صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۴ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۸  ، 
کد خبر : ۳۳۵۷۶۸

نشریه اخبار و تحلیل‌های دوشنبه، ۴ بهمن ماه

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) امروز نیاز جامعه ما به این است که بداند مادری، زنِ خانه بودن و کدبانو بودن یعنی چه؟ فاطمه زهرا با آن شأن و عظمت، یک خانم خانه‌دار است... یکی از شئون و یکی از مشاغل همین عظمت عبارت است از همسر بودن یا مادر بودن و خانه‌داری کردن؛ با این چشم به این مفاهیم نگاه کنیم. (۲۹/۱۲/۱۳۹۵) www.basirat.ir

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼حرف روز            

هیئت تراز انقلاب اسلامی

هم‌زمان با میلاد حضرت فاطمه سلام ا... علیها و روز مادر، جمعی از مداحان اهل‌بیت (ع) به محضر مقام معظم رهبری رسیدند که بیانات ایشان می‌تواند نقشه راه مداحان و هیئات باشد.

وظیفه‌ای که در دستگاه اندیشه‌ای رهبر معظم انقلاب برای مداحان و هیئات مذهبی تعریف شده، هویت‌یابی و تعالی جامعه جهت حرکت به سمت تمدن نوین اسلامی است. طبق این تعریف، هیئت، مرکزی مهم جهت «تبیین مفاهیم و معارف اسلامی و پاسخ به سؤال‌های گوناگون جوانان درباره مسائل اصولی و سبک زندگی است»؛ اما این وظیفه، الزامات و راهکارهایی دارد که باید به آن پرداخته شود. اولین اصل در هویت‌یابی و تعالی جامعه، افزایش معرفت مداحان و متولیان هیئات مذهبی است. قطعاً مداح با سطح معرفتی اندک نمی‌تواند موجب تعمیق ارزش‌ها گردد، بلکه گاه ممکن است مسیری برای انحراف باشد. اگر تعالی جامعه را اصل قرار دهیم، شبهه مطرح این است که آیا استفاده از احساسات و عواطف مذهبی در تضاد با تعمیق آگاهی و معرفت مخاطبین نیست؟ یکی از نکات مهم بیانات دیروز رهبر معظم انقلاب ردیه‌ای بر دوگانه شور و شعور بود؛ رهبری شور و شعور را «مغز و معنا» و «تحرک و پویایی» و لازم و ملزوم یکدیگر تعریف نمودند. بر این اساس، شور و احساسات، پیشران یا کاتالیزور جامعه‌پذیری ارزش‌هاست. تناسب این شور و شعور در مراسمات چگونه باید باشد؟ واقعیت آن است که با اینکه برانگیختگی عواطف و احساسات برای قوام هیئات مذهبی یک الزام است؛ اما تأکید بیش‌ازحد بر غلیان احساسات می‌تواند مانع از رسیدن به نقش اصلی این ساختارها که همان هویت‌یابی و تعالی است، گردد؛ حتی ممکن است با اولویت یابی احساسات، به ضد خودش نیز تبدیل گردد؛ لذا مداحان و هیئات با این تحذیر مواجه شدند که «مراقب باشید، جذب جوانان به هر قیمتی نباشد».

نکته آخر اینکه برپایی مجالس و هیئات مذهبی در طی ۱۴۰۰ سال گذشته نشان داده است که این مجامع تأثیری شگرف در باورپذیری و جامعه‌پذیری فرهنگ اسلامی‌داشته‌اند. آنچه امروز و در حوزه تهاجم فرهنگی اهمیت می‌یابد این است که ما به سمتی حرکت کنیم که هیئات مذهبی و مداحان با استفاده از الگو و سیره اهل‌بیت (ع) بتوانند در حوزه‌های مختلفِ مذهبی، سیاسی، اجتماعی و ... جامعه نقش بی‌بدیل داشته باشند و این نیازمند شکل‌گیری یک هیئت و مداح تراز انقلاب اسلامی است. (نویسنده: یعقوب ربیعی)

▼گزارش روز                

«انصارالله» و تغییر در معادلات منطقه

بعد از حمله پهپادی نیروهای مسلح یمن به امارات، جنگنده‌های ائتلاف سعودی- اماراتی با حمله شبانه به صنعا علیه غیرنظامیان کشتار به راه انداختند. این حملات نشان داد که ائتلاف سعودی از روی استیصال دست به این اقدامات زده است.

گزاره‌های خبری: 1- دیلی میل در گزارشی پیرامون این‌ حمله نوشت: «حملات نیروهای یمنی به امارات، چهره این کشور به‌عنوان "دهکده امن" را در هم شکسته و مرحله جدید خطرناکی را در ارتباط با جنگ یمن رقم زده است». 2- شبکه عبری زبان "کان" نیز در گزارشی با اشاره به حمله اخیر جنبش انصارالله یمن به قلب امارات نوشت؛ «یکی از سناریوهایی که اسرائیلی‌ها نگران آن هستند، حملات پهپادی و موشکی یمن است».

گزاره‌های نهایی: 1- این‌ حمله را می‌توان آغاز تغییر راهبردی جنگ در یمن بر اساس وسعت جغرافیایی و اهداف ژئوپلیتیک دانست. تاکنون امارات خود را به‌عنوان دهکده امن منطقه معرفی می‌کرد و خود را از تبعات و هزینه‌های میدانی جنگ یمن دور نگه می‌داشت؛ اما اکنون کشورهای ائتلاف عربی همگی در معرض حملات آینده یمنی‌ها هستند. 2- در سطح منطقه‌ای، امروزه نیروهای یمنی به یک قدرت برتر آفندی تبدیل شده‌اند. بسیاری از منافع و منابع بازیگران منطقه‌ای می‌تواند در تیررس اهداف آتی آنان باشد. این از یک منظر منجر به افزایش قدرت بازدارندگی انصارالله در معادلات آتی منطقه‌ای می‌شود؛ یعنی هر بازیگری اجازه مشارکت و حمله به یمن را به خود نخواهد داد و از سویی دیگر منجر به کاهش نقش کشورهای ائتلاف در جنگ یمن و خالی شدن بیش‌ازپیش دست سعودی در ائتلاف‌سازی علیه ملت مقاوم یمن خواهد شد. 3- انصارالله در ابعاد مختلفی از توان نظامی، نقش تغییردهنده مناسبات منطقه‌ای و حتی بین‌المللی را دارد. امروزه انصارالله در سه عرصه مهم از حیث توان‌ نظامی دارای قدرت برتر است؛ قدرت پهپادی؛ قدرت موشکی؛ قدرت دریایی که نمود آن در آینده بیشتر مشاهده خواهد شد. بر اساس این‌ مؤلفه‌ها و گزاره‌ها، معادلات جدیدی در منطقه در حال رخ دادن است و در آینده این مؤلفه‌ها تعیین‌کننده جنگ یمن و نظم نوین منطقه‌ای خواهد بود. (نویسنده: محمدرضا فرهادی)

▼خبر ویژه                       

کوشکی: ایران و روسیه به هم نیاز دارند

«دکتر کوشکی» تحلیلگر مسائل سیاسی در خصوص روابط آینده ایران با روسیه، به تحلیل واقع‌بینانه از وضعیت نظام بین‌الملل پرداخته و می‌گوید: «قدرت‌های بزرگ طبیعتاً از تبدیل‌شدن کشورهای منطقه‌ای به قدرت‌های بین‌المللی استقبال نمی‌کنند؛ ایران هم در حال حاضر می‌خواهد به قدرتی در عرصه جهانی تبدیل شود، اما این موضوع به مذاق قدرت‌های بزرگ خوش نمی‌آید و در این موضوع تفاوتی هم بین روسیه و آمریکا نیست. حالا اما شرایط میان ایران و روسیه قدری فرق کرده است. اکنون روسیه با برخوردهای سنگین غرب مواجه شده است و با مسائلی مانند اوکراین و تحریم‌های آمریکا و حتی اروپا مواجه است. در این شرایط میان ایران و روسیه اشتراکاتی پدید آمده است و به‌نوعی دشمن مشترک دارند. همین موضوع دو کشور را به هم نزدیک کرده است. ایران و روسیه به‌نوعی به هم نیاز دارند و می‌توانند مکمل هم عمل کنند. همه این‌ها به معنای اعتماد به روسیه نیست. اصلاً در عرصه بین‌المللی اعتماد معنی ندارد و هر کشوری باید به دنبال منافع ملی خود باشد». این استاد دانشگاه درباره مناسبات ایران و چین نیز اضافه می‌کند: «چین تمایل به برقراری گسترده ارتباط تجاری با همه کشورها دارد و تاکنون به‌صورت گسترده این ارتباط را با ایران پوشش نداده است. چینی‌ها نیاز به خلیج‌فارس دارند و ایران بیشترین ساحل را در خلیج‌فارس دارد. چینی‌ها به نفت و گاز هم نیاز دارند و ارتباط با ایران از این‌ جهت هم برای آن‌ها مناسب است».

▼ اخبار

مرندی در گفتگو با بی‌بی‌سی: آمریکا و اروپا بی‌رحم هستند

دکتر محمد مرندی، مشاور همراه با تیم مذاکره‌کننده ایران در وین، در گفتگو با بی‌بی‌سی انگلیس درباره روند مذاکرات و تعامل ایران با غرب گفت: «فراموش نکنید این غربی‌ها بودند که توافق با ایران را زیر پا گذاشتند. آمریکایی‌ها و غربی‌ها نمی‌توانند تحریم‌هایی را که بعد از سال ۲۰۱۵ اعمال شد، حفظ کنند و نمی‌توانند یک روند راستی آزمایی برای ایران داشته باشند، اما هیچ روند راستی آزمایی برای اقدامات خود نداشته باشند. آمریکایی‌ها در حال تعلل هستند و اروپایی‌ها هم همین‌طور، آن‌ها توافق را ترک کردند و از همان ابتدا آن را نقض کردند. شما این را به‌خوبی من می‌دانید که آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها بی‌رحم هستند. تحریم‌هایی که آن‌ها علیه مردم عادی و کودکان اعمال می‌کنند جنایات علیه بشریت است. اگر ایران به دنبال سلاح اتمی بود، می‌توانست سال‌ها پیش آن را به دست آورد، تنها کشورهایی که فراتر از تهدید رفته‌اند، کشورهای غربی هستند که تلاش کرده‌اند جامعه ایران را از طریق تحریم‌ها خرد کنند. ما آغازگر جنگی نبودیم اما این شما بودید که از صدام حمایت کردید و به او سلاح شیمیایی دادید. آمریکایی‌ها به‌خوبی می‌دانند که اگر به ایران حمله کنند بهای سنگینی پرداخت خواهند کرد. غنی‌سازی بالای 20 درصد اهرم فشار ایران در مقابل آمریکا و اروپایی‌هاست».

رونمایی از کتابی در انگلیس، برگرفته از نامه رهبر انقلاب به جوانان غربی

هم‌زمان با سالگرد انتشار نامه رهبر انقلاب به جوانان در غرب، آیین رونمایی از کتاب «رادنی شکسپیر»، نویسنده انگلیسی با عنوان «پاسخ الگویی نوین» که با الهام از دو نامه رهبر انقلاب خطاب به جوانان غربی نگارش یافته است، در لندن برگزار شد. شکسپیر در معرفی کتاب خود گفت: «این کتاب، روش نوینی برای درک حقیقت ارائه می‌کند. به نظرم ایران اکنون در مرحله‌ای است که می‌تواند انقلابش را به جهانیان عرضه کند، انقلابی که در پی استقلال سیاسی، اقتصادی و فرهنگی است که همان خواست امام خمینی (ره) بود؛ اکنون افرادی همچون من، با الهام از آن انقلاب، اقتصادی مبتنی بر عدالت را برای جهانیان تشریح می‌کنیم. روح حاکم بر این کتاب، دریافت من از دو نامه رهبر ایران خطاب به جوانان غربی در سال ۲۰۱۵، درباره عدالت است». رهبر انقلاب، پس از حادثه شارلی ابدو، طی نامه‌ای، از جوانان اروپایی و آمریکای شمالی خواستند تا درباره اسلام، درست داوری کنند و این دین را بری از تروریسم بدانند.

آرزویی که همتی دارد، اما به دست نمی‌آورد!

پس از شروع به کار دولت سیزدهم، عبدالناصر همتی سعی می‌کند جسته‌وگریخته خودی نشان دهد و با پست و توئیت، خود را منتقد و ارزیاب دولت رئیسی نشان دهد؛ روندی که در روزهای اخیر شدت گرفته است. در همین باره روزنامه شرق در گزارشی پیرامون افزایش تحرکات همتی نوشته است: «فاصله انتقادات عبدالناصر همتی از رئیسی کم و کمتر می‌شود. به نظر می‌رسد او در حال تبدیل کردن شمایل خود به یک منتقد جدی دولت فعلی است. اساساً این تحرکات همتی برای آن باشد که از انزوای سیاسی خود جلوگیری کند». همتی به گمان اشتباه فکر می‌کند می‌تواند به‌عنوان رقیب قبلی رئیسی و اپوزیسیون فعلی در انتخابات بعدی توفیقی کسب کند! این در حالی است که جریان اصلاح‌طلب حامی او در انتخابات نیز امروز برای حرف‌هایش حتی تره هم خورد نمی‌کند. با این میزان وزن سیاسی، او قطعاً نمی‌تواند امیدی به احیای وجهه سیاسی و ایفای نقش جدی در انتخابات آتی داشته باشد.

آیا رباخواری بانک‌ها متوقف می‌شود؟

مدیرکل روابط عمومی بانک مرکزی در صفحه شخصی خود در توییتر نوشت: «پیرو سؤالات مختلف و با عنایت به ممنوعیت قطعی اخذ سود از جرائم دیرکرد تسهیلات و ابلاغ رسمی این موضوع به شبکه بانکی، بانک مرکزی به دنبال تدابیری است که از اجرای کامل این ابلاغیه در شبکه بانکی اطمینان حاصل کند». در سال‌های اخیر مراجع عظام تقلید همواره در دیدارها با مسئولان نظام بانکی دولت قبل خواستار لغو اخذ سود از دیرکرد اقساط وام‌ها می‌شدند که این خواسته ترتیب اثر داده نشد. حال در دولت رئیسی نیز یکی از خواسته‌های مراجع عظام تقلید در دیدار اخیر رئیس‌کل بانک مرکزی، اصلاح این شیوه رباخواری در بانک‌ها است.

اخبار کوتاه

تمسخر امارات و عربستان توسط شبکه انگلیسی/ «صالح الازرق» مجری شبکه لندنی الحوار در واکنش به حمله یمنی‌ها به امارات گفت: «پیمان امارات و اسرائیل سودی برای امارات نداشت؛ آن‌ها با اولین حمله، امارات را تنها گذاشتند. امارات و عربستان میلیاردها دلار اسلحه از جهان خریده‌اند اما از تشخیص پهپادهای انصارالله یمن عاجز مانده‌اند. پهپادها کل سرزمین عربستان را پرواز کرده و به امارات رسیدند اما عربستان قادر به تشخیص آن‌ها نبودند».

ماجرای پیشنهاد سرمایه‌گذاری 50 میلیارد دلاری چین!/ «علاءالدین بروجردی» سفیر اسبق ایران در چین گفت: «شش ماه قبل از انتخاب ترامپ، چینی‌ها برای سرمایه‌گذاری به ایران آمدند ولی دولت روحانی آن‌ها را دست‌خالی بازگرداند. چینی‌ها به خاطر ما ۱۵ درصد پیش‌پرداخت را هم حذف کردند؛ اما آخوندی اجازه عقد قرارداد فاینانس را نداد. آخوندی ۲۰ روز هیئت عالی‌رتبه چینی را معطل کرد تا اینکه آن‌ها در آخر خسته شدند و به چین برگشتند»

وزیر صمت: قول می‌دهم دوساله خودروسازی را متحول کنم/ «فاطمی‌امین» گفت: «حدود ۴۰ درصد سهام سایپا متعلق به زیرمجموعه‌هایش است؛ یعنی خودروساز به‌جای اینکه منابعش را وارد تولید کند، رفته سهام خودش را خریده و چون نقدینگی برایش نمانده، مجبور شده وام بگیرد و همین باعثِ گرانی خودرو شده است. تقریباً ۹ میلیون تومان از قیمت هر خودروی سایپا مربوط به این موضوع است. ما برای این صنعت برنامه دوساله داریم و یکی از پروژه‌های ما اصلاح این سهامداری است. من قول می‌دهم که خودروسازی ظرف ۲ سال متحول شود».

مشت خالی بودجه ۱۴۰۱ برای حمایت از فرزندآوری/ بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۱ نشان می‌دهد بخش عمده‌ای از احکامی که در قانون سال قبل دیده شده بود؛ ازجمله وام قرض‌الحسنه تولد فرزند، وام خرید، ودیعه و ساخت مسکن برای خانواده‌های دارای ۳ فرزند و بیشتر در این لایحه دیده نشده! در بودجه ۱۴۰۱ اعتبار پیش‌بینی‌شده برای موضوع حمایت از درمان ناباروری ۶۶ درصد رشد منفی داشته است! از سوی دیگر در قانون بودجه سال قبل برای موضوع بیمه مادران باردار فاقد بیمه و فرزندان خردسال آن‌ها ۷۰۰ میلیارد تومان پیش‌بینی شده بود که در لایحه بودجه ۱۴۰۱ این مسئله دیده نشده است!

اصرار مجلس بر طرح واردات خودرو/ نمایندگان در جریان بررسی ایرادات شورای نگهبان به ماده ۴ طرح ساماندهی صنعت خودرو که درباره واردات خودرو در قبال صادرات قطعات بود با ۱۶۶ رأی موافق، بر مصوبه قبلی خود اصرار کرده و طرح مذکور برای تعیین تکلیف نهایی به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارسال شد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات