صفحه نخست >>  عمومی >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۱۶ دی ۱۴۰۰ - ۲۲:۴۷  ، 
کد خبر : ۳۳۵۴۸۳
در گفت وگو با بصیرت مطرح شد

افقه: هدایت نقدینگی به سمت تولید، ارزش پول ملی و رشد اقتصادی را بالا می برد

افزایش قدرت پول ملی وابسته به کاهش تورم است. چرا که با افزایش تورم، قدرت و ارزش پول ملی کاهش می یابد. هر چه قدر قیمت ارزهای خارجی کنترل شود و افزایش نیابد زمینه های لازم برای افزایش قدرت پول ملی نیزایجاد شده است.

به گزارش بصیرت، یکی از مهمترین مطالبات مردم از دولت کاهش نرخ تورم است. برای کاهش نرخ تورم بررسی های لازم در عوامل افزایش نرخ تورم یکی از مهمترین مواردی است که دولتمردان باید در دستور کار خود قرار دهند چرا که بررسی عوامل تورم و ریشه یابی آنهاست که ضمن کاهش نرخ تورم، می تواند منجر به ارتقای ارزش و قدرت پول ملی شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه اهواز و استاد اقتصاد در این موضوع نقطه نظر خود را با بصیرت در میان گذاشته است.
 
مرتضی افقه اقتصاددان وعضو هیئت علمی دانشگاه اهواز و استاد اقتصاد در خصوص موضوع رشد نقدینگی و تورم حاصل از این پدیده به بصیرت گفت: در علم اقتصاد نقدینگی به خودی خود نه تنها بد نیست، بلکه داشتن نقدینگی به شرط داشتن برنامه برای افزایش تولید بسیار مطلوب است، بنابراین نباید گناه بخش بزرگی از ایجاد تورم را به افزایش نقدینگی نسبت داد.

وی در این باره افزود: زمانی نقدینگی اثرات مطلوب خود را نشان می دهد که همپای افزایش نقدینگی یا نقدینگی موجود تولید ملی، تولید فیزیکی کالا و خدمات نیز وجود داشته باشد و افزایش بیابد. معادل این موضوع نیز باید نقدینگی در دست مردم باشد تا رکودی ایجاد نشود.

افقه تصریح کرد: به عبارت دیگر اگر سرعت افزایش نقدینگی بیشتر از سرعت افزایش تولید ملی باشد، تورم ایجاد می شود و اگر کمتر باشد شاهد وقوع رکود در اقتصاد خواهیم بود، بنابراین باید با کارکردهای نقدینگی و نقشی که در اقتصاد به جا می گذارد آشنا شویم تا هر چه بهتر از نقدینگی موجود برای رشد اقتصادی بهره مند شویم.

استاد اقتصاد در خصوص چرایی تورم هایی که در اقتصاد ایران وجود دارد گفت: یکی از مهمترین دلایل تورم اقتصاد ایران را می توان در عدم هدایت نقدینگی به سمت بخش تولید عنوان کرد. تا زمانی که نقدینگی موجود به بخش مولد و تولید تزریق نشود، قطع به یقین نقدینگی در دست جامعه به سمت دلالی گرایش می یابد. این مساله خود عامل افزایش تورم در اقتصاد می شود،لذا الزاما افزایش نقدینگی به معنای افزایش نرخ تورم نیست.

 عضو هیئت علمی دانشگاه اهواز درباره تامین مالی بنگاه های تولیدی با کمک نقدینگی موجود در اقتصاد ایران گفت: در حال حاضر یکی از مهمترین مشکلات بنگاه های کوچک و متوسط تولیدی، کمبود نقدینگی است. نگرانی های بخش تولید از نبود نقدینگی و عدم تامین مالی را نمی توان نادیده یا دست کم گرفت.

وی در ادامه با بیان راهکارهای انتقال نقدینگی به بخش مولد اقتصادی گفت: همزمان که بر این موضوع تاکید می شود که نقدینگی در اقتصاد ایران حجم بالایی دارد اما از آن طرف بخش مولد یعنی بخش تولید از کمبود نقدینگی نگران است و رنج می برد. رفع موانع کسب و کار یکی از مهمترین بسترهایی است که می تواند نقدینگی در دست مردم را به سمت بخش تولید هدایت کند. در حالی که متاسفانه فقط به این جنبه نگاه می شود که برای کنترل تورم، نقدینگی باید کنترل شود. 

مرتضی افقه استاد اقتصاد در پاسخ به این سوال که چگونه می توان نقدینگی را سامان داد که ضمن کنترل تورم، تولید نیز مورد حمایت قرار بگیرد گفت: در وهله اولی که می توان نقدینگی را  کنترل کرد از بین بردن کسری بودجه است.

کسری بودجه باید حل شود یا اینکه به صفر نزدیک شود. یکی از دلایل افزایش نقدینگی، کسری بودجه است. کسری بودجه باعث استقراض دولت از بانک مرکزی می شود و بانک مرکزی با چاپ پول، پایه پولی را افزایش می دهد بنابراین برای کنترل نقدینگی باید کسری بودجه کم شود. از سوی دیگر دولت محترم باید موانع کسب و کار و تولید را رفع کند. بروکراسی های اداری کاهش بیابد ونظام مجوز دهی ها برداشته شود تا راه برای هدایت نقدینگی به سمت تولید باز شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه اهواز در ادامه در خصوص راهکار افزایش قدرت پول ملی نیز گفت: افزایش قدرت پول ملی وابسته به کاهش تورم است. چرا که با افزایش تورم، قدرت و ارزش پول ملی کاهش می یابد.  به هر حال با اعمال سیاست های ضد تورمی نمی توان انتظار داشت که به طور قطع نرخ ارزهای خارجی کاهش بیابد. افزایش نرخ ارزهای خارجی نیز یکی از دلایل مهم از دست رفتن ارزش پول ملی است. هر چه قدر قیمت ارزهای خارجی کنترل شود و افزایش نیابد زمینه های لازم برای افزایش قدرت پول ملی نیزایجاد شده است.

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات