صفحه نخست >>  عمومی >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۲۲ دی ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۷  ، 
کد خبر : ۳۳۵۵۵۷

سفیر اقتصاد و اقتدار

از طرفی ظرفیت‌های بین‌المللی موجود، اهرم بسیار قدرتمندی برای دولتمردان دولت سیزدهم در پی دارد تا با اشراف و دنبال نمودن آنان به عنوان گزینه‌های واقعی و در دسترس روی میز در مذاکرات با 1+4 و در مواجهه با هر صحنه دیگری بکار گیرند و نقش آفرینی نمایند

 در پی دعوت رسمی دولت نیکاراگوئه از دولت جمهوی اسلامی ایران مبنی بر شرکت در مراسم تحلیف دانیل اورتگا به عنوان رئیس جمهور منتخب مردم این کشور، دکتر محسن رضایی (معاون اقتصادی رئیس جمهور) به عنوان نماینده ویژه جمهوری اسلامی ایران بعد از ظهر یکشنبه 19/10/1400 وارد ماناگوآ پایتخت نیکاراگوئه شد و مورد استقبال رسمی دستیار ویژه رئیس جمهور و هیأت همراه این کشور قرار گرفت.نن

نیکاراگوئه کشوریبا موهبات فراوان و تنوع زیستی جذاب می‌باشد که بزرگترین کشور آمریکای مرکزی نیز محسوب می‌گردد. روابط سیاسی و اقتصادی دو کشور مستقل جمهوری اسلامی ایران و جمهوری نیکاراگوئه در طی سال‌های اخیر روند نسبتا خوبی را داشته است، اما در سطح مطلوب و رضایت طرفین نبوده است. فلذا لازم بود تا برای ارتقاء روابط فی مابین دو کشور، نماینده‌ای ویژه که هم در حوزه مسائل اقتصادی مورد اعتماد نظام و حاکمیت است و هم در حوزه مسائل سیاسی و اقتدار در مقابل سلطه‌طلبان به پرچمداری آمریکا جایگاه ممتازی دارد، فرستاده شود.

باید بدانیم که آمریکا با وجود خوی استکبارگری و سلطه‌طلبی بی‌نهایت خود، در منطقه آمریکای لاتین احساس رهبری و مداخلات بی‌حد و حصر را جزو بدیهیات خود می‌دانسته است. اما از ماه نوامبر 2021 تاکنون اتفاقات جدیدی که برخلاف منافع آمریکا است، رقم خورده و آن پیروزی احزاب و جناح‌های ضدامپریالیسم در انتخابات کشورهایی نظیر: نیکاراگوئه، ونزوئلا و شیلی گردید که از مخالفان جدی سلطه‌طلبی آمریکا می‌باشند.

حال با توجه به روی کار آمدن دولت سیزدهم و تغییر و تحولات محسوس و مطلوب در حوزه روابط بین‌الملل و سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران مبنی بر تقویت دیپلماسی اقتصادی با کشورهایدوست و همسو به ویژه تمرکز بر دیپلماسی اقتصادی، امیدواری عموم مردم کشورمان نسبت به شکوفایی طرح‌ها، برنامه‌ها و توافقات بین‌المللی ایران اسلامی بیش از پیش افزایش یافته و تا رسیدن به نقطه مطلوب دنبال می‌شود.

از طرفی ظرفیت‌های بین‌المللی موجود، اهرم بسیار قدرتمندی برای دولتمردان دولت سیزدهم در پی دارد تا با اشراف و دنبال نمودن آنان به عنوان گزینه‌های واقعی و در دسترس روی میز در مذاکرات با 1+4 و در مواجهه با هر صحنه دیگری بکار گیرند و نقش آفرینی نمایند.

عضویت در پیمان راهبردی شانگهای، استفاده از ظرفیت‌های کم‌نظیر سازمان همکاری اقتصادی (اکو) و جایگاه استراتژیک در این منطقه ژئوپولوتیک که در مناسبات منطقه‌ای و بین‌المللی بی‌نظیر است، همه و همه در تشکیل اقتصادی قدرتمند، تولید و صادرات محور بسیار مؤثر می‌باشد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات