صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۷ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۸:۱۳  ، 
کد خبر : ۳۳۵۸۰۹

اخبار ویژه روزنامه‌های ۷ بهمن

روزنامه کیهان**

وال‌استریت ژورنال: صادرات نفت ایران 40 درصد افزایش یافت
گسترش توافقات و قراردادهای کشورهای دیگر در چند ماه اخیر، به ایران کمک می‌کند تا تحریم‌ها را دور بزند.
روزنامه وال‌استریت ژورنال با تأکید بر اهمیت توافقات چند ماه اخیر، در عبور ایران از تحریم‌ها نوشت: مدتی است مذاکرات بین ایران و قدرت‌های جهانی بر سر احیای توافق هسته‌‌‌ای سال ۲۰۱۵ ادامه دارد و همزمان، تهران تلاش می‌‌‌کند بر گستره روابط خود با چین، روسیه و دیگر کشورها بیفزاید و این اقدام با هدف دور زدن تحریم‌های آمریکا انجام می‌شود.
اخیراً وزیر خارجه ایران با همتای چینی خود درباره به اجرا گذاشتن توافق همکاری گسترده اقتصادی و امنیتی بین دو کشور که اوایل سال پیش در تهران به امضا رسید گفت‌وگو کرد.
پس از آنکه ترامپ در سال ۲۰۱۸ از توافق هسته‌ای خارج شد و تحریم‌های سختگیرانه علیه ایران اعمال کرد، چین به عاملی برای مهار تحریم‌ها تبدیل شد. سال پیش چین به طور متوسط روزانه ۵۹۰‌هزار بشکه نفت از ایران وارد کرد و این بالاترین میزان از زمانی است که تحریم‌های آمریکا بار دیگر بر ایران اعمال شده است.
همچنین با سفر رئیس‌جمهور ایران به روسیه، انتظار می‌‌‌رود توافقنامه‌‌‌
۲۰ ساله برای همکاری‌های تجاری و نظامی عملی شود.
سال گذشته چند ماه مذاکره بر سر احیای توافق هسته‌‌‌ای به نتیجه نرسید و از چند هفته پیش دور جدید مذاکرات آغاز شده است. هدف این مذاکرات رسیدن به راه‌حل بر سر احیای توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ است.
بنا به گفته دیپلمات‌های غربی، تیم جدید مذاکره‌کننده ایران بر شرایطی که با تحقق آنها ایران به توافق هسته‌‌‌ای بازخواهد گشت افزوده است. به گفته این دیپلمات‌‌‌ها، در حالی که توانمندی‌‌‌های هسته‌‌‌ای ایران در حال افزایش است، مذاکرات صرفا بر سر مسائل اصلی که در دوره قبل مذاکرات مطرح بود در جریان است.
نکته دیگر این است که ایران در حال انعقاد قرارداد با چند کشور آسیایی و غیر‌آسیایی برای سوآپ نفت و گاز خود با کالاهایی است که به آنها نیاز دارد و مقامات ایران می‌‌‌گویند اجرا شدن این قراردادها به این کشور کمک می‌کند تحریم‌های آمریکا را دور بزند. اخیرا ایران با سریلانکا به توافقی رسید که طبق آن، این کشور آسیایی پول نفت دریافت شده از ایران را با تحویل چای و برخی دیگر کالاها تسویه می‌کند. دو ماه پیش ایران با پاکستان به توافقی مشابه رسید که طبق آن پاکستان در ازای گازی که از ایران دریافت می‌‌‌کند برنج به این کشور تحویل می‌‌‌دهد. مقامات ایران همچنین گفته‌‌‌اند با شرکت‌های ترکیه‌ای به توافق رسیده‌اند تا در ازای صادرات نفت و گاز به ترکیه، این شرکت‌ها در ایران مسکن بسازند.
رئیسی، برخلاف روحانی که دولت‌اش مایل بود زمینه سرمایه‌گذاری کشورهای غربی در ایران را فراهم کند گفته است که تمایل دارد با کشورهای غیر‌غربی رابطه برقرار کند و به کشورهایی نظیر چین و روسیه به عنوان شرکای بلندمدت برای فروش نفت و خرید سلاح نگاه می‌کند.
به نظر می‌رسد تلاش‌های اخیر ایران سبب شده درآمد ارزی بیشتری به این کشور وارد شود.
بنا به گزارش ارائه شده از سوی گمرک ایران، در ۸ ماه منتهی به ماه نوامبر ارزش کالاهایی که از مرزهای این کشور عبور کرده به ۳۳‌میلیارد دلار رسیده که رشد ۴۵‌درصدی را نسبت به مدت مشابه سال قبل نشان می‌‌‌دهد. یکی از سخنگوهای وزارت خارجه آمریکا بدون آنکه درباره توافق‌های تجاری اخیر ایران نظر بدهد گفت: «آمریکا در حال اعمال تحریم علیه این کشور است. ما قطعا با تلاش‌‌‌هایی که برای دور زدن تحریم‌ها انجام می‌شود مقابله خواهیم کرد.»
موضوع بعدی این است که با توجه به رشد قیمت جهانی نفت، چین در حال افزودن بر واردات نفت ارزان ایران است. چند روز پیش آقای رئیسی گفت صادرات نفت ایران از ماه آگوست یعنی زمانی که او به ریاست جمهوری رسیده ۴۰‌درصد افزایش یافته و این رشد با تخمین‌های منابع مستقل سازگار است.

خاک بر سری اروپا و طلبکاری سایت حق‌العمل کار
«در حالی که اصولگرایان، دولت ایران را از صادرات گاز به اروپا و رقابت با روس‌ها بازداشته و می‌دارند؛ آمریکا با قطر برای تامین گاز اروپا و جایگزینی آن با روسیه وارد مذاکرات جدی شد»!
این تحلیل، شاهکار «انتخاب» است. سایت کاسبکار و غربگرا می‌نویسد: «درحالیکه رسانه‌های اصولگرا از لزوم کنار کشیدن ایران از رقابت با روسیه و عدم توانایی ایران در صادرات گاز به اروپا سخن می‌گویند، آمریکا در حال مذاکره با قطر است تا در صورت قطع صادرات گاز روسیه به اروپا، گاز اروپا از طریق منابع این کشور تامین شود.
ایالات متحده در حال مذاکره با قطر و سایر صادرکنندگان بزرگ گاز است تا اقدامات اضطراری را در صورت اختلال در عرضه گاز به اروپا با توجه به حمله احتمالی روسیه به اوکراین برنامه‌ریزی کند.
این ماجرا نگرانی‌ها را افزایش داده است که درگیری روسیه با اوکراین ممکن است به عرضه گاز ضربه بزند، آن هم در زمانی که اروپا با قیمت‌های بی‌سابقه مواجه است. با این حال، مقامات هشدار دادند که هیچ «عصای جادویی» برای حل کمبود احتمالی گاز قاره اروپا که در حال حاضر در چنگال بحران انرژی است وجود ندارد.
فاتح بیرول، رئیس‌آژانس بین‌المللی انرژی، هفته گذشته گفت که روسیه در زمان تشدید تنش‌های ژئوپلیتیکی، عرضه گاز به اروپا را متوقف می‌کند.
این نگرانی وجود دارد که درگیری می‌تواند منجر به کاهش بیشتر عرضه گاز به اروپا شود که با افزایش قیمت گاز با بحران رو به رشد هزینه زندگی مواجه است.
این در حالی است که رسانه‌های اصولگرای حامی دولت سیزدهم می‌گویند ایران نباید با روسیه بر سر صادرات گاز به اروپا رقابت کند و معتقدند تهران باید خود را از این موضوع کنار بکشد».
سایت غربگرا توضیح نداده چرا در دولت سابق که اتفاقا همه اهتمام دیپلماتیک به گسترش روابط سیاسی با غرب بود، موضوع صادرات گاز جدی نشد؟ آیا غیر از این است که اروپا زیر یوغ آمریکا قرار داشت و فاقد اراده مستقل برای تامین منافع خود بود؟! آیا به جز واردات از اروپا برنامه دیگری هم در میان بود؟
جالب اینکه در دهه گذشته تقریبا هر سال در فصل زمستان، اختلاف میان اروپا و روسیه به دلایل مختلف و از جمله گاز شدت پیدا می‌کرده و طبیعتا اگر باید کاری برای صادرات گاز به اروپا می‌شده و نشده، باید دولت روحانی پاسخگوی آن باشد.
آقای روحانی مهر ماه 93، در گفت‌وگو با شبکه راشا ۲۴ روسیه اعلام کرد: در صورت تصمیم روسیه برای کاهش یا قطع صادرات گاز به اروپا، ایران به دلایل مختلف، در کوتاه مدت نمی‌تواند گاز اروپا را تأمین کند.
اما همه ماجرا این نیست و اتفاقا مسئله اصلی به مسلوب الاختیار بودن اروپایی‌ها از یک طرف و همراهی با خباثت‌های ضدایرانی آمریکا از طرف دیگر بر می‌گردد. اروپا با واردات گاز از ایران می‌توانست به تجارت خود تنوع ببخشد، اما نه تنها این کار را نکرد، بلکه واردات نفت از ایران را متوقف کرد و نخواست مانند چین، با ایران تجارت کند.
اتحادیه اروپا و تروئیکای، هنگامی که دولت آمریکا تعهدات برجامی را زیر پا گذاشت، با رفتار خصمانه ترامپ و بایدن برای ایراد فشار حداکثری به زانو درآوردن ملت ایران همراهی کردند. آنها به تعبیر آقای ظریف، 11 تعهد در برجام داشتند؛ اما دو سال با امروز و فردا کردن، دولت روحانی را سر دواندند و آخر سر هم با ادعای اینکه نمی‌توانند به تعهدات خود عمل کنند، وعده راه‌اندازی کانال‌های مبادلات تجاری موسوم به SPV و سپس اینستکس را دادند. آنها ابتدا مدعی شدند نفت ایران را می‌خرند و کالا تهاتر می‌کنند. سپس جا زدند و گفتند حاضرند در ازای پول نفت فروخته شده ایران به دیگر کشورها، غذا و دارو بفروشد، اما همان وعده مضحک و مبتذل را هم عملی نکردند تا ثابت کنند نه می‌خواهند و نه می‌توانند تجارت مستقل از اراده آمریکا با ایران داشته باشند و از منافع این تجارت
بهره بگیرند!

صنعت پهپادی ایران چهره خاورمیانه را تغییر می‌دهد
شبکه تلویزیونی الجزیره می‌گوید: صنعت پهپادی ایران، چهره خاورمیانه را تغییر خواهد داد. شبکه الجزیره در گزارش خود اعلام کرد: اولین پهپاد در ایران به نام «قدس مهاجر» توسط شرکت صنایع فضایی قدس جهت انجام عملیات تجسس و شناسایی در جنگ ساخته شد و بدین ‌ترتیب نسل مهم‌ترین پهپادهای ایرانی موسوم به «مهاجر» شکل گرفت که با یک موتور کار می‌کرد و دارای یک دوربین ساده بود و برد آن بیشتر از چند کیلومتر نبود که توسط یک بی‌سیم ساده هدایت می‌شد و به همین دلیل در هنگام مواجه شدن با کمترین پارازیت به آسانی سرنگون می‌شد.
مهاجر علی‌رغم ساختار ساده آن برای ایرانیان یک نقطه تحول واقعی در جهان پهپادها به شمار می‌رفت که از ابتدا تا انتهای جنگ آن را به‌کار بردند و به‌دنبال آن «مهاجر ۲» از راه رسید و ایرانیان ۲۰۰ فروند از آن ساختند و نمونه انتحاری آن را تولید کرده و نام «رعد ۸۵» بر آن نهادند و چندین دستگاه از این پهپادها را به ونزوئلا فروخت که معامله بسیار پرسودی برای ایران بود.
«مهاجر ۳» به خدمت گرفته نشد و پیشبرد آن با شکست مواجه شد و به‌دنبال آن «مهاجر ۴» و نوع پیشرفته‌تر آن یعنی «مهاجرB۴» از راه رسید و حزب‌الله لبنان و سپاه پاسداران انقلاب از آن استفاده کردند .ایرانی‌ها پس از آن مدل «مهاجر N۲» را ساختند که از مهاجر ۲ قوی‌تر و مدرن‌تر بود و همزمان می‌توانست تصاویر گرفته شده را به مرکز ارسال نماید.
مهاجر ۵ در میان نبود تا آنکه نمونه پیشرفته‌تر این مدل یعنی «مهاجر ۶» از راه رسید و از سه سال پیش به کار گرفته شد. سپاه هم‌اکنون از این پهپاد‌ها برخوردار است که از اکثر سامانه‌های دفاع هوایی کوتاه‌برد برتر است. تهران شماری از این مدل را به کاراکاس فروخت و گروه‌های مورد حمایت ایران در منطقه به‌ویژه الحشد‌الشعبی در عراق آن را به‌کار گرفتند.
هر چند بخش عمده ناوگان ایران در ابتدا در مقایسه با هواپیماهای آمریکا اسباب‌بازی به‌نظر می‌رسند اما تهران به‌طور کاملاً جدی به برنامه خود ادامه داد. پیشرفت برنامه پهپادی ایران هم اکنون حد و مرز نمی‌شناسد و به هر جا که تهران بخواهد نفوذش را گسترش بخشد، پیش می‌رود. در همین رابطه حوثی‌ها در یمن جزو مهم‌ترین کاربران هواپیماهای ایرانی در منطقه به شمار می‌روند. آنان با استفاده از پهپادهای «قاصف ۱ و ۲» تاکنون بارها شهرهای جنوب عربستان و تاسیسات آرامکو در بقیق و خریص را با ۲۵ پهپاد ایرانی مورد حمله قرار دادند.
حزب‌الله و دولت سوریه و برخی از گروه‌های عراقی هوادار ایران از پهپادهای یاد شده استفاده می‌کنند هر چند ایران همواره دست داشتن در حملات شکل گرفته در خاورمیانه را تکذیب کرده، اما این مانع از آن نشده تا آمریکا برخی از مسئولان مهم برنامه پهپادی را مورد تحریم قرار دهد. البته این تحریم‌ها تا کنون نتوانسته برنامه جاه‌طلبانه ایران را متوقف کند زیرا ساخت هواپیماهای بدون سرنشین توسط ایران به‌طور کلی بر خرید قطعات موردنیاز به معرض فروش گذاشته شده در اینترنت مبتنی است و بدین ‌ترتیب خرید و فروش به‌سادگی صورت می‌گیرد.
گزارش محرمانه دولت انگلیس حاکی است که ایران توسط شبکه‌ای از شرکت‌های تجاری در سراسر جهان قطعات موردنیاز جهت ساخت پهپادها را در اختیار حوثی‌ها قرار داده است. اکثر این شرکت‌ها در رادار تحریم‌های آمریکا و اروپا قرار ندارند. ایران با موفقیت فناوری‌های یاد شده را بازسازی می‌کند و به‌طور کامل نمی‌توان مانع از فروش آنها شد.
هیچ‌کس نمی‌تواند واقعیت پیشرفت برنامه پهپادی ایران را انکار نماید زیرا توانسته گام‌های بسیار بلندی به پیش بردارد. این سرمایه‌گذاری واقعی ادامه‌دار به تهران این امکان را می‌دهد تا با در دست داشتن گزینه‌های بسیاری رقبای منطقه‌ای خود را با سرعت در هم کوبد، بدون آنکه متحمل مجازات‌های سنگین شود. ایرانیان علی‌رغم قرار داشتن در محاصره اقتصادی شدید، برنامه پهپادی خود را تقریبا از هیچ ساختند تا در تغییر معادلات قدرت در منطقه و جهان
نقش ایفا کنند.

وقتی متهم ریزش بورس دوباره حاشیه‌‌سازی می‌کند
یک روزنامه اقتصادی اصلاح‌طلب، عبدالناصر همتی را که این روزها از موضع رد گم کنی و طلبکاری حرف می‌زند، به عنوان یکی از متهمان سقوط بورس معرفی کرد.
روزنامه تعادل از قول یک کارشناس و تحلیلگر بازارسهام، به سخنان عبدالناصر همتی (رئیس‌سابق بانک مرکزی) پرداخت و نوشت: در چند روز گذشته رئیس‌جمهوری از افزایش درآمد ارزی کشور خبر داد که به دنبال آن همتی کلیپی را منتشر و اعلام کرد که این افزایش تحت تأثیر تغییرات ایجاد شده در کامودیتی‌ها یا نرخ جهانی صورت گرفته است.در شرایطی که کشور و مردم نیازمند آرامش روحی هستند، چه ضرورتی دارد که عبدالناصر همتی اقدام به مطرح کردن چنین صحبت‌هایی کند و باعث ایجاد حاشیه در بین افکار عمومی‌شود، آیا انتشار کلیپ‌های وی به وضعیت معیشتی مردم کمک خواهد کرد؟ دوران فعالیت انتخاباتی تمام‌شده و میزان اقبال مردم نیز به همتی در پای صندوق‌های رأی
مشخص شد.
شاهین چراغی به نیاز بخش خصوصی و مردم به آرامش در حوزه سیاسی و اقتصادی اشاره کرد و گفت: اگر قرار باشد انتقاداتی به عملکرد مسئولان دولتی صورت بگیرد، بهتر است در ابتدا عملکرد همتی در دولت دوازدهم مورد توجه باشد و ایرادات فعالیت‌های وی ارزیابی شود؛ چراکه وی هیچ‌گاه به توصیه‌های کارشناسی بخش خصوصی توجه نمی‌کرد. در زمانی که در شورای عالی بورس حضور داشتم، شاپور محمدی به عنوان رئیس‌سازمان بورس و اوراق بهادار تلاش زیادی کرد تا سهام پالایشگاه‌ها و بانک‌ها هر چه زودتر و قبل از افزایش شاخص بورس با قیمت منطقی و در قالب صندوق‌ها به مردم عرضه شود اما به‌جز وزیر اقتصاد، بدنه اقتصادی دولت و وزیر وقت نفت مخالف اصلی آن بودند. شاپور محمدی در آن زمان به‌شدت پیگیر افزایش سهام شناور شرکت‌های بورسی بود که با مخالف جدی همتی در شورای بورس مواجه شد و در آن زمان نیز رئیس‌جمهور به نظرات همتی بیش از سایر افراد در بدنه اقتصادی دولت
توجه می‌کرد.
اگر شناور‌سازی سهام در بورس تهران به‌خصوص در سهام زیرمجموعه وزارت رفاه یا بانک سپه در سنگ‌آهن، فولاد و بانک ملی و... به‌موقع انجام می‌شد شاید شاهد افزایش شتابان شاخص بورس نبودیم. بانک مرکزی با بخشی‌نگری در اقتصاد کشور و عدم همراهی با وزیر اقتصاد و رئیس‌سازمان بورس وقت همه تلاش خود را کرد که آوار نقدینگی و نابسامانی پولی کشور را به صورت هدفمند به سمت بازار سرمایه هدایت و از افزایش قیمت ارز به هر طریقی جلوگیری کند. همتی در ابتدای سال ۹۹ به واسطه کاهش شدید و غیرواقعی کردن نرخ بهره بانکی باعث شد تا حجم نقدینگی بیشتری به سمت بورس هجوم آورد و زمینه افزایش شتابان شاخص بورس فراهم شود.

**************

روزنامه خراسان**

واریز سود سهام عدالت تا پایان سال
فارس - معاون امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت:‌ بر اساس پیگیری کارگروه سهام عدالت،‌ سود سهام عدالت مربوط به عملکرد سال 99 تا پایان امسال برای مشمولان پرداخت می‌شود.
 
شرکت‌های ژاپنی آماده بازگشت به ایران
ایسنا - نماینده آژانس توسعه تجارت ژاپن در ایران می‌گوید شرکت‌های ژاپنی در طول این سال‌ها اطلاعات کاملی از ظرفیت‌های اقتصاد ایران جمع آوری کرده‌اند و آماده حضور در این عرصه هستند.
 
زیان بانک آینده 81 هزارمیلیاردی شد
مهر - مطابق با مستندات منتشر شده از سوی سازمان بورس، زیان انباشته بانک آینده برای عملکرد منتهی به پایان شهریور ۱۴۰۰ به ۸۱ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان رسیده است.
 
انتقاد ستاد مبارزه با قاچاق از عملکرد گمرک در رجیستری
مهر - به نظر می رسد وعده وزیر اقتصاد برای حل شدن مشکل رجیستری تلفن های همراه با همراهی نکردن گمرک مواجه شده و بر اساس نامه ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز به وزیر اقتصاد، گمرک درخصوص دستورات وزیر اقتصاد برای اصلاح روند رجیستری گوشی های تلفن همراه اقدامی انجام نداده است.
 
نیاز ۱۶۰ میلیارد دلاری صنعت نفت ایران به سرمایه گذاری 
مدیر عامل شرکت ملی نفت با اشاره به نیاز ۱۶۰ میلیارد دلاری صنعت نفت برای طرح‌های توسعه‌ای گفت: اگر صنعت نفت و بازار سرمایه کشور کنار هم قرار گیرند، می‌توانند جهش سرمایه‌گذاری را رقم بزنند.به گزارش مهر، خجسته‌مهر در نخستین نشست هم‌اندیشی شرکت ملی نفت ایران و فعالان بازار پول و سرمایه با بیان این که الگوهای قراردادی ما پاسخ گوی علاقه‌مندی و جذب سرمایه نبوده است، تصریح کرد: اکوسیستم اقتصاد کشور حاکی از وفور نقدینگی در داخل است و با وجود این منابع و نیاز شدید به سرمایه‌گذاری در نفت و گاز اما این منابع در دسترس نیست و این موضوع تناقض در نقدینگی اقتصاد کشور است، به‌طوری که این شرایط اقتصاد نفت را به شدت تحت تأثیر قرار داده است.وی با اشاره به نیاز صنعت نفت به ۱۶۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری گفت: اگر بخواهیم تولید نفت خام را به ۵ میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه در روز برسانیم تقریباً به ۹۰ میلیارد دلار منابع مالی نیاز داریم و اگر بخواهیم ظرفیت تولید روزانه گاز را از یک میلیارد متر مکعب به یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون متر مکعب متناسب با نیاز کشور تا سال ۱۴۰۴ برسانیم، باید ۷۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری کنیم.

*************

روزنامه جوان**

روند صعودی صادرات نفت ایران از فصل دوم سال ۱۳۹۹ (زمان ریاست‌جمهوری ترامپ) آغاز شده و با توجه به ثمردهی تلاش دولت سیزدهم در جهت خنثی‌سازی تحریم‌ها این رشد مثبت در ادامه سال نیز تداوم خواهد یافت.
به گزارش فارس، چندی پیش سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور اعلام کرد که صادرات نفت ایران در دولت سیزدهم افزایش قابل ملاحظه‌ای یافته و ۴۰ درصد نسبت به دولت قبل افزایش داشته است. در این بین برخی منتقدان دولت معتقد بودند افزایش صادرات نفت ایران، نه به خاطر اقدامات ضدتحریمی دولت سیزدهم، بلکه به دلیل تغییر دولت امریکا و رفتن ترامپ از کاخ سفید بوده است. در پاسخ به این نکته باید توجه داشت که اتفاقاً روند صعودی افزایش صادرات نفت ایران از دوران ترامپ و به صورت خفیف آغاز شد و این موضوع در دولت سیزدهم شدت بیشتری گرفت. همچنین دولت بایدن تاکنون نه‌تن‌ها از هیچ اقدامی برای کاهش فشار تحریم‌ها فروگذاری نکرده، بلکه با تهدید‌های علنی به دولت چین نیز سعی کرده است مانع از فروش نفت ایران شود. در این بین بررسی کارشناسان نشان می‌دهد که افزایش صادرات نفت ایران تحت تأثیر تضعیف و از کارکرد افتادن نظام تحریم‌ها از تابستان سال گذشته رخ داده است که با روی کار آمدن دولت سیزدهم و تنظیم روابط دیپلماتیک با کشور‌های بلوک شرق، به خصوص چین، روند سست شدن تحریم‌ها شدت بیشتری گرفته است. در این راستا مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی با عنوان «تحلیل بخش حقیقی اقتصاد ایران عملکرد شش ماهه اول و برآورد رشد اقتصادی سال ۱۴۰۰» درباره رشد صادرات نفت ایران عنوان کرده است:
«بر اساس اعلام بانک مرکزی، بخش نفت و گاز ایران در سال ۱۳۹۹ حدود ۷/۸ درصد رشد اقتصادی داشته است. مرکز آمار ایران نیز رشد بخش استخراج نفت و گاز طبیعی را در این سال ۶/۵ درصد اعلام کرده است. همچنین این دو نهاد رشد این بخش را در سه ماهه اول سال جاری ۳/۲۳ و ۵/۲۷ درصد بیان کرده‌اند.
دلیل رشد مثبت بخش نفت و در نتیجه رشد قابل توجه صادرات نفت خام و میعانات گازی، از یک‌سو گسترش واکسیناسیون جهانی برای مقابله با ویروس کرونا (و افزایش تقاضای جهانی نفت خام) و از سوی دیگر ثمردهی تلاش‌ها در جهت خنثی‌سازی تحریم‌های صادرات نفت بوده است. همانطور که در نمودار یک مشاهده می‌شود، ارزش افزوده این بخش در سال ۱۳۹۵ به سطح ارزش افزوده آن در سال ۱۳۹۰ رسیده که می‌تواند به معنای تکمیل ظرفیت‌های خالی تولید این بخش تفسیر شود. در سال ۱۳۹۹ نیز شاهد روند صعودی ارزش افزوده بخش نفت و گاز به خصوص در دو فصل پایانی سال هستیم، ولی مقایسه با سال ۱۳۹۵ نشانگر وجود ظرفیت خالی قابل توجه در این بخش است.
همچنین افت تولید بخش نفت در سال‌های ۱۳۹۷ و ۱۳۹۸ قابل توجه بوده است، با توجه به تحریم‌های امریکا و تبعیت بخشی از خریداران نفت ایران از آن، رشد منفی بخش نفت مورد انتظار بوده است. روند صعودی رشد بخش نفت از فصل دوم سال ۱۳۹۹ (زمان ریاست‌جمهوری ترامپ) آغاز شده و با توجه به شواهد آماری از گزارش ماهیانه اوپک به نظر می‌رسد رشد مثبت این بخش در ادامه سال تداوم یابد.
تولید نفت ایران در فصول دو و سه سال ۲۰۲۱ (بهار و تابستان ۱۴۰۰) به ترتیب حدود ۴۴/۲ و ۴۹/۲ میلیون بشکه در روز بوده است که با در نظر گرفتن مصرف حدود ۷/۱ میلیون بشکه‌ای روزانه نفت خام در داخل به معنای صادرات ۷۷۰ و ۸۲۰ هزار بشکه‌ای روزانه نفت خام در این فصول است. بررسی‌های مرکز پژوهش‌های مجلس نشان می‌دهد روند صادرات نفت ایران صعودی بوده و برای سال ۱۴۰۰ انتظار رشد ۵/۱۹ درصدی در بخش نفت و گاز وجود خواهد داشت.»

پیوند تروریستی حرکه‌النضال و منافقین

گروهک تروریستی حرکه‌النضال با تمام گروهک‌های تروریستی مخالف نظام به‌خصوص گروهک منافقین ارتباط برقرار کرده‌است
در دومین دادگاه سرکرده گروهک تروریستی حرکه‌النضال، به ارتباط این گروه با دیگر دشمنان نظام پرداخته شد. این گروهک تروریستی ارتباط گسترده‌ای با گروهک منافقین، جیش‌العدل و رژیم صهیونیستی دارد و از حمایت‌های مالی عربستان هم برخوردار است. برخی از اعضای حرکه‌النضال هم از سوی گروه‌های تروریستی در سوریه آموزش دیده‌اند. بمب‌گذاری در فرماندهی بسیج خوزستان، ترور امام جمعه خوزستان، حمله به وزارت دادگستری و وزارت کشاورزی هم از برنامه‌های این گروهک بود که با دستگیری سرکرده آن‌ها ناکام ماند.

جلسه دوم رسیدگی به پرونده سرکرده گروهک تروریستی حرکه‌النضال، دیروز در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی افشاری برگزار شد.
۳ بمب در ۳۰ دقیقه
در ابتدای دادگاه نماینده دادستان در جایگاه قرار گرفت و گفت: حبیب فرج‌الله چعب به افساد فی‌الارض از طریق تشکیل، اداره و سرکردگی گروهکی به نام «حرکه‌النضال العربی لتحریرالاحواز» متهم است. طراحی، اجرای عملیات تروریستی و تخریب اموال عمومی از فعالیت‌های این گروهک است. متهم در جلسات بازجویی هم به تشکیل گروهک تروریستی حرکه‌النضال که با تلاش شبانه‌روزی و جذب ۲۵ نفر از عناصر تندرو اقدام به بمب‌گذاری می‌کردند، اقرار کرده‌است. امین وزیری افزود: متهم اقرار کرده که در سال ۱۳۸۴ اقدامات تروریستی خود را در فرمانداری اهواز و سازمان برنامه و بودجه انجام داده‌است. همچنین طی فاصله زمانی ۱۰ تا ۱۰ و ۳۰ دقیقه هر ۱۰ دقیقه یک‌بار یک بمب منفجر می‌شده‌است و به شهادت تعداد زیادی از هموطنان ما منجر شده‌است. وی با فرار از ایران و استقرار در اروپا اقدام به بازسازی گروهک تروریستی خود کرده‌است.
وی افزود: بعد از دستگیری حبیب نبگان به عنوان نفر اول گروهک به اتهام جاسوسی برای عربستان سعودی از سوی سرویس جاسوسی دانمارک، حبیب فرج‌الله چعب به عنوان سرکرده گروهک تروریستی حرکه‌النضال منسوب می‌شود. از کشور‌های بلژیک و دانمارک می‌خواهیم در راستای کنوانسیون ژنو عمل کرده و دیگر افراد این گروهک را به جمهوری اسلامی تحویل دهند.

عهد اخوت با منافقین
نماینده دادستان گفت: گروهک تروریستی حرکه‌النضال با گروهک تروریستی منافقین هم عهد اخوت بسته و با آن‌ها هم‌پیمان هستند. کنفرانس امریکا هم با هدف نزدیک کردن اهداف تمام تشکیلات گروه‌های تروریستی داخل و خارج کشور با گروهک تروریستی منافقین برگزار شد.
وی در ادامه با نشان دادن تصویری از عادل‌الجبیر، وزیر خارجه عربستان در این کنفرانس گفت: اهمیت این کنفرانس تا آنجایی بود که کشور عربستان وزیر خارجه کشورش را به آنجا فرستاده‌بود، هر چند این کنفرانس سرانجام قابل‌توجهی نداشت.
نماینده دادستان ضمن اشاره به فعالیت‌های تجاری گروهک حرکه‌النضال و همدستی آن‌ها با کشور عربستان گفت: این گروهک جلسات متعددی را با دولت عربستان و سرویس اطلاعاتی این کشور داشته‌است. طبق اظهارات متهم در سال ۹۸ ارتباط‌گیری تشکیلات با کشور عربستان آغاز شده و تا کنون ادامه دارد. سیل همه‌جانبه کمک‌های عربستان به این گروهک ادامه دارد. مثلاً به یکی از اعضای ارشد این تشکیلات به نام فرید حمید از سوی سرویس اطلاعاتی عربستان ماهانه ۲۰ هزار دلار پرداخت می‌شود.
وزیری اضافه کرد: کل هزینه‌های هنگفت ده‌ها میلیون دلاری این تشکیلات برای جلسات، کنفرانس‌ها، تظاهرات، سفر‌های خارجی سران تشکیلات، وکلا و اقدامات آن‌ها علیه جمهوری اسلامی از سوی عربستان پرداخت می‌شود.

ترور فرمانده بسیج
وی با بیان اینکه ترور مجردی‌مقدم، فرمانده بسیج دارخوین در سال ۹۸ مهر تأییدی بر اقدامات تروریستی گروهک حرکه‌النضال است، افزود: این گروهک به دنبال این بودند شعاع عملیات‌های تروریستی خود را به تهران بکشانند. اهداف آن‌ها در تهران نیز حمله به شرکت طرح و توسعه نیشکر، وزارت دادگستری و وزارت کشاورزی بوده است.
سه نفر از عناصر این گروهک قبلاً به گروهک‌های تروریست سوری وصل شده و اقدامات نظامی را فرا گرفتند. از این سه نفر، یک نفر به درک واصل و فردی دیگر نیز در اهواز دستگیر شده‌است. همچنین نفر سوم هم‌اکنون به خارج از کشور متواری است.
نماینده دادستان با اشاره به اقرار متهم به تقویت شاخه نظامی با هدف ترور نمایندگان مردم در خوزستان اظهار کرد: ترور آیت‌الله جزایری نماینده امام جمعه و شماری دیگر از شخصیت‌ها از جمله اهداف این گروهک تروریستی بوده‌است. همچنین بمب‌گذاری در مقر بسیج و تلاش برای فعال کردن شاخه نظامی در خوزستان از جمله اهداف دیگر این گروهک تروریستی بوده‌است.
وزیری در ادامه تصویر یکی دیگر از عناصر سرویس اطلاعاتی عربستان سعودی را به نمایش گذاشت و گفت: «سامرالسبحان» وظیفه تعیین خط و مشی گروه تروریستی حرکه‌النضال را بر عهده داشته‌است و این ارتباط بنا به اقرار متهم این پرونده کماکان وجود دارد. کشور عربستان سعودی به منظور تقویت گروه‌های ضد جمهوری اسلامی، مبلغ ۵ میلیون دلار به گروهک تروریستی حرکه‌النضال، یک میلیون و ۲۰۰ هزار دلار به صالح کامرانی سرکرده یک گروهک تروریستی در شمال غرب و ۲ میلیون دلار به گروهک تروریستی جیش‌العدل پرداخت کرده‌است.

ملاقات با مأمور موساد
وزیری افزود: این پرداخت‌ها به کامرانی و گروهک جیش‌العدل به صورت واسطه از سوی کشور عربستان سعودی و توسط گروهک تروریستی حرکه‌النضال انجام شده‌است. مبلغ یک میلیون و ۲۰۰ هزار دلاری که به صالح کامرانی سرکرده گروهک تروریستی شمال غرب ایران داده شده‌است، به منظور راه‌اندازی شبکه تجزیه‌طلبی و با هدف شانتاژ خبری بوده‌است.
نماینده دادستان ادامه داد: «منال مسلمی» یک فرد یهودی و تبعه تونس است که در دفتر مارچلو، نماینده ایتالیا در اتحادیه اروپا فعالیت دارد. وی یکی از عناصر اطلاعاتی رژیم صهیونیستی و عامل وصل گروهک تروریستی حرکه‌النضال به کشور غاصب صهیونیستی است. تمام ملاقات‌های این گروهک تروریستی با سرویس اطلاعاتی موساد توسط این فرد انجام می‌شده‌است.
وی گفت: در حال حاضر یک افسرارشد اسرائیلی با ناصر شاوردی (ازفرماندهان حرکة النضال) در تماس است و به وی پیشنهاد داده اگر اطلاعاتی از خلبان دستگیر شده در لبنان دارد به او بدهد تا در عوض کمک مالی دریافت کند.
نماینده دادستان با اشاره به اظهارات متهم درباره سال ۸۴ هم بیان کرد: حبیب فرج‌الله چعب سرقت ۳۰۰ تن گندم مردم برای تأمین سلاح، تلاش برای تخریب لوله انتقال نفت آبادان در سال ۸۴، بمب‌گذاری در اهواز و بانک سامان این شهر را پذیرفته‌است.
در نهایت قاضی افشاری، ضمن ختم جلسه، رسیدگی به پرونده را به زمانی دیگری موکول کرد.

 

رژیم صهیونیستی نمی‌تواند دوست ملت‌های مسلمان باشد

رژیم صهیونیستی دشمن بشریت است و به هیچ وجه نمی‌تواند دوست ملت‌های مسلمان باشد و اشغال و تجاوزگری صهیونیست‌ها در منطقه و ضد ملت فلسطین گواه این واقعیت است.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دفتر ریاست جمهوری، آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی ظهر دیروز در دیدار «ذاکر حسن‌اف» وزیر دفاع جمهوری آذربایجان با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران به برکت انقلاب اسلامی به توانایی‌ها و قدرت بالایی در عرصه‌های مختلف دست یافته است، اظهار داشت: ایران این آمادگی را دارد که توانمندی‌های فنی و مهندسی خود را در عرصه‌های مختلف در اختیار برادران آذربایجانی قرار دهد.
رئیس‌جمهور، با بیان اینکه روابط تهران و باکو صرفاً روابط مرسوم دوجانبه بین دیگر کشور‌ها نیست، گفت: ایران و آذربایجان نه تنها خویشاوند هستند، بلکه روابط موجود، رابطه عمیق دو ملت است که بر پایه عقیده و باور مردم دو کشور به مبانی دینی مشترک شکل گرفته و در طول تاریخ قوام یافته و استوار شده است. رئیس‌جمهور با اشاره به دیدار خود با رئیس‌جمهور آذربایجان در حاشیه اجلاس اکو در ترکمنستان افزود: سیاست جمهوری اسلامی همکاری گسترده با همسایگان به‌خصوص کشور آذربایجان در حوزه قفقاز است و با توجه به تأکیدات صورت گرفته در آن دیدار از سوی روسای جمهور دو کشور، روند توسعه تعاملات اقتصادی و تجاری و از جمله تعاملات ترانزیتی دو کشور با سرعت بیشتری در حال انجام است. رئیسی در بخش دیگری از سخنانش با تأکید بر اینکه قدرت ایران در منطقه امنیت‌ساز است، تصریح کرد:حضور نیرو‌های تکفیری و داعشی در هیچ کجا به نفع مردم منطقه نیست. این گروهک‌ها دست‌ساخته امریکایی‌ها و صهیونیست‌ها هستند و در هر کجا که حضور داشتند اعمال جنایتکارانه انجام داده‌اند.
آیت‌الله رئیسی همچنین خاطرنشان کرد: رژیم صهیونیستی دشمن بشریت است و به هیچ وجه نمی‌تواند دوست ملت‌های مسلمان باشد و اشغال و تجاوزگری صهیونیست‌ها در منطقه و ضد ملت فلسطین گواه این واقعیت است.
رئیس‌جمهور اظهار امیدواری کرد با حضور و نقش‌آفرینی آگاهانه نیرو‌های مسلح آذربایجان جریان‌های تکفیری و کسانی که سر سازش با مسلمانان ندارند، نتوانند جای پایی در منطقه پیدا کنند. ذاکر حسن‌اف، وزیر دفاع جمهوری آذربایجان نیز در این دیدار ملاقات‌ها و گفتگو‌های خود با همتایان ایرانی را بسیار مفید، پرثمر و راهگشا برای آینده همکاری‌ها توصیف کرد.

تقویت روابط دفاعی در گفت‌وگوی وزرای دفاع ایران و آذربایجان
سپهبد ذاکر حسن‌اف، وزیر دفاع جمهوری آذربایجان همچنین شامگاه سه شنبه با امیر سرتیپ دکتر محمد رضا آشتیانی، وزیر دفاع جمهوری اسلامی ایران دیدار و درباره مسائل مهم دو کشور و منطقه گفتگو و تبادل نظرکردند.
به گزارش روابط عمومی وزارت دفاع، امیر آشتیانی در این دیدار با تأکید بر تقویت روابط دو کشوردر حوزه‌های دفاعی– امنیتی گفت: با توجه به اشتراکات تاریخی و فرهنگی میان دو ملت، لازم است روابط ایران و آذربایجان نسبت به گذشته در حوزه‌های مختلف توسعه یابد. وی با بیان اینکه توسعه و تعمیق همکاری‌های مشترک دفاعی - امنیتی بین ایران و آذربایجان بسیار حائز اهمیت است، تصریح کرد: دو کشور با توجه با موقعیت و ویژگی‌های خاص ژئوپلیتیکی، ظرفیت و قابلیت‌های فراوانی را در گسترش روابط همه‌جانبه دارند.
وزیر دفاع جمهوری آذربایجان نیز در این دیدار طی سخنانی از حمایت مسئولان نظام و دولت جمهوری اسلامی ایران از تمامیت ارضی جمهوری آذربایجان تشکر و قدردانی کرد و اظهار داشت: قدرت و توانمندی‌های نظامی نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی ایران مایه مباهات است. وی با ابراز خرسندی از پیشرفت‌های صنعت دفاعی جمهوری اسلامی ایران، بر گسترش روابط دوجانبه میان دو کشور تأکید نمود و از وزیر دفاع جمهوری اسلامی ایران جهت سفر به باکو دعوت به عمل آورد.

*************

روزنامه ایران**

واشنگتن: فشار حداکثری علیه ایران شکست خورده است
 خبر اول اینکه، ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه امریکا در نشست خبری روزانه خود با انتقاد از سیاست‌های دونالد ترامپ علیه ایران گفت: کمپین فشار حداکثری علیه ایران که توسط دولت پیشین امریکا اجرا شد شکست خورده است. به گزارش تسنیم، پرایس در ادامه گفت: ترامپ وعده داده بود که با اعمال فشار حداکثری علیه تهران می‌تواند به یک توافق بهتر به ایران دست یابد و جامعه بین‌الملل را نیز علیه ایران متحد کند که البته محقق نشد.

کشف ۱۰۰ قبضه سلاح کمری و شکاری
 خبر دیگر اینکه، رئیس کل دادگستری گلستان از کشف دو محموله سلاح غیرمجاز در استان گلستان توسط سربازان گمنام امام زمان(عج) خبر داد. به گزارش ایسنا، حیدر آسیابی با تأکید بر اینکه در عملیات کشف این دو محموله بیش از ۱۰۰ قبضه سلاح شکاری و کمری کشف و توقیف شده است، خاطرنشان کرد: در این خصوص سه نفر هم دستگیر شده و برای تکمیل تحقیقات در بازداشت هستند. آسیابی با بیان اینکه در قانون مجازات سنگینی برای قاچاقچیان و حاملان سلاح غیرمجاز پیش‌بینی شده است، افزود: پرونده متهمان در دادسرای گرگان تشکیل شده و در حال رسیدگی است.

ادامه نگرانی رژیم صهیونیستی از پیشرفت مذاکرات وین
 دست آخر اینکه، رئیس کنست رژیم اشغالگر قدس که به بهانه سالروز هولوکاست به آلمان سفر کرده، بخش قابل توجهی از گفت‌و‌گوهایش با مقامات برلین را به موضوع مذاکرات ایران و گروه ۱+۴ در وین اختصاص داد که حاکی از نگرانی شدید این رژیم اشغالگر از روند رو به جلوی این مذاکرات است. به گزارش ایرنا، روزنامه صهیونیستی «آروتز شِوا» امروز در تارنمای خود خبر داد که رئیس کنست رژیم اسرائیل به مناسبت هلوکاست دیروز (۵ بهمن) به برلین سفر و با مقام‌های کشور میزبان از جمله باربل باس (Bärbel Bas) همتای آلمانی خود دیدار و گفت‌و‌گو کرد. این مقام اسرائیلی در کمیته روابط خارجی بوندستاگ نیز سخنرانی کرد و به نگرانی‌های تل‌آویو از مقاصد هسته‌ای ایران پرداخت. با وجود دست و پا زدن‌های رژیم صهیونیستی برای منحرف کردن مسیر مذاکرات وین، این گفت‌و‌گوها در مسیر رو به جلو جریان دارد.

**************

روزنامه شرق**

حمله موشکی به محل سکونت رئیس پارلمان عراق

برهم صالح، رئیس‌جمهوری عراق، با تأکید بر «تروریستی‌‌بودن» حمله موشکی روز سه‌شنبه به محل سکونت رئیس پارلمان عراق، این اقدام را به‌شدت محکوم کرد و گفت: «چنین هجومی، حمله به منافع ملی و قانون اساسی عراق است». ساعاتی پیش از این حمله، دادگاه فدرال عراق حکم انتصاب محمد الحلبوسی را به‌عنوان رئیس پارلمان این کشور تأیید کرده بود. یک مقام امنیتی بلندپایه که نخواست نامش منتشر شود، در اظهارتی به «خبرگزاری فرانسه» گفت این موشک‌های کاتیوشا، شامگاه سه‌شنبه «در فاصله 500‌متری» محل سکونت الحلبوسی به منطقه «الکرمه» در استان الانبار و در غرب بغداد اصابت کرد. این مقام امنیتی با اشاره به‌ اینکه هدف از این حمله رئیس پارلمان عراق بوده است، گفت نمی‌داند در حین حمله، الحلبوسی در خانه‌ حضور داشته یا خیر. پلیس نیز در همین زمینه و در بیانیه‌ای از مجروح‌شدن دو کودک خبر داد که به بیمارستان الکرمه منتقل شدند. محمد الحلبوسی، رهبر ائتلاف «تقدم» که یک ائتلاف وابسته به اهل‌سنت این کشور است، توانست دوباره به‌عنوان رئیس پارلمان این کشور تعیین شود. الحلبوسی که 41 سال دارد از سال 2018 ریاست پارلمان این کشور را بر عهده دارد و ائتلاف او در انتخابات اخیر توانست 37 کرسی را از آن خود کند. در روزهای گذشته شماری از احزابی که ممکن است با «جنبش صدر» ائتلاف تشکیل دهند، مورد هدف برخی حملات قرار گرفته‌اند؛ چرا‌که این ائتلاف می‌تواند منجر به تعیین نخست‌وزیر آینده عراق شود. جنبش صدر که توانست در انتخابات پارلمانی اخیر این کشور بیشترین تعداد کرسی را به‌ دست آورد، به‌دنبال تشکیل «دولت اکثریت» در عراق است؛ انتخابی که خلاف روند سیاسی مرسوم این کشور خواهد بود. در روند پیشین، برای انتخاب نخست‌وزیر با احزاب شیعه بزرگ عراق هماهنگی صورت می‌گرفت. جنبش صدر برای معرفی نخست‌وزیر این کشور به رأی اکثریت مطلق پارلمان (51 درصد اعضا) نیاز دارد. در همین راستا به‌ نظر می‌رسد این جنبش به‌دنبال ایجاد ائتلاف با جریان‌های اهل‌سنت به‌ویژه «تقدم» و ائتلاف‌های برجسته کُرد است. در همین حال، بر اساس گزارش رسانه‌های عراقی و آنچه کنشگران این کشور در رسانه‌های اجتماعی منتشر کرده‌اند، مقر حزب الحلبوسی 10 روز پیش مورد حمله قرار گرفت.

**************************************************************

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات