخش خدمات از رکود کرونایی؛ رفع تراز منفی ذخایر استراتژیک کالایی و ارائه نقشه ضدتورمی.
به اعتقاد کارشناسان بهداشت و سلامت و البته کارشناسان اقتصادی، یکی از اقدامات بسیار مهم دولت سیزدهم، تسریع در تزریق واکسن بوده است. تزریق واکسن کرونا در وهله اول و مهم‌تر از همه توانسته سرعت همه‌گیری آن را در کشور کم کند، به‌طوری که بر اساس آمار‌های وزارت بهداشت تا روز سه‌شنبه ۱۲ مرداد (شروع دولت سیزدهم) مجموعا ۱۰ میلیون و ۷۴۱ هزار و ۹۵۶ نفر دُز اول واکسن کرونا را دریافت و همچنین تا همان روز دو میلیون و ۸۴۴ هزار و ۲۵۰ نفر دُز دوم واکسن رانیز دریافت کرده بودند. با احتساب این تعداد مجموع دُزهای واکسن تزریق شده در کشور تا ۱۲ مرداد سال جاری حدود ۱۳ میلیون و ۵۸۶ هزار و ۲۰۶ مورد بوده است.
درخصوص این اقدام دولت سیزدهم آن‌طور که آمار‌ها نشان می‌دهد، مجموع دُزهای واکسن تزریق شده در کشور به شمار ۱۰۹ میلیون و ۳۸۷ هزار و ۲۴۴ مورد می‌رسد. به عبارتی در کمتر از چهار ماه دولت سیزدهم نزدیک به ۹۶ میلیون دُز واکسن تزریق کرده است و همین امروز می‌تواند در خروج از رکود اقتصادی موثر باشد.
شاخص دوم، کاهش تورم تولیدکننده است. نتایج بررسی‌ها نشان می‌دهد که تورم شاخص قیمت تولیدکننده پیشرانی برای تورم شاخص قیمت مصرف‌کننده محسوب نمی‌شود، اما با حذف اقلام مشترک میان شاخص قیمت مصرف‌کننده و تولیدکننده از لیست اقلام شاخص قیمت تولیدکننده، تورم شاخص قیمت بازسازی‌شده تولیدکننده هم در بلندمدت و هم در کوتاه‌مدت می‌تواند پیشرانی برای تورم شاخص قیمت مصرف‌کننده باشد.
این شاخص در چهار فصل منتهی به تابستان امسال به رکورد ۶۴/۴ رسیده بود، اما خبر خوب این است که تورم تولیدکننده پس از تابستان، ۱۴ درصد کاهش داشته است.
اتفاقات دیگر در حوزه دیپلماسی اقتصادی جهش صادرات منطقه‌ای و سیاسی رخ داده است. در کنار قرارداد سوآپ گازی سه‌جانبه با‌ترکمنستان و آذربایجان و عضویت در پیمان شانگهای، باید به افزایش ۴۳ درصدی صادرات اشاره کرد. همچنین انتشار نقشه راه رشد غیرتورمی دولت، شاخص امیدوارکننده دیگری است که می‌تواند به مهار تورم و کاهش آن منتهی شود.

***************

 روزنامه وطن امروز**

هیچ‌کس ممنوع‌الورود نیست و همه ایرانیان می‌توانند به کشور تردد کنند
رئیس‌جمهور عصر دیروز در جلسه شورای عالی امور ایرانیان خارج از کشور بر تلاش همه‌جانبه برای رفع مشکلات و استفاده از ظرفیت ایرانیان خارج تاکید کرد و گفت: نخستین گام تحول در ساختار و سازوکار تصمیم‌گیری شورای عالی امور ایرانیان خارج از کشور و دبیرخانه این شوراست. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، حجت‌الاسلام سیدابراهیم رئیسی، ایرانیان خارج از کشور را ظرفیت و فرصت بزرگ توصیف کرد و اظهار داشت: دستیابی به نتیجه مطلوب در برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری‌ها برای ایرانیان خارج کشور، نیازمند تحول در فرآیند است تا بر اساس آن، ایرانیان به این ادراک برسند که مسؤولان جمهوری اسلامی ایران قصد دارند به حقوق آنان توجه کنند. رئیس‌جمهور دغدغه‌مندی درباره مشکلات و نگرانی‌های ایرانیان خارج کشور را حائز اهمیت دانست و تصریح کرد: باید این احساس در بین دست‌اندرکاران و مسؤولان مربوط باشد که موفقیت ایرانیان خارج از کشور، موفقیت ایران است و هر آسیبی که آن‌ها ببینند، به نوعی آسیب به کشور است و نیز این تلقی شکل بگیرد که آن‌ها آبروی نظام و کشور هستند. رئیسی افزود: بر اساس قانون مدنی ایران که تابعیت را ریشه در خون و خاک می‌داند، نسل‌های دوم و سوم ایرانیان خارج از کشور نیز ایرانی تلقی می‌شوند، هر چند تابعیت کشور دیگری را نیز داشته باشند. رئیس‌جمهور بر ضرورت تسهیل تردد ایرانیان خارج از کشور به داخل تأکید کرد و گفت: هیچ‌کس ممنوع‌الورود نیست و همه ایرانیان می‌توانند به داخل کشور تردد کنند و برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری در این زمینه به نحوی باشد که ایرانیان بدون مانع و براحتی بتوانند به وطن خود تردد کنند. حجت‌الاسلام رئیسی گفت: شرایط انتقال پول به داخل کشور و افتتاح حساب از سوی ایرانیان خارج از کشور از دیگر اموری است که پیگیری و رفع مشکلات آن ضروری است و خبر تصمیم‌گیری در این باره باید بلافاصله به اطلاع ایرانیان خارج از کشور برسد. رئیس‌جمهور در ادامه بر ضرورت پیگیری و فعال کردن مدارس خارج از کشور تأکید کرد و گفت: وزیر آموزش‌و‌پرورش مشکلات این حوزه را با دقت پیگیری کند تا فرزندان ایرانیان خارج از کشور بتوانند در این مدارس تحصیل کنند. رئیس‌جمهور با اشاره به تلاش و جوسازی بدخواهان ملت ایران در ایجاد ترس و ناامیدی در بین ایرانیان خارج از کشور برای مراجعه نکردن آنان به ایران تصریح کرد: صداوسیما و دستگاه‌های فرهنگی، با فعالیت رسانه‌ای و تبلیغی این ادراک را ایجاد کنند که همه ایرانیان می‌توانند براحتی به داخل کشور مسافرت کنند. حجت‌الاسلام رئیسی همچنین بر اهمیت تسهیل در سرمایه‌گذاری ایرانیان خارج از کشور تأکید کرد و گفت: این نوع سرمایه‌گذاری‌ها نیازمند حمایت، تضمین سود و امنیت است و سرمایه‌گذاران باید در عمل مشاهده کنند که از فعالیت آن‌ها حمایت می‌شود.  

* تناقض در سخن و عمل، اعتماد مردم را مخدوش می‌کند
همچنین رئیس‌جمهور روز چهارشنبه در جلسه هیات دولت با تاکید بر اینکه دولت سیزدهم باید صادق‌الوعد باشد و وعده‌ای ندهیم که نتوانیم به آن عمل کنیم، اظهار داشت: بزرگ‌ترین سرمایه دولت اعتماد مردم به این دولت است و تناقض در سخن و عمل این اعتماد را مخدوش می‌کند. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، حجت الاسلام سیدابراهیم رئیسی با تاکید بر لزوم شایسته‌سالاری در هرگونه تغییر و نصب در دولت، خطاب به همه مسؤولان و مدیران دستگاه‌های اجرایی، اظهار داشت: اگر بنا بر ابقای مدیران زیرمجموعه خود دارید این کار را انجام دهید و اگر جابه‌جایی مدیری را ضروری می‌دانید، در این کار تسریع کنید، چرا که بدنه اجرایی کشور باید در اجرای برنامه‌های تحولی مورد نظر دولت منسجم و دارای انگیزه و دغدغه باشد.
***
بازدید سرزده رئیس عدلیه از دادسرای کارکنان دولت
اژه‌ای: نگهداری و عدم ارجاع  بی‌دلیل پرونده‌ها از مظاهر فساد است
حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی‌اژه‌ای روز گذشته به طور سرزده از دادسرای کارکنان دولت (ناحیه ۲۸ تهران) بازدید به عمل آورد و از نزدیک در جریان کم و کیف خدمت‌رسانی قضایی به مردم و مراجعان در این دادسرا قرار گرفت. به گزارش میزان، رئیس قوه قضائیه در جریان این بازدید، در حین حضور در شعب اجرای احکام این دادسرا، با تاکید مجدد بر نظارت مستمر بر واحد‌های اجرای احکام تصریح کرد: واحد اجرای احکام بخشی است که تلاش‌های انجام شده در دادسرا، دادگاه بدوی، تجدیدنظر و دیوان عالی را به ثمر می‌رساند، لذا باید از هر گونه تاخیر در اجرای احکام اجتناب شود. اژه‌ای در بخشی از بازدید خود از شعب بازپرسی دادسرای کارکنان دولت، دلایل تفاوت موجودی پرونده‌ها در برخی شعب نسبت به شعب دیگر را جویا شد و به مسؤولان مربوط درباره راکد ماندن پرونده‌ها و عدم ارجاع به موقع آن‌ها به شعب بازپرسی تذکر داد و ضمن برحذر داشتن مسؤولان دادسرای کارکنان دولت از نگهداری و عدم ارجاع غیرموجه و بی‌دلیل پرونده‌ها، این امر را از مظاهر فساد دانست. در جریان بازدید زمانی که رئیس عدلیه متوجه شد در مواردی عدم توازن در ارجاع پرونده‌ها به شعب مختلف بازپرسی کارکنان دولت وجود دارد، ضمن تذکر به دادستان تهران، دستور داد چنانچه رویه ارجاع پرونده‌ها در شعب بازپرسی دادسرای کارکنان دولت تا یک ماه دیگر اصلاح نشود، نسبت به برخورد قانونی با مسؤول مربوط این بخش اقدام مقتضی به عمل آید.   یکی دیگر از توصیه‌ها و تاکیدات رئیس دستگاه قضا به مسؤولان دادسرای کارکنان دولت بویژه دادستان تهران، جلوگیری از هر گونه اخلال در فرآیند رسیدگی به پرونده‌های حجیم به واسطه جابه‌جایی پرونده‌ها از یک شعبه قضایی به شعبه دیگر بود.   رئیس قوه قضائیه همچنین در بخشی از بازدید خود، در سالن ملاقات مردمی دادستانی تهران که روز‌های چهارشنبه میزبان حدود ۱۰۰ مراجعه‌کننده است، حضور یافت و با معاونان دادستان و مردمی که جهت پیگیری مفاد پرونده خود و پیشبرد آن به این واحد مراجعه کرده بودند، به صورت ویژه به گفتگو پرداخت و در همین راستا دستورات مقتضی را به منظور تسریع در رسیدگی‌ها صادر کرد.
**************

روزنامه خراسان**

مردان مجرد آماده ثبت نام در نهضت مسکن باشند
ایسنا - بر اساس اعلام محمودزاده معاون وزیر راه، ثبت نام مردان مجرد بالای ۲۵ سال در طرح نهضت ملی مسکن به زودی آغاز می‌شود.

سفر هیئت روسی به ایران برای نمونه گیری از محصولات گلخانه‌ای
فارس - رئیس سازمان حفظ نباتات کشور گفت: فلفل صادراتی که از روسیه برگشت خورده به خاطر باقی مانده سموم نبوده و هیئتی از روسیه به ایران می‌آید تا محصولات گلخانه‌ای را آزمایش کند و سلامت محصولات ما اثبات شود.

تخم مرغ کمیاب و گران شد!
مهر - قیمت تخم مرغ که تا ۳۹ هزار تومان در هر شانه نیز رسیده بود به دلیل مطرح شدن مباحث مبنی بر حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی مجدد گران شده و در برخی مناطق از ۶۰ هزار تومان هم گذشته است. گزارش‌های میدانی مهر نشان می‌دهد که مباحث مطرح شده مبنی بر حذف ترجیحی منجر به ایجاد نگرانی در میان مردم شده است و بسیاری از مصرف کنندگان بیان می‌کردند که شنیده‌اند قرار است تخم مرغ گران شود و به همین دلیل برعکس روال قبل که به اندازه نیاز تخم مرغ خریداری می‌کردند، اقدام به خرید دو یا سه شانه از محصول کرده‌اند.

مطالبات ۱۰ ساله کشور را با جریمه دیرکرد وصول کردیم
فارس - علیرضا پیمان پاک در صفحه توئیتر خود در واکنش به نقد‌ها درباره روش آزادسازی پول بلوکه شده ایران از کشور سریلانکا در قبال واردات چای از این کشور نوشت: آزاد‌سازی مطالبات ایران که قریب ۱۰ سال در کشوری بلوکه شده بود با تهاتر متفاوت است. دریافت مطالبات از کشوری بدون یک دلار ریزش به‌همراه سود دیرکرد آن هم در قالب کالایی که بانک مرکزی سالیانه بیش از ۳۵۰ میلیون دلار برای تامین آن می‌پردازد، تنها کاسبان تحریم و صرافان آشنا را مکدر می‌کند.

اپل به ۳ تریلیون دلار نزدیک شد
ایسنا - ارزش سهام اپل پیش از آغاز معاملات رسمی روز سه شنبه صعود کرد و به ارزش بازار تاریخی سه تریلیون دلار نزدیک شد. این دستاورد موفقیت اپل را در سالی که ارزش سهامش ۳۶ درصد صعود کرد و ارزش بازارش را تا روز دوشنبه به ۲.۹۶ تریلیون دلار رساند، کامل می‌کند.  

توضیحات سازمان برنامه درباره اظهارات معاون این سازمان درخصوص ارز ۴۲۰۰
ایرنا- سازمان برنامه و بودجه تاکید کرد که اظهارات معاون این سازمان در خصوص ارز ۴۲۰۰ تومانی دارو مغایرتی با سخنان محمد مخبر، معاون اول رئیس جمهور ندارد. پورمحمدی، معاون اقتصادی سازمان برنامه شامگاه دوشنبه درباره ارز ۴۲۰۰ تومانی دارو در بودجه سال ۱۴۰۱ گفت: یارانه دارو در سال آینده حذف نمی‌شود بلکه شیوه پرداخت آن در صورت تصویب مجلس تغییر خواهد کرد.
**************

 روزنامه ایران**

اظهارنظر نماینده ایرلند در اتحادیه اروپا درباره شهید سلیمانی

خبر اول اینکه، میک والاس، نماینده ایرلند در پارلمان اروپا به توئیت نمایندگی ایران در اتحادیه اروپا در آستانه دومین سالگرد شهادت سردار قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس جمهوری اسلامی ایران واکنش نشان داد. به‌گزارش ایسنا، وی در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت: در حالی که امریکا و متحدانش مسئول پیدایش داعش و تسلیح آن‌ها بودند، هیچ‌کس به اندازه ژنرال سلیمانی برای شکست داعش در عراق تلاش نکرد. محکومیت جامعه بین‌الملل زمانی که او به دست امریکا به قتل رسید، کجا بود؟
نمایندگی کشورمان در اتحادیه اروپا روز سه‌شنبه در یک توئیت، ویدیویی از شهید سردار سلیمانی منتشر کرد و نوشت: شما را به دیدن این ویدیوی کوتاه دعوت می‌کنیم که ما در سفارت برای بزرگداشت دومین سالگرد شهادت سردار سلیمانی تهیه کردیم؛ قهرمانی که برای برقراری صلح در منطقه تلاش کرد و سنگری محکم در برابر گسترش تروریسم بود.

خنثی‌سازی ۱۲۸ مورد اقدام به هواپیماربایی توسط سپاه طی دهه‌های گذشته

خبر دیگر اینکه، سپاه حفاظت هواپیمایی، یگانی که در دی سال ۱۳۶۷ براساس دستور حضرت امام خمینی (ره) به فرمانده وقت کل سپاه تشکیل شده، وظیفه حفاظت از تمام پرواز‌های داخلی و خارجی شرکت‌های هواپیمایی کشورمان و نیز بازرسی مسافران در فرودگاه‌ها را برعهده دارد.
از زمانی که سپاه این مسئولیت را برعهده گرفته تاکنون ۱۲۸ مورد اقدام به هواپیمایی را خنثی کرده است؛ البته از این تعداد ۱۰۰ مورد، اقداماتی بوده که عوامل خرابکار روی زمین شناسایی و دستگیر شدند و ۲۸ مورد نیز شامل مداخلات غیرقانونی و راهزنی هوایی می‌شود؛ در واقع این آمار بیانگر موفقیت ۱۰۰ درصدی مقابله سپاه با هواپیماربایی بوده است. به گزارش دفاع پرس، این تلاش‌ها در حالی به ثمر نشسته که یگان امنیت پرواز در رابطه با مأموریت محوله حتی یک شهید هم نداده است.

 بروکسل درصدد جبران رسوایی رأی دادگاه اروپا به نفع تحریم‌های امریکا

 دست آخر اینکه، اتحادیه اروپا در پی حکم جنجالی اخیر دیوان دادگستری اروپا به نفع شرکت‌های اروپایی برای لغو قرارداد‌های تجاری با ایران به‌دلیل تحریم‌های ظالمانه امریکا، در صدد جبران این رسوایی و تقویت مقررات بازدارنده این سازمان در برابر اقدامات غیرقانونی ایالات متحده برآمده است.
یک سخنگوی کمیسیون اروپا به خبرنگار ایرنا گفت که این سازمان حکم اخیر دادگاه در باب تفسیر قانون مسدودسازی را مد نظر قرار داده است. «آریانا پودستا» مدعی شد که رأی صادر شده در کلیات با مصوبات مکتوب کمیسیون مطابقت دارد، اما جزئیات آن «با دقت» در حال بررسی و تجزیه و تحلیل است. این سخنگوی اروپایی گفته است که برای جلوگیری و بی اثر کردن بیشتر اعمال تحریم‌های غیرقانونی و فراسرزمینی علیه شرکت‌های اروپایی و همچنین تسهیل به‌کارگیری قوانین جاری اتحادیه اروپا، متمم تازه‌ای را در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۲ پیشنهاد خواهد کرد. وی افزود که کمیسیون اروپا برای تدوین و تهیه این متمم با طرف‌های ذینفع رایزنی کرده است.
این تحولات در حالی صورت می‌گیرد که دیپلمات‌های ارشد گروه ۱+۴ و ایران در پایتخت اتریش گردهم آمده تا توافق‌ها و تعهدات سال ۱۳۹۴ را پیرامون رفع تحریم‌های ظالمانه ایالات متحده علیه ایران احیا کنند.

**************

روزنامه شرق**

ادامه اختلافات سیاسی در عراق
پس از تأیید نتایج انتخابات پارلمانی دهم اکتبر عراق از سوی دادگاه عالی فدرال این کشور در روز دوشنبه، اکنون احزاب و فراکسیون‌های سیاسی باید جلسه نخست پارلمان را طی دو هفته برگزار کنند؛ جلسه‌ای که به ریاست مسن‌ترین نماینده و با هدف تعیین رئیس اصلی پارلمان و دو معاون او برگزار می‌شود؛ اما تا این لحظه هیچ توافق و تفاهمی درباره فردی که ریاست پارلمان را بر عهده خواهد گرفت، صورت نگرفته است.
به گزارش ایسنا، روزنامه العربی‌الجدید در گزارشی درباره تأیید نتایج انتخابات و وضعیت توافقات ائتلاف‌ها و احزاب سیاسی این کشور برای تعیین رئیس پارلمان نوشت: از سال ۲۰۱۵ تاکنون طبق قانون اساسی عراق، نخستین جلسه پارلمان باید ۱۵ روز پس از تاریخ تصویب نتایج انتخابات از سوی دادگاه فدرال برگزار شود.
نخستین اقدامی که پس از تأیید نتایج انتخابات انجام می‌شود، توافق درباره فردی است که متصدی پست ریاست پارلمان خواهد شد و طبق گفته منابع سیاسی مطلع در بغداد، این اتفاق با وجود اینکه دو هفته مانده به جلسه نخست پارلمان، تا این لحظه رخ نداده است.
منابع عراقی در گفتگو با العربی‌الجدید پیش‌بینی کردند جلسه نخست پارلمان برای تعیین رئیس و دو معاون آن، نتیجه‌ای به همراه نداشته باشد و به همین دلیل تصمیم گرفته خواهد شد که این جلسه برای چند روز باز بماند تا نقض قانون اساسی اتفاق نیفتد.
طبق گفته این منابع، پارلمان جدید اولین جلسه خود را برای انتخاب رئیس و دو معاون او در ۱۱ یا ۱۲ ژانویه برگزار خواهد کرد؛ اما تاکنون هیچ توافق نهایی‌ای برای انتخاب این افراد میان احزاب سنی و حتی دیگر احزاب صورت نگرفته است. ائتلاف تقدم بر ابقای محمد الحلبوسی در ریاست پارلمان تأکید دارد؛ اما مخالفت‌هایی با این درخواست از سوی احزاب دیگر و به‌ویژه ائتلاف العزم وجود دارد و این احزاب اسامی دیگری را برای تصدی این پست مطرح کرده‌اند و مهم‌ترین این افراد «محمود المشهدانی»، رئیس پارلمان اسبق عراق و «خالد العبیدی»، وزیر دفاع سابق عراق، هر دو از ائتلاف العزم هستند. در همین حال، «محمد العبد ربه»، از رهبران ائتلاف العزم به العربی‌الجدید گفت دیدگاه‌های ائتلاف تقدم و العزم به هم نزدیک شده، ولی تا این لحظه به توافق نهایی دست نیافته‌اند.

**************************************************************

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات