صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۳ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۸:۲۲  ، 
کد خبر : ۳۳۵۷۳۹

اخبار ویژه روزنامه‌های ۳ بهمن

روزنامه کیهان**

دهن‌کجی آشکار چین به تحریم‌های ضدایرانی آمریکا
صادرات نفت ایران به چین و بی‌اعتنایی این کشور به تحریم‌های آمریکا و FATF، مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفته است.
در این‌باره روزنامه وطن امروز ذیل تیتر «بی‌اعتنایی چین به تحریم‌های آمریکا» نوشت: چین طی چند هفته گذشته نزدیک به ۴ میلیون بشکه نفت خام ایران را در مخازن ذخیره‌سازی دولتی خود تخلیه کرده اسـت و روز گذشــــته نیز به‌صورت رسمی آمار واردات نفت از ایران را منتشر کرد که نشان می‌دهد کارآیی تحریم‌های نفتی ایران از بین رفته است.
رویترز در گزارشی به نقل از منابع تجاری و کارشناسـان رهیابی کشتی‌ها نوشت: چین طی چند هفته گذشته نزدیک به ۴ میلیون بشکه نفت خام ایران را در مخازن ذخیره‌سازی دولتی در شهر بندری جنوبی ژان جیانگ تخلیه کرده است. به نوشته این گزارش، این اقدام چین در حالی است که گروه ۴ به علاوه یک و ایران در حال مذاکرات سخت برای احیای توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ هستند که برداشته شدن تحریم‌های نفتی را نیز شامل می‌شود.
چین پیش از این بدون جلب توجه، نفت ایران را وارد می‌کرد و آمار محموله‌های نفت ایران در آمار رسمی گمرک این کشور برای مواجه نشدن خریداران با تحریم‌های آمریکا، اعلام نشده بود اما گمرک چین اخیرا به‌صورت رسمی برای نخستین بار آمار واردات نفت خام از ایران را منتشر کرد.
یک منبع تجاری آگاه به محموله‌های نفتی ایران گفت: این محموله ویژه اواخر ماه دسامبر در ژان جیانگ، در سایت ذخایر دولتی تخلیه شده است. به گفته کارشناس رهیابی نفتکش‌های موسسه ورتکسا انالیتیکس، به‌دنبال آن یک محموله دیگر با اندازه مشابه در همین بندر در مخازن اضطراری تخلیه شد.
«تیلاک دوشی» مدیرعامل مؤسسـه مشورتی دوشی در سنگاپور گفت: «پیش از این نیز گزارش‌هایی مبنی بر واردات نفت خام ایران منتشر شده بود اما بشدت مخفیانه و محرمانه بود. حالا من فکر می‌کنم چینی‌ها آشکارا در حال آزمایش آمریکا هستند تا واکنش واشنگتن را ببینند».
رویترز نوشت: وزارت نفت ایران برای اظهارنظر در این‌باره در دسترس نبود اما یک مقام ارشد وزارت نفت ایران گفت ایران علنا اعلام کرده صادرات نفت این کشور بشدت افزایش یافته است: «ما به دلیل تحریم‌های آمریکا، فاش نمی‌کنیم به کدام کشورها (صادرات داشته‌ایم) اما چین یکی از آن کشورها بوده که نفت ایران را می‌خرد. این نشان می‌دهد تحریم‌ها بی‌اثر شده است».
مقام ایرانی دیگر گفت: «سیاست ما، بهبود (روابط) تجاری از جمله نفت با کشورهای غیرغربی است».
روزنامه جوان هم در گزارشی در همین زمینه نوشت: اگرچه تحریم و شیوع کرونا موجب شد تا صادرات نفت ایران طی سال‌های گذشته با دست‌اندازهای جدی مواجه شود اما به‌نظر می‌رسد درک چشم‌انداز قیمتی این روزهای بازار جهانی نفت و همچنین سرمایه‌گذاری ایران در حوزه بازاریابی و فروش موجب شده تا کشورهایی چون چین واردات نفت از ایران را بیش از پیش مورد توجه قرار دهند، به‌طوری که در اقدامی کم‌سابقه، چین آمار رسمی ‌ای را منتشر کرد که نشان داد این کشور با وجود تحریم‌های آمریکا از ایران نفت وارد می‌کند.
همچنین بلومبرگ در گزارشی به نقل از برآورد شرکت تحقیقات بازار کپلر نوشت: پالایشگاه‌های چینی سال ۲۰۲۱ در مقایسه با سال ۲۰۲۰ حدود ۵۳ درصد نفت بیشتری از ایران و ونزوئلا خریداری کردند.
به اعتقاد رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و چین، حاصل جمع درآمدهای ارزی کشور نشان می‌دهد ایران از آنچه رسما اعلام می‌شود، نفت بیشتری فروخته است، چراکه واردات بیشتری نسبت به درآمدهای ارزی اعلام شده داشته‌ایم. قطعا راه‌های غیررسمی در سه سال اخیر برای فروش نفت طراحی شده است. انتشار خبر واردات نفت چین از ایران در بحبوحه ادامه مذاکرات هسته‌ای در وین صورت گرفته است. ایران و چین اخیرا به‌دنبال پیشبرد همکاری در حوزه انرژی تحت قرارداد همکاری استراتژیک ۲۵ ساله بوده‌اند.

فارین‌پالیسی: اخلاق جایی در سیاست خارجی آمریکا ندارد
نشریه فارین‌پالیسی می‌گوید: رئیس دولت دموکرات‌ها برخلاف ادعاها، به شکل بی‌رحمانه‌ای از جنایات رژیم سعودی حمایت می‌کند؛ اما این چون به نفع آمریکاست، خوب است(!)
این نشریه آمریکایی در یادداشتی می‌نویسد: برخلاف برخی ادعاها مبنی بر اینکه دولت بایدن، استراتژی‌ای برای خاورمیانه ندارد، دارای استراتژی در این زمینه است.
او و مشاورانش مشکلات منطقه‌ای، تلاقی آنها با منافع واشنگتن، منابع در دسترس آمریکا و هزینه‌های دنبال کردن انواع سیاست‌ها را بررسی کرده‌اند که نتیجه‌اش پراگماتیسم بی‌رحمانه است. جای تعجب نیست که چرا فعالان حقوق بشر از اوضاع گلایه دارند.
این عمل‌گرایی بی‌رحمانه شاید در سیاست‌های دولت بایدن در یمن واضح‌تر باشد. براساس اظهارات بایدن، يمن مکانی است که عملگرایی بی‌رحمانه بایدن در آن آشکار است. هنگامی که سنا به بسته تسلیحاتی 650 میلیون دلاری برای سعودی‌ها رای داد، خشم بسیاری در میان گروه‌های حقوق بشر و اعضای مترقی کنگره ایجاد شد. دولت گفت که این فروش در زمینه سلاح‌های دفاعی بوده است، اما مخالفان این معامله شاکی بودند. آنها یک نکته را مطرح می‌کنند و می‌گویند: اینکه چه چیزی یک سلاح دفاعی است، اغلب به این بستگی دارد که این سؤال را از چه کسی بپرسید.
حوثی‌ها می‌گویند که حملات موشکی و پهپادی آنها به خاک عربستان اقدامی در راستای دفاع از خود در برابر حملات سعودی‌ها است. سعودی‌ها که مسئول مصائب یمن به شمار می‌روند، مدعی هستند که حملات هوایی آنها در یمن نیز دفاعی است. این ابهام به عمل‌گرایی بی‌رحمانه بایدن کمک می‌کند. مهم اینکه، حتی منتقدان اصلی تلاش‌های جنگی عربستان سعودی مانند سناتور کریس مورفی به بسته تسلیحاتی رای دادند، زیرا آن‌طور که او ادعا کرد، تسلیحات ارسالی به عربستان سعودی به این کشور کمک می‌کند تا از خود دفاع کند.
البته باید توجه داشت که قطع ارائه تسلیحات به سعودی‌ها نمی‌تواند جنگ یمن را متوقف کند. این اقدام ممکن است بعد از مدتی کار را سخت‌تر کند، اما درگیری یمن با اقدام کنگره پایان نخواهد یافت. سیاست دولت بایدن بر این واقعیت استوار است که تغییر سیاست‌های ریاض بسیار سخت است.
از زمان قتل جمال خاشقچی، مداخله در یمن، افشای سایر موارد نقض حقوق بشر عربستان سعودی، انقلاب «شیل» در ایالات متحده، دیدگاه تحلیلگران سیاست خارجی واشنگتن و اعضای کنگره این است که فرصتی برای تغییر روابط آمریکا و عربستان وجود دارد. اینکه ریاض بیشتر از آنچه آمریکا به عربستان نیاز دارد، به واشنگتن محتاج است، اهرمی در اختیار ایالات متحده قرار می‌دهد. اما واقعیت این است که روابط ایالات متحده و عربستان سعودی پیچیده‌تر از اینها است. این دو کشور، هر یک برای چیزهای مختلف و اغلب در زمان‌های متفاوت به یکدیگر نیاز دارند.
درگیری در یمن وحشتناک است و با مداخله عربستان در سال 2015 بدتر شده است. با این حال، وقتی صحبت از عربستان سعودی به میان می‌آید، بایدن مسئله دیگری برای نگرانی دارد که با سیاست داخلی و منافع ملی خودش در هم تنیده است: جریان آزاد نفت و توانایی سعودی‌ها برای تأثیرگذاری بر قیمت آن و میزان پولی که آمریکایی در پمپ بنزین می‌پردازند. تحلیلگران درباره ثبات شبه‌جزیره عربستان و تهدیدات آبراه‌های استراتژیک مانند تنگه مندب و دریای سرخ ناشی از پیروزی حوثی‌ها، به‌ویژه با توجه به ارتباط آنها با ایران، ابراز نگرانی کرده‌اند. همه اینها مهم است، اما فروش تسلیحات در راستای نیاز به جلب کمک عربستان است. بایدن مایل است عربستان سعودی نفت بیشتری تولید کند، زیرا او به دلیل تورم و قیمت بالای گاز، به لحاظ سیاسی با مشکلات بسیاری مواجه است.
هیچ‌چیز آموزنده یا قهرمانانه‌ای در مورد عمل‌گرایی بی‌رحمانه بایدن وجود ندارد، اما سیاست خارجی اغلب تصمیماتی است که از نظر اخلاقی خاکستری هستند.(!)

سناتور لیبرمن: ایران و روسیه بزرگ‌ترین چالش آمریکا هستند
نامزد معاونت ریاست جمهوری دموکرات‌ها در سال ٢٠٠٠ تصریح کرد: بزرگ‌ترین چالش‌های ٢٠٢٢ برای آمریکا، از سوی ایران و روسیه می‌آیند
جو لیبرمن، سناتور سابق آمریکایی و رئیس‌اتحاد علیه ایران هسته‌ای، در مقاله‌ای برای وال‌استریت جورنال نوشت: روسیه و ایران منشا بزرگ‌ترین چالش‌های سال ٢٠٢٢ هستند و ایالات متحده آمریکا و متحدانش باید با این تهدیدها رو‌به‌رو شوند. مسکو و تهران در حال محک زدن سیاست خارجی دولت بایدن هستند
او در ادامه به تحرکات نظامی روسیه در امتداد مرز مشترک با اوکراین و همچنین تداوم غنی‌‌سازی اورانیوم و بهبود ظرفیت‌های موشک‌های بالستیک از سوی جمهوری اسلامی اشاره کرده و می‌افزاید: پیامی که واشنگتن در مذاکرات وین بر سر برجام و از طریق اقدامات یا عدم انجام اقدامات به مسکو و تهران می‌فرستد، تاثیرات عظیمی بر امنیت، رفاه، و آزادی آمریکا، اروپا، و خاورمیانه خواهد داشت. اصرار مسکو بر نپیوستن اوکراین به ناتو و عدم استقرار سربازهای ناتو در هیچ کدام از جمهوری‌های سابق شوروی علی‌رغم عضویت کشورهای مورد اشاره در این سازمان و نیز درخواست ایران برای برداشتن تمامی تحریم‌ها از جمله تحریم‌های حقوق بشری، زیاده‌خواهانه و نابجا هستند.
وی در ادامه چهار پیشنهاد برای تیم بایدن در مذاکرات پیش رو با این دو دولت ارائه می‌دهد: نخست، واشنگتن باید با «اعتماد به نفس مطلق» وارد این مذاکرات شود. دوم، آمریکا باید مطالبات خود را با آنها مطرح کند نه اینکه برعکس، آنها مطالبه‌گر باشند.
سوم، دولت بایدن باید از طریق ارائه تسلیحات تدافعی و تهاجمی به اوکراین و متحدان خاورمیانه‌ای خود به روسیه و ایران بفهماند که به حرف‌هایش پایبند است. و چهارم، کاخ سفید باید به صراحت به روس‌ها و ایرانی‌ها بگوید چنانچه اقدامات تهاجمی بیشتری علیه ایالات متحده، اوکراین، اعراب، و یا اسرائیل انجام دهند، پنتاگون با کمک‌های نظامی از قبیل قدرت اطلاعاتی و هوایی، به دفاع از متحدان
ایالات متحده بر خواهد خاست. سناتور لیبرمن با اشاره به اهمیت چنین اقداماتی در احیای اعتبار بین‌المللی ایالات متحده و گسترش امنیت داخلی آمریکا و متحدانش، به نقل از یک سردار روم باستان می‌گوید: اگر طالب صلح هستی، خود را برای جنگ آماده کن.
این یادداشت لیبرمن در حالی منتشر شده که آمریکا پس از دو دهه نظامی‌گری مستقیم و نیابتی در جنگ‌های افغانستان و عراق و سوریه و لبنان و فلسطین و یمن، به درماندگی مطلق رسیده، چنانکه با سرشکستگی از افغانستان‌گریخت و متحدانش هم در جنگ یمن، با وجود دریافت بیشترین تسلیحات، در حال دریافت ضربات مهیب نظامی و اقتصادی در عمق عربستان وامارات هستند.

**********************

جوان**

رئیسی در بازگشت از سفر به روسیه تشریح کرد

هدف‌گذاری ۱۰‌میلیارد دلاری در گام نخست تجارت با روسیه

جمهوری اسلامی ایران و جمهوری فدراسیون روسیه توافق کردند در گام اول، تعاملات تجاری فیمابین را به ۱۰‌میلیارد دلار در سال افزایش دهند. این موضوع را روز گذشته آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی پس از سفر دو روزه خود به مسکو در فرودگاه مهرآباد تهران بیان کرد. رئیس‌جمهور مباحث مطرح شده در این سفر را در راستای تحقق اهداف کلان سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران، یعنی تعامل حداکثری با کشور‌های جهان و به ویژه کشور‌های همسو و همپیمان با ایران دانست.
رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه در این سفر توافق اساسی برای گسترش روابط همه‌جانبه و پایدار و سودمند بین دو کشور به دست آمد، افزود: «بدون تردید توسعه روابط با روسیه به امنیت و رفاه دو ملت کمک خواهد کرد. گسترش همکاری‌های دوجانبه تهران و مسکو حتماً برای منطقه و عرصه بین‌الملل امنیت‌ساز خواهد بود.» رئیسی با بیان اینکه در این سفر همچنین درباره مسئله پولی و بانکی بین دو کشور گفتگو داشتیم، اظهار داشت: دو کشور می‌توانند در جهت شکست سلطه دلار بر روابط پولی و بانکی گام بردارند و مبادلات خود را با پول ملی انجام دهند.

رئیس‌جمهور سایر توافقات شکل‌گرفته میان ایران با روسیه را در حوزه‌های مختلف اینگونه تشریح کرد: «وزیر نفت کشورمان توافقات خوبی با مسئولان انرژی روسیه در حوزه توسعه میادین نفت و گاز داشت. در حوزه مسائل تجاری بر رفع موانع تجاری و جهش تجارت بین دو کشور توافق شد. در حال حاضر سطح تعاملات تجاری بین دو کشور قابل قبول نیست، لذا دو کشور توافق کردند در گام اول تعاملات تجاری فیمابین را به ۱۰‌میلیارد دلار در سال افزایش دهند. دو کشور همچنین توافق کردند ظرفیت‌های کشاورزی و نیز زمینه‌های مناسب مبادلات کالا‌های کشاورزی دو طرف را به شکلی دقیق‌تر مورد شناسایی قرار دهند تا بتوانند نسبت به افزایش تبادل کالا‌های کشاورزی اقدام کنند. در این سفر بر فعال‌سازی کریدور شمال- جنوب توافق شد. این مسیر ترانزیتی زمان ترانزیت کالا از روسیه و کشور‌های مختلف شمالی ایران را به مناطق جنوبی بسیار کوتاه‌تر خواهد کرد. در این سفر همچنین گفتگو‌های خوبی در زمینه گسترش همکاری‌های دفاعی، هوا فضا و فضایی انجام و مقرر شد وزارت امور خارجه و وزیر نفت به عنوان رئیس طرف ایرانی کمیسیون مشترک اقتصادی اجرای مصوبات و توافقاتی را که بین دو کشور انجام شده است تا حصول نتیجه نهایی دنبال کنند.»
آیت‌الله رئیسی همچنین مواضع دو کشور در سیاست خارجه را اینگونه بیان کرد: «بدون تردید همکاری‌های ایران و روسیه می‌تواند به حل بحران‌های منطقه‌ای و مسائل بین‌المللی و ارتقای امنیت، ثبات، صلح و عدالت کمک کند. به عنوان نمونه تجربه همکاری خوبی که ایران و روسیه در زمینه مبارزه با تروریسم و حفظ امنیت در سوریه داشتند، می‌تواند در حوزه‌های دیگر از جمله در منطقه قفقاز و بخش‌های دیگر که مورد توافق دو طرف است، تکرار شود.»
رئیس‌جمهور با اظهار امیدواری نسبت به اینکه مباحث مطرح‌شده در دیدار سه ساعته وی با رئیس‌جمهور روسیه هر چه سریع‌تر عملیاتی و اجرایی شود، گفت: «وزرای امور اقتصادی و دارایی، نفت و وزیر امور خارجه نیز در جریان این سفر نشست‌های مختلفی داشتند و به توافقات خوبی با طرف‌های روسی رسیدند. امیدواریم این سفر نقطه عطفی برای ارتقای روابط با کشور دوست و همسایه روسیه باشد و مجموعه این روابط به ارتقای سطح امنیت در منطقه و رفع بحران‌های منطقه‌ای و جهانی کمک کند.»

سند جامع همکاری‌ها در مسیر نهایی شدن
آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی روز پنج‌شنبه در ادامه برنامه‌های سفر دو روزه به روسیه، با جمعی از فعالان اقتصادی و تجار این کشور دیدار کرد و با تأکید بر لزوم تحول در نظام پولی و بانکی بین ایران و روسیه گفت: برای حل این مشکل بانک‌های مرکزی جمهوری اسلامی ایران و روسیه می‌توانند توافق کنند بانک‌های ایران و روسیه در هر دو کشور فعال شوند تا فعالان اقتصادی با سهولت مبادلات پولی و مالی خود را انجام دهند. رئیس‌جمهور با اشاره به پیشنهاد یکی از حاضران درباره ایجاد بستری برای شناخت ظرفیت‌های استان‌های ایران و روسیه گفت: معرفی این ظرفیت‌ها مهم است و با رفع مشکلات گمرکی، نباید مانعی در امور گمرکی پیش پای فعالان اقتصادی باشد، البته مقدمات نهایی شدن سند جامع همکاری‌های ایران و روسیه فراهم شده است.

ایران به دنبال تعامل حداکثری با جهان
همچنین آیت‌الله رئیسی در جریان برنامه‌های سفر خود به روسیه با حضور در دومای روسیه با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران به دنبال «تعامل حداکثری» با همه کشور‌های جهان به خصوص کشور‌های همسایه و همپیمان خود است، گفت: هدف و مبنای این همکاری و تعامل، منافع متقابل ملت‏ها و شکل‏‌دهی فزاینده به یک «جامعه‌‏ جهانی متمدن» است.
رئیس‌جمهور اضافه کرد: «امروزه خوشبختانه افق‏‌های بسیار روشنی برای همکاری‌‏های دو کشور در سطوح دوجانبه، منطقه‌‏ای و بین‌‏المللی مشاهده می‌شود. تقویت روابط ایران و روسیه در قالب‌های دوجانبه و چندجانبه موجب رونق اقتصاد دو ملت و تقویت امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی می‌شود. ظرفیت‌های اقتصادی و تجاری فراوان و مکمل دو کشور، در کنار قدرت و اثرگذاری هر یک از دو کشور ما در مناطق جغرافیایی خود، می‌تواند همگرایی بین مناطق را تقویت کند.»
رئیسی نظام مبتنی بر سلطه و استیلا را روشی شکست‌خورده در نظام بین‌الملل عنوان کرد و با بیان اینکه «مقاومت ملت‌ها» چنین سیاستی را به شکست کشانده است، تصریح کرد: «تجربه نظامِ بین‏‌ا‌لمللی مبتنی بر استیلا و سلطه نشان می‌دهد برون‏‌داد آن چیزی جز جنگ و خشونت و ناامنی و تفرقه میان ملت‌‏ها نبوده است. شکست سیاست لشکرکشی و اشغال و مجبور شدن امریکا به فرار از عراق و افغانستان، ناشی از یک مفهوم است؛ مقاومت ملت‏‌ها. اندیشه مقاومت در خدمت استقلال کشورهاست. در دوران جدید، مفهوم مقاومت، نقش محوری در معادلات بازدارندگی ایفا می‏‌کند. الگوی موفق همکاری ایران و روسیه در سوریه نیز در ادامه‏ مقاومتِ ملت و دولت سوریه، تضمین‌کننده‌‏ استقلال کشور‌ها و قوام‌بخش امنیت منطقه‏‌ا‌ی بوده است. در این مسیر، از همکاری فدراسیون روسیه با راهبری هوشمندانه جناب آقای پوتین برخوردار بوده‌ایم که جای قدردانی دارد و می‌تواند الگویی کارآمد، برای توسعه همکاری‏‌ها در عرصه‌های مختلف قلمداد گردد.»
امریکا با تروریست‌ها ائتلاف کرده است
ائتلاف شیطانی امریکا با تروریست‌ها بخش دیگری از نطق رئیس‌جمهور کشورمان در دومای روسیه بود. رئیسی در این زمینه هم گفت: «ائتلافِ شیطانی امریکا با تروریست‏‌ها، برای جهانیان به خصوص ملت‌های غرب آسیا از سوریه تا افغانستان، چون روز، روشن است. اکنون برنامه‌های پیچیده‏ای برای اعزام تروریست‌‏های تکفیری به مأموریت‏‌های جدید از قفقاز تا آسیای مرکزی در جریان است. تجربه نشان داده است این اندیشه ناب اسلامی است که توان ممانعت از شکل‏‌گیری افراط‏‌گرایی و تروریسم تکفیری را دارد.» رئیس‌جمهور سپس درباره گسترش ناتو هم هشدار داد و گفت: «ناتو به دنبال نفوذ در حوزه‌های جغرافیایی مختلف، با پوشش‌‏های جدید است که منافع مشترک کشور‌های مستقل را با تهدید مواجه می‌کند. ترویج حکومت‌های غرب‏گرا و مقابله با دموکراسی‏‌های مستقل و مبتنی بر هویت و سنت‏‌های ملی، بخشی از پروژه‌های ناتوی فرهنگی است که بیانگر ریاکاری موجود در این الگوی رفتاری در حالِ افول می‏‌باشد.»

رفع مشکل صادرات؛ اولویت دولت سیزدهم
رئیس‌جمهور همچنین در ادامه برنامه‌های سفر خود به مسکو شامگاه چهارشنبه در دیدار با جمعی از ایرانیان مقیم روسیه، اولویت اساسی اعضای دولت را رفع مشکلات صادرات دانست و اظهار داشت: «باید تولید و صادرات قابل پیش‌بینی باشد و صادرکنندگان و تولیدکنندگان بتوانند با پیش‌بینی در این حوزه فعالیت کنند. ریسک‌پذیری درست است، اما تا حدودی باید اقتصاد نیز قابل پیش‌بینی باشد تا فعالان این حوزه هم دچار خسارات نشوند. برخی از اقدامات برای اصلاح نظام اقتصادی در آغاز راه است که برخی از آن‌ها خود را در بودجه ۱۴۰۱ نشان خواهد داد.» رئیس‌جمهور با اشاره به امکان ایجاد بستر مناسب برای کالا‌های ایرانی در بازار‌های روسیه اظهار داشت: رئیس‌جمهور روسیه هم گفت که سهم ایران در بازار این کشور حتماً می‌تواند ارتقا پیدا کند. رئیس‌جمهور با اشاره به افزایش سطح روابط با برخی کشور‌ها در ماه‌های گذشته گفت: آمار‌ها نشان می‌دهد به همت بازرگانان و تجار کشورمان و مسئولان، صادرات افزایش یافته است. همه ایرانیان در هر کجای جهان باید نگاه‌شان به رشد و پیشرفت ایران باشد و توان خود را برای این کار صرف کنند.

افراط‌گرایی به مسلمانان ضربه زد
دیدار با رئیس شورای مفتیان روسیه از دیگر برنامه‌های رئیسی در سفر به روسیه بود. رئیس‌جمهور در این دیدار با اشاره به روابط خوب ایران و روسیه گفت: «برای جمهوری اسلامی ایران ارتباط با مسلمانان روسیه اهمیت ویژه‌ای دارد. از ویژگی‌های کشور روسیه آن است که پیروان ادیان الهی و ابراهیمی در کنار هم با اعتقادات خود زندگی می‌کنند. آنچه امروز باید در کنار الحاد و بی‌دینی نگران آن بود، مسئله افراط‌گرایی است. افراطی‌گری و تکفیر بسیار به مسلمانان ضربه زد. عده‌ای به نام اسلام و لا‌اله‌الا‌الله به دین خدا خسارت وارد کردند و ما باید نسبت به جریان تکفیری حساس باشیم. مواضع ما و روسیه در سوریه علیه کفار نبود بلکه علیه عامل دست استکبار و رژیم صهیونیستی بود.»
«راویل عین الدین» رئیس شورای مفتیان روسیه نیز در این دیدار با اعلام خرسندی از سفر رئیس‌جمهور کشورمان به مسکو تصریح کرد: «ما می‌فهمیم ملاقات شما با رئیس‌جمهور روسیه چقدر مهم است و برای مسلمانان روسیه هم این دیدار بسیار بااهمیت است. نماز شما در کرملین بسیار نمادین و شاخص بود و از فنلاند برای من نوشتند که برکت به داخل کرملین آمد.»

***********************

روزنامه آرمان ملی**

مناقشه كيفيت خودرو نماينده را رد صلاحيت كرد!

دعوا میان پلیس و خودرو سازان بر سر کیفیت تولید محصولات داخلی ادامه دارد و هنوز موضوع باز نشدن ایربگ‌های خودروها در تصادف مرگبار اصفهان موضوع مناقشه دو طرف است. در اینکه خودروهای داخلی به‌دلیل انحصارگرایی، فاقد کیفیت‌های لازم هستند، شکی نیست و هر فردی در شبکه‌های اجتماعی و مسئولان دولتی از این امر گلایه کرده، اما گوش کسی بدهکار نیست و همچنان با افزایش تقاضا برای این خودروها، جان و مال مردم در معرض تهدید است. به‌عنوان مثال در در تصادف زنجیره‌ای در ۲۰ دی امسال در جاده بهبهان - رامهرمز پنج نفر کشته و ۴۱ نفر مصدوم شدند و این فقط یک نمونه از اتفاقات روزانه در جاده‌های کشور است، در حالی‌که بنا به‌گفته پلیس فقط ایربگ یک خودرو در تصادفات 59 خودرو، باز شده است. از ابتدای امسال براثر تصادف‌ها ۱۱هزارو۱۴۷نفر جان باخته و ۲۶۱هزار نفر مجروح و معلول داشته‌ایم و تعداد جان‌باختگان متأسفانه رشد داشته است.
  جنجال ارابه مرگ 
اما در پی حادثه بهبهان، رئیس پلیس راهور ایران با انتقاد از خودروسازان داخلی که به قول او «ارابه‌ مرگ» می‌سازند، افشا کرد که در تصادف زنجیره‌ای بهبهان، ایربگ هیچ یک از بیش از پنجاه خودرو در این حادثه باز نشده است. در پی جنجالی شدن این افشاگری، مدیر طراحی محصولات ایران خودرو در توجیه باز نشدن ایربگ خودروها در تصادف گفت که بازنشدن ایربگ در این حادثه «مورد تایید و مطابق با استاندارد» بوده چون «ایربگ جلو به منظور عملکرد در تصادف از روبه‌رو طراحی شده و در تصادفات از پهلو، عقب و یا واژگونی باز نمی‌شود.» کارشناسان معتقدند که حمایت‌های زیاد از تولید خودرو در ایران سبب شده این صنعت مانند کودک ۵۰ ساله همچنان به رشد مناسب نرسیده باشد. علی جدی، نایب رئیس کمیسیون صنایع مجلس، اخیرا در انتقاد از کیفیت خودروهای داخلی گفته بود که با وجود اختصاص زمین در جاده قم از چند سال قبل برای انجام آزمایش‌ خودروها، سازمان ملی استاندارد هنوز این پروژه را به نتیجه نرسانده و عملا هنوز آزمایشگاه مناسبی ندارد. در پی حادثه بهبهان کانون وکلای دادگستری مرکز از دادستان خواست برای پیگرد قانونی خودروسازان داخلی و متولیان استاندارد اعلام «جرم عمومی» کند
  رد صلاحیت به دلیل انتقاد 
اما در ادامه واکنش به باز نشدن ایربگ ده‌ها خودرو در یک تصـــادف، روز گـــذشته رئیس سابق پلیس راهور تهران بزرگ وجود مافیا و بی‌ارادگی در دولت‌ها را از عوامل اصلی کیفیت پایین خودروهای داخلی و حوادث ناشی از آن اعلام کرد. اظهار نظر هادی هاشمی همزمان با شکل‌گیری دوباره موج انتقاد از کیفیت خودروهای داخلی منتشر شده است و به گفته وی، «ممنوعیت واردات خودرو»، «وجود مافیا در شرکت‌های خودروسازی» و «نبود اراده در دولت‌ها برای ایمن‌سازی خودروهای داخلی» از جمله دلایل آمار بالای تصادفات مرگبار در ایران است. به گزارش همشهری آنلاین در گفت‌وگو با هاشمی در ادامه با اشاره به انتقاد حسن روحانی، رئیس جمهوری سابق، از خودروسازان گفت: «با وجود متقاعد شدن مردم به نخریدن خودروی بی‌کیفیت در پی اظهار نظر رئیس جمهور، محمدرضا نعمت‌زاده، وزیر صنعت وقت، تمام اراده دولت و توان بانک مرکزی را به کار گرفت و به مردم وام دادند و مردم را تهییج کردند که خودروهای بی‌کیفیت را بخرند.» رئیس سابق پلیس راهور تهران در ادامه درباره عمق نفوذ مافیای خودرو در حاکمیت یک نمونه آورده است. به گفته او، یکی از نمایندگان دوره‌های قبل به ‌نمایندگی از مجلس، اشکالات خودروها را جمع‌آوری و در صحن مجلس مطرح کرد و به همین دلیل در دور بعد تایید صلاحیت نشد. وی در ادامه گفت: «در کشور ما این همه دستگاه‌های اطلاعاتی، امنیتی و نظارتی وجود دارد، چطور می‌شود یک نفر نتواند به خودروساز بگوید بالای چشمت ابرو است؟» وی با اشاره به زیر سوال بودن تاییدیه‌های سازمان استاندارد، وزارت صنعت و سازمان حفاظت محیط از سوی پلیس، درباره دلیل تداوم خودروهای بی‌کیفیت گفت: «خودروساز حاکم بلامنازع است و هر کاری دلش بخواهد می‌کند.»
 

******************

روزنامه خراسان**

اتهام 34 هزار میلیاردی قاچاق برای قطعه ساز بزرگ
دادگاه رسیدگی به پرونده شرکت قطعه ساز کروز دیروز در شعبه ۴ دادگاه ویژه مفاسد اقتصادی به ریاست قاضی صلواتی برگزار شد. پرونده ای که اتهام متهمان ردیف اول و دوم آن حدود 34 هزار میلیارد تومان قاچاق محصولات طی سال های 92 تا 99 از طریق رشوه به برخی کارکنان گمرک است. پیش از این مدیران دیگر قطعه ساز بزرگ کشور، شرکت عظام دادگاهی شده بودند ولی هنوز حکم نهایی آن ها صادر نشده است.در ابتدای دادگاه امیر فولادی نماینده دادستان در جایگاه قرار گرفت و کیفرخواست متهمان را قرائت کرد.براین اساس ،متهم ردیف اول حمید کشاورز توچایی، فرزند حسن، دارای تابعیت ایرانی-آمریکایی که با تودیع وثیقه آزاد است و متهم ردیف دوم، محمد علی پور فطرتی، فرزند حسین دارای تابعیت ایرانی -کانادایی که متواری است، متهم به مشارکت عمده در اخلال در نظام اقتصادی کشور از طریق سردستگی و رهبری گروه مجرمانه در زمینه قاچاق حرفه‌ای و سازمان یافته قطعات خودرو به میزان ۳۳ هزار و ۹۶۱میلیارد و ۶۸۶ میلیون و ۴۱۹ هزار و ۱۰۰ تومان در فاصله سال‌های 7/10/92 تا 22/1/99 از مجرای مشارکت در پرداخت رشوه به کارکنان گمرک (متهمان ردیف ۱۲ تا ۱۷) هستند.دیگر اتهام این دو، مشارکت در اخلال در توزیع مایحتاج عمومی از طریق گران فروشی قطعات خودرو به عنوان نیازمندی‌های عمومی و تحصیل مال از طریق نامشروع به میزان ۲۲۰ میلیون و ۴۴۳ هزارو ۷۸ دلار آمریکا از شرکت‌های خودرو سازی سایپا و ایران خودرو در حد فاصل سال‌های ۹۵ تا ۹۸ است.متهمان ردیف های سوم تا یازدهم به عنوان کارکنان شرکت کروز متهم به معاونت در اتهامات مربوط به متهمان ردیف اول و دوم هستند. متهمان ردیف دوازدهم تا هجدهم نیز که کارمند گمرک هستند متهم به دریافت رشوه از شرکت کروز و معاونت در قاچاق سازمان یافته و حرفه‌ای قطعات خودرو به نفع شرکت کروز هستند.نماینده دادستان بیان کرد: سرمایه ثبتی شرکت کروز در سال ۸۳ مبلغ چهار و نیم میلیارد تومان بوده و از سال ۸۹ خرید سهام شرکت‌های خودروسازی را آغاز کرده است. این شرکت در ابتدا بلوک 32/11 درصدی سهام ایران خودو را از طریق شرکت تدبیر سرمایه خریداری کرده و از همان ابتدا قصد به عضویت در آوردن یکی از افراد وابسته به خود را در هیئت مدیره شرکت ایران خودرو داشته است که شورای رقابت با این اقدام غیر قانونی کروز مخالفت می‌کند.وی گفت: در ادامه شرکت کروز یک شرکت صوری به نام شرکت پیشگامان گلیار تشکیل می‌دهد و سهام خریداری شده از ایران خودرو را در اختیار این شرکت قرار می‌دهد. میزان قرارداد شرکت کروز در سال ۷۶ با شرکت ساپکو مبلغ شش و نیم میلیارد تومان بوده و با توجه به رانت و انحصار ایجاد شده در شرکت ایران خودرو، هم اکنون این رقم به بیش از ۲ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان رسیده است.بررسی‌ها نشان می‌دهد شرکت کروز با داشتن 92/26 درصد از سهام ایران خودرو و تملک چند درصد از سهام سایپا و تملک 99/62 درصد گروه خودرو سازی بهمن برای خرید این شرکت‌ها حق تقدم دارد.نماینده دادستان بیان کرد: با استناد به گزارش سازمان بازرسی کل کشور، تامین نشدن  قطعات از سوی شرکت ساپکو از تاریخ 17/۱/92 تا تاریخ 29/۸/92 برای شرکت ایران خودرو منجر به کاهش تولید به میزان ۱۸ هزار و ۹۸۵ دستگاه خودرو شده است.وی ادامه داد: با عضویت شرکت کروز در هیئت مدیره ایران خودرو زمینه فروش گران قطعات خودرو به این شرکت فراهم شده است و اسناد نشان می‌دهد این شرکت میزان ارز کالا‌های ترخیصی به گمرکات را بیشتر از ارز پرداختی اعلام می‌کرد و طبق گزارش سازمان حمایت از مصرف کننده و وزارت صمت حدود ۲۲۰ میلیون دلار گران فروشی شرکت کروز به شرکت‌های خودروساز در طول سال‌های ۹۵ تا ۹۸ مشخص شده است که شرکت‌های خودروسازی در قیمت تمام شده خودرو محاسبه و از مردم دریافت کرده‌اند، در نتیجه ۲۲۰ میلیون دلار از جیب مردم خارج شده است که این موضوع موجب افزایش قیمت خودرو در طول سال‌های گذشته شده است.نماینده دادستان گفت: حسب گزارش معاونت حقوقی سازمان اطلاعات سپاه حد فاصل تاریخ 10/۹/94 تا 17/۱۰/94 درمجموع مبلغ ۱۶ میلیارد و ۲۰۰ میلیون ریال طی ۳۸ تراکنش بانکی از حساب محمد علی پور فطرتی به حساب آقای مسعود احمدی زاده در بانک صادرات از مرتبطین حسین فریدون واریز شده است. استفاده حسین فریدون از حساب‌های مسعود احمدی زاده برای دریافت رشوه و حق حساب از رسول دانیال‌زاده تایید شده است و موجب محکومیت مسعود احمدی‌زاده به اتهام فراهم کردن بزه ارتشاء از طریق دراختیار قراردادن حساب بانکی به حسین فریدون به ۱۵ سال حبس تعزیری شده است. پرونده وجوه دریافتی حسین فریدون و مسعود احمدی‌زاده از شرکت کروز در شعبه بازپرسی در حال رسیدگی است. هم اینک مسعود احمدی زاده در خارج از کشور است.وی بیان کرد: طبق گزارش اطلاعات سپاه ،پرداخت مبلغ ۶ میلیارد ریال در ۲ فقره، ۱۱ میلیارد ریال در یک فقره و یک فقره یک میلیارد ریالی بابت انتخابات مجلس نهم توسط شرکت کروز انجام شده و به تایید حمید کشاورز توچایی رسیده است. طبق ردیابی‌ها مبالغ مذکور به منظور انتخابات به حسین فریدون و مرتبطین او پرداخت شده است.

 **************

 روزنامه وطن امروز**

امارات ناامن خواهد شد

 بیش از 70 مورد بمباران در کمتر از 2 روز در مناطق مختلف یمن از سوی جنگنده‌های ائتلاف سعودی منجر به کشته و زخمی شدن بیش از 300 نفر از شهروندان غیرنظامی یمن شده است؛ اقدامی که از سوی مقامات یمنی به عنوان جنایت جنگی مطرح شده است. بمباران مناطق غیرنظامی نظیر زندان صعده یا ساختمان‌های مخابراتی الحدیده که منجر به شهادت کودکان شده، در حالی است که کارشناسان سازمان ملل چند روز قبل از زندان صعده بازدید کرده بودند. شهر بندری الحدیده نیز مدت‌هاست تحت محاصره شدید نیروهای ائتلاف سعودی است و ادعاها پیرامون تامین تسلیحات یمنی‌ها از این بندر تجاری بارها از سوی مقامات دولتی و نهادهای ناظر تکذیب شده است. در این بین اعلام موضع وزیر خارجه آمریکا و دبیرکل سازمان ملل متحد مبنی بر خودداری 2 طرف از حملات نظامی موجب وهن مبانی حقوق بشر شده است. در شرایطی که پهپادها و موشک‌های یمنی مواضع نظامی ائتلاف را هدف قرار می‌دهد، جنگنده‌های سعودی و امارات تداوم بمباران مناطق غیرنظامی را در دستور کار قرار داده‌اند. در این بین، طنز تلخ سیاست بین‌الملل برگزاری نشست (امروز) فوق‌العاده وزرای خارجه   اتحادیه عرب به منظور بررسی عملیات توفان یمن علیه امارات است!   * افزایش شمار قربانیان بمباران صعده  وزارت بهداشت دولت نجات ملی یمن و سازمان‌های بشردوستانه دیروز کنفرانسی خبری در برابر زندانی در صعده که توسط ائتلاف سعودی هدف قرار گرفت، برگزار کردند. «طه المتوکل» اعلام کرد در حمله به این زندان تا این لحظه 87 نفر کشته و ۲۶۶ نفر زخمی شده‌اند که حال برخی از آنها وخیم است. وی ضمن اعلام آماده‌باش پزشکی در تمام استان‌های یمن تصریح کرد بخش پزشکی یمن در نتیجه حملات 7 ساله ائتلاف سعودی از هم پاشیده و توانایی رسیدگی به این حجم از مجروحان را ندارد. المتوکل در ادامه خواستار بازگشایی فرودگاه صنعا شد و صلیب سرخ و سازمان‌های مربوط را به محکوم کردن این جنایات زشت فراخواند.    * ائتلاف سعودی منکر حمله به زندان صعده شد به ‌رغم گزارش سازمان‌های بین‌المللی درباره جان باختن بیش از 70 نفر در پی حمله ائتلاف سعودی به یک زندان در شمال غرب یمن، سخنگوی ائتلاف منکر این حمله شد. «ترکی المالکی» سخنگوی ائتلاف سعودی صبح دیروز بیانیه‌ای در ارتباط با حمله جنگنده‌های سعودی به زندان صعده (شمال غرب یمن) صادر کرد. بنا بر گزارش خبرگزاری رسمی عربستان سعودی (واس)، ترکی المالکی اظهار داشت ائتلاف گزارش «برخی رسانه‌ها» درباره حمله به یک زندان در استان صعده را دنبال کرده است. به ‌رغم گزارش سازمان‌های بین‌المللی درباره کشته و زخمی شدن ده‌ها نفر در حمله ائتلاف، المالکی مدعی شد گزارش‌ رسانه‌ها درباره حمله ائتلاف به یکی از زندان‌های استان صعده یمن «نادرست است». سخنگوی ائتلاف سعودی در این باره ادعا کرد: «ادعای قربانی شدن زندانیان موجود در زندان و ادعاهای حوثی‌ها نادرست است». این ادعا در حالی مطرح می‌شود که کمیته بین‌المللی صلیب سرخ روز گذشته رسما اعلام کرد در پی حمله به یک زندان یمن بیش از ۱۰۰ نفر کشته و زخمی شده‌اند. نکته قابل توجه اینکه این مقام نظامی پیش از این با انتشار بخشی از یک فیلم مستند درباره حمله آمریکا به عراق در سال 2003 آن را به عنوان فیلم گرفته شده از صنایع موشکی یمنی‌ها معرفی کرده بود. این گاف بزرگ با تمسخر فعالان شبکه‌های اجتماعی و منتقدان سعودی مواجه شد.    * انتقاد از سکوت سازمان ملل در این حادثه بر اساس گزارش شبکه «المسیره»، استاندار صعده نیز در کنفرانس خبری مذکور گفت سازمان ملل و سازمان‌های مربوط مسؤول گزارش کشتار اخیر ائتلاف سعودی در این زندان هستند. وی افزود: زندانیان این زندان قربانی سکوت سازمان ملل و سازمان‌های بین‌المللی شدند. نمایندگان سازمان‌های جامعه مدنی یمن نیز در این کنفرانس اعلام کردند کمیته صلیب سرخ ۳ روز قبل از انجام این جنایت توسط ائتلاف سعودی از زندان مذکور بازدید کرده بود. سازمان ملل مختصات این زندان را به دست ائتلاف رساند تا مورد هدف قرار نگیرد اما ائتلاف سعودی اهمیتی نداد.   

* سخنگوی نیروهای مسلح یمن: شرکت‌های خارجی زودتر امارات را ترک کنند سخنگوی نیروهای مسلح یمن به ‌دنبال حملات وحشیانه ائتلاف سعودی - اماراتی به زندان مرکزی صعده که بیش از 80 کشته و ده‌ها زخمی بر‌ جا گذاشت، گفت امارات کشور ناامنی است و شرکت‌های خارجی این کشور را ترک کنند. سرتیپ یحیی سریع، سخنگوی نیروهای مسلح یمن در بیانیه‌ای علیه ائتلاف سعودی بویژه امارات عربی متحده نوشت: «بعد از جنایاتی که هواپیماهای ائتلاف سعودی، آمریکایی - اماراتی در حق مردم عزیز ما مرتکب شدند، ما به شرکت‌های خارجی در کشور حقیر و کوچک امارات توصیه می‌کنیم این کشور کوچک را ترک کنند، زیرا آنها در کشور کوچک ناامن سرمایه‌گذاری می‌کنند و تا زمانی که حاکمان این کشور کوچک به حملات خود به کشور ما ادامه می‌دهند، ناامن خواهد بود».

***     فرار آمریکایی‌ها به پناهگاه در پی عملیات توفان یمن  پس از حمله موشکی و پهپادی ارتش یمن به ابوظبی، سخنگوی نیروهای سنتکام خبر داد نیروهای آمریکایی به علت حمله احتمالی ارتش یمن به امارات در پناهگاه‌ها مخفی شده بودند. بنا بر گزارش پایگاه خبری شبکه «سی‌ان‌ان»، «ویلیام اوربان» سخنگوی سنتکام گفت نیروهای آمریکایی مستقر در امارات به علت حمله‌ موشکی و پهپادی روز دوشنبه نیروهای صنعا مجبور به پناه گرفتن در پناهگاه‌ها شدند. سخنگوی سنتکام اضافه کرد نیروهای آمریکا در پایگاه هوایی «الظفره» در ابوظبی ساعت ۹:۰۱ شب به وقت محلی حدود ۳۰ دقیقه در وضعیت آماده‌باش بودند. اوربان در ادامه افزود اعلام وضعیت آماده‌باش بنا بر یک تهدید محتمل بوده که در این حالت، خلبان‌ها امکان استفاده از پناهگاه‌ها را داشتند. اوربان می‌گوید تمام امور در وضعیت آماده‌باش «به صورت حرفه‌ای و با نظم» انجام شده است. به گفته او، ساعت ۹:۲۷ دقیقه به خلبان‌ها دستور داده شد تجهیزات محافظتی ظرف 5 دقیقه آماده باشد که این وضعیت به مدت ۲۴ ساعت ادامه یافت. روز دوشنبه هفته گذشته پس از هشدارهای مکرر صنعا به ابوظبی درباره مداخله در امور داخلی یمن و تلاش برای تنش‌زایی در این کشور، رسانه‌های اماراتی خبر دادند نقاطی در این کشور هدف حمله پهپادی قرار گرفته است.

**************

روزنامه شرق**

همتی اپوزیسیون رئیسی می‌شود؟

همتی اپوزیسیون رئیسی می‌شود؟ ‌شرق: فاصله انتقادات عبدالناصر همتی از رئیسی کم و کمتر می‌شود. به نظر می‌رسد او در حال تبدیل‌کردن شمایل خود به یک منتقد جدی دولت فعلی است. این اتفاقی است که پیش‌تر هم برای دیگر رقبای انتخاباتی رخ داده بود. به طور مشخص، سعید جلیلی و باقر قالیباف در دوره‌های گذشته و بعد از باخت در انتخابات 92 و 96 بعد از مدتی در نقش اپوزیسیون دولت روحانی یا حتی دولت در سایه او ظاهر شدند. همتی هم در تازه‌ترین تحرکات خود، نسبت به ابعاد آماری ادعای افزایش 40درصدی ارزش صادرات نفتی واکنش نشان داده و در آخرین مورد هم با اعتراض به اخراج دو استاد دانشگاه، رئیسی و همسرش را مورد پرسش قرار داده است. او در توییتی نوشته است: «تسویه استادان از دانشگاه‌ها به‌ دلایل سیاسی می‌تواند نشانه تصمیم برای درهم‌ریختن ساختار نیروی انسانی کشور باشد. اخراج دکتر محمد فاضلی از دانشگاه بهشتی تأسف‌بار است. امیدوارم آقای رئیسی و همسرشان به‌عنوان عضو کمیته جذب این دانشگاه جلوی این‌گونه اقدامات بایستند». او درباره افزایش صادرات نفتی هم نوشته بود: «خبر افزایش ۴۰درصدی ارزش صادرات نفتی ایران خبری امیدبخش و در جهت کاهش تأثیر تحریم‌های ظالمانه بر بودجه و اقتصاد کشور است». او با ذکر یک پرسش ادامه داد: «قیمت جهانی نفت و فراورده‌های نفتی در سال ۲۰۲۱ نسبت به سال ۲۰۲۰ بیش از ۶۰ درصد افزایش داشته است. سهم دولت سیزدهم در خنثی‌سازی تحریم چقدر بوده است؟».
همین موضع‌گیری او باعث شد تا جواد اوجی، وزیر نفت، به او پاسخ بدهد و در توییتی بنویسد: «ریاست محترم جمهور به‌درستی از افزایش 40‌درصدی میزان صادرات نفت در دولت سیزدهم خبر داده است». او در ادامه «قیمت» را هم بی‌تأثیر ندانست. در واقع اوجی گرچه سخن رئیسی را تأیید کرد، اما سخن همتی را نیز رد نکرد تا آنکه خبرگزاری فارس در حمایت از رئیسی مدعی شد همتی گاف داده است و در گزارشی آورد که با استناد به آمارهای اوپک، صادرات نفت ایران در ژانویه سال جدید میلادی که حدود دی‌ماه شمسی است، نسبت به سال قبل 40 درصد رشد کرده است. با این حساب مقایسه این خبرگزاری نشان می‌دهد افزایش صادرات 40‌درصدی در دولت رئیسی ناشی از افزایش مقدار است. در واقع در دی‌ماه امسال میزان صادرات نفت ایران 40 درصد بالا رفته؛ افزایشی که طبیعتا باید به پای دولت ابراهیم رئیسی نوشته شده باشد.
به هر حال این جدال آماری میان همتی، وزیر نفت و البته رسانه‌های حامی دولت به وجود آمد تا در پی آن توجه رسانه‌ها به اصلی‌ترین رقیب رئیسی جلب شود؛ فردی که بخشی از اصلاح‌طلبان باور داشتند باید به او رأی داد.
البته واکنش همتی به ماجرای اخراج فاضلی در ادامه واکنش‌های چهره‌ها و جریان‌های اصلاح‌طلب یا نزدیک به دولت سابق بود. برای مثال حسام‌الدین آشنا در توییتی چنین آورد: «آیا انصاف و عقلانیت انقلابی اقتضا می‌کند دانشجویان عزیز دانشگاه شهید بهشتی از دانشور نوآور و دغدغه‌مندی مانند دکتر محمد فاضلی محروم شوند. آیا مکاتبه انجمن‌های معتبر علمی کشور با رئیس محترم جمهور و مکاتبه دفتر ایشان با وزیر محترم علوم نباید مورد توجه بیشتر قرار بگیرد؟» یا عباس عبدی نوشت: «اخراج ‎محمد فاضلی اگرچه ناپسند بود و شایسته محکوم‌شدن است، ولی در زمانه‌ای که شبه‌علم چهار‌نعل به سوی ویران‌سازی دانشگاه می‌رود، اخراج او و امثال او جزئی از فرایند گسترده برای تخریب نهاد تولید علم است». انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها هم در بیانیه‌ای حذف دانشگاهیان متعهد مانند دکتر محمد فاضلی را مشمول خسارات جبران‌ناپذیری بر نظام دانایی و دانشگاهی کشور دانسته است.

 

**************************************************************

 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات