صبح صادق >>  نگاه >> یادداشت
تاریخ انتشار : ۲۶ دی ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۶  ، 
کد خبر : ۳۳۵۶۳۶
بررسی اهمیت همگرایی و تأثیر آن در توسعه و پیشرفت

اصل اولِ پیشرفت

پایگاه بصیرت / گروه پرونده

آمریکا و هم‌پیمانان آن در یک راهبرد تعریف شده «رویکرد محدودیت اقتصادی» از طریق «تحریم همه‌جانبه» درصدد مهار ایران هستند. مسیری که پس از گذشت چهار دهه نشان‌دهنده ناکارایی آن است. البته غرب از هر دریچه‌ای به دنبال کارآمدسازی تحریم‌هاست؛ به گونه‌ای که بررسی رفتار آمریکا در سال‌های 2015 و 2016 نشان‌دهنده تلاش آنها برای بافتن ریسمان تحریم در دل مذاکرات هسته‌ای است. اکنون در سال 2022 به نظر می‌رسد، رشته تحریم‌های آمریکا، آن توان و تأثیر روزهای اول اجرایی خود را از دست داده است و ایالات متحده دیگر از حوزه اقتصادی  و تحریم‌ها نخواهد توانست اهداف خود را به دست بیاورد. دشمنان جمهوری اسلامی در امتداد تلاش‌های اقتصادی خود برای ضربه زدن به ایران، رویکرد دیگری را همزمان پیگیری می‌کنند. تلاش برای اختلاف‌افکنی در جامعه، سیاستی است که غرب از طریق ابزار رسانه و نفوذ سعی در پیشبرد آن دارد. تلاش برای ایجاد اختلاف در بین اقوام و مذاهب، تلاش برای اختلاف‌افکنی بین استان‌های کشور و... همگی در راستای از بین بردن هویت ایرانی در دستور کار غرب و رسانه‌های وابسته به محور شیطانی عبری‌ـ عربی و غربی است. با در نظر گرفتن ایده جهانی شدن که با محوریت تفکر لیبرالی مطرح است، بی‌شک مسئله هویت برای همه کشورها به ویژه ملت‌هایی با ریشه چند هزار ساله بسیار اهمیت دارد. لذا ادامه حیات در جهان با حفظ هویت در تمام ابعاد سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی میسر است. تأکید رهبر معظم انقلاب بر مسئله اتحاد ملی نشان‌دهنده تدبیر و هوشمندی ایشان در وضعیت کنونی است.

چرایی تأکید بر اتحاد ملی

چندین سال پیش اندیشکده‌های امریکن‌اینترپرایز، شورای روابط خارجی، کارنگی و هریتج در مطالعات جداگانه‌ای «جمهوری اسلامی ایران را هدفی سخت تلقی کرده که حمله نظامی به آن و اشغال این کشور با هدف تغییر رژیم، امری ناممکن است، از این‌رو ایالات متحده برای مهار و تغییر رفتار جمهوری اسلامی ایران چاره‌ا‌ی ندارد جز روی آوردن به سیاست‌های مهار با جنگ سرد، جنگ روانی و تضعیف موقعیت و امکانات استراتژیکی اثربخش و تضمینی نظام جمهوری اسلامی در داخل و خارج.»  بنابراین تلاش نظام اسلامی برای ایجاد همگرایی ملی، اولاً رویکرد دینی دارد و ثانیاً مظهر اقتدار و امنیت و در راستای مقابله با اهداف شوم غرب تلقی می‌شود. بدون شک، توجه به مسئله اتحاد در وضعیت کنونی تمام برنامه‌های دشمن را که در دل برنامه‌های فرهنگی، اقتصادی و امنیتی تعریف شده است، با شکست روبه‌رو خواهد کرد.

ماهیت و جایگاه اتحاد ملّی

«تضعیف اعتقادات مردم»، «ایجاد تفرقه و تضعیف وحدت ملی» و «تلاش برای جلوگیری از پیشرفت و توسعه اقتصادی کشور از طریق ایجاد موانع» عمده روش‌های غرب به ویژه ایالات متحده برای مقابله با جمهوری اسلامی ایران است. غرب با درک این موضوع که در هر ملّت و سرزمینی وحدت و همبستگی مهم‌ترین ابزار دستیابی به اهداف ملّی در سطح کلان و خرد است و مانع وقوع طغیان‌ها و کینه‌توزی‌ها می‌شود، تلاش می‌کند در این زمینه به ایران عزیز ضربه بزند. در واقع همگرایی راه رسیدن به توسعه، پیشرفت همه‌جانبه را که غایت و نهایت به شمار می‌آید، فراهم می‌کند.  بی‌جهت نیست که اندیشمندان علوم ‌سیاسی اتحاد ملّی را از ارکان قدرت سیاسی دانسته‌اند که از چگونگی عکس‌العمل مردم در دفاع از منافع ملّی و مصالح کشور حکایت می‌کند. در موقعیت بسیار حساس کنونی کشور، دشمنان ملّت ایران تمام امکانات و ابزارهای انحصاری بین‌المللی خود را به کار گرفته‌اند تا به طرق مختلف به وحدت ملی ایران ضربه بزنند و در میان صفوف مردم تفرقه ایجاد کنند تا بتوانند نفوذ و سلطه استعماری خود را تحمیل کنند.  با نگاهی به تاریخ می‌توان نتیجه گرفت، یکی از مهم‌ترین و اصلی ترین علل عقب‌ماندگی در بین کشورهای اسلامی، وجود اختلافات و نداشتن اتحاد بوده است. بنابراین رسیدن به توسعه و آرامش فکری و معنوی در سایه اتحاد و همگرایی خواهد بود.  رهبر معظم انقلاب، با آگاهی از این وضعیت، هر اقدام مؤثّر، قرین به توفیق و متناسب با نیازهای ملّت را مبتنی بر تلاش همه‌جانبه ملّی می‌دانند و به این نکته اشاره دارند: «بر اثر تسلط قدرت‌های طاغوتی و قدرت‌های فاسد و دولت‌های وابسته یا بی‌کفایت در طول ده‌ها سال شاید نزدیک به دویست سال ملّت ما دچار عقب‌ماندگی‌های زیادی در عرصه‌های گوناگون بوده است. امروز که ملت ایران به برکت اسلام و نظام جمهوری اسلامی به خودآگاهی و اعتمادبه‌نفس دست یافته، باید این فاصله‌های طولانی را با سرعت طی کنیم. ما فاصله‌های بسیار زیادی با آنچه شأن ایران سربلند و پرافتخار است، داریم. این فاصله‌ها جز با همّت بلند، جز با امید بی‌پایان، و جز با تلاش همه‌جانبه ملّی میسر نخواهد شد.» تلاش همه‌جانبه ملی کلید واژه رسیدن به قله افتخارات است که باید مورد توجه جدی قرار گیرد. داشتن اقوام و فرهنگ‌های گوناگون در کشور می‌تواند فرصتی اساسی برای جبران کمبودها به منظور رسیدن به جایگاه واقعی جمهوری اسلامی باشد.  تجربه جنگ تحمیلی، موفقیت ایران در پشت سر گذاشتن بحران‌های بزرگ سیل و زلزله با همگرایی ملی نشان می‌دهد، با در کنار هم بودن به صورت جسمی و روحی و با ارج نهادن به هویت اسلامی‌ـ ایرانی می‌توان غرب را ناامید کرد و آینده کشور را به بهترین صورت رقم زد.

بهره سخن

نزدیک به چند سال است که غرب به صورت چراغ خاموش؛ سیاست واگرایی را در داخل کشورمان دنبال می‌کند. تلاش برای ایجاد اختلاف بین ترک و لر، فارس و ترک، کرد و بلوچ و شیعه و سنی در محور برنامه‌های رسانه‌های وابسته به جبهه استکبار قرار دارد.  سیاست مخربی که در مرحله اول با هدف نابود‌سازی هویت و در مرحله دوم تلاش برای عقب‌ماندگی جمهوری اسلامی ایران اجرا می‌شود.  بدیهی است که در وضعیت فعلی باید هر اقدام ضد همگرایی از طرف هر فرد یا جریانی به شدت مورد هجمه و نفی جامعه قرار گیرد و بی‌جهت اجازه اجرای سیاست‌های استکبار جهانی ولو به صورت ناچیز داده نشود. ضمن تبیین اهمیت اتحاد و همگرایی در جامعه، باید ضرورت اختلاف و آثار مخرب آن نیز تشریح شود. همچنین، تأکید بر سیاست با هم بودن برای رسیدن به قله افتخارات باید از اهم برنامه‌های رسانه‌ای و فرهنگی باشد.

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات