صفحه نخست >>  عمومی >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۱۸ دی ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۱  ، 
کد خبر : ۳۳۵۴۹۰

زمان پایان مذاکرات را غرب تعیین نمی کند/ بازی دولت جانسون  در مذاکرات وین

تا زمانی که خواسته های منطقی و حقوقی جمهوری اسلامی ایران تحقق پیدا نکند، اصرار انگلیسی ها و ژرمنها و فرانسوی ها بر مولفه های زمانی ارزش و اهمیتی نخواهد داشت.

بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا به هنگام گفت‌وگوی تلفنی با نفتالی بنت، همتای صهیونیستی خود اظهار کرده است که درهای دیپلماسی باز است، اما زمان مذاکرات هسته‌ای برای احیای برجام "رو به اتمام" است.

دولت انگلیس با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که لندن و تل آویو  در کنار دیگر موضوع‌ها، همچنین "درباره مذاکرات هسته‌ای با ایران در وین که هم‌اکنون در جریان است" نیز گفت‌وگو کرده‌اند.

این بیانیه می‌افزاید، بوریس جانسون، نخست‌وزیر انگلیس گفته است که این کشور "در مذاکرات وین خواهان احیای کامل برجام است و به این منظور ایران باید با حسن نیت عمل کند.درهای دیپلماسی باز است، اما زمان برای رسیدن به یک توافق در حال سپری شدن است".
هشتمین دور مذاکرات هسته‌ای هفته گذشته میان نمایندگان ایران و کشورهای فرانسه، بریتانیا، آلمان، روسیه و چین در وین آغاز شد. جمهوری اسلامی شرط موفقیت این مذاکرات را برآورده شدن موضوعاتی مانند رفع واقعی تحریمها، ارائه تضمین در خصوص آینده برجام و راستی آزمایی بازگشت غرب به توافق هسته ای دانسته است. بدیهی است که تحقق این موارد، می تواند منجر به احیای توافق برجام شود و در غیر این صورت، "زمان" موضوعیتی برای جمهوری اسلامی ایران در مذاکرات وین ندارد.


رمزگشایی از بازی دولت انگلیس
نباید فراموش کرد که بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس تنها سیاستمدار اروپایی بود که به تاسی از ترامپ، گزینه " خروج انگلیس از برجام" را بررسی کرد اما به دلیل هزینه های زیادی که این بازی برای لندن
بارها  عنوان شده است که طرف‌های غربی می خواهند «مؤلفه های فرامتنی و محیطی» را جایگزین«مؤلفه های  متنی و محتوایی» مذاکرات وین کنند.تیم‌های مذاکره کننده غربی در وین تلاش می کنند فضای بیرونی مذاکرات را به گونه‌ای هدایت کند که تأثیر این هدایتگری در مطالبات ایران یا به عبارت بهتر عقب نشینی ایران از برخی از خواسته‌های خود قابل مشاهده باشد.

زمانی که پای ترسیم نسبت حقیقی«واقعیت و تصویر واقعی مذاکرات» به میان می آید، واشنگتن و شرکای آن بیش از هر زمان دیگری احساس خطر می کنند.این قاعده در خصوص دولت انگلیس نیز صادق است. فراموش نکنیم که بوریس جانسون حکم مهره بازی واشنگتن و تل آویو را در مذاکرات وین دارد. از این رو نباید مواضع دولت انگلیس را به مثابه مواضع دولتی مستقل در مذاکرات وین مورد استناد قرار داد.

بوريس جانسون نخست وزير انگليس هر روز مواضع برجامي متفاوتي را اتخاذ مي کند؛مواضعي که نشان مي دهد لندن تا چه اندازه اي به يک بازيگر بي ثبات و غير مطمئن در حوزه روابط بين الملل تبديل شده است.

روزنامه گاردين در دوران ریاست جمهوری ترامپ در کاخ سید، در مطلبي به ديدار ترامپ و جانسون ( در حاشيه برگزاري نشست مجمع عمومي سازمان ملل متحد در نيويورک ) اشاره کرده بود. بر اساس اين مطلب، جانسون در ديدار با ترامپ ( قبل از خروج دولت آمریکا از برجام ) بر بد بودن توافق هسته اي تأكيد کرده و در عين حال خواستار نقش آفريني کاخ سفيد در اصلاح اين توافق شد. این مواضع به وضوح نشان دهد که اساسا ماهیت حقوقی برجام برای لندن و دیگر بازیگران اروپایی از جمله پاریس و برلین محلی از اعراب ندارد.


اگر جانسون قدرت مانور ترامپ را داشت....
بدون شک بوريس جانسون در قبال برجام، قدرت مانور ترامپ را نداشت  زيرا ترکيب مجلس عوام انگليس و فراتر از آن، اختيارات قانوني نخست وزير و اوضاع شکننده اي که حزب محافظه کار داشت،  جايي براي تنفس عادي وي در عرصه سياست خارجي انگليس باقي نگذاشته بود ضمن آنکه بسياري از شهروندان انگليسي، پيوستگي مطلق سياست‌هاي جانسون و ترامپ را به هيچ عنوان نمي پسندیدند. در حال حاضر جانسون، سعی دارد بازی و رفتار دولت متبوعش را نسبت به خواسته های پشت پرده رژیم صهیونیستی و آمریکا تنظیم کند. حتی در این معادله، انگلیسی ها بدشان نمی آید که نقش پلیس بد مذاکرات را ایفا کنند، هر چند که این نقش آفرینی به صورت سنتی به فرانسوی ها سپرده شده است!
موضوع ديگري که قدرت جانسون در تقابل با برجام را محدود مي کند، مواضع قبلي وي در خصوص توافق هسته اي با ايران است. جانسون در سال ۲۰۱۷ ميلادي و زماني که وزير امور خارجه انگليس بود، مذاکرات فشرده اي را با مقامات دولت ترامپ بر سر آنچه «اصلاح توافق هسته اي » يا به عبارت بهتر« تغيير برجام» خوانده مي شد صورت داد.

او در آبان ماه سال ۱۳۹۶ و قبل از خروج رئيس جمهور آمريکا از برجام اظهار کرده بود :
« هسته مرکزي برجام که يک بده بستان در رابطه با رفتار خوب ايران در رابطه با برنامه هسته اي اش و پيشرفت اقتصادي اين کشور است، تغييري نکرده و برجام از سوي رئيس جمهور آمريکا لغو، پاره و دور انداخته نشده است. مادامي‌که ايران به توافق پايبند باشد ما بايد شاهد تعاملات اقتصادي و پيشرفت باشيم. اين مهم است که مردم ايران قادر باشند تا منافع برجام را لمس کنند و بسيار مهم است که ما به کار تجارت و سرمايه گذاري ميان دو کشور ادامه دهيم.»


نخست وزیر متزلزل انگلیس
در نهايت اينکه جانسون قدرت مانور خود را در مواجهه با پديده هاي حوزه سياست خارجي کشورش از دست داده است. بي دليل نيست که از نخست وزير انگليس به عنوان نخست وزيري ضعيف و در حال سقوط ياد مي شود.در حالي که توافق هسته‌اي سال ۲۰۱۵، توافقي چندجانبه و مورد تأييد شوراي امنيت سازمان ملل متحد بود و واشنگتن به صورت يک‌جانبه از آن خارج شده، کشور‌هاي اروپايي از جمله انگلیس اصرار داشتند که  تهران همچنان بايد به اين توافق پايبند بماند. حتی در آن زمان، انگلیس ( که هنوز از اتحادیه اروپا خارج نشده بود) به مانند فرانسه و آلمان با ترسیم ساختار غیر واقعی، انتزاعی و خیالی اینستکس با هدف مبادلات تجاری با ایران، سعی کردند تهران را به صورت یکطرفه در توافق هسته ای حفظ کنند. در هر حال، بازی وقیحانه انگلیسی ها در قبال ایران و برجام، جایی را برای تعیین تکلیف آنها در خصوص زمان پایان مذاکرات باقی نمی گذارد! بدون شک تا زمانی که خواسته های منطقی و حقوقی جمهوری اسلامی ایران تحقق پیدا نکند، اصرار انگلیسی ها و ژرمنها و فرانسوی ها بر مولفه های زمانی ارزش و اهمیتی نخواهد داشت.
 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات