صفحه نخست >>  عمومی >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۱۹ دی ۱۴۰۰ - ۰۷:۴۸  ، 
کد خبر : ۳۳۵۴۹۹
در گفتگو با بصیرت مطرح شد:

بلوف و جنگ روانی صهیونیست‌ها برای بهم ریختن فضای مذاکرات در وین/ حماقت اسرائیلی

صهیونیست ها خیلی باید احمق باشند و در محاسباتشان دچار خطای بزرگی شوند اگر بخواهند به تاسیسات اتمی ما حمله کنند؛ این سر و صدا ها یک نوع بلوف  و جنگ روانی و تلاشی برای بهم ریختن فضای مذاکرات در وین است.

همزمان با آغاز مذاکرات وین و وجود شاخص‌هایی مبنی بر دست برتر ایران در این مذاکرات، مقامات رژیم صهیونیستی بعد از تلاش نافرجام خود جهت توقف مذاکرات مذکور و ضربه زدن به پروژه هسته‌ای ایران شروع به طرح ادعاهای واهی در خصوص اتخاذ گزینه نظامی علیه تهران کردند. اما این در حالی است که خود صهیونیستها و کارشناسان این رژیم نیز بارها اعتراف کرده‌اند که طرح چنین ادعاهایی از جانب مقامات تل‌آویو به ضعف و ناتوانی آنها در برابر پروژه هسته‌ای ایران بر می‌گردد.

سید هادی سیدافقهی، کارشناس مسائل بین الملل در گفتگو با بصیرت به واکاوی این مهم پرداخته است.
*جناب سیدافقهی! بفرمایید که آیا رژیم صهیونیستی توانایی حمله به تاسیسات هسته‌ای ایران را دارد و تهدیدهایی که براین اساس از جانب این رژِیم می‌شود بر چه پشتوانه ای است و اصلا محدودیت‌های رژیم صهیونیستی در مورد حمله به ایران به طور کلی چیست؟
 اگر از لحاظ محاسباتی و راهبردی نگاه کنیم قطعا مسائل دیگری مطرح هست و تبعات سنگین و ویرانگری خواهد داشت. از این لحاظ رژیم صهیونیستی از دست زدن به چنین حماقتی میترسد چرا که آمریکایی‌ها هم که جزء مدافعین سرسخت رژیم صهیونیستی هستند اجازه چنین حماقت و ریسکی را به رژیم صهیونیستی ندادند، آنها می‌دانند حمله به ایران مثل حمله به دیگر کشورهای منطقه نیست چون ایران شرکا و دوستانی در منطقه دارد تحت عنوان محور مقاومت و گستره این محور روز به روز در حال وسیع‌تر شدن است؛ چه در سطح جغرافيايی، چه در سطح امکاناتی و چه در سطح راهبردی لذا به لحاظ محاسباتی اگر می‌توانست معطل نمی‌کرد.
من به لحاظ نظامی عرض میکنم که فعلا این نوع حمله مقدور نیست به لحاظ تبعات و نتایج این حمله و قطعا به ضرر رژیم صهیونیستی خواهد شد؛ اجازه بدهید من یک نقل قولی از یک متخصص امور نظامی در داخل اسرائیل  بگویم: این کارشناس صهیونیست گفته است: «ممکن است بعضی از هواپیماهای ما برود و برخی مناطق اتمی و تاسیسات هسته ای ایران را بزند اما مسئله‌ این است که وقتی بخواهد برگردد جایی برای فرود آمدن در فرودگاه‌های ما نداشته باشد..» پس بحث محاسبات است، بحث تبعات است، بحث پاسخ ایران در قبال این تجاوز و انهدام بسیاری از تشکیلات رژیم صهیونیستی بعد از این حمله است.
 به لحاظ تبعات و موازنات راهبردی و توازن قدرت بازدارندگی و پاسخگویی، فکر میکنم رژیم صهیونیستی نمی‌تواند و نخواهد توانست به تاسیسات نظامی ایران حمله کند. خصوصا بعد از مانور نبی‌اعظم و رسول‌اکرم و تصویر بخشی از امکانات نظامی ایران با ضریب هدف گذاری بسیار بالا، من تصور می‌کنم صهیونیست ها خیلی باید احمق باشند و در محاسباتشان دچار خطای بزرگی شوند اگر بخواهند چنین حمله بزرگی را به تاسیسات اتمی ما بکنند.


* چرا رژیم صهیونیستی به تبلیغات رسانه‌ای در این زمینه روی آورده؟
این هم یک جنگ روانی در عرصه بین المللی است، هم برای اعتمادسازی شهروندان داخلی خود اسرائیل است. رژیمی که نتوانست ۱۲ روز در مقابل ۲ سازمان جهادی به نام حماس و جهاداسلامی در غزهِ محاصره شده تاب بیاورد چگونه می خواهد به کشوری مثل ایران حمله کند! غزه بیش از ۱۴ سال محاصره بود  اما صهیونیست ها واقعا ضریب تاب‌آوریشان به حداقل رسید و نهایتا هم خود اسرائیلی‌ها تقاضا کردند که آتش‌بس برقرار شود، حالا چطور می‌خواهند با ایران برخورد کنند و به آن حمله کنند؟
اسرائیلی ها  با این دست تهدیدات هم می‌خواهند آمریکایی‌ها را بترسانند که با ایران توافق نکنید و هم می‌خواهد به لابی صهیونیست در داخل اروپایی‌ها فشار بیاورد که بخواهد بیشترین امتیاز را از اینها بگیرد و هم به زعم خودش می‌خواهد فضای مذاکرات را به هم بزند که شاید فضای مذاکرات تحت تاثیر قرار بگیرد. پس این سر و صدا ها یک نوع بلوف  و جنگ روانیست و در واقع تلاشی برای بهم ریختن فضای مذاکرات در وین است .


* آیا انتقام سخت ایران در خصوص شهادت حاج‌قاسم شامل حال رژیم صهیونیستی هم می‌شود؟
بله هم خوداسرائیلی ها و هم ترامپ به این امر اقرار کردند که در ترور حاج‌قاسم دخیل بودند. ترامپ نتانیاهو را توله‌سگ خطاب کرد و گفت که من با تشویق آنها این عملیات ترور را انجام دادم و در واقع نتانیاهو مرا تشویق کرد و فریب داد که به  ایران حمله بکنم و حاج قاسم را ترور کنم.
الان در محاسبات رژیم صهیونیستی خودشان اعتراف می‌کنند که ما دست داشتیم و خودشان این حق را به ما می دهند که در انتقام سخت قطعا به نحوی از رژیم صهیونیستی انتقام بگیریم.
 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات