صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۲ دی ۱۴۰۰ - ۰۷:۵۰  ، 
کد خبر : ۳۳۵۳۵۷

اخبار ویژه روزنامه‌های ۱۲ دی

روزنامه کیهان**

اول سیاه‌نمایی و سپس مصادره طرح بنزین دولت رئیسی
در حالی که افراطیون مدعی اصلاحات ظرف هفته گذشته فضاسازی گسترده‌ای علیه طرح اختصاص بنزین به هر شهروند به جای هر خودرو ترتیب دادند، استاندار سابق سمنان مدعی شد: این طرح مزیت‌دار، طرح روحانی بوده است!
مقامات دولتی اعلام کرده‌اند قصد دارند طرح اختصاص 15 لیتر بنزین به هر نفر را جایگزین اختصاص 60 لیتر بنزین به هر خودرو کنند. مزیت این طرح آن است که 40 میلیون شهروند فاقد خودرو، یارانه بنزین دریافت کنند و در مقابل خانواده‌هایی که از چندین خودرو یا بنزین یارانه‌ای استفاده می‌کنند، ‌مجبورند بنزین مصرفی مازاد بر سهمیه اعضای خانواده را به نرخ آزاد تهیه کنند.
2 هفته پس از شایعه‌پردازی و سیاه‌نمایی افراطیون مدعی اصلاحات علیه این طرح، محمدرضا خباز (استاندار سابق سمنان و معاون تقنینی در معاونت حقوقی و پارلمانی دولت روحانی) گفت اختصاص سهمیه بنزین به کد ملی، طرح روحانی بود(!)
او در گفت‌وگو با نامه‌نیوز اظهار داشت: دولت آقای روحانی این طرح را در قالب لایحه بودجه سال ۹۸ مجلس تقدیم کرد: براساس این طرح قرار بود به هر ایرانی ماهانه ۲۰ لیتر بنزین داده شود او می‌توانست آن را بفروشد یا استفاده کند اما مجلس این پیشنهاد را رد کرد چون نمایندگان تاکید داشتند بنزین باید همان هزار تومان باشد.
وی افزود : وقتی دولت نتوانست از طریق مجلس در اصلاح ساختار تخصیص سهمیه بنزین پیش برود، از طریق دیگر آن را انجام داد که شد آنچه مشاهده کردیم. بنابراین دولت دوازدهم این پیشنهاد را سه سال پیش مطرح کرد اما رد شد. حالا این طرح در دستور کار دولت سیزدهم قرار گرفته است. البته تا به حال جزئیات طرح را منتشر نکرده‌اند.
وی اظهار کرد: اگر دولت به جای بنزین ارزان پول بنزین را توزیع کند این محاسن و خوبی‌هایی دارد . نخستین حسن آن است که همه مردم به حق‌شان می‌رسند . آن روستایی دور دست هم می‌تواند سهمیه ماهانه خودش را بفروشد و از پولش استفاده کند. 
وی افزود: مزیت دوم این روش آن است که دیگر بنزین قاچاق نمی‌شود چون امروز مقدار زیادی از بنزین‌های تولید داخل قاچاق می‌شود. خاصیت سوم این است که خودروهای با مصرف بالا از رده خارج خواهند شد. نکته چهارم آنکه مردم کمتر از خودروهای شخصی استفاده خواهند کرد و بیشتر به سمت استفاده از سیستم حمل و نقل عمومی می‌روند که این مسئله قطعا به بهبودی پاکیزگی هوا کمک می‌کند.
ادعای آقای خباز در حالی مطرح می‌شود که دولت روحانی، حذف سهمیه‌بندی بنزین به مدت 4 سال (94 تا 98) را بدون جلب نظر مجلس انجام داد و اگر واقعاً اراده‌ای برای تغییر سهمیه‌بندی بنزین داشت، می‌توانست مانند همین اقدام، رأساً انجام دهد.
آنچه سرقفلی‌اش به دولت روحانی اختصاص دارد، همان احیای ناگهانی سهمیه‌بندی در آبان 98 و سه برابر کردن قیمت بنزین بدون اعلام قبلی بود که موجب وقوع آن فتنه بزرگ و موج‌سواری ضد انقلاب شد.
یادآور می‌شود برخی مدیران دولت روحانی عادت دارند هر بی‌کفایتی خود را حتی در پایان 8 سال دولت‌داری، به «دولت سابق» نسبت دهند اما ضمناً درباره خدمات دولت رئیسی ادعا کنند طراحی یا تدارکش با «ما» بوده است!
اکنون با اظهارات آقای خباز معلوم نیست که باید کدام ادعای اصلاح‌طلبان را باور کنیم؛ این که طرح دولت رئیسی برای اختصاص سهمیه‌ بنزین به افراد خانوار به جای خودرو، خسارت‌بار است؟ یا برعکس، خیلی هم مفید و مؤثر است و ایده دولت روحانی است؟!
 
آرمان: طرح مسکن دولت موجب کاهش نسبی قیمت‌ها شد
یک روزنامه اصلاح‌طلب معتقد است آغاز اجرای طرح مسکن در دولت جدید، موجب کاهش نسبی قیمت‌ها در این حوزه شده است.
روزنامه آرمان گزارش داد: بازار معاملات مسکن در آذرماه همچون ماه گذشته با رشد همراه بود به طوری‌که در این ماه شاهد رشد ۳۴ درصدی معاملات و رشد قیمتی ۱. ۸ درصدی نسبت به ماه قبل بوده‌ایم در واقع بازار مسکن تحت تاثیر سیاست‌های مسکنی دولت و وعده ساخت یک میلیون واحد مسکونی در سال و نگرانی سفته بازان و البته بانک‌هایی که بیشترین سهم را از مسکن احتکاری به خود اختصاص داده‌اند، به همراه تحویل و واگذاری واحدهای پروژه‌های قبلی در دست احداث باعث شده هم اکنون بازار با افزایش عرضه مواجه شده که این روند در برخی از مناطق زمینه کاهش نسبی قیمت‌ها و البته افزایش قدرت چانه‌زنی را فراهم آورده است. این روزنامه با نکوهش توقف تولید مسکن در دولت سابق و انباشت تقاضا نوشت: انباشت ۵ میلیون واحدی نیاز به مسکن که با نرخ رشد ۸۰۰ هزار واحدی در سال به انباشت بیش از ۸ میلیون واحدی در پایان عمر دولت می‌رسد نشان می‌دهد حتی در صورت تحقق وعده‌های دولت بازهم بازار با کمبود مواجه است. به گفته تحلیلگران وضعیت آینده بازار مسکن به فاکتورهای زیادی وابسته است اما در صورت تحقق برنامه‌های تولید و عرضه دولت می‌توان کاهش و ثبات قیمتی را برای بازار متصور شد.  در این رابطه بررسی‌ها از روند معاملات و قیمت مسکن نشان می‌دهد معاملات مسکن در مهرماه با افت همراه شد تا جایی‌که ظرفیت بازار به یک سوم روند عادی خود رسید.
 البته این روند از آبان ماه با نشانه‌های رونق غیر تورمی همراه بود به طوری‌که معاملات در مقایسه با مهرماه ۳۳ درصد و میانگین قیمت ۱. ۲ درصد افزایش پیدا کرد حال این روند در آذرماه نیز تکرار شده و شاهد رشد ماهیانه ۱. ۸ درصدی قیمت و ۳۴ درصدی معاملات بودیم. البته میزان معاملات در حالی امسال به ۹۷۷۲ فقره در آذرماه رسیده که این روند در مدت مشابه سال قبل ۲۵۵۵ مورد گزارش شده و رشد قیمت‌ها که در سال گذشته ۹۹ درصدی اعلام شده در سال جاری به ۲۱ درصد رسیده که تمامی این شاخصه‌ها نشان می‌دهد بازار مسکن هم‌اکنون در وضعیت پیش ‌رونق غیرتورمی قرار دارد. 
یک کارشناس ارشد مسکن، رشد معاملات و کاهش نسبی قیمت را نتیجه پاسخ بازار مسکن به سیاست‌های مسکنی دولت دانسته و می‌گوید: نگرانی مالکان و سفته بازان از اجرای سیاست‌های ساخت مسکن و همچنین تحویل واحدهای در دست احداث پروژه‌ها و طرح‌های قبلی دولت در این حوزه زمینه رشد معاملات را فراهم آورده است. با توجه به اینکه بانک‌ها بیشترین سهم از مسکن احتکاری را در اختیار دارند برای جلوگیری از زیان و اجبار آنها برای مولد‌سازی دارایی‌ها مجبور به عرضه واحدهای در اختیار خود شده‌اند که می‌تواند در کوتاه مدت به شکسته شدن قفل بازار کمک کند.
فاطمی عقدا درخصوص وضعیت آینده بازار مسکن گفت: بازار آینده مسکن به فاکتورهای زیادی وابسته است در واقع اگر دولت به طور جدی در بحث ساخت و واگذاری پروژه‌های در دست ساخت اقدام کند و طرح جهش تولید مسکن نیز به سرانجام برسد می‌توان انتظار داشت بازار مسکن در آینده وضعیت کاهشی و ثبات را تجربه کند البته در این بین توجه به اجاره داری حرفه‌ای و مدرن نیز از سوی دولت می‌توان به کنترل و ثبات نرخ اجاره بها منجر شود که شاخصه‌ای مهم در جهت‌گیری بازارخواهد بود.
 
نشنال اینترست: برجام، بهترین گزینه برای آمریکا و اسرائیل بود
یک نشریه آمریکایی نوشت احیای توافق هسته‌ای با ایران، بهترین گزینه برای امنیت اسرائیل است.
نشریه نشنال اینترست می‌نویسد: سه سال قبل، زمانی که دونالد ‌ترامپ رئیس‌جمهوری سابق آمریکا از توافق هسته‌ای با ایران خارج شد، یکی از بدترین تصمیم‌های سیاسی در تاریخ معاصر را اتخاذ کرد، اما او به تنهایی این تصمیم را نگرفت. بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر وقت اسرائیل، قویا بر تصمیم‌گیری ‌ترامپ تأثیر گذاشت. اما حالا مقام‌های امنیتی سابق اسرائیل می‌گویند خروج از این توافق، بدترین تصمیم ممکن برای امنیت آمریکا و اسرائیل بود.
جرمی ‌بن ایمی ‌رئیس موسسه غیرانتفاعی لیبرال «جی‌ استریت» در آمریکا گفت: درک این موضوع واقعاً مهم است که اگر نتانیاهو، آمریکا را تحت فشار قرار نمی‌داد تا این رویکرد را به‌عنوان سیاست خود در پیش گیرند، احتمالا ما در آشفتگی فعلی قرار نمی‌گرفتیم. زمانی که توافق در سال ۲۰۱۵ مورد مذاکره قرار گرفت، در داخل یا در سطح بین‌المللی اقدام آسانی نبود. یکی از دلایلی که این توافق از بررسی کنگره آمریکا جان سالم به در برد، به‌خاطر دیدگاه‌های تشکیلات امنیتی اسرائیل بود. در سال ۲۰۱۵، بسیاری از کارشناسان اسرائیلی از این توافق حمایت کردند و گفتند این بهترین کار بود. اکنون بسیاری زنگ خطر را به صدا در می‌آورند که آمریکا باید به توافق بازگردد.
موشه یعلون وزیر دفاع سابق اسرائیل گفت: با نگاهی به سیاست در قبال ایران در دهه گذشته درمی‌یابیم که اشتباه اصلی، خروج از توافق بود، این مسئله، بهانه به آنها داد تا غنی‌سازی را ادامه دهند.
بن ایمی ‌توضیح می‌دهد: فقط وزیر دفاع سابق یا مقام‌های ارشدی چون مدیر سابق موساد و رئیس سابق اطلاعات نظامی نبودند که به این مسئله‌ اشاره داشتند، بلکه افسران و کسانی که این تحلیل را می‌نوشتند، در راس این سلسله قرار داشتند. تحلیل‌شان این بود که این توافق خوبی است، آن را نقض نکنید و آمریکا را مجبور نکنید از آن خارج شود.
این نشان می‌دهد کسانی که واقعاً توافق را درک می‌کنند، به ارزش‌های موجود در آن واقفند. در عوض، پیامی‌که نتانیاهو و ‌ترامپ فرستادند این بود که نفع سیاسی کوتاه‌مدت و خطر درگیری را در اولویت قرار می‌دهند، نه کاری را که کارشناسان هر دو کشور می‌گفتند برای امنیت بین‌المللی بهترین است و آن ماندن در توافق است.
بن ایمی ‌افزود: به‌نظر من یکی از فریبنده‌ترین کارهایی که همه ما برای صلح و دیپلماسی انجام می‌دهیم، این است که برخی از بهترین تائید‌کنندگان ما افرادی هستند که از خدمات اطلاعاتی و امنیتی نظامی خارج می‌شوند. این مقامات از چندین دهه تجربه در تحلیل با درک این مسائل پیچیده بیرون می‌آیند و به این نتیجه می‌رسند که هیچ راه‌حل نظامی برای مشکلات سیاسی وجود ندارد. و این ناامیدی و استیصال کل حرفه آنها است.
در حالی که منتظر اخباری از مذاکرات در وین هستیم، باید تأکید کرد که دیپلماسی با ایران تنها راه عاقلانه پیش‌روست. هیچ راه‌حل نظامی برای برنامه هسته‌ای ایران وجود ندارد. بن ایمی ‌نتیجه گرفت: شما می‌توانید تهدید توخالی کنید و تمام تمرین‌هایی که می‌خواهید به اجرا در آورید، اما در نهایت، درگیری نظامی با ایران به نفع امنیت اسرائیل نیست.

 *********

روزنامه وطن امروز**

دشمنان پیام رزمایش پیامبر اعظم را بخوبی دریافت کردند
سخنگوی سپاه با اشاره به برگزاری رزمایش پیامبر اعظم 17 سپاه گفت: این رزمایش ۱۵ روزه بود که بخشی از آن رسانه‌ای شد و خوشبختانه دشمنان ما از جمله رژیم صهیونیستی پیام این رزمایش را بخوبی دریافت کرده‌اند. دشمنان بخوبی فهمیده‌اند اگر تهدیدی داشته باشند پاسخ قاطع آن را دریافت خواهند گرفت. 
سردار رمضان شریف ادامه داد: این رزمایش با هماهنگی ستاد کل نیروهای مسلح، قرارگاه مرکزی حضرت خاتم‌الانبیا(ص) و همه مسؤولان کشوری و شورای عالی امنیت ملی انجام شد و برخلاف آنچه برخی رسانه‌ها می‌خواستند القا کنند که برخلاف منافع کشور است اما پیام‌های بسیار مثبتی دریافت کردیم و مورد تایید وزارت امور خارجه و ریاست‌جمهوری قرار گرفت. وی رزمایش پیامبر اعظم 17 را نقطه پایانی برای مطالب مطرح‌‌شده از سوی عده‌ای که در گذشته برگزاری رزمایش را برای تحت‌الشعاع قرار دادن مذاکرات هسته‌ای می‌دانستند، برشمرد و گفت: سپاه رزمایش‌های خود را برای ارتقای سطح آمادگی‌اش برای دفاع از کشور انجام می‌دهد و کاری به اینکه کدام جناح بر سر کار است ندارد. 
سخنگوی سپاه با تقدیر از مردم استان‌های جنوبی که رزمایش در آنجا برگزار شد، گفت: مردم شریف استان‌های جنوبی بویژه در جزایر خلیج‌فارس بخوبی و با روی باز پذیرای برادران خود در سپاه بودند که جا دارد از آنها تشکر کنیم. وی همچنین درباره اقدامات تروریستی در جنوب شرق کشور نیز گفت: سال‌هاست دشمنان با حمایت از گروه‌های تروریستی تلاش می‌کنند امنیت جنوب شرق کشور را مختل کنند اما با اقدامات سپاه در حوزه تامین امنیت تقریبا می‌توان گفت دشمنان خلع‌سلاح شده‌اند، البته شرارت آنها ادامه دارد و چند روز پیش نیز ۲ نفر از کادر سپاه را به شهادت رساندند که بلافاصله سردسته آنها به هلاکت رسید و هم‌اکنون نیز اقدامات برای دستگیری دیگر همدستان این شرور در جریان است. 
***
برای پیشرفت کشور باید مدیرانی با روحیه حاج‌قاسم داشت
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: اگر می‌خواهیم کشور پیشرفت کند باید در تمام حوزه‌ها مدیرانی با روحیه و منش حاج‌قاسم داشته باشیم. 
اسماعیل کوثری در گفت‌وگو با ایسنا اظهار داشت: از سال ۵۹ که سردار سلیمانی وارد جنگ شد، مسیر مبارزه را ادامه داد و پس از آن مبارزه با اشرار را در نیروی قدس در افغانستان تا رسیدن به مبارزه با داعش دنبال کرد تا به مقام شهادت رسید. ما هیچ زمانی خستگی در سردار سلیمانی نمی‌دیدیم و هر روز نسبت به روز قبل باانگیزه‌تر، محکم‌تر و مصمم‌تر بود. نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: انسانی که اینچنین فداکاری می‌کند، مردم نیز اینگونه او را در دل خود دوست داشته و ایشان را بدرقه می‌کنند. حاج‌قاسم تمام هستی خود را در طبق اخلاص گذاشت، لذا اگر می‌خواهیم کشور پیشرفت کند باید در همه حوزه‌ها چنین مدیرانی داشته باشیم. 
کوثری با بیان اینکه در جنگ و عملیات‌های جنگی که شرایط سختی بود، با شهید سلیمانی آشنا شدم، به ذکر خاطره‌ای پرداخت و گفت: بنده چند ماه قبل از شهادت ایشان سفری به استان کرمان داشتم تا در یکی از یادواره‌های شهدا شرکت کنم، در هواپیما ما باهم بودیم و وقتی از هواپیما پیاده شدیم ایشان منتظر ماند تا برای بنده ماشین برسد. در این فاصله در بیرون سالن فرودگاه با هم قدم می‌زدیم که ایشان وارد جمعی از رانندگان تاکسی که حدود ۲۰ نفر بودند، شد و با هر کدام از آنان تک‌به‌تک سلام و احوالپرسی کرد تا اینکه ماشین رسید و من از ایشان جدا شدم. 
***
کروزهای ایران توازن قدرت را در خلیج‌فارس تغییر داده است
نشریه آمریکایی با تأکید بر اینکه ایران بیش از هر زمانی در تاریخ مدرن خود از تسلیحات بهتر و نفوذ بیشتری برخوردار است، گزارش کرد موشک‌های کروز ایران موازنه قدرت در خلیج‌فارس را تغییر داده است. 
به گزارش فارس، هفته‌نامه آمریکایی «نیویورکر» در گزارشی به توانمندی نظامی و تأثیرگذاری جمهوری اسلامی ایران اعتراف کرد و نوشت ایران بیش از هر زمان دیگری در تاریخ مدرن، بهتر و از نفوذ بیشتری برخوردار است. هفته‌نامه نیویورکر در یادداشتی به قلم «رابین رایت» تأکید کرد هیچ‌یک از رؤسای‌جمهوری ایالات‌متحده نتوانسته‌اند نفوذ سیاسی و اهرم نظامی ایران در منطقه غرب آسیا را مهار کنند و تهدیدات نظامی مداوم «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا و پیشینیان وی علیه جمهوری اسلامی دیگر یک «گزینه بلندمدت جذاب یا موثر» نیست. 
نویسنده مقاله نیویورکر سپس با اعتراف به توانمندی نظامی و دفاعی جمهوری اسلامی ایران نوشت: «ایران بهتر از هر زمانی در تاریخ مدرن خود، مسلح است. ایران صدها موشک کروز در اختیار دارد که از زمین یا کشتی قابل شلیکند و توانمندی پرواز در ارتفاع پایین را دارند و همچنین از چندین جهت قابلیت حمله دارند. شناسایی این موشک‌ها برای رادارها و ماهواره‌ها دشوارتر است زیرا موتورهای آنها برخلاف موشک‌های بالستیک هنگام اشتعال نور روشن تولید نمی‌کند. موشک‌های کروز ایران توازن قدرت را در سراسر خلیج‌فارس تغییر داده است». 

**************

روزنامه خراسان**

توزیع هوشمند میوه شب عید تا در منزل ۱۵ درصد زیر قیمت
تسنیم – مدیر عامل اتحادیه مرکزی تعاونی های روستایی و کشاورزی کشور گفت: میوه تنظیم بازاری شب عید امسال علاوه بر روش های معمول هر سال، به صورت هوشمند در منزل مردم تحویل می‌شود. وی افزود: به منظور جلوگیری از بروز التهاب در بازار، میوه های تنظیم بازاری 15 تا 20 درصد زیر قیمت بازار توزیع خواهند شد.
 
روند چک‌های برگشتی کاهشی شد
مهر - در آبان امسال، تعداد و ارزش چک‌های برگشتی نسبت به کل چک‌های مبادله‌ شده به کمتر از میانگین هشت ماه ابتدای سال ۱۴۰۰ رسید. بنا بر گزارش بانک مرکزی، تعداد و ارزش چک‌های برگشتی نسبت به کل چک‌های مبادله شده در این ماه به ترتیب برابر با 8.8 درصد و 12.2 درصد شده است.
 
رهن ۶۰ درصد خانه‌های تهران بیش از ۳۰۰ میلیون!
ایسنا -بر اساس آگهی‌های منتشرشده در پلتفرم‌های مختلف مثل شیپور، دیوار و ملک رادار، سطوح قیمتی رهن کامل در شهر تهران به این شکل است که ارقام اصلی از زیر ۱۰۰ میلیون تومان شروع  می شود و تا ۲ میلیارد تومان می‌رسد.
 
مخالفت با درخواست وام 9 هزار میلیاردی تولید کننده لوازم خانگی
تسنیم - بانک مرکزی درخواست وزارت صمت درخصوص استثنا شدن یک تولید کننده بزرگ لوازم خانگی برای تخصیص اعتبارات خاص و خارج از مقررات محدودیت ذی نفع واحد را رد کرد. در نامه معاون طرح و برنامه وزارت صمت از بانک مرکزی خواستار تخصیص اعتبارات خاص و خارج از مقررات محدودیت ذی نفع برای یکی از شرکت های بزرگ تولید کننده لوازم خانگی شده بود که درخواست وام این شرکت بیش از 9 هزار میلیارد تومان بود.

 **************

 روزنامه ایران**

تکذیب توبیخ رئیس سازمان صداوسیما

خبر اول اینکه، خبرسازی‌ها درباره توبیخ رئیس سازمان صداوسیما از سوی شورای عالی امنیت ملی تکذیب شد. به گزارش جهان نیوز، یک منبع نزدیک به دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی به «نورنیوز» گفت: برخی اخبار که طی روزهای گذشته در فضای مجازی پیرامون توبیخ رئیس سازمان صداوسیما در جلسه شورای عالی امنیت ملی در خصوص شیوه پوشش خبری تجمع کشاورزان در اصفهان منتشر شده، صحت ندارد. او در این باره تأکید کرد: جلسات شورای عالی امنیت ملی کاملاً محرمانه بوده و قطعاً منابع رسانه‌ای که مدعی دسترسی به گزارش نشست‌های شورا هستند، صرفاً توهمات هدف‌دار خود را به‌عنوان اخبار این نهاد منتشر می‌کنند.

بازگشت ۹ ایرانی گرفتار شده در ترکیه به کشور

خبر دیگر اینکه، در چند روز گذشته، خبرهایی در برخی رسانه‌ها مبنی بر بازداشت ۹ تبعه کرد ایرانی از سوی پلیس ترکیه و تحویل آنها به گروه‌های تروریستی در شمال سوریه منتشر شد. بر اساس اخبار منتشر شده این ۹ نفر به قصد اخذ پناهندگی در ترکیه حضور داشتند و پس از بازداشت توسط دولت ترکیه، خودشان را «کرد سوری» معرفی کرده‌ و دولت ترکیه نیز آنها را به گروه‌های تروریستی در شمال سوریه تحویل داده است.
از آن زمان، خانواده‌های این افراد اقدام به برگزاری تجمع مقابل سفارت ترکیه در تهران کرده‌اند و همچنین خواستار پیگیری این موضوع از سوی وزارت خارجه شدند. حالا دیروز وزیر امور خارجه کشورمان به ایسنا خبر داد که ۹ نفر ایرانی که با هدف مهاجرت به ترکیه سفر کرده و دچار مشکلاتی شده بودند در چهارچوب همکاری دولت ایران و ترکیه از مرز رازی وارد کشور می‌شوند.

علی‌اف: روابط دوستانه با ایران توسعه بیشتری یافته است

شنیدیم که، «الهام علی‌اف»، رئیس‌جمهور جمهوری‌آذربایجان در نطقی به مناسبت آغاز سال ۲۰۲۲ روابط تهران و باکو را دوستانه توصیف کرد. به‌گزارش فارس«الهام علی‌اف» درباره روابط جمهوری آذربایجان با ایران گفت: «روابط دوستانه و مشارکتی در جریان تماس‌های منظم و تبادل نظر با سایر همسایگان، ایران و گرجستان توسعه بیشتر یافته است. بستر همکاری‌های چندجانبه هم اکنون در منطقه در حال شکل‌گیری است و البته این به نفع ماست.»
اظهارات رئیس‌جمهور جمهوری آذربایجان درباره روابط باکو و تهران در شرایطی مطرح شده که او ۱۰ روز قبل در باکو میزبان حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران بود.

هلاکت تعدادی از اشرار مسلح در درگیری با رزمندگان قرارگاه قدس سپاه

دست آخر اینکه، روابط عمومی قرارگاه قدس نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: در پی درگیری‌های چند روز اخیر رزمندگان قرارگاه قدس نیروی زمینی سپاه در جنوب‌شرق کشور، روز شنبه ۱۱ دیماه ۱۴۰۰ رزمندگان این قرارگاه با رصد دقیق و عملیات پیچیده اطلاعاتی موفق به شناسایی مخفیگاه و مقر استقرار تعدادی از اشرار مسلح معروف در منطقه عمومی کورین استان سیستان و بلوچستان شدند.
این اطلاعیه می‌افزاید: دراین درگیری شدید «غلام شه‌بخش» همراه با ۵ شرور مسلح دیگر به هلاکت رسیده و ۵ نفر از آنان نیز زخمی شدند. همچنین مخفیگاه و مقر اشرار مسلح به‌طور کامل منهدم گردید.
دراین درگیری که در جوار یکی از روستاهای منطقه انجام پذیرفت تعداد سه نفر از رزمندگان بومی و بسیجی مدافع امنیت مردم به شهادت رسیدند.

**************

روزنامه شرق**

بعد  از  7 سال برای نخستین بار صورت گرفت
عراق، خالی از  نظامیان خارجی
در نتیجه توافق به‌دست‌آمده میان بغداد و واشنگتن پس از چهار دوره گفت‌وگو به مدت چند ماه که جولای به پایان رسید، عراق از بامداد روز گذشته برای اولین‌بار در هفت سال گذشته، از نیروهای نظامی خارجی خالی شد. به گزارش ایسنا، به نقل از سایت العربی الجدید، طبق توافق به‌دست‌آمده میان عراق و آمریکا، نیروهای نظامی وابسته به ائتلاف ضد‌داعش به رهبری آمریکا تا جمعه‌شب سی‌ویکم دسامبر ۲۰۲۱ از عراق خارج شده و تنها گروهی از مشاوران ائتلاف برای مشورت‌دهی به نیروهای عراقی باقی ماندند.
مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر عراق، در بیانیه‌ای به مناسبت آغاز سال ۲۰۲۲ اظهار کرد: سال گذشته سال خروج نیروهای خارجی از عراق و جایگزینی آنها با گروهی از مشاوران برای حمایت از نیروهای‌ ما در جنگ علیه داعش پس از موفقیت‌شان در هلاکت بزرگ‌ترین رهبران این گروه تروریستی بود. نخست‌وزیر عراق گفت: سال ۲۰۲۲ سال بازگرداندن اعتماد مردم به نهادهای کشور و ساختار دموکراسی و ایجاد افق‌های گفت‌وگوی اجتماعی است. کشور موجودیت خود را از انسجام مردمش می‌گیرد. مردم ما شایسته حاکمیت خوبی هستند که برایشان تلاش کند.
الکاظمی افزود: در بهبود روابط خارجه عراق، آرام‌کردن فضای منطقه و بازگرداندن عراق به جایگاه منطقه‌ای و بین‌المللی‌اش موفق بودم.
یک مسئول عالی‌رتبه عراقی نیز به العربی الجدید گفت: دولت در چند ماه گذشته تلاش‌های بسیاری جهت تضمین اجرای توافق‌نامه و دور‌کردن کشور از یک بحران امنیتی دیگر و بی‌ثباتی انجام داد؛ به‌ویژه آنکه عراقی‌ها دیگر به حمایت نظامی نیاز ندارند و پایگاه‌های عراق امروز کاملا از نظامیان خارجی خالی شده‌اند. او تأکید کرد: نیاز به نیروهای نظامی خارجی تمام شده و آنچه امروز عراق به آن نیاز دارد، محدود به مشورت‌دهی است که مشاوران می‌توانند آن را انجام دهند و آنها نیز در‌صورتی‌که فرماندهان نظامی تأیید کنند نیازی به آنها نیست، خاک عراق را ترک خواهند کرد. یحیی رسول، سخنگوی دفتر فرمانده کل نیروهای مسلح عراق، روز جمعه اظهار کرد: در‌حال‌حاضر هیچ نیروی نظامی وابسته به ائتلاف ضد‌داعش در عراق حضور ندارد و آنهایی که باقی مانده‌اند، در واقع مشاورانی هستند که در زمینه‌های آموزشی، تسلیحاتی و تبادل اطلاعات مشاوره می‌دهند و حمایت می‌کنند. یحیی رسول افزود: نیروهای عراقی به تقویت قدرت خود به‌ویژه در مورد نیروی هوایی، پدافند هوایی، یگان هوایی ارتش و دستگاه اطلاعات نیاز دارند. همچنین عراق برای اجرای حملات علیه داعشی‌های باقی‌مانده در برخی مناطق به‌ویژه مرزها با سوریه به جنگنده‌های ائتلاف ضد‌داعش نیاز دارد.

جزئیات معامله احتمالی آمریکا و اسرائیل بر سر کنسولگری قدس
یک مقام اسرائیلی از پیشنهادی پرده برداشت که به‌تازگی در گفت‌وگوها میان آمریکا و اسرائیل درباره بازگشایی کنسولگری واشنگتن در قدس اشغالی مطرح شده است. به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری فلسطینی سما، او گفت این پیشنهاد معامله‌ای است که شامل لغو روادید اسرائیلی‌ها برای ورود به آمریکا می‌شود.
این مقام اسرائیلی همچنین اعلام کرد این پیشنهاد در جریان دیدارهای هیئت آمریکایی با مقامات اسرائیل مطرح خواهد شد. او گفت این هیئت آمریکایی قرار است اواخر ماه جاری میلادی به تل‌آویو سفر کند و با مقامات درباره موضوع روادید رایزنی کند. این مقام اسرائیلی که از افشای نامش خودداری کرده است، افزود: دولت جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، تمایل واقعی خود برای اعطای معافیت از پرداخت روادید به اسرائیلی‌ها را نشان می‌دهد، اما مشکلاتی جدی بر سر راه آن وجود دارد که برخی به بوروکراسی آمریکا و برخی به سیاست اسرائیل در قبال فلسطینی‌ها مربوط می‌شود.
طبق این گزارش، منابع دیپلماتیک نسبت به احتمال موفقیت این معامله ابراز خوش‌بینی کرده‌اند.
این منابع تأکید کردند که دولت آمریکا درباره مذاکرات لغو روادید ورود اسرائیلی‌ها بسیار جدی است و مذاکرات خود با تل‌آویو را با جدیت بیشتر نسبت به گذشته مدیریت می‌کند.
دولت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا، کنسولگری این کشور در قدس اشغالی را در سال ۲۰۱۹ تعطیل و پس از انتقال سفارت خود از تل‌آویو به قدس، آن را به بخشی از سفارت آمریکا تبدیل کرد.
وزارت خارجه آمریکا چندین بار در ماه‌های اخیر گفته است کنسولگری خود که وظیفه هماهنگی روابط با فلسطینی‌ها را بر‌ عهده دارد، بازگشایی می‌کند؛ بااین‌حال انجام این اقدام به دلیل مخالفت‌های مداوم مقامات اسرائیلی هر بار به تعویق افتاده است. فلسطینی‌ها از تصمیم دولت آمریکا برای بازگشایی کنسولگری استقبال کردند و خواستار اجرای سریع این تصمیم شدند.

 

**************************************************************

یادداشت روزنامه های

 

 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات