صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۵ دی ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۹  ، 
کد خبر : ۳۳۵۴۶۷

نشریه اخبار و تحلیل‌های چهارشنبه، ۱۵ دی ماه

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) آن حضرت تجسم عالی‌ترین مفاهیم انسانی و اسلامی در مورد زن است. برخی از مفاهیم اسلامی مفاهیم اختصاصی است، مثل مادری، همسری، کدبانویی، تربیت فرزند؛ در همه این‌ها اوج قلّه تصوّر، حضرت فاطمه زهرا (سلام‌الله علیها) است. (۱۵/۱۱/۱۳۹۹) *سالروز شهادت دخت گرامی رسول اکرم (ص) تسلیت باد* www.basirat.ir

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼حرف روز        

مجاهدت اقتصادی در مکتب سلیمانی

شهید سلیمانی شخصیتی چندوجهی بود که کمتر عرصه‌ای را می‌توان پیدا نمود که شاهد مجاهدت‌ها و فداکاری‌های او نبوده باشد. یکی از عرصه‌ها و زمینه‌هایی که شهید سلیمانی تلاش می‌کرد تا گره‌گشایی کند، اقتصاد و معیشت مردم بود.

1- باوجود ضعف‌های گسترده در بخش دیپلماسی اقتصادی در وزارت خارجه دولت سابق، سردار شهید سلیمانی با تمام توان سعی داشت چالش‌ها و مشکلات پیش روی تجارت منطقه‌ای کشور را ‌کاهش دهد، به‌گونه‌ای که نقاط ضعف دولت را در این حوزه به‌خوبی پوشش می‌داد. 2- سردار سلیمانی نقش اصلی و اساسی در تشکیل ستاد توسعه روابط اقتصادی ایران و عراق داشت که بخش زیادی از مسائل بازرگانی دو کشور در آنجا مطرح می‌شود. امروزه به برکت تلاش‌های حاج قاسم، عراق دومین شریک تجاری ایران (از حیث صادرات تولیدات ایرانی) شده است. حتی ایجاد بازارچه‌های مرزی در مرز ایران و عراق که در استان‌های مرزی کشورمان مستقر هستند، با مساعدت‌ها و پیشنهادات این شهید عزیز رونق یافت. 3- شهید سلیمانی با بهره‌گیری از نفوذی که در میان مسئولین اقتصادی و سیاسی در عراق و سوریه و سایر کشورهای منطقه داشت، بسترهای لازم برای تهیه تفاهم‌نامه‌ها و قراردادهای بخش خصوصی و دولتی با این کشورهای همسایه را فراهم می‌کرد که بخشی از تفاهم‌نامه‌هایی که در مقطع فعلی با برخی کشورهای منطقه ازجمله، روسیه، سوریه، ترکیه، عراق و ... دنبال می‌شود، مرهون تلاش‌های دیپلماتیک و اقدام‌های میدانی حاج قاسم در سال‌های گذشته است. 4- تهیه مواد اولیه استراتژیک، داروهای کمیاب و مواد اولیه ساخت داروهای تحریمی، بخش دیگری از خدمات اقتصادی سردار دل‌ها بود که از طریق واسطه‌ها در کشورهای منطقه، از بازارهای بین‌المللی تهیه می‌شد و به دست مسئولین کشور می‌رسید تا آمال مردم در حوزه درمان به حداقل برسد‌. 5- کمک گرفت از کمک‌های انسان دوستانه یا مدد جستن از خیرین عراقی برای امداد به مرزنشینان خوزستانی در زمان سیل در اهواز و زلزله در کرمانشاه و حضور مستقیم ایشان در کنار مشکلات مردم در بلایای طبیعی نیز ازجمله خدمات این سردار شهید بود که با وقف نام و جان خویش، درد و رنج مردم را کاهش می‌داد.

نکته راهبردی: مجاهدت همیشگی برای منافع ملت در کنار منافع امت‌های اسلامی، رفع مشکلات مردم و حضور خالصانه و متواضعانه در کنار آنان، بزرگ‌ترین درسی است که می‌توان از مکتب شهید سلیمانی آموخت. او به معنای واقعی کلمه مردم را ولی‌نعمت می‌دانست. (نویسنده: علی محمدی)

▼گزارش روز                

ناتوی مقاومت، میراث گران‌بهای شهید سلیمانی

دوران 23 ساله فرماندهی شهید حاج قاسم سلیمانی در نیروی قدس سپاه، دربردارنده ابتکارات مهم، دستاوردهای بزرگ و پیامدهای راهبردی است. اخیراً یکی از استراتژیست‌های آمریکایی به دولت بایدن توصیه کرده است آمریکا باید ایجاد اتحاد در غرب آسیا را از ایران یاد بگیرد.

گزاره‌های خبری: «برایان کتز» تحلیلگر نظامی سابق سازمان سیا در حوزه ایران و خاورمیانه که اکنون عضو «برنامه امنیت بین‌المللی» در اندیشکده شناخته‌شده «مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌الملل» آمریکاست، با انتشار گزارشی با عنوان «آنچه آمریکا می‌تواند از رویکرد جنگی ایران بیاموزد» در نشریه آتلانتیک اظهار داشته است «با توجه به حمایت نیروی قدس از رژیم‌های منطقه، آمریکا هرگز نباید از هر آنچه این نیروی ایرانی انجام می‌دهد، تقلید کند. بااین‌وجود، رویکرد ایران در مورد جنگ نیابتی و شیوه جمهوری اسلامی در تشکیل شراکت‌های مستحکم با بازیگران محلی، حاوی درس‌هایی است که آمریکا می‌تواند بیاموزد». برایان کتز مدیر سابق میز سوریه در دفتر وزیر دفاع آمریکا، در بخش دیگری از گزارش خود آورده است: «ایران آهسته اما پیوسته محور مقاومت خود را از طریق حزب‌الله و رژیم سوریه به یک اتحاد منطقه‌ای تبدیل کرده که دامنه آن از عراق تا یمن کشیده شده است. گروه‌هایی مانند حزب‌الله، حوثی‌ها و حشدالشعبی عراق اکنون دیگر صرفاً نیروهای نیابتی ایران نیستند، بلکه گروهی از بازیگرانِ سیاسی- نظامیِ هم‌جهت از نظر ایدئولوژی و وابسته به یکدیگر از لحاظ نظامی را تشکیل می‌دهند که متعهد به دفاع متقابل از همدیگر هستند؛ می‌توان نام آن‌ها را یک «ناتوی مقاومت» گذاشت که رد پای اعضایش در سراسر منطقه دیده می‌شود، در پایتخت‌های کلیدی عربی نفوذ سیاسی دارند و شبکه‌ای از شرکای مختص یکدیگر را تشکیل داده‌اند. سرمایه‌گذاری ایران به‌شدت پربازده بوده است. تهران اکنون بازدارندگی قوی‌تری مقابل دشمنان خود دارد، هرگاه که اهدافش ایجاب کند می‌تواند بهتر با دشمنانش بجنگد؛ و در معنای عمومی‌تر، راحت‌تر می‌تواند سیاست‌ها و رویدادهای منطقه را به نفع خود هدایت نماید».

گزاره تحلیلی: ارتش یکپارچه مقاومت که در محافل سیاسی و رسانه‌ای غربی، «ناتوی مقاومت» نیز نامیده می‌شود، یکی از ابتکارات بزرگ شهید سلیمانی در غرب آسیاست. آنچه که غربی‌ها ناتوی مقاومت می‌نامند، یک ساختار منسجم، کارآمد، فراگیر و قدرتمند است که شهید سلیمانی معمار اصلی آن محسوب می‌شود. در منطقه‌ای که دفاع در آن بسیار گران و پرهزینه و تهدیدها به‌طور مداوم در حال نو شدن و تنوع است، ارتش یکپارچه مقاومت یک «دارایی راهبردی» است که با توزیع بار دفاع و ایجاد عمق استراتژیک، خطوط دفاعی را در نقاطی دورتر از مرزهای اصلی تعریف می‌نماید؛ ارتشی که اعضای آن برخلاف گروه‌های نیابتی آمریکا، اروپا و کشورهای عربی در منطقه برای مزدوری نیامده‌اند، کاملاً ایدئولوژیک عمل می‌کنند، از یک اتاق کنترل و فرماندهی واحد برخوردارند و در راستای پیگیری منافع امت اسلام، با دولت‌های منطقه نیز در پیوند هستند. (حمید خوش‌آیند)

▼خبر ویژه                  

پیگیری پرونده ترور شهید سلیمانی را هم سیاسی کردند!

معاون حقوقی سپاه در خصوص پیگیری حقوقی پرونده ترور شهید سلیمانی گفت: «در پرونده کیفری از همان روزهای اول شکایات سپاه طرح شد و محور تهیه اسناد و مدارک نیز سپاه و نیروی قدس بود و اکنون نیز بیش از ۴ هزار برگ سند در اختیار دادسرای امور بین‌الملل است و تنها چیزی که مانع صدور کیفرخواست تا الآن شده، مصونیت شغلی و شخصی مقامات آمریکا است». شمخانی خاطرنشان کرد: «در بحث پیگیری بین‌الملل پرونده کار جدی انجام نشده و این به دلیل ملاحظات دولتمردان سابق بوده است».

▼ اخبار

گوشه‌ای از دوراندیشی و تدبیر عالمانه رهبر معظم انقلاب

«علی‌اکبر ناطق نوری» عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و مشاور مقام معظم رهبری در مراسم دومین سالگرد بزرگداشت شهید حاج قاسم سلیمانی در مدرسه علمیه امام حسن مجتبی(ع) لواسان با انتقاد از برخی افراد که مخالف حضور ایران در سوریه هستند، گفت: «این افراد متوجه نیستند که طرح و اهداف فرانسوی‌ها، انگلیسی‌ها و آمریکایی‌ها در حمله به سوریه چیست! سوریه نه منابع نفتی آن‌چنانی دارد و نه ثروت خاصی دارد بلکه به خاطر موقعیتی که نسبت به ایران و لبنان دارد اهمیت پیدا می‌کند و اصرار بر حفظ سوریه و تأمین امنیت آن هوشمندانه‌ترین اقدامی بود که مقام معظم رهبری برای حفظ تمامیت ارضی کشورمان انجام داد و این مصداق دوراندیشی و تدبیر عالمانه است وگرنه الآن باید در پیشت مرزهایمان با داعش می‌جنگیدیم. وی تأکید کرد: رهبر معظم انقلاب هوشمندانه احساس کرد که این‌ها داعش را برای سرکوب کردن محور مقاومت ایجاد کرده‌اند تا بتوانند پل ارتباطی میان جریان‌های مقاومت را بشکنند».

منتی بر سر مردم نگذاشت و رفت!

«نبل» و «الزهرا» دو روستای شیعه‌نشین در شمال شهر حلب، در کوران جنگ سوریه، به مدت تقریباً 4 سال در محاصره شدید تروریست‌ها قرار داشتند و آزادسازی آن‌ها یکی از مراحل بسیار سخت نبرد با گروه‌های تکفیری بود. سردار شهید قاسم سلیمانی و نیروهای ایرانی نقش کلیدی در آزادی این دو روستا در زمستان سال 94 ایفا کردند و به همین دلیل حاج قاسم در میان مردم این دو روستا از محبوبیت بالایی برخوردار است. فرمانده محور عملیاتی نبل و الزهرا در شمال حلب در خصوص نقش حاج قاسم در آزادسازی این منطقه از دست داعش می‌گوید: «تمام اقداماتی که درباره نبل و الزهرا انجام شد و هر چه به‌دست‌آمده، همگی با تصمیم حاج قاسم رحمت‌الله علیه صورت گرفت، تصمیم به شکستن محاصره نبل و الزهرا تصمیم حاج قاسم بود. حاج قاسم سه روز بعد از شکسته شدن محاصره وارد نبل و الزهرا شد، او اصرار داشت که هیچ تجمع مردمی برای استقبال از وی برگزار نشود، او نمی‌خواست که نشان دهد منتی بر مردم دارد. انسانیتی که در حاج قاسم بود بسیار بالا و کاملاً آشکار بود، من دلیلی برای آن نمی‌آورم؛ دلیل، خود حاج قاسم است. یک‌بار شنید که من مشکلی در قلب و قفسه سینه‌ام دارم، از من پرسید چرا برای معالجه نمی‌روم؟ گفتم چیز مهمی نیست، گفت به ایران برو و قلبت را معالجه کن. پاسخ دادم نیازی نیست. گفت: قلب شما قلب من است. به ایشان گفتم ان‌شاء‌الله خیر است(می‌روم). چنین شخصیتی و فرماندهی به این تواضع طبیعی است که محبتش حدومرزی نداشته باشد و این محبت بی‌نهایت است. این مسئله یکی از دلایل جان‌فشانی برادران مجاهد و صبورشان است، زیرا می‌بینند فرماندهانشان همچون حاج قاسم سلیمانی رحمت‌الله علیه به این شکل بودند».

سپاه برای کمک سه استان درگیر سیل آستین بالا زد!

طی دو روز گذشته بارندگی بی‌سابقه در برخی شهرهای استان‌های هرمزگان، فارس و سیستان و بلوچستان منجر به آب‌گرفتگی معابر شهری و روستایی، غیرقابل‌سکونت شدن منازل، بسته شدن برخی راه‌های مواصلاتی و کشته شدن دست‌کم 10 شهروند شده است. در این شرایط حساس و نیاز حداکثری به امدادرسانی، سرلشکر سلامی به تمام فرماندهان سپاه دستور داد تا نیروها و امکانات خود را برای امدادرسانی به مناطق سیل‌زده استان‌های جنوبی بسیج کنند. سردار رمضان شریف، سخنگوی سپاه با اعلام این خبر افزود: «امکانات و ماشین‌آلات مهندسی قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا (ص) و رده‌های مستقر در منطقه، در هماهنگی و هم‌افزایی با سایر دستگاه‌ها و نهادهای امدادی برای رفع مشکلات و موانع و باز کردن مسیرهای مواصلاتی و راه‌ها و جاده‌های روستایی فعال هستند. بالگردهای نیروی زمینی و نیروی هوافضای سپاه نیز آمادگی دارند تا در صورت نیاز به منطقه اعزام و امدادرسانی را انجام دهند».

اخبار کوتاه

چین: ترور شهید سلیمانی، جنایت جنگی بود/ «وانگ ون بین» سخنگوی وزارت امور خارجه چین دیروز (14 دی) در کنفرانس مطبوعاتی  گفت که ترور سردار سلیمانی توسط ایالات ‌متحده که دو سال پیش انجام شد، نمونه دیگری از آسیب به هنجارهای روابط بین‌الملل و یکی از جنایات جنگی بود که با سوءاستفاده از زور انجام شد. وی خاطرنشان کرد: «ایالات‌متحده قوانین بین‌المللی را زیر پا می‌گذارد و از ابزارهای تروریستی برای انجام "ترور و پاک‌سازی" در کشورهای مستقل استفاده می‌کند. آمریکا به دنبال تحکیم سلطه خود بر جهان و نادیده گرفتن نظم جامعه بین‌المللی است».

موشک‌هایی که حاج قاسم به فلسطینی‌ها داد/ دبیر کل جنبش جهاد اسلامی فلسطین در سخنانی به مناسبت دومین سالروز شهادت سپهبد سلیمانی، گفت: «حاج قاسم، در صدر مجاهدان فلسطین قرار داشت. وی، مدافع مسئله فلسطین بود... موشک‌هایی که با آن، تل‌آویو هدف قرار گرفت، برای نخستین بار، با نظارت قاسم سلیمانی به دست ما رسید». وی تأکید کرد: «عهد می‌بندیم که فلسطین و مردم مقاومت هرگز مواضع قهرمانانه و جان‌فشانی‌های بزرگ سلیمانی و مهندس و تمامی شهدای راه قدس و فلسطین را فراموش نخواهند کرد».

مقام صهیونیستی: اقدام علیه ایران فاجعه‌بار خواهد بود/ «احمد الطیبی» یک عضو کنست در گفت‌وگو با خبرگزاری آناتولی گفت: «در خصوص ایده حمله به ایران در اسرائیل اتفاق‌نظر وجود ندارد. افرادی هستند که با هرگونه اقدام علیه ایران مخالف‌اند و ترجیح می‌دهند که این کشور به توافق هسته‌ای ٢٠١٥ پایبند باشد». الطیبی در ادامه تأکید کرد که اقدام نظامی علیه ایران پیامدهایی فاجعه‌بار برای منطقه خاورمیانه به همراه خواهد داشت.

تنبیه اینستاگرام توسط کاربران ایرانی/ پس از سانسور گسترده تصاویر و فیلم‌های مرتبط با شهید سلیمانی در چند روز اخیر، کاربران ایرانی با راه‌اندازی پویشی با مراجعه به گوگل پلی، کمترین نمره کیفیت را برای اینستاگرام ثبت می‌کنند. پس از آغاز این پویش، نمره اینستاگرام در گوگل‌پلی از 4.4 به 2.4 کاهش پیدا کرده و همچنان این روند ادامه دارد. این موج اعتراضی به ارزش و سهام اینستاگرام به‌شدت آسیب می‌زند. این ترفند برای اولین بار توسط کاربران فلسطینی در اعتراض به بایکوت یکی از فعالان اجتماعی فلسطینی انجام دادند و بلافاصله فیسبوک دست از خباثت برداشت و عذرخواهی کرد.

ابتلای یک‌میلیون آمریکایی به کرونا در یک روز/ «بلومبرگ» خبر داده در روز دوشنبه، یک‌میلیون نفر در آمریکا به کرونا مبتلا شدند. رکورد قبلی روزانه حدود ۵۹۱ هزار ابتلا بود. آمار کشته‌های کرونایی در این کشور نیز علی ‌رغم اعلام واکسیناسیون عمومی، روزانه بیش از هزار نفر است.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات