صفحه نخست >>  عمومی >> پرسمان
تاریخ انتشار : ۲۲ دی ۱۴۰۰ - ۰۷:۱۳  ، 
کد خبر : ۳۳۵۳۹۰

الگوی مدیریت رهبری در مهار فتنه 88 شامل چه عناصر و مواردی بود؟

الگوی مدیریت رهبری معظم انقلاب در مهار فتنه شامل عناصر زیر است:
الف. استفاده استعاری از الگوهای تاریخ اسلام: تبیین دقیق حوادث صدر اسلام و تطبیق آنها با حوادث و شرایط روز جامعه و کشور، بخش مهمی از الگوی نظری خنثی‌سازی فتنه 88 بود که توسط مقام معظم رهبری صورت گرفت. در این برهه، معظم‌له با اتکای عالمانه بر منابع تاریخی دوران زعامت امیرالمؤمنین(ع) و حوادث و رویدادهای آن زمان، بویژه فتنه‌ی جمل، هم اوضاع و شرایط موجود کشور را بخوبی تحلیل کردند و هم راه‌حل‌هایی با اتکا به شیوه‌های مبارزاتی علی(ع) در خنثی‌سازی و کور کردن فتنه در پیش گرفتند. بهره‌گیری به جا و هوشمندانه معظم‌له از مفاهیم دینی مرتبط و کلید واژه‌هایی چون «فتنه»، «بصیرت»، «صبر»، «انصاف»، «امتحان عظیم» و... شاهدی بر این مدعا است. علاوه بر این، با دقت در روح بیانات و باطن شیوه‌های به کار بسته، نشانه‌هایی از همگرایی کامل با آموزه‌های وحیانی کتاب و سنت اسلامی مشاهده می‌گردد.
ب. جذب حداکثری و دفع حداقلی: مدارا با مخالفان اصل مهم دیگری است که در راهبرد عبور از بحران‌های مختلفی که در دوران مختلف حیات نظام حادث شده، موردتوجه بوده است. این راهبرد در فتنه 88 در قالب اصل «جذب حداکثری و دفع حداقلی» عملیاتی شده است. در قالب این اصل، تلاش بر آن بود تا با حداقل ریزش و هزینه، بحران‌ها پشت‌سر گذاشته شود. درواقع، در این زمینه نیز مقام معظم رهبری درست مانند پدری دلسوز می‌ماند که می‌کوشید تا فرزندانش را در آغوش خود حفظ و جذب کند و مانع از واگرایی و رادیکال شدن آنها شود. در همین راستا باید خاطرنشان کرد که ایشان بر تفکیک عناصر خائن و غافل نیز تأکید داشته و با مدنظر قرار دادن راهبرد «جذب حداکثری و دفع حداقلی»، در شرایطی که با تبیین، روشنگری و بصیرت‌افزایی، سعی در جذب عناصر غافل داشته‌اند، در عین حال، راه را برای برگشت عناصر خائن نیز بازگذاشته و همواره تلاش داشتند تا آنها متنبه شده و دست از خیانت بردارند.
ج. جدا کردن صف مردم از ضدانقلاب: رهبری معظم انقلاب در الگوی مدیریتی خود در برهه‌های حساس و بحرانی، همواره بر تفکیک اکثریت مردمیِ مؤمن و انقلابی با اقلیت ضدانقلاب و برانداز تأکید داشته‌اند. شاید بتوان گفت که پیگیری روش‌های مختلف برای تحقق این هدف مهم باشد. به عبارتی، سایر روش‌ها و اصول را می‌توان مقدمه و زمینه‌ای برای ایجاد فاصله میان مردم و اهل فتنه دانست؛ زیرا چنانچه این مهم محقق شود، عوامل بحران و فتنه، خلع سلاح می‌شوند.
د. مردم‌محوری: مردم‌محوری رکن دیگر در الگوی مدیریت بحران توسط رهبر معظم انقلاب بود. درواقع، ایشان در برهه‌ها و مقاطع حساس همواره بر حضور مردم در صحنه و نقش‌آفرینی آنها به عنوان مؤثرترین و برنده‌ترین سلاح تأکید دارند. به عنوان مثال، ايشان براي پايان دادن به غائله 18 تیر نه از نيروهاي نظامي و انتظامي، بلكه از مردم خواستند تا در صحنه حضور يابند. براین اساس بود که سيل خروشان ملت در 23 تير 78 در سراسر كشور در دفاع از نظام و لبيك به رهبري راهپيمايي نموده و نقش رهبري در مديريت بحران و تبديل تهديدات به فرصت‌ها نمايان شد. در فتنه‌ی 88 نیز در نهایت، با اتکا بر همین شیوه بود که بساط فتنه و فتنه‌گران برچیده شد. توضیح آنکه در این فتنه نیز پس از آنکه اتکای معظم‌له بر شیوه‌هایی چون تبیین اهداف دشمنان نظام، حفظ انسجام نخبگانی، موضع‌گیری صریح نخبگان در برابر فتنه، تأکید بر جذب حداکثری و دفع حداقلی و... تأثیر چندانی بر سران فتنه و عوامل داخلی فریب‌خورده نداشت، در نهایت با حضور مردمی و خلق حماسه‌ی عظیم نهم دی ماه 1388 بود که بر هشت ماه فتنه‌گری فتنه‌گران خط بطلان کشیده شد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات