صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۸ دی ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۶  ، 
کد خبر : ۳۳۵۴۹۱

نشریه اخبار و تحلیل‌های شنبه، ۱۸ دی ماه

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) سلام بر شهیدان گمنام، گمنام در میان خاکیان و معروف در عرصه‌ی افلاکیان. فداکارانی که پس از گذشت سالیان دراز از لحظه‌ی شهادتشان کشور را با رایحه معنویت و جهاد، معطّر می‌سازند و پرچم افتخار به خون‌های ریخته شده در راه اسلام و قرآن را، بیش‌ازپیش به اهتزاز در می‌آورند. (۱۶/۱۰/۱۴۰۰) www.basirat.ir

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼حرف روز              

شما فقط بگو یا علی!

تاکنون سابقه نداشته است که آمریکا کسی را ترور کند ولی از زنده بودن اسمش بیشتر بهراسد! از شهادت فرمانده نیروی قدس سپاه دو سال می‌گذرد، امریکا انتظار داشت که شهادت او نقطه پایانی باشد برای محبوبیت سلیمانی، قدرت منطقه‌ای ایران، شکست‌های آمریکا، آغاز هژمونی آمریکا در منطقه و درنهایت ذلت ملت ایران؛ اما شهید سلیمانی از سردار سلیمانی قدرتمندتر، بانفوذتر و پیروزمندتر شده است.

نکات تحلیلی: 1- ازآنجایی‌که مدیریت اینترنت و شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام، توییتر، فیسبوک، یوتیوب، گوگل و... در دست پنتاگون است، آمریکا برای جبران تحقیر خود، به همه این شبکه‌ها دستور داده است که تصاویر، نوشته‌ها، فیلم‌ها، صوت‌های شهید سلیمانی را حذف کنند و در این راستا این پیام‌رسان‌ها و شبکه‌ها نه‌تنها اقدام به سانسور می‌کنند، بلکه بسیاری از بلاگرها و فعالان رسانه‌ای دارای سابقه چندساله را نیز حذف می‌کنند. 2- آمریکا که از میزان محبوبیت حاج قاسم در میان ملت‌های ایران و جهان متعجب است، در یک طرح دیگر به دنبال آن است که تصاویر، نمادها و اسامی حاج قاسم را توسط برخی از مزدوران و منافقان در داخل کشور به آتش بکشد.

نکات راهبردی: آمریکا و غرب همواره در مقابل متفکران و نیروهای ارزشمند انقلاب اسلامی همواره یکی از دو راه ترور شخصیتی و ترور فیزیکی را دنبال کرده است؛ اما این بار قضیه فرق می‌کند و ایران حق سلیمانی را هم به خاطر ترور فیزیکی و هم به خاطر ترور نرم‌افزاری خواهد گرفت. همه نیروهای آزاده جهان و کسانی که با امور شبکه هک و نفوذ آشنایی دارند در ماه‌های اخیر اقدامات خوبی علیه طرفداران جهل جهانی انجام داده‌اند. برخی از جوانان فعال شبکه‌های اجتماعی نیز برای مقابله با حذف سلیمانی، سیاست تقابل نرم‌افزاری با شبکه‌های تحت نظارت پنتاگون را در دستور کار قرار داده‌اند و ضربه حیثیتی به شعار آزادی بیان و آزادی رسانه غرب زده‌اند. وزیر ارتباطات نامه‌ای به یکی از صاحبان شبکه‌های اجتماعی نوشته است اما چون آن‌ها مطمئن هستند که اقدام این وزارتخانه در حد اطلاعیه و نامه باقی می‌ماند، به این نامه پاسخی نداده‌اند؛ این وزارتخانه نباید تدبیری از جنس دولت روحانی داشته باشد و با انفعال و سیاست کج دار و مریز آن راه را ادامه دهد. آقای وزیر جوان! مدیریت شما نباید مشابه مدیریت شعاری دولت سابق باشد. شما باید با راه‌اندازی یک قرارگاه عملیاتی پاسخ درخور شأن به جنگ اطلاعاتی، سایبری و شناختی آمریکا بدهید. همه فعالان اصولگرا، اصلاح‌طلب در داستان حاج قاسم با هم وحدت دارند و در این راستا به شما کمک می‌کنند؛ شما فقط بگو یا علی! (نویسنده: فرهاد مهدوی)

▼گزارش روز                        

انتقام در خاک آمریکا!

سردار اسماعیل قاآنی فرمانده نیروی قدس سپاه در کنگره بین‌المللی شهدای مهاجر مدافع حرم در مشهد مقدس گفت: «زمینه انتقام از آمریکایی‌ها را از درون خانه‌هایشان فراهم می‌کنیم، اگر عاقلانی در آمریکا پیدا شدند که با کسانی که جنایت ترور سردار سلیمانی را مرتکب شدند برخورد کنند، این کار برای آمریکایی‌ها کم‌هزینه‌تر است از اینکه فرزندان جبهه مقاومت که هیچ مرزی را نمی‌شناسند خودشان بروند و این انتقام را بگیرند. این انتقام شروع شده است، ریشه آمریکا به حول و قوه الهی از منطقه کنده خواهد شد».

گزاره تحلیلی: بعد از وقایع ناشی از سناریوی بنزینی در آبان ماه ۹۸، آمریکایی‌ها با همدستان منطقه‌ای خود بر اساس یک برآورد غلط از محیط درونی کشور که منبعث از القائات تیم امنیت ملی ترامپ بود، با اقدامی تروریستی، دست به ترور سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس و همراهان ایشان زدند. آمریکایی‌ها با این فرض که ایران ضعیف شده و قادر به پاسخگویی نیست و هم‌زمان حذف حاج قاسم، حاکمیت ملی در ایران را سست خواهد کرد و مقاومت ملی در مواجهه با برنامه فشار حداکثری آمریکایی‌ها را درهم خواهد شکست، ریسک این اقدام را پذیرفتند. مضاف بر آن، برآورد آمریکایی‌ها این بود که بعد از حاج قاسم منطقه برای آنان امن خواهد شد و در کنار آن شیرازه جبهه مقاومت نیز از هم خواهد پاشید و به‌راحتی طرح خود برای غرب آسیا را بدون مانع اجرا خواهند نمود؛ اما علیرغم محاسبات آن‌ها، شهادت حاج قاسم و همراهانش جامعه ایران را به شکل عجیب و بی‌سابقه‌ای به‌شدت ضد آمریکائی، منسجم و هم‌زمان برای انتقام، مطالبه‌گر ساخت و این مهم به طرز حیرت‌آوری در منطقه علیه آمریکایی‌ها و شرکای آن‌ها پمپاژ گردید. پاسخ ایران در موشک‌باران پایگاه آمریکایی عین‌الأسد که در تاریخ بی‌سابقه است، هرچند که به فرموده رهبر انقلاب صرفاً یک سیلی بود و افکار عمومی مطالبه‌گر، آن را مساوی با انتقام‌سخت قلمداد نکردند؛ اما برای آمریکایی‌ها فاجعه‌آمیز بود؛ چراکه آغازگر یک استراتژی فراگیر در سطح منطقه برای اخراج آمریکایی‌ها شد. به عبارتی، شهادت حاج قاسم عملاً معبری را باز کرد که زمینه‌ساز فتوحات بعدی برای عقب راندن آمریکائی‌ها شد. اگر حاج قاسم ماشین جنگی و طرح بزرگ آمریکایی‌ها را در قرن ۲۱ در منطقه متوقف و به شکست کشانده است، شهادت ایشان و دوران بعدازآن زمینه‌ساز اخراج آمریکایی‌ها در منطقه را فراهم نموده است و همین کافی است که به تعبیر آن عزیز، آمریکایی‌ها از شهید سلیمانی بیش از سردار سلیمانی بترسند. واقعیت آن است که امروز آمریکایی‌ها و متحدان منطقه‌ای آنان روبه‌زوال گذاشته‌اند، فاقد قدرت پاسخگویی بوده و به‌شدت آسیب‌پذیر شده‌اند. آشکار شدن این واقعیت بزرگ و کنار رفتن پرده از این پنهان‌کاری کافی است تا اخراج آمریکایی‌ها به‌عنوان هدف انتقام سخت باورپذیر و در کنار آن قصاص قاتلین حاج قاسم تبدیل به استراتژی و سیاست اعلامی مقاومت گردد و این برای آمریکائی‌ها مصیبت‌بار است.

جمع‌بندی: اکنون به برکت خون حاج قاسم، موازنه قوا در منطقه علیه جبهه استکبار تغییر کرده است؛ آمریکائی‌ها دچار انسداد راهبردی شده‌اند؛ زمین، آسمان و دریا برای آنان ناامن گردیده است؛ با فضاحت تمام از افغانستان خارج شده‌اند؛ در عراق در دو پادگان محبوس هستند؛ در تمام منطقه قدرت تحرک از آن‌ها گرفته‌شده و از همه مهم‌تر آنکه برای قصاص قاتلین اصلی‌ حاج قاسم، ناامنی به درون خاک آمریکا در حال کشیده شدن است. (نویسنده: احمد بنافی)

▼ اخبار

چرا نماینده کره به دیدار باقری در وین رفت؟

معاون سیاسی وزیر خارجه میزبان همتای کره‌ای خود در وین بود و در خصوص آن این‌گونه سخن گفت: «خودداری غیرقانونی کره‌جنوبی از بازپرداخت بدهی‌های خود به ایران، نقطه‌ای تیره در تاریخ روابط دو کشور خواهد بود و سئول باید هرچه سریع‌تر نسبت به آزادسازی منابع ایران اقدام کند. معاون وزیر خارجه کره گفته این کشور برای بازپرداخت بدهی خود به ایران تلاش می‌کند. لازم به ذکر است که این دیدار ارتباط مستقیمی با مذاکرات جاری بین ایران و گروه ۱+۴ نداشته و در چارچوب رایزنی‌های دوجانبه معمول بین دو کشور و به درخواست طرف کره‌ای انجام شده». به‌راستی چرا نماینده کره‌ای با مسئول ارشد مذاکره‌کننده کشورمان در وین، آن‌هم در جریان مذکرات دیدار می‌کند؟! آمریکا و طرف‌های غربی از هر راه ممکن تلاش می‌کنند تا ایران را مجاب به بازگشت به تعهدات برجامی ‌کنند و درعین‌حال، در عوض کم‌ترین امتیاز را پرداخت کنند. شکست حربه تهدید ایران طی هفته‌های اخیر که با جلوداری رژیم صهیونیستی با طرح حمله قریب‌الوقوع به مراکز هسته‌ای ایران شکل گرفت، این بار آمریکا را به راهکار دومی کشانده و آن تطمیع ایران با قول آزادسازی دارایی‌های بلوکه‌شده نفتی است. کره حدود هفت میلیارد دلار بدهی خارجی به ایران دارد که به دلیل تحریم‌های بانکی آمریکا، از پرداخت آن‌ها سر باز می‌زند. این بار به نظر می‌رسد آمریکا این مطالبات به‌حق دولت ایران از کره جنوبی را به‌عنوان امتیاز در دست خویش بر روی میز مذاکره قرار داده است.

نقشه آمریکا برای منطقه که حاج قاسم نقش بر آب کرد

رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان هم‌زمان با ایام شهادت سردار شهید حاج قاسم سلیمانی و شهدای هسته‌ای، با اشاره به نقش بی‌بدیل و راهبردی سردار سلیمانی در شکل‌گیری و مجاهدت جبهه مقاومت، تصریح کرد: «مهم‌ترین کار سردار سلیمانی شکل‌گیری جبهه مقاومت بود که با تفکرات راهبردی خود توانست نقشه شوم استکبار جهانی را در هم بکوبد و مستکبرین را مات و مبهوت خود کند». معاون رئیس‌جمهور با اشاره به جان‌فشانی شهید سلیمانی در عدم شکل‌گیری نقشه‌های استکبار جهانی، افزود: «استکبار جهت تشکیل خاورمیانه بزرگ و تسلط بر کشورها تمام تلاش خود را در مسیر ایجاد منطقه‌ای ناامن در خاورمیانه معطوف کرد و این هدف را می‌خواستند با ایجاد گروه‌های تروریستی و خون‌ریزی و تزریق ترس، ناامنی و فریب در کشورها محقق کنند تا کشورهای کوچکی تحت سلطه و فرمان‌پذیر داشته باشند». اسلامی درباره ویژگی‌های انسانی، مکتبی و مدیریتی شهید سلیمانی خاطرنشان کرد: «باور به لطف الهی، نیت خالصانه، ایمان راسخ و تبعیت از فرامین الهی، خداباوری و اعتمادبه‌نفس از ویژگی‌های بارز سردار سلیمانی بود و ویژگی‌های خالصانه و مدبرانه، شهید عزیز را در جهان مشهور ساخت. شهید سلیمانی به معنای واقعی کلمه «حدیث وصل» بود، یک انسان خداباور، مردم‌باور و خستگی‌ناپذیر، سردار عزیز نماد اقتدار ملت ایران بود».

قالیباف: از منطق امام و شهدا فاصله گرفته‌ایم!

رئیس مجلس شورای اسلامی در مراسم تشییع پیکر پاک ۱۵۰ شهید گمنام در تهران با بیان این‌که اگر امروز در بعضی از گره‌ها مانده و دچار مشکل هستیم دلیل اصلی آن این است که از مسیر شهدا و امام شهدا فاصله گرفته‌ایم، افزود: «امروز یک بزنگاه مهم و یک عبرتگاه بی‌نظیر برای ما مسئولانی است که در مسند قدرت و مسئولیت هستیم. امروز همه یک وظیفه داریم. آن اینکه در مسیر حل مشکل مردم عزیز گام برداریم. امروز کسی انقلابی است که با منطق امام شهدا و شهدا و اطاعت از ولایت و بیعت با ولایت در کنار شهدای عزیز، گره از کار مردم باز کند و کارآمدی دین در اداره جامعه را به اثبات برساند. اگر امروز در برخی گره‌ها مانده و دچار مشکل هستیم، مطمئن باشید دلیل اصلی آن این است که از مسیر منطق شهدا و امام شهدا فاصله گرفته‌ایم».

اخبار کوتاه

در مذاکرات وین از طرف‌های غربی چه می‌خواهیم؟/ وزیر امور خارجه کشورمان در گفتگو با شبکه خبری الجزیره، گفت که اگر طرف‌های غربی، نیت و اراده داشته باشند، می‌تواند در وین به یک توافق خوب دست یافت. وی تأکید کرد، نمونه عملی تضمین این است «ما نفت صادر کنیم و بتوانیم به درآمدها دسترسی داشته باشیم». امیرعبدالهیان افزود: «خواستار رفع تحریم‌هایی هستیم که ترامپ اعمال کرد؛ به‌ویژه [تحریم‌هایی] که با برجام مغایر است...خواستار تضمین‌های جدید هستیم که شامل عدم اعمال تحریم جدید یا اعمال مجدد تحریم پس از لغو آن می‌شود». وی درباره ریاض نیز گفت: «گفت‌وگوی ما با عربستان، مثبت و سازنده است و در هر زمانی آماده ازسرگیری روابط هستیم».

روابط با ترکمنستان مستحکم‌تر می‌شود/ رئیس‌جمهور رئیسی در ادامه سیاست توسعه روابط منطقه‌ای و گسترش مناسبات دوجانبه با همسایگان به‌زودی میزبان قربانقلی بردی محمداف رئیس‌جمهور ترکمنستان خواهد بود. پیگیری اجرای توافقات سفر رئیس‌جمهور کشورمان به ترکمنستان ازجمله قرارداد استراتژیک سواپ گازی، رایزنی درباره زمینه‌های جدید همکاری دو کشور و توسعه مراودات تجاری ازجمله موضوعات این سفر خواهد بود. رئیسی در آذرماه برای شرکت در اجلاس اکو به این کشور سفر کرد که ماحصل مذاکرات موفق با طرف ترکمنستانی، قرارداد مهم گازی و رفع نگرانی از قطع گاز در زمستان بود.

بشار اسد: سردار سلیمانی یک پدیده بود/ رئیس‌جمهور سوریه در پیام خود به مناسبت دومین سالگرد شهادت سردار سلیمانی آورد: «سردار سلیمانی برای القای روحیه فداکاری و گذشت برای وطن تلاش کرد و آرمان شهادت را رقم زد. سردار سلیمانی یک پدیده نظامی، سیاسی و فرهنگی بود و دشمنان متوجه خطر شهید سلیمانی در پروژه‌های جنایتکارانه خود شدند. شهید سلیمانی و ابومهدی المهندس ستون اصلی مقابله با دشمنان بودند».

وام کرونایی بانک جهانی به ایران!/ رئیس سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران از تصویب اعطای وام ۹۰ میلیون دلاری به ایران در بانک جهانی برای مقابله با کرونا با وجود مخالفت آمریکا و لابی رژیم صهیونیستی خبر داد.

رئیسی: آینده کشور بسیار درخشان است/ رئیس‌جمهور با حضور در مراسم تشییع پیکرهای مطهر شهدای جنگ تحمیلی، گفت: «پیام شهدا عبودیت پروردگار، خدمت به مردم، دشمن‌شناسی و گره‌گشایی از کار و زندگی مردم است. مردم ناامید نباشند و امیدوارانه حرکت کنند، به برکت خون شهدا به آینده این کشور باید بسیار امیدوار بود».

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات