صفحه نخست >>  عمومی >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۲۲ دی ۱۴۰۰ - ۱۶:۵۸  ، 
کد خبر : ۳۳۵۵۵۹
در گفت وگو با بصیرت مطرح شد:

فرآورده های پتروشیمی، کانی ها و مواد معدنی جایگزین درآمدهای نفتی می شوند  

اگر محصولات و فرآورده های شیمیایی و پتروشیمی تولید شود قطعا ارزش افزوده بالایی برای اقتصاد ایجاد می کند چرا که کاربرد و تقاضای زیادی برای خرید آن وجود دارد. قطعا باید در صنعت نفت و گاز به این نقطه برسیم تا اقتصاد ایران به مرز شکوفایی برسد.

به گزارش بصیرت، در هنگامه تحریم ها موضوعی که مسوولین و کارشناسان به صورت یک صدا بر آن تاکید می کردند عبور از خام فروشی نفت بود. تحریم ها یگانه عاملی بود که این موضوع مهم، موضوع مهمی که دهه هاست قرار است برای استفاده بهینه از منابع طبیعی کشور به این سمت حرکت کنیم می توانست فراهم کند.

اینک با بازگشت به میز مذاکره و احتمال لغو تحریم های ایران موضوع بازگشت به خام فروشی نفت یا تبدیل شدن به فرآورده های نهایی موضوع مهمی است که بصیرت با تحلیلگر مسائل اقتصادی به اهمیت ضرورت این موضوع پرداخته است.
قدرت اله امام وردی کارشناس و تحلیلگر مسائل اقتصادی در خصوص موضوع فروش نفت که با لغو تحریم ها صورت می گیرد به عبور از خام فروشی نفت و ارز آوری با تبدیل نفت به مواد نهایی گفت: قطعا انتظار می رفت دولت قبلی در شرایط تحریمی این مقوله مهم و ارز آور برای کشور را در دستور کار خود قرار دهد چرا که به دلیل تحریم نفتی وعدم امکان فروش آزاد و راحت نفت با سهولت بیشتری می توانستیم به سمت عبور از خام فروشی برویم.

وی در این باره توضیح داد: به نظر می رسد با لغو تحریم ها به دلیل مسائل و مشکلات مالی که در سال های گذشته داشته ایم این امکان وجود دارد که دوباره به سمت خام فروشی نفت برویم. یعنی ممکن است با باز شدن مسیر این امکان مجددا برای ما فراهم شود و از آنچه به عنوان خام فروشی نفت که از آن باید پرهیز کنیم دوباره به آن شرایط بازگردیم.

امام وردی با بیان اینکه دولت ها آسان ترین راه را برای درآمد زایی خود انتخاب می کنند گفت: در فروش نفت و کسب درآمدهای ارزی دولت ها در سال های گذشته نشان داده اند که اصولا راه های ساده تری مثل خام فروشی نفت را انتخاب می کنند. با توجه به اینکه در سالهای گذشته به شدت تحت تحریم بوده ایم، اینک درشرایطی به سر می بریم که در چند سال اخیر به لحاظ فروش نفت که تحت تحریم بودیم، قسمت اعظم ارز آوری کشور از محل فروش پتروشیمی و فرآورده های نفتی بوده است. به عبارت دیگر می توان گفت از محل تولید محصولات پتروشیمی در زمان تشدید تحریم ها اقتصاد ایران درآمد زایی ارزی داشت.

کارشناس و تحلیلگر مسائل اقتصادی خاطر نشان کرد: بی تردید اگر زنجیره تولید پتروشیمی در صنایع پایین دستی وقسمت هایی که مطالعات زیادی بر روی آن انجام شده در دولت جدید با جدیت دنبال شود، زنجیره ها و حلقه های مفقوده شناسایی شوند و روی آنها کار شود به طوری که نفت و گاز به محصولات پتروشیمی  تبدیل شود تا زنجیره های پایین دستی چون پتروشیمی که با صنعت ارتباط دارد ارتباط پسین و پیشین یعنی مواد اولیه را تولید می کنند در صنعت خودرو در صنعت ساختمانی و سایر صنایعی که پر کاربرد هستند به کار گرفته شوند قطعا ارز آوری و درآمد زایی خوبی برای کشور خواهد داشت.

وی دراین باره تصریح کرد: اگر محصولات و فرآورده های شیمیایی و پتروشیمی تولید شود قطعا ارزش افزوده بالایی برای اقتصاد ایجاد می کند چرا که کاربرد و تقاضای زیادی برای خرید آن وجود دارد. قطعا باید در صنعت نفت و گاز به این نقطه برسیم تا اقتصاد ایران به مرز شکوفایی برسد، ضمن اینکه نباید فراموش کنیم اینک بهترین شرایط برای تحقق این موضوع است. چرا که در شرایط تحریم امکان رسیدن به عبور از خام فروشی مهیاست.

امام وردی درباره واردات تکنولوژی های به روز برای صنعت نفت و پتروشیمی کشور گفت: قطعا برای کسب دستاوردهای خوب در این زمینه باید تکنولوژی و تجهیزات مورد نیاز این صنعت که امکان واردات آن به کشور وجود دارد فراهم شود. ضمن اینکه باید دانش فنی که در بحث صنایع پایین دستی تبدیل به نفت و گاز و شیمیایی می شود که در آن مشکلاتی داریم به سرعت حل شود. امید می رود دولت سیزدهم سنگ بنای این موضوع را با قدرت تمام بگذارد. در صورتی که تحریم ها لغو شود با جدیت بخش صنعت نفت و گاز با ورود  تکنولوژی های روز حل و فصل شود تا در این زمینه ارز آوری قابل توجهی داشته باشیم.

امام وردی با اشاره به اینکه درآینده جهان نفتی به فروش نمی رسد گفت: دنیا به سمت استفاده از انرژی های تجدید پذیر حرکت می کند، بنابراین خریداران نفت در دهه های آینده به شدت کم می شوند. در حال حاضر مساله مهم این است که کانی ها و مواد معدنی به صورت خام به فورش نرسد چرا که ارزش افزوده بسیار بالایی دارند. در حوزه نفت و پتروشیمی نیز باید به سمت محصولات پایین دستی پتروشیمی حرکت کنیم و آنها را به مواد شیمیایی که ارزش افزوده بالایی دارند تبدیل کنیم. ضمن اینکه باز هم تاکید می کنم نباید کانی ها و مواد معدنی را به صورت خام بفروشیم، چرا که در آینده که دنیا به سمت خرید نفت خام نمی رود تجارت کانی ها و مواد معدنی مهمترین راه درآمد زایی برای کشورهای دارای این منابع طبیعی خواهد بود.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات