صبح صادق >>  نگاه >> گفتگو
تاریخ انتشار : ۲۶ دی ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۱  ، 
کد خبر : ۳۳۵۶۳۵
در گفت‌وگوی صبح صادق با حمیدرضا ترقی مطرح شد

تعامل درونی و جهاد تبیین خط بطلانی بر دشمنی دشمنان

پایگاه بصیرت / فاطمه علوی

دشمن غربی سال‌ها است که به دنبال تفرقه‌افکنی و دمیدن بر آتش اختلافات سیاسی در داخل کشور است؛ زیرا در اثنای این اختلافات است که می‌تواند ضربات خود را از طریق نفوذی‌های کارکشته به انقلابی که حاصل تلاش ملت است، بزند و به اهداف شوم خود و تسلط بر افکار عمومی برای نیل به آنچه حدود نیم قرن است در ذهن می‌پروراند، دست یابد. عده‌ای هم در داخل کشور خواسته و ناخواسته وارد این جنگ روانی دشمن می‌شوند و بیشتر به این اختلافات دامن می‌زنند غافل از اینکه خود نیرو و نفوذی دشمن شده و نمی‌دانند این اختلافات سیاسی چه آفتی برای نظام و جامعه دربر دارد. صبح صادق برای ارزیابی این مهم به سراغ «حمیدرضا ترقی» نماینده ادوار مجلس رفته است. این مصاحبه را در ادامه می‌خوانیم.

  اختلافات سیاسی بدون در نظر گرفتن منافع ملی چه آفتی را می‌تواند برای نظام و جامعه داشته باشد؟

اصولاً وحدت هر جامعه‌ای ضامن وفا و دوام آن جامعه و تضمین‌کننده مقاومت ملی در برابر توطئه‌ها و دسیسه‌های دشمنان است. کشوری که آحاد جامعه‌اش دچار اختلاف، چند دستگی، تنازع و درگیری با هم‌دیگر هستند، چون این تنازع موجب فشل شدن نیروی اجتماعی و سیاسی و بهم‌ریختگی جامعه‌شان می‌شود، بهترین بستر را برای طمع و توطعه دشمنان، نفوذ و تهاجم دشمن در عرصه‌های مختلف فراهم می‌کند؛ لذا می‌بینید که امام(ره) از ابتدای انقلاب و پس از آن رهبر معظم انقلاب روی وحدت و انسجام ملی تأکید بسیار زیادی داشته و سعی‌شان این بود که تنش‌های موجود بین آحاد جامعه به اصل انقلاب آسیبی نزند و اختلافات در حد رقابت برای خدمت بهتر به کشور تبدیل شود. در حقیقت، اختلاف سم مهلکی برای انقلاب و جامعه است و کشوری که در معرض توطئه‌های مکرر دشمن قرار دارد و هر روز از جبهه‌‌های گوناگون اقتصادی، سیاسی و فرهنگی مورد هجمه دشمن قرار می‌گیرد، نیازش به وحدت و انسجام ملی بیش از هر جامعه دیگری است.

  دشمن برای نفوذ در جریان‌های سیاسی و تصمیم‌ساز کشور چه برنامه و نقشه‌ای دارد؟

دشمن برای تشدید اختلافات داخلی در هر کشوری نخست سعی می‌کند، شکاف‌های موجود بین احزاب و گروه‌های سیاسی را تعمیق و اختلافات را نسبت به یکدیگر درشت و بزرگ کرده و حرف‌های هر جناح نسبت به جناح دیگر را به گونه‌ای پردازش کند که موجب تحریک طرف مقابل و واکنش او شود. از ابتدای انقلاب اسلامی، یکی از مهم‌ترین نقش‌ها و وظایف لانه جاسوسی آمریکا تشدید همین اختلافات در داخل کشور با تحریک گروه‌ها و اقوام و نژادهای گوناگون بود. امروز هم می‌بینیم که تشدید اختلافات بین سنی و شیعه، قومیت‌ها و شهروندان مختلف همه از طریق دشمن طراحی و برنامه‌ریزی می‌شود و در واقع سعی دشمن این است که این گونه اختلافات را در جامعه پر رنگ و زمینه تشدید آن را فراهم کند.هدف دشمن از حمایت از شیعه انگلیسی و اسلام آمریکایی در داخل کشور در اصل در راستای ایجاد اختلاف و چند دستگی در داخل جامعه است و به تازگی هم از طریق فِرق مذهبی و تفکرات انحرافی در این راستا استفاده‌های قابل توجهی می‌کند.

  دشمن چرا به دنبال اختلاف در کشور است و این اختلافات چه منفعتی برای او دارد و چطور می‌تواند از این دریچه برنامه‌ها و اهداف خود را پیش ببرد؟

‏اختلافات اصولاً انرژی متراکم جامعه را متلاشی می‌کند و جامعه‌ای که دچار اختلاف می‌شود، مقاومتش در برابر دشمن کاهش پیدا می‌کند و این موجب می‌شود دشمن به راحتی بتواند در جهت تخریب اصول و پایه‌های انقلاب توفیقات بیشتری را به دست بیاورد؛ دشمن هیچ وقت از یک صف و جبهه واحد و منسجم نمی‌تواند عبور کند و در واقع از صفی که رخنه‌های متفاوت در آن به وجود آمده و شکاف‌های گوناگونی دارد، به راحتی عبور می‌کند و ضربه خودش را می‌زند.

  فکر می‌کنید برای جلوگیری از این گونه اختلافات و سناریوی فشار حداکثری که دشمن برای تحت تأثیر قرار دادن نشست وین انجام داد، ولی نتوانست موفق شود و شروع به دامن زدن به این اختلافات کرد، مسئولان نظام و مردم چه وظیفه‌ای دارند و چطور باید فرهنگ‌سازی شود؟

‏یکی از توصیه‌هایی که رهبر معظم انقلاب در مراسم تنفیذ دولت سیزدهم مطرح کردند، وجود تغایرهای موهوم در بین گروه‌های اجتماعی و سیاسی بود. ایشان تأکید کردند، این تغایرهای موهوم و تفاوت‌هایی که سیاسیون بین خودشان قائل هستند و بیشتر سلیقه‌ای است و مبنای قابل توجهی ندارد، باید در جامعه تضعیف شود.لذا اگر ما این توصیه رهبر معظم انقلاب را عمل کنیم و جریان‌های سیاسی مختلف در کشور بنشینند و این تغایرهای موهومی را که بین خودشان است، به حداقل برسانند و مسیر وفاق ملی را برای پاسداری و حفاظت از کلیت نظام دنبال کنند، قطعاً بسیاری از مشکلات حل می‌شود.بخش قابل توجهی از این نوع اختلافات از طریق تعامل و گفت‌وگو برطرف می‌شود و به نظر می‌رسد، اگر زمینه گفت‌وگویی که ما الان در دنیا داریم بحث می‌کنیم و مذاکره با دشمن را ترویج می‌کنیم و معتقدیم این مذاکره به نفع کشور انجام می‌شود، اگر همین مذاکرات را در داخل کشور دنبال کنیم و گروه‌های سیاسی به سمت مذاکره و تعامل با یکدیگر بروند، قطعاً بسیاری از این نوع اختلافات برطرف خواهد شد و منشأ آن کاهش پیدا خواهد کرد.

  پس از منظر شما تعامل و گفت‌وگوی داخلی می‌تواند خط بطلانی بر اختلاف‌افکنی‌های دشمن باشد؟

‏قطعاً همینطور است. هم گفت‌وگوی داخلی و هم حرکت در جهت جهاد تبیین که توصیه رهبر معظم انقلاب است؛ یعنی برطرف کردن شبهه‌ها و پاسخگویی به ابهاماتی که در داخل جامعه و مردم و گروه‌های سیاسی هست، می‌تواند نقش بسیار مؤثری در ایجاد انسجام داخلی و وفاق ملی و رفع این اختلافات داشته باشد.

 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات