صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۳ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۲  ، 
کد خبر : ۳۳۵۷۴۶

هشدار روسیه درباره اقدامات تحریک آمیز آمریکا و ناتو پیرامون اوکراین

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی بصیرت، به عقیده مقامات مسکو اقدامات مخرب آمریکا و دیگر کشورهای عضو ناتو، به خصوص در اوکراین، وضعیت امنیتی روسیه را بطور اصولی دچار تغییر کرده و امنیت ملی این کشور را بشدت تحت تأثیر منفی قرار داده است. پیشنهادات مسکو درباره تضمین‌های امنیتی نیز در همین رابطه مطرح شده تا عواقب خطرناک چنین وضعیتی را کاهش دهد. طرف روسی روی حاکمیت عقل سلیم مقامات غربی برای پاسخ مثبت و اتخاذ تدابیر متقابل و خاص به منظور کاهش تنش حساب می‌کند.

مقامات مسکو امیدوارند که رایزنی‌های انجام شده درباره مسائل امنیتی نتیجه بخش‌ بوده و کار مشترک سازنده با شرکای غربی ادامه پیدا کند. به عقیده آنها، غرب باید بطور یکجانبه از سیاست گسترش ناتو به سمت شرق صرف‌نظر کرده و شکل گیری زیرساختارهای نظامی خود در نزدیکی مرزهای روسیه را متوقف کند و این مسئله از جمله اولویت‌های طرف روسی در مذاکرات با آمریکا و ناتو است.

خبرگزاری «نووستی» در این رابطه گزارش داد، وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرد که ایالات متحده و ناتو با اتهامات بی اساس و واهی کمپینی «مسموم» علیه مسکو به راه انداختند. به عقیده دیپلمات‌های روس، واشنگتن تلاش‌های "واضحی" را با هدف به تاخیر انداختن مباحثات در خصوص پیشنهادات مسکو در زمینه تضمین‌های امنیتی انجام داده است.

وزارت خارجه روسیه یادآور شده است که این بیانیه پاسخی به "بولتن" اخیر منتشر شده از سوی وزارت امور خارجه ایالات متحده درباره سیاست روسیه در قبال اوکراین است.

وزارت امور خارجه روسیه همچنین به تفسیر بیانیه وزارت خارجه انگلیس درباره نقشه ادعایی مسکو در رابطه با اوکراین پرداخته و از همتایان انگلیسی خواسته تا اقدامات تحریک آمیز که تنها منجر به افزایش وخامت اوضاع می شود را متوقف کنند. پیش از این، وزارت خارجه انگلستان مدعی شده بود که رهبران روسیه در حال بررسی گزینه به قدرت رساندن یک دولت وفادار به مسکو در اوکراین هستند.

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه نیز روز شنبه هشدار داد که ایالات متحده و اوکراین ممکن است اقدامات تحریک آمیزی، چه از لحاظ اطلاعاتی و چه اقدامات نظامی، را آماده سازی کنند. وی این مسئله را در واکنش به گزارشات برخی مطبوعات آمریکایی مطرح کرد که اطلاعاتی را در خصوص ادامه افسانه پراکنی درباره "قصد روسیه برای حمله به اوکراین" عنوان کرده است. به عقیده این دیپلمات، چنین گزارشاتی تنها به منظور منحرف کردن اذهان عمومی از واقعیات صورت گرفته است.

زاخارووا همچنین مقاله آژانس خبری بلومبرگ که در آن ادعا شده: شی جین پینگ، رئیس جمهوری چین ظاهراً از ولادیمیر پوتین، همتای روسی خود خواسته است تا "در طول المپیک به اوکراین حمله نکند تا این جشن ورزشی خراب نشود" را یک عملیات اطلاعاتی ضدروسی ارزیابی کرد. وی افزود: "بلومبرگ مدتهاست که دیگر خبرگزاری مستقل نیست و بر اساس اخبار کذب و جعلی، یک عملیات ویژه اطلاعاتی را برای سرویس‌های مربوطه آمریکایی انجام می‌دهد."

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات