صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۳۰ دی ۱۴۰۰ - ۰۰:۲۵  ، 
کد خبر : ۳۳۵۷۰۲

اخبار ویژه روزنامه‌های ۳۰ دی

کیهان**

ضایع کاری خبرآنلاین به‌خاطر عقده‌گشایی علیه کیهان!
بی‌در و پیکری یک خبرگزاری وابسته به چند تن از مدیران دولت سابق، موجب خودزنی عجیب این خبرگزاری شد.
خبرگزاری خبرآنلاین و کانال آن در تلگرام، در ادامه سوژه‌پردازی‌های هرروزه که گویا به‌عنوان کنترات به‌عهده گرفته‌اند، دیروز نوشتند:
«کیهان بعد از نگرانی برای روسیه، حالا غصه چین را می‌خورد. کیهان نوشت: آمریکا و طرفداران آن در داخل کشور، با همکاری بلندمدت ایران و چین مخالفند و هر تدبیری را که رویکرد ضد تحریم داشته باشد،‌ مورد حمله تبلیغاتی قرار می‌دهند. در شرایطی که آمریکا با فشار کمرشکن تحریم‌های ظالمانه می‌خواهد اقتصاد ایران را در تنگناهای بیشتری قرار دهد، هر تدبیر و راهکاری که رویکرد ضدتحریم داشته باشد، به شدت با پروپاگاندای غربی رو‌به‌رو می‌شود تا در حافظه افکار عمومی ایران به موضوعی سیاه و ضدملی تبدیل شود. روزنامه کیهان که در روزهای گذشته برای روسیه سنگ تمام گذاشته بود، حالا برای حمایت از چینی‌ها وارد میدان شد».
اما طنز ماجرا کجاست؟ متنی که کیهان دیروز با عنوان «هجمه عجیب غربگرایان به بزرگ‌ترین شریک تجاری اروپا!» منتشر کرده و خبر آنلاین مورد استناد قرار داده، تحلیل خود خبر آنلاین بوده و کیهان به نقل از این رسانه، باز نشر کرده بود!
متن خبر ویژه کیهان این بود:
«سایت خبرآنلاین وابسته به چند تن از مدیران دولت سابق، در تحلیلی نوشت: بصورت طبیعی‌، آمریکا و اروپا و هواداران آنها در داخل کشور با ورود ایران به یک همکاری بلندمدت با چین مخالفند. به باور برخی تحلیلگران‌، غربی‌ها خیلی بهتر از ما در ایران‌، از جایگاه بی‌بدیل چین در آینده اقتصاد و سیاست جهان آگاهند‌، قراردادهای بازرگانی پرحجم و داد و ستد مالی گسترده کنونی آنها با چین بیانگر واقع‌بینی و فهم و درک درست اروپا و آمریکا درخصوص نقش‌آفرینی چینی‌ها در اقتصاد امروز و فردای دنیاست.
براساس آمار منتشر شده‌، در سه ماهه دوم 2021‌، چین به بزرگ‌ترین و شریک اول تجاری اروپا در بخش کالا تبدیل شد و آمریکا را به رتبه دوم فرستاد. از سوی دیگر‌، چین نیز به دنبال ایجاد تنوع گسترده در سبد شریکان تجاری خود در سراسر جهان است و در چارچوب یک سیاست خارجی به شدت عملگرایانه‌، در پی پیدا کردن کشورهایی به‌عنوان «مشتری» یا «شریک» یا «همکار اقتصادی» است.
به‌نظر می‌رسد کشور که دهه‌هاست‌، با رفتار قهرآمیز غربی‌ها رو‌به‌روست‌، با انجام بازنگری اساسی در سیاست خارجی خودش و در چارچوب رویکرد به دیپلماسی راهبردی «نگاه به شرق» درصدد ارتقای جایگاهش از یک مشتری یا شریک رده پایین به یک دوست و همکار در روابط با جمهوری خلق چین است. 
در شرایطی که آمریکا با فشار کمرشکن تحریم‌های ظالمانه می‌خواهد اقتصاد ایران را در تنگناهای بیشتری قرار دهد‌، هر تدبیر و راهکاری که رویکرد ضدتحریم داشته باشد‌، به شدت با پروپاگاندای غربی رو‌به‌رو می‌شود تا در حافظه افکار عمومی ایران به موضوعی سیاه و ضدملی تبدیل شود».
عجیب است که خبرنویس خبرآنلاین توانسته از تحلیل درست این خبرگزاری، «غصه خوردن کیهان برای چین» را استنباط کند و ضمنا نام منبع را از خبر کیهان حذف کند؟ ثانیا معلوم نیست از کدام بولتن کپی‌برداری کرده و آیا سردبیر آن، حالی‌اش بوده که متن مذکور، تحلیل منتشره در خبرآنلاین است، یا اصطلاحا اصلا توی باغ نیست وصرفا به‌عنوان مأموریت روزانه برای عقده‌گشایی علیه کیهان، دستور انتشار داده است!
خبر آنلاین توسط حسین انتظامی راه‌اندازی می‌شود و از سوی تیمی شامل علیرضا معزی، حسن لاسجردی (و یک اخراجی کیهان در دهه 80) اداره می‌شود.

بلایی که سر اصلاح‌طلبان آمده از خودشان است
روزنامه آفتاب یزد می‌گوید: برخی اصلاح‌طلبان، فعالیت سیاسی را با براندازی اشتباه می‌گیرند وگرنه امکان فعالیت وجود دارد و بلایی که بر سر اصلاح‌طلبان آمده، از خودشان بوده است.
آفتاب یزد ضمن انتقاد از دیدار اخیر خاتمی با روحانی و ناطق نوری به قلم مدیرمسئول خود نوشت:
اینکه افراد و لیدرهای یک گروه و یک جناح به گفت‌وگو بپردازند و بعد هم اعلام کنند که این جناح زنده است فی‌نفسه کار بسیار خوبی است اما اصلاح‌طلبان باید در این دوره که شکست‌های پی‌در‌پی را بعد از پیروزی‌های پی‌در‌پی تجربه کرده‌اند، آسیب‌شناسی کنند که مشکل کار کجاست؟
اینکه بگوییم محدودیت‌هایی برای اصلاح‌طلبان ایجاد شـده درسـت نیست. اصلاح‌طلبان، طرفداران و سرمایه‌های اجتماعی خودشان را دست‌کم گرفته‌اند. در زمان انتخابات از مردم خواستند که مشارکت کنند اما خودشان در راس برای طرفدارانشان محدودیت انحصار‌گری ایجاد کردند. در حالی که محدودیتی برای اصلاح‌طلب‌ها از سوی حاکمیت، به شکلی که آقایان شکسـت‌هایشان را با آن توجیح می‌کنند، وجود نداشته است. در انتخابات ریاست جمهوری اخیر اصلاح‌طلبان دو کاندیدا داشتند و گروه‌های بسیاری از اصلاح‌طلبان پشت‌سر آنها بودند اما باز هم آن دو کاندیدا مورد اقبال عمومی قرار نگرفتند.
زمانی که بزرگان اصلاح‌طلب بهترین شخصیت فرهنگی و سیاسی این جناح را که باعث شـد در سـال ۹۲ وحدت بین اصلاح‌طلبان ایجاد شود و مشارکت افزایش یابد را به‌دلیل بعضی غرض‌ورزی‌ها کنار گذاشتند، باید می‌دانستند که نتیجه‌ای جز شکست در بر نخواهد داشت. همین حالا رسانه‌های اصلاح‌طلب فعال هستند و هر گفته و سخن اصلاح‌طلبان را منعکس می‌کنند و محدودیتی هم برای آنها وجود ندارد؛ حتی برای برخی از اصلاح‌طلبان گشـایش‌هایی نیز صورت گرفته اسـت. اصلاح‌طلبان نباید عملکرد ضعیف و انحصارگرایی خودشـان را به گردن حاکمیت بیندازند و بگویند محدودیت ایجاد شده است ! حاکمیت رسـانه‌های اصلاح‌طلب را به رسمیت شناخته و کاندیداهای این جناح را تائید صلاحیت کرده و احزاب این جناح نیز در حال فعالیت هستند. بنابراین بلایی که بر سر اصلاح‌طلبان آمده از خودشان بوده است. آقایان باید بنشینند و به بازیابی سرمایه‌های خود در چارچوب نظام جمهوری اسلامی بپردازند تا اعتماد عمومی را بار دیگر جلب نمایند. در هیچ کجای دنیا آزادی‌های بی‌حد و حصر وجود ندارد. ما نباید اصلاح‌طلبی را مساوی با براندازی قرار بدهیم و با حاکمیت مبارزه کنیم. اصلاح‌طلبان همین حالا در رابطه با مشکلات اقتصادی، کرونا و تشکیلات آموزشی دانشگاه‌ها چه برنامه‌ای ارائه کرده‌اند؟ آقایان اصلاح‌طلب در شورای شهر سابق چه طرحی برای معضلات شهری شهر تهران، آلودگی هوا و ناوگان حمل‌ونقل عمومی آن ارائه داده‌اند؟ اصلاح‌طلبان بفرمایند که برای مشکلات جامعه و کشور چه برنامه‌ای پیشنهاد می‌کنند؟ اصلا برنامه‌ای دارند که توقع حمایت جامعه را هم دارند؟»

اسرائیل، نگران گسترش روابط راهبردی تهران- مسکو
عضو شورای روابط خارجی آمریکا می‌گوید اسرائیل، نگران بن‌بست روابط آمریکا و روسیه و نزدیکی بیشتر مسکو به تهران است.
«راغده درغام» تحلیلگر روزنامه الحیات و عضو لبنانی‌الاصل شورای روابط خارجی آمریکا، ضمن یادداشتی در روزنامه اماراتی نشنال نوشت: مذاکرات روسیه با آمریکا و ناتو بدون صدور هیچ بیانیه‌ای به پایان رسید و در نتیجه احتمال اعزام نیرو‌های روس به اوکراین کشور همسایه را افزایش داده است. این شرایط باعث ایجاد نوعی انتقام‌گیری مسکو از واشنگتن و بروکسل خواهد شد. روسیه اوکراین را در حوزه نفوذ خود قلمداد می‌کند. روسیه پیش‌تر نسبت به نزدیک‌تر شدن اوکراین به ناتو (چتر امنیتی و نظامی غربی تحت رهبری آمریکا) هشدار داده بود.
در صورت وقوع درگیری چه کسی تاوان بدتر شدن بحران بین غرب و روسیه را پرداخت خواهد کرد و کدام بازیگر از آن سود خواهد بود؟ پاسخ واضح به اینکه چه بازیگری بازنده خواهد بود، قطعا اروپاست در درجه نخست به دلایل جغرافیایی و نزدیک بودن کشور‌های اروپایی به اوکراین و روسیه. با این وجود، دیپلماسی نظامی شده روسیه می‌تواند پیامد‌های بدی برای اسرائیل نیز داشته باشد و احتمالا ایران، ذینفع اصلی ورود روسیه به ماجرای اوکراین خواهد بود.
توضیح ساده‌ای وجود دارد. مسکو می‌خواهد به روشی تلافی‌جویانه، آمریکا را تضعیف و شرمنده کند. این وضعیت، اسرائیل بزرگترین متحد آمریکا را در خاورمیانه را نگران می‌سازد. ایران که دشمن قسم‌خورده اسرائیل است، از این وضعیت بسیار خوشحال می‌شود تا روسیه بتواند به غرب درس عبرتی بدهد.
به نظر می‌رسد محافل تصمیم‌گیری در روسیه به این نتیجه رسیده‌اند که اکنون زمان عقب‌نشینی ناتو از توسعه‌طلبی ارضی است. منطق آنان این است که «جو بایدن» رئیس‌جمهوری آمریکا در حال حاضر با چالش‌های متعددی در عرصه داخلی آمریکا مواجه است و برای رسیدگی به بحران‌های متعدد خارج از آن کشور در اوکراین، در خاورمیانه و در ونزوئلا با دشواری بسیار به طور همزمان تحت فشار قرار خواهد داشت.
درغام با اشاره به استقبال پوتین از رئیس‌جمهور ایران در مسکو افزود: مسکو این پیام را به اسرائیل ارسال می‌کند که اسرائیلی‌ها در صورت تداوم حملات به مواضع حساس در خاک سوریه، زیاده‌روی کرده و از خطوط قرمز روسیه فراتر می‌روند.
روس‌ها امیدوارند نتایج چنین سناریویی دوجانبه باشد: آسیب رساندن به اعتبار دولت بایدن و محدود کردن اقدامات نظامی اسرائیل در داخل خاک سوریه.
گفته می‌شود مسکو به‌ویژه نیرو‌های نظامی آن کشور از حملات ماه گذشته اسرائیل به بندر لاذقیه سوریه که نزدیک حمیمیم پایگاه هوایی روسیه مجهز به رادار‌های پیشرفته و موشک‌های ضدهوایی است ناراضی بوده‌اند. روسیه ممکن است در حال بررسی راه‌هایی برای یادآوری این نکته به اسرائیلی‌ها باشد که آنان باید در قبال اقدامات خود پاسخگو باشند. یکی از این راه‌ها می‌تواند چشم‌پوشی روسیه در قبال تصمیم حکومت سوریه برای سرنگون کردن جنگنده‌های اسرائیلی‌ای باشد که وارد حریم هوایی آن کشور شده‌اند..
مسکو همچنین ممکن است صبر خود را در قبال غرب به‌خاطر آنچه مداخله غربی‌ها در امور اوکراین می‌داند از دست بدهد. روسیه بدون شک از روابطی عالی با اسرائیل برخوردار است. با این وجود، برای مسکو، اسرائیل می‌تواند به عنوان بخش کوچکی از موزائیک در چارچوب تنش‌های ژئوپولیتیکی مداوم مسکو با غرب عمل کند. یکی از دلایل می‌تواند این باشد که رهبری روسیه روابط خود با ایران را مهم‌تر از معامله با اسرائیل می‌داند. رابطه روسیه با ایران، استراتژیک است است و در سوریه آن دو کشور مشارکت نظامی مستقیم با یکدیگر دارند.
روسیه معتقد است که جهان باید بیاموزد که با یک ایران هسته‌ای صلح‌طلب و باثبات همزیستی داشته باشد. روسیه هرگونه سازوکار اضافی برای نظارت بر برنامه هسته‌ای ایران فراتر از ترتیبات موجود آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و فراتر از بازگشت به برجام را رد می‌کند.
چین نیز با روسیه در مورد لزوم احیای برجام بدون افزودن شرط تازه از سوی غرب موافق است. آمریکا و سه قدرت اروپایی درگیر در مذاکرات وین به این موضوع اعتراض دارند.

راغفر: دولت روحانی چیزی جز بدهی‌های بزرگ باقی نگذاشت
یک کارشناس اقتصادی وابسته به طیف اصلاح‌طلبان تاکید کرد: دولت روحانی چیزی جز بدهی‌های بزرگ باقی نگذاشته است.
حسین راغفر به روزنامه رسالت گفت: ریشه تورم و عدم ثبات قیمت کالاهای اساسی در کسری بودجه و فساد بانک‌های خصوصی است. دولت برای تامین مالی ناگزیر است قیمت ارز را بالا ببرد. ریشه تورم در ایران فشار هزینه است که از طریق افزایش قیمت ارز بر تولیدکننده‌های داخلی تامین می‌شود و قدرت خرید پول ملی را تضعیف و فعالیت‌های سوداگری و سفته‌بازی را دامن می‌زند.
این استاد دانشگاه بیان کرد: به علت وجود فساد و رانت، کالا به جای ارز 4200 تومانی با قیمت 30 هزار تومان به دست مردم می‌رسد و در این میان دلالانی وجود دارند که ارز دولتی را به جیب خود وارد می‌کنند. در صورتی که این سودجویان از زنجیره حذف نشوند این روند ادامه پیدا می‌کند. دولت با حفظ چنین کانون‌های عفونی نمی‌تواند اصلاحات اقتصادی انجام دهد.
راغفر اصلی‌ترین دلیل حذف ارز 4200 تومانی را کسری بودجه دولت عنوان کرد و گفت: دولت قبلی بدهی بالای ارزی برای دولت کنونی به‌جا گذاشته و منابع ارزی را در چهار ماهه نخست امسال خرج کرده است و منابعی برای دولت سیزدهم به جز بدهی‌های بزرگ باقی نگذاشته است.

وقتی گاو شیرده سعودی غیرتی می‌شود!
یک رسانه سعودی مدعی شد گسترش روابط راهبردی میان ایران و روسیه، استعماری است(!)
تارنمای شبکه سعودی «العربیه» در آستانه سفر رئیس‌جمهور کشورمان به مسکو مدعی شد: روابط ایران و روسیه و نفوذ و برتری همسایه شمالی که همواره از نگاه ایرانیان با دید استعماری ارزیابی شده، در آستانه سفر رسمی رئیس‌جمهوری ایران به مسکو به کانون انتقادات عمومی و نخبگان ایرانی تبدیل شده است. تنها دو روز پس از به مرحله اجرایی درآمدن قرارداد 25 ساله ایران با چین که در حافظه تاریخی ایرانی‌ها به‌عنوان قرارداد‌ ترکمنچای دوم به ثبت رسیده، این‌بار ابراهیم رئیسی در راستای راهبرد نگاه به شرق که برخلاف شعارهای کهنه «نه شرقی نه غربی» است، عازم مسکو شد.
شبکه سعودی که دولت متبوعش روابط گسترده‌ای با روسیه و چین و... دارد، افزود: این سفر در حالی انجام خواهد شد که بسیاری از مردم ایران در شبکه‌های اجتماعی رابطه مسکو با تهران را یک رابطه استعماری و در تضاد با منافع ملی کشورشان توصیف می‌کنند.
لافزنی شبکه العربیه درباره استعمار در حالی است که این شبکه در منطقه و در کشورهای مسلمان به «العبریه» (صهیونیستی) معروف است. سران سعودی هم در نوکری و مزدوری چنان شهره‌اند که دونالد ‌ترامپ در حضور بن‌سلمان، ضمن نشان دادن اسناد باج‌گیری 450 میلیارد دلاری از سران سعودی، آنها را «گاو شیرده» خطاب کرد.

 

**********************************

خراسان 

فروش «تیگو ۸ پرو» به خاطر قیمت نجومی ممنوع شد
ایسنا - رئیس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، ضمن تاکید بر تعیین قیمت فاقد توجیه محاسباتی محصول تازه رونمایی شده مدیران خودرو (تیگو ۸ پرو) که معادل یک میلیارد و ۷۵۰ میلیون تومان قیمت‌گذاری شد، فروش این خودرو را ممنوع اعلام کرد.

هجوم پوشاک ترک به بازار ایران
تسنیم - نایب رئیس اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک با اعلام این که متاسفانه کاهش قیمت لیر باعث شده است شاهد افزایش حجم قابل توجهی از پوشاک و پارچه‌های ترک به بازار باشیم، گفت: هم اکنون به صورت پیله‌وری و روش‌های دیگر حجم زیادی از پارچه و پوشاک وارد کشور می‌شود که این موضوع برای تولیدکنندگان داخلی نگران کننده است.

پیش‌بینی نفت ۱۰۵دلاری
تسنیم - بانک گلدمن ساچز پیش‌بینی می‌کند قیمت نفت در ۲۰۲۳ به‌ دلیل عرضه محدود و تقاضای بالا به ۱۰۵دلار در هر بشکه برسد. در همین حال قیمت نفت برنت به حدود 90 دلار رسید اما در نهایت به حدود 88 دلار بازگشت.

************************

ایران**

تا پایان سال هیچ درخواست افزایش قیمتی بررسی نمی‌شود

معاون اول رئیس‌جمهور روز گذشته در جلسه ستاد تنظیم بازار که به ریاست او برگزار شد، تأکید کرد: تا پایان سال درخواست هیچ افزایش قیمتی در ستاد تنظیم بازار بررسی نخواهد شد و دستگاه‌های ذیربط با اهتمام بیشتری در این حوزه عمل کنند.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی معاون اول رئیس جمهور، محمد مخبر اضافه کرد: باید اقدامات انجام شده ستاد تنظیم بازار برای فراوانی اقلام، ثبات بازار و جلوگیری از گرانی‌ها تا پایان سال‌جاری و بویژه در ایام نوروز و ماه مبارک رمضان به‌صورت ویژه‌تر ادامه یابد تا شاهد هیچگونه افزایش قیمت و گرانی در کالاهای هدف و اقلام اساسی و نیازهای مردم نباشیم.
او در عین حال گفت: با تلاش‌ها و اقدامات دولت علاوه بر تأمین اقلام اساسی مورد نیاز مردم در مرحله‌ای هستیم که می‌توانیم تبدیل به صادرکننده و تأمین‌کننده نیازهای کشورهای همسایه شویم.
مخبر همچنین هوشمند‌سازی شبکه توزیع و خدمات را تنها راه مبارزه با فساد، شفافیت اطلاعات و قطع شدن واسطه‌گری در کشور برشمرد.

****************************

جوان**

موافقت کمیسیون تلفیق با واردات ۵۰ هزار خودرو

کمیسیون تلفیق در نشست روز گذشته‌اش با واردات ۵۰هزار خودرو سواری و ۱۰هزار ماشین‌آلات سنگین راهسازی و معادن به کشور در سال آینده موافقت کرد و به این ترتیب به دولت ثابت کرد که به مصوبه واردات خودرو مجلس پایبند است.
کمیسیون تلفیق در نشست روز گذشته‌اش با واردات ۵۰هزار خودرو سواری و ۱۰هزار ماشین‌آلات سنگین راهسازی و معادن به کشور در سال آینده موافقت کرد و به این ترتیب به دولت ثابت کرد که به مصوبه واردات خودرو مجلس پایبند است. هر چند که ۵۰ هزار خودرو سواری عدد ناچیزی است و تأثیر اندکی بر بازار خودروی داخلی خواهد داشت، اما فعالان بازار همین اندک واردات را سرآغازی برای از سرگیری واردات خودرو و متعادل شدن قیمت‌ها می‌دانند.
بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۱ نشان می‌دهد دولت هیچ درآمدی از محل واردات خودرو در سال آینده پیش‌بینی نکرده، اما درآمد حاصل از تولید و واردات وسائط نقلیه، در لایحه بودجه ۱۴۰۱ افزایش قابل توجهی داشته است، به طوری که در آخرین لایحه دولت دوازدهم، درآمد حاصل از تولید و واردات وسائط نقلیه تنها هزار میلیارد تومان پیش بینی شده بود، اما در لایحه بودجه سال آینده، این رقم به ۶ هزار میلیارد تومان رسیده است. عماد جعفری، کارشناس خودرو در این خصوص معتقد است: «دولت با وجود اینکه به واردات خودرو علاقه دارد، تصمیم قاطعی در این زمینه نگرفته و توپ را به زمین مجلس انداخته است.»
وی می‌گوید: «نکته اصلی این است که واردات خودرو بیشترین ارزبری را دارد و همچنین بیشترین سود را می‌تواند برای دولت داشته باشد و درآمد بسیار مناسبی برای دولت‌هاست. از این رو با همفکری دولت، مجلس می‌تواند به عددی منطقی برای واردات خودرو در سال آینده برسد.»
طرح واردات خودرو به عنوان یکی از بند‌های ساماندهی بازار خودرو در رفت و برگشت میان مجلس و شورای نگهبان در آذر امسال، سرانجام از سوی شورای نگهبان تأیید شد. نمایندگان مجلس در جلساتی که با وزیر صمت برگزار کردند، فاطمی امین را با خود همراه و کمیته ویژه‌ای تشکیل شد تا موضوع و نحوه واردات خودرو در سال آینده را بررسی و نهایی کنند. از این رو روز گذشته از کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۱ خبر رسید که گام اول واردات خودرو به تصویب اعضای این کمیسیون رسیده است. در این خصوص حجت‌الاسلام سیدمحمدرضا میرتاج‌الدینی، عضو کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۱ از موافقت نمایندگان با پیشنهاد خود درخصوص واردات ۵۰ هزار عدد خودرو سواری و ۱۰ هزار عدد ماشین آلات سنگین به کشور در سال آینده در نشست دیروز کمیسیون تلفیق خبر داد و گفت: «میزان تعرفه وارداتی برعهده دولت قرار داده شد و ۶۰ هزار میلیارد تومان از این محل صرف توسعه حمل و نقل ریلی و توسعه راه‌ها خواهد شد.»
وی تصریح کرد: «همچنین این کار توسط بخش خصوصی اعم از اشخاص حقیقی و حقوقی در سال ۱۴۰۱ با تعرفه ورودی که به تصویب هیئت وزیران می‌رسد، اقدام می‌شود و سقف درآمدی این بند تا ۶۰۰ هزار میلیارد ریال تعیین شده است.»
حال در چنین شرایطی برخی از رسانه‌های نزدیک به خودروسازان با خبر‌سازی و انتشار گزارش‌هایی واردات خودرو را محکوم می‌کنند، به طوری که روز گذشته یکی از همین سایت‌ها گزارشی در این خصوص منتشر کرد. این گزارش رپورتاژی خواسته‌های خودروسازان را طرح کرده و بدون توجه به حقوق مصرف‌کنندگان به بهانه کمبود منابع ارزی واردات را محکوم و بار دیگر بر آزاد‌سازی قیمت‌ها تأکید کردند. به نظر می‌رسد با توجه به هجمه‌هایی که این روز‌ها علیه خودروسازان به دلیل غیراستاندارد بودن خودرو‌های داخلی و کیفیت پایین آن به راه افتاده، دوره این گزارش‌های سفارشی به پایان رسیده و تولید خودروی استاندارد و باکیفیت با قیمت مناسب به مطالبه مردمی تبدیل شده و نمایندگان در خانه ملت نیز مسئولیت پیگیری آن را دارند.
دپوی هزاران کوئیک در شهریار
در میان اخبار متعددی که این روز‌ها حول و حوش صنعت خودرو منتشر می‌شود، از گروه خودروسازی سایپا خبر رسید که یکی از پارکینگ‌های این شرکت با مساحت ۲۷ هکتار که در نزدیکی شهریار قرار دارد. به طور متوسط حدود ۴ تا ۵ هزار کوئیک در این پارکینگ دپو شده است. این اتفاق در ادامه جنجال‌های دو هفته اخیر درباره خودرو‌های متوقف شده در پارکینگ‌های خودروسازان است که به گفته دستگاه قضا تخلفاتی از سوی خودروسازان اتفاق افتاده است. سایپا و ایران‌خودرو می‌گویند تحریم مانع واردات قطعات لازم شده است، اما خودرو‌های ناقص این پارکینگ، معطل قطعات داخلی هستند. مثلاً چراغ یا زاپاس ندارند! البته سازمان بازرسی دلیل دیگری را برای دپوی خودروسازان اعلام کرده و گفته است آن‌ها خودرو‌ها را به بهانه کمبود قطعه دپو می‌کنند تا وقتی قیمت بالا رفت، آن را به بازار بفرستند.
با نزدیک شدن به پایان مهلتی که سازمان استاندارد به خودروسازان داده (۳۰ دی ماه) تا کیفیت خودرو‌های تولیدی‌شان را ارتقا دهند و با توجه به حساسیت و اصرار مجلس برای آزاد‌سازی واردات خودرو در جریان تصویب لایحه بودجه سال آینده در بهمن و اسفند، ماه‌های باقیمانده امسال پرتنش‌ترین زمان برای دو غول خودروسازی خواهد بود که سال‌ها در کمال آرامش و آسایش بدون نظارت دستگاه‌های مربوطه به تولید مشغول بوده‌اند.

*******************

وطن امروز**

تحریم بی‌اثر شده را نفروشید

 دبیر شورای عالی امنیت ملی همزمان با سفر رئیس‌جمهور به روسیه و در حالی که دور هشتم مذاکرات در شهر وین با حضور هیأت‌های ایران و گروه ۱+۴ در جریان است، در توئیتی خطاب به طرف‌های غربی نوشت: «فروش نفت ایران و بازگشت پول آن به شرایط مناسب و غیرقابل بازگشتی رسیده است. نمی‌شود برای امتیازگیری، قول رفع تحریمی را داد که بی‌اثر شده است». وی از هشتگ مقاومت فعال‬ در این توئیت استفاده کرده است.  به گزارش «وطن‌امروز»، توئیت علی شمخانی در شرایطی منتشر شد که روز گذشته نشست مذاکره‌کنندگان ارشد ایران و ۳ کشور اروپایی و نماینده اتحادیه اروپایی با حضور کارشناسان در هتل کوبورگ وین برگزار شد. علی باقری، معاون سیاسی وزیر امور خارجه و رئیس هیات مذاکره‌کننده ایران روز دوشنبه پس از یک وقفه ۲ روزه، برای پیگیری مذاکرات عازم وین شد. طبق گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، مذاکره‌کننده ارشد ایرانی جمعه گذشته به تهران بازگشته بود تا با مقامات ذی‌ربط بالادستی، فنی و تخصصی در قالب یک برنامه سنگین و فشرده نشست‌های هماهنگی و مشورتی داشته باشد.  گفتنی است پیش از دبیر شورای عالی امنیت ملی، رئیس‌جمهور هم از افزایش فروش نفت و بازگشت درآمد آن به کشور خبر داده بود. حجت‌الاسلام والمسلمین سیدابراهیم رئیسی پنجشنبه گذشته در توئیتی تاکید کرد: هر چند پیگیری برای رفع تحریم‌ها در دستور کار جدی دولت است اما در دولت سیزدهم تلاش برای خنثی‌سازی تحریم‌ها موکول به مذاکرات نشده است.  در ادامه توئیت سیدابراهیم رئیسی آمده است: امروز در همین شرایط تحریم، فروش نفت ما به قدری افزایش داشته که دیگر نگرانی نداریم و درآمد حاصل از آن نیز در حال بازگشت به کشور است.    * رایزنی معاون وزیر خارجه کره‌جنوبی با وندی شرمن درباره ایران معاون وزیر خارجه کره‌جنوبی طی یک تماس تلفنی با همتای آمریکایی خود درباره ایران گفت‌وگو کرد. «چوی جونگ کان» معاون وزیر خارجه کره‌جنوبی چهارشنبه در پیامی که در صفحه توئیتر خود منتشر کرد، گفت در تماس تلفنی با وندی شرمن درباره طیفی از موضوعات از جمله ایران گفت‌وگو کرده است. دیپلمات کره‌ای گزارشی از ملاقات‌های اخیر خود با مذاکره‌کنندگان ارشد ایران در وین داد و بر اهمیت همکاری دوجانبه به منظور احیای توافق هسته‌ای و حل‌و‌فصل مسائل مربوط به دارایی‌های مسدود‌شده تهران تاکید کرد. شرمن نیز در پاسخ، با لزوم حل‌وفصل بی‌درنگ مساله ایران موافقت و از حمایت سئول از تلاش‌های دیپلماتیک واشنگتن قدردانی کرد. 

**************************

ابتکار**

توافق اولیه چارچوب هماهنگی و جریان صدر برای تشکیل فراکسیون واحد در عراق

یک عضو ائتلاف دولت قانون به ریاست نوری المالکی روز چهارشنبه از توافق اولیه بین چارچوب هماهنگی نیرو‌های شیعه و جریان صدر برای تشکیل یک فراکسیون واحد خبر داد.
به گزارش ایرنا به نقل از پایگاه خبری المعلومه، «حیدر اللامی» عضو ائتلاف دولت قانون در سخنانی تلویزیونی گفت: یک توافق اولیه بین چارچوب هماهنگی و جریان صدر برای ورود به یک فراکسیون واحد وجود دارد و با خطوط کلی تشکیل یک فراکسیون واحد که شامل همگان شود، توافق کردیم و بازگشت جریان صدر به چارچوب هماهنگی امری طبیعی است.
اللامی افزود: برای حل و فصل بحران سیاسی کشور، این حق چارچوب هماهنگی است که نامزد جریان صدر را وتو کند و برعکس آن هم صدق می‌کند. وی درباره تداوم نخست وزیری «مصطفی الکاظمی» نخست وزیر کنونی عراق در برای یک دوره دیگر تصریح کرد: می‌دانیم که الکاظمی قادر به مدیریت کشور نیست و ما نامزدی دوباره او را رد می‌کنیم و نیرو‌های سیاسی کرد عراق نیز جلوگیری از نامزدی دوباره الکاظمی را تایید می‌کنند. ائتلاف چارچوب هماهنگی شنبه شب جلسه دیگری را با جریان صدر درباره بحث‌های مربوط به پارلمان و مشارکت احزاب و جریان‌های سیاسی در فرایند سیاسی کنونی برگزار کرد. در این جلسه «هادی العامری» رئیس ائتلاف الفتح به نمایندگی از ائتلاف چارچوب هماهنگی و مقتدا صدر شرکت داشتند که جزئیات آن به طور رسمی منتشر نشده است. این در حالی است که «محمود السلامی» نماینده ائتلاف دولت قانون گفته است که باب گفتگو بین چارچوب هماهنگی و جریان صدر همچنان باز است.

مشاور بشار اسد:
وفاداری ایران را با خیانت پاسخ نمی‌دهیم

مشاور ویژه رئیس جمهور سوریه در گفت‌وگویی به سطح روابط تهران و دمشق و حضور نیرو‌های مستشاری ایران در سوریه پرداخت.
به گزارش ایسنا، لونا الشبل، مشاور ویژه بشار اسد رئیس جمهور سوریه در گفتگو با شبکه آرتی درخصوص روابط تهران و دمشق گفت: روابط ما با ایران جدید نیست بلکه به چهار دهه پیش بازمی گردد. روابط با ایران ریشه دار و تاریخی و بر پایه احترام متقابل و منافع مشترک و همچنین عدم دخالت در امور یکدیگر است و این اصولی است که سوریه به آن‌ها احترام می‌گذارد و قاعدتا همه کشور‌ها باید به این اصول احترام بگذارند.
وی تاکید کرد: از سوی دیگر ایران همواره از حقوق سوریه و فلسطین و کشور‌های عربی دفاع کرده است لذا روابط با ایران بسیار قدیمی است و در بسیاری از بحران‌ها و مشکلات مورد آزمایش قرار گرفت و هیچ گاه تحت تاثیر قرار نگرفت.
لونا الشبل در پاسخ به این سوال که برخی کشور‌ها خواستار روابط خوب شما با تهران نیستند و این مانعی برای ایجاد روابط شما با اینگونه کشورهاست خاطرنشان کرد: روابط با ایران بر پایه وفاداری است و ایران دائما در کنار ملت و ارتش سوریه ایستادگی کرده است بنابراین سوریه وفاداری ایران را با خیانت پاسخ نخواهد داد، سوریه وفاداری را با وفاداری پاسخ می‌دهد. این غربی‌ها و آمریکایی‌ها هستند که پشت هم پیمانان خود را خالی می‌کنند، اما پایه روابط سوریه بر اساس وفاداری است.
مشاور ویژه اسد در پاسخ به این سوال که برخی کشور‌های غربی و عربی خواستار پایان دادن به نفوذ ایران در سوریه هستند گفت: حضور هر نوع نیرو با هر جنسیت و ملیتی در خاک سوریه یک تصمیم حاکمیتی است و هیچ کس حق ندارد در این مساله دخالت کند و دمشق در این باره تصمیم می‌گیرد که چه کسانی در خاکش حضور داشته باشند و چه کسانی حضور نداشته باشند، اما بگذار خیالتان را راحت کنم که هیچگونه ارتش و یا یگان و نیرو و تشکیلات نظامی ایرانی در خاک سوریه حضور ندارند و چیزی که هست حضور افسران ایرانی در کنار ارتش سوریه است.

 

************************************************************************************************************************

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات